Gaming Headset 2012, max 2k

Permalänk
Medlem

Gaming Headset 2012, max 2k

"Har" just nu ett Logitech G35 headset som har gått sönder, och Alina (som jag köpte från) har problem med att få garantin från Logitech. De undrade om jag var intresserad av något annat headset, så jag kikade runt lite och hittade dessa:

Turtle Beach Ear Force Z6A
http://www.turtlebeach.com/products/pc-gaming-headsets/ear-fo...

Vengeance 1500
http://www.corsair.com/vengeance-1500-dolby-7-1-usb-gaming-he...

Båda ser riktigt bra ut, men jag har riktigt svårt att välja! Analog eller USB spelar ingen roll, och 5.1 är minimum. Spelar bl.a BF3 och Shogun 2, kollar mycket på film.
Så vad säger ni? Vilken är bäst, eller finns där bättre headset att använda?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Jink:

"Har" just nu ett Logitech G35 headset som har gått sönder, och Alina (som jag köpte från) har problem med att få garantin från Logitech. De undrade om jag var intresserad av något annat headset, så jag kikade runt lite och hittade dessa:

Turtle Beach Ear Force Z6A
http://www.turtlebeach.com/products/pc-gaming-headsets/ear-fo...

Vengeance 1500

Båda ser riktigt bra ut, men jag har riktigt svårt att välja! Analog eller USB spelar ingen roll, och 5.1 är minimum. Spelar bl.a BF3 och Shogun 2, kollar mycket på film.
Så vad säger ni? Vilken är bäst, eller finns där bättre headset att använda?

Tycker att razer tiamat 7.1 verkar bra, har dock inte sett någon review om det än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Tycker att razer tiamat 7.1 verkar bra, har dock inte sett någon review om det än.

Ska ta och kolla den, tack för tips!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Bara headsettet kostar 1.8-1.9k, man måste även ha ett 7.1 ljudkort vilket då går över 2k om du inte redan har ett 7.1 ljudkort.

Permalänk

Hade 1300 från samma serie i en dag, sen lämnade jag tillbaka dom. Gjorde fan ont att ha dom på sig!

Spana in Sennheiser PC360, bra och bekväma lurar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jink:

Analog eller USB spelar ingen roll, och 5.1 är minimum. Spelar bl.a BF3 och Shogun 2, kollar mycket på film.

Jag hade personligen klart tagit analog. Då kan man koppla in det i andra enheter om man vill, och man har dessutom möjlighet att köpa vilket ljudkort som helst till sin dator. Dessutom tycker jag att USB-headset har en tendens att krångla: Windows vägrar hitta det, det disconnectas helt random, man får inget ljud i micken etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Rolfenstein:

Bara headsettet kostar 1.8-1.9k, man måste även ha ett 7.1 ljudkort vilket då går över 2k om du inte redan har ett 7.1 ljudkort.

Läste du inte att han skrev *5.1 minimum* så jag tror redan han har det. Själv har jag 7.1 i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt ett headset idag hade jag köpt Corsair Vengance 2000. Bra ljud och trådlöst.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Siberia v2 as bra

Visa signatur

Spelriggen: i5 4670k | MSI Z87-G43 | Corsair RM 750 | Crucial 8GB 1600Mhz | Sapphire Radeon HD 6870 | CM Elite 430 | Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av proman71:

Siberia v2 as bra

Inte om man har haft g35 innan...snackar helt olika ligor här.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Läste du inte att han skrev *5.1 minimum* så jag tror redan han har det. Själv har jag 7.1 i moderkortet.

han menade för att få ut optimalt ljud ur lurarna krävs ett diskret ljudkort

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Surround-headsets är lite bluff imo, du har ju bara två öron. Ett vanligt stereoheadset kan i många fall ge bättre riktningskänsla.

USAF:s jaktplanspiloter har t.ex. riktade missillarm i hjälmarna, alltså om någon flyger upp snett bakom och låser missiler så hör piloten exakt var hotet kommer ifrån - men de har inga surroundlurar. De har ett filter som simulerar hur ljudet skulle låta när det reflekteras in i örat från olika håll.

Vengeance 1500 har förresten också bara två element. Usb-ljudkortet på sladden tar in surroundljud från datorn och lägger på liknande simuleringsfilter beroende på varifrån varje ljud kommer.

Jag har ett Vengeance 1300(analog stereo, men "bakom" ljudkortet precis samma grundheadset som V-1500). Kunde inte vara mer nöjd.

Permalänk
Medlem

7.1 är en bluff ja, då det är endast virtuellt surround genom stereo. Har dock hört om äkta 5.1 på vissa lurar som tex Tritton AX51. Men för bästa spelkänsla bör du köra på riktigt bra 2.0 lurar, jag rekommenderar Sennheiser PC360 eller PC350, beroende på om du är ute efter slutna eller öppna hörlurar. Vengeance 1500 avråder jag dig dock från att köpa, gillade verkligen inte hur dom satt på huvudet och hur ljudet var; dock är det kanske en smaksak och du kanske tycker dom är helt OK. Sennheiser går dock inte att dissa, dom är i toppklass, speciellt deras gaming headset (360 gillade jag verkligen).

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av RalleRalle:

Hade 1300 från samma serie i en dag, sen lämnade jag tillbaka dom. Gjorde fan ont att ha dom på sig!

Spana in Sennheiser PC360, bra och bekväma lurar.

Du måste typ ha riktigt stora öron om du har ont av att ha på vengeance 1500.
Ont: köpte vengeance 1500 för en vecka sedan och har aldrig varit med nöjd med hörlurar. Gick ifrån siberia v2 ifall det spelar någon roll :S

Permalänk
Medlem

Hur kan folk säga att surroundlurar är bluff? Nu finns det ju bara ett par RIKTIGA surroundlurar (Razer Tiamat 7.1), resten är virtuellt surround. Om folk faktiskt testade Tiamat 7.1 innan man uttalade sig så skulle man höra att det är skillnad mellan Tiamat 7.1 och vanliga stereolurar.

Permalänk
Skrivet av ströbröd:

Du måste typ ha riktigt stora öron om du har ont av att ha på vengeance 1500.
Ont: köpte vengeance 1500 för en vecka sedan och har aldrig varit med nöjd med hörlurar. Gick ifrån siberia v2 ifall det spelar någon roll :S

Eller så har du för små!

Permalänk
Avstängd

PC 360 skulle jag välja.

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk
Medlem

http://www.gamestate.co/se/astro-a40-headset-black

Bättre än Sennheiser PC 350/360.

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Hur kan folk säga att surroundlurar är bluff? Nu finns det ju bara ett par RIKTIGA surroundlurar (Razer Tiamat 7.1), resten är virtuellt surround. Om folk faktiskt testade Tiamat 7.1 innan man uttalade sig så skulle man höra att det är skillnad mellan Tiamat 7.1 och vanliga stereolurar.

Jag tror dom flesta syftade på "dom andra" lurarna, som Logitech G930 osv. eftersom Tiamat lurarna är så pass nya att dom inte har diskuterats i den stora längden. Dom är nog för övrigt dom enda 7.1 lurarna på marknaden just nu som inte använder sig av virtuell surround och bör därför, som du säger, vara true 7.1 surround enligt dom recensioner jag läst.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av bebbse:

Långt ifrån, headsettet är gode kasst i jämnförelse.
Hade A40's men bytte bort dom då jag var mkt missnöjd med ljudkvalitén.
PC 360 alla dar i veckan.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Jag har g930, och jag hör STOR skillnad mellan 7.1 och 5.1.. tänker aldrig köra med 5.1 igen iallafall, hör mycket bättre vart fiendarna är med 7.1 påslaget så att folk säger att det är bluff är ju bara löjligt.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra diskussion här, synd bara att Logitech faktiskt lyckades få tummen ur röven och skicka ett nytt G35 till mig ca 2månader efter inlämning. Tack för alla tips dock, skulle förmodligen ha köpt ett Razer Tiamat headset om jag inte fått tillbaka mitt G35 headset.
Kan ju också säga att jag är extremt nöjd med G35:ans ljud OCH mic, kanske inte riktigt lika nöjd med hållbarheten bara men skulle ändå rekommendera det!

Visa signatur