Kan inte öppna gamla dokument från extern hårddisk

Permalänk
Inaktiv

Kan inte öppna gamla dokument från extern hårddisk

Hej,

Precis som det står i titeln, så kan jag inte öppna gamla microsoft office dokument som jag har sparat på en extern hårddisk. När jag försöker öppna dem står det att det inte går att hitta den här filen, och att jag ska kontrollera filnamn och sökväg. Detsamma har hänt med vissa bilder. Det går heller inte kopiera över dessa filer till min stationära hårddisk, då står det bara "Det finns inte längre (sökväg), verifiera objektets sökplats och försök igen".

Någon som vet vad som kan göras? Har en hel del dokument på den externa hårddisken som jag inte vill ska gå förlorade. Tacksam för all hjälp!

Bilder:

Dold text
Dold text
Dold text
Jag har lagt till lite bilder så att ni kan se hur det ser ut
Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har lyckats göra om dina externa hårddisk från NTFS format till FAT32 format? Det lyckades min bror göra för någon vecka sedan genom att ha kopplat in sin externa till sitt PS3 (säger han men vet inte om jag ska tro riktigt på det).

Permalänk
Inaktiv

Nej, det är NTFS

Permalänk
Inaktiv

Inga bilder/filmer/dokument verkar fungera längre, även fast man ser thumbnails för bilder och filmer. (Bild 3)

Permalänk
Medlem

Det är inte helt riskfritt men du kan prova att göra en felkontroll på enheten och välja att reparera ev fel. Funkar bäst med W7. Har du XP eller vista avråder jag från att testa detta då de har en högre tendens att sabba snarare än att fixa.

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren. Jag provade att koppla in den externa hårddisken till min bärbara dator, och där fungerar allting! Jätteskumt.

Edit: Det verkar vara den externa hårddisken som har gått sönder, nu kopplades den på och av hela tiden, ända tills det stod att den måste formateras för att kunna användas. Måste försöka föra över alla dokument först dock

Permalänk
Medlem

ZoonCorp:
Bruka du glömma att använda "säker borttagning av hårdvara" innan du rycker ur USB kabeln?

Testat med en annan USB kabel?

I en extern finns en vanlig intern hårddisk. Ta ut hårddisken och koppla den i en vanlig stationär dator som en vanlig intern hårddisk. Man bruka göra så eftersom det händer att den externa USB lådan, USB portern eller kablarna går sönder men att hårddisken klarat sig.

jensen:
Jag vet inget om PS3 och konvertering (grejer kvar) men i vanliga fall bruka man förvänta sig att såna har en inbyggd funktion för att formatera hårddiskar (grejer försvinner) för dom som inte är så datorkunniga.

Permalänk
Inaktiv

Visste jag faktiskt inte! Ska prova det du sa

Permalänk
Inaktiv

Det verkar inte som att jag kan koppla in den som en intern hårddisk; Den har bara en USB kontakt fastlödd

Permalänk
Rekordmedlem

Testa ett recoveryprogram som kopierar över innehållet till en frisk drive, lyckas det så radera partitionerna den krånglande disken och starta om från "tom"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168140:

Det verkar inte som att jag kan koppla in den som en intern hårddisk; Den har bara en USB kontakt fastlödd

Förklara mer hur du tog isär skallet osv. Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara fastlött. USB kontakten bruka sitta på en separat krets som man tar bort precis som en vanlig adapter så ser man de vanliga SATA portarna.

Vad är det för extern hårddisk?
Hur ser den ut?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av panpo98:

Förklara mer hur du tog isär skallet osv. Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara fastlött. USB kontakten bruka sitta på en separat krets som man tar bort precis som en vanlig adapter så ser man de vanliga SATA portarna.

Vad är det för extern hårddisk?
Hur ser den ut?

Jo man går direkt på usb nu på flera nya externa diskar, native usb gör det mycket billigare att tillverka diskens kontrollerkort, det kan se ut så här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Förklara mer hur du tog isär skallet osv. Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara fastlött. USB kontakten bruka sitta på en separat krets som man tar bort precis som en vanlig adapter så ser man de vanliga SATA portarna.

Vad är det för extern hårddisk?
Hur ser den ut?

Hur många externa enheter har du plockat isär? Det förekommer visst att styrkretsen är sammansatt med disken
via tex lödning. Ibland är det dock enklare då den är limmad. Allt för att tillverkaren inte vill att man ska kunna
använda styrkretsen med en annan disk och på så vis slippa betala för ett nytt chassi. Jag skulle gjort på samma vis
om jag ville tjäna mer pengar.

Permalänk
Inaktiv

Precis så som mrqaffe visade ser min externa hårdisk ut.

Nu har jag lyckats föra över allt till min bärbara dator iallafall, så det råder ingen panik längre, hehe