BIOS gör Radeon HD 7970 till GHz Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

vad är det som händer? får blackscreen sen du startar datorn? jag har haft samma problem och
här är mitt tråd http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1073968-flashing-...
hoppas det hjälper dej, och förresten bioser finns att ladda ner från techpowerup!! välj modellen sen ladda ner

När jag startar datorn så händer inget och om man kollar på post informationen på moderkortet så står det still på GPU:n och så blir kortet mkt varmt. ska kolla om jag hittar någon lösning i tråden som du länka

Permalänk
Permalänk
Medlem

Men kommer korten vara stabila med ett sådant läckt bios ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Frågan är, vågar man testa redan nu eller ska man vara tålmodig och vänta tills att man får höra lite respons av dom som har försökt?

Jag tycker att du kan vänta. Har du så pass bråttom? Visst kommer det att göra skillnad, men jag hade hellre väntat att se reaktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

vad är det som händer? får blackscreen sen du startar datorn? jag har haft samma problem och
här är mitt tråd http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1073968-flashing-...
hoppas det hjälper dej, och förresten bioser finns att ladda ner från techpowerup!! välj modellen sen ladda ner

Tack! Det löste det för mig. Jag körde på ROM 2, (har en switch på GPUn så två att välja mellan där två är backup och 1 är standard som jag nu flashade fel)
när jag väl var inne i DOS så slog jag över till ROM 1 på grafikkortet och flashade enligt instruktioner och nu funkar allt som det skall igen.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att detta blir stabilt och bra, för då skulle det betyda att jag köpt ett av de snabbaste korten på marknaden, nytt, för 2990 haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kinekin:

Inväntar test-resultat från Lan

Skrivet av Emil B:

Om det finns någon som garanterat kommer sitta med tre tegelstenar i hand efter testande är det ju Lan.

Haha, nej tack. Tror inte jag tänker bios modda mina gpu'er i första taget. Gjorde iof sig en biosuppdatering på mammabrädan nyss, det gjorde ingen skillnad för stabiliteten med de tre korten men men...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Så det nära samarbetet med TSMC om att ta fram Gigahertz Edition var inget annat än en kafferast där man diskuterade vilken klockfrekvens man skulle klocka upp kortet till?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Uppdaterade mitt. Funkat utmärkt (än s ålänge). Märkte att jag fick något högre grundspänning på kärnan. Tidigare 1050VDDC, nu 1093. Detta gjorde bland annat att jag nu kunde maxa klockorna i CCC (1125/1575) vilket jag inte kunde göra tidigare med standardvolt. Självfallet hade detta kunnat göras i Afterburner eller motsvarande. Men alltid skönt att slippa extraprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Tack! Det löste det för mig. Jag körde på ROM 2, (har en switch på GPUn så två att välja mellan där två är backup och 1 är standard som jag nu flashade fel)
när jag väl var inne i DOS så slog jag över till ROM 1 på grafikkortet och flashade enligt instruktioner och nu funkar allt som det skall igen.

chill kul och höra att det löste sej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

När jag startar datorn så händer inget och om man kollar på post informationen på moderkortet så står det still på GPU:n och så blir kortet mkt varmt. ska kolla om jag hittar någon lösning i tråden som du länka

det löste sej för ollebro, så hur går det för dej?

Permalänk
Medlem

Ghz edition... pfft.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Trodde det redan var känt att skillnaderna handlade om mjukvara, men ja, nu är det väl mer eller mindre "bevisat" iaf.
Trodde alla visste att det rörde sig om en uppklockat version av 7970, men tillagt turboläge?

Trodde faktiskt att det var liknande 4870 -> 4890, dvs lite hårdvaruoptimering också (eller var det bara blaj även den gången?), så det här var faktiskt förvånande för min del.

Frågan är ju som sagt om de kort som nu säljs som "GHz Edition" har överlag högre tillverkningskvalité, och därför kan tuffa på med uppskruvade inställningar utan några som helst problem...

Har ett Sapphire 7970 vanilla, så får väl se om jag orkar trycka in det här bioset... det kommer ju bli varmare (och därmed mer högljutt) så fasen vet om några procents prestandaökning är värt det, inklusive den (förvisso sannolikt låga) risken för tegelstening. Rent spontant: inte en chans.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nruta84:

Då har jag numera ett GHz version kort i datorn, kunde inte bli lättare

Jag har ett likadant kort som du, man kanske skulle testa? Har du det fabriksöverklockade eller det vanliga?

Permalänk
Entusiast

Tur att folk har koll på vad de snackar om. Utan de där extra sensorerna kommer turbofunktionen inte att fungera som den ska. AMD har ett rätt intressant system där de mäter strömförbrukning och temperaturer samt hur hårt kortet jobbar och sedan används det för att räkna fram värmeutveckling och temperaturer. Utan extra sensorer för algoritmerna kommer det ju bli lite trassel.

Ska bli intressant att se om de fortsätter arbeta med turbo core för det har en hel del potential om de släpper lös frekvenserna mer. Med tanke på hur snabbt det jobbar kan man ju öka prestandan rejält utan att öka strömförbrukningen alltför mycket i teorin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Men kommer korten vara stabila med ett sådant läckt bios ?

Högst troligt: ja. Nu har jag inte varit in och tittat på sidan där bioset finns, men sannolikheten är ju tämligen hög att de helt enkelt bara dumpat bioset från ett vanilla GHz Edition, och då bör det fungera helt problemfritt på ett vanligt vanilla 7970 också.

Risken finns förstås att gpu:n och minnet på alla vanilla 7970 inte klarar av de högre frekvenserna dock, så på så vis är det givetvis risk för instabilitet.

Edit: Ok, med tanke på Zotamedus inlägg så kanske inte ändå. Frågan är ju vad som händer utan sensorerna, dvs om bioskoden är feltolerant och kommer räkna sensorerna som döda och därför vägra aktivera turboläget, eller helt enkelt räkna fel och orsaka dumheter.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Högst troligt: ja. Nu har jag inte varit in och tittat på sidan där bioset finns, men sannolikheten är ju tämligen hög att de helt enkelt bara dumpat bioset från ett vanilla GHz Edition, och då bör det fungera helt problemfritt på ett vanligt vanilla 7970 också.

Risken finns förstås att gpu:n och minnet på alla vanilla 7970 inte klarar av de högre frekvenserna dock, så på så vis är det givetvis risk för instabilitet.

Edit: Ok, med tanke på Zotamedus inlägg så kanske inte ändå. Frågan är ju vad som händer utan sensorerna, dvs om bioskoden är feltolerant och kommer räkna sensorerna som döda och därför vägra aktivera turboläget, eller helt enkelt räkna fel och orsaka dumheter.

Finns bara ett sätt att ta reda på det

Det är ju svårt att spekulera eftersom vi inte vet exakt hur beräkningarna går till. Jag vet inte ens exakt vilka sensorer som saknas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Se där, AMD överklockar för att ta tillbaka snabbaste GPU titeln.
Grattis AMD.

Dock så betyder ju detta att "snabbaste GPU" inte är värt ett skvatt,(iallafall när det gäller ref.modeller.), då det redan finns andra tillverkare som klockat ännu högre.

Det intressanta nu är ju vem som gör det snabbaste kortet.
nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag har ett likadant kort som du, man kanske skulle testa? Har du det fabriksöverklockade eller det vanliga?

Mitt är inte fabriksöveklockat, jag har ett Core Edition.

Visa signatur

Antec P193 | ASUS P7P55D-E | Intel i5 750 2,66GHz @ 4,1GHz | Noctua NH-C12P-SE14
XFX RADEON HD7970 | 4x2048 Corsair XMS3 1600Mhz | 2 x 120GB Corsair SSD Force Series

Permalänk

Jag skulle flasha mitt ASUS 7970 Ref och råkade flasha mitt XFX 7970 BE Dock verkar det funka bra, temps har stigit någon grad men nu kan jag dra till 1500/2000 i Ccc, core volt gick upp från 1174->1200mV med.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk

Låt mig se om jag har fattat det rätt: För 3500 (ref modell) + en bios uppdatering + OC prog (typ afterburner) kan jag få ett grafikkort som är ca 60-80 % snabbare än GTX 580 (stock) ?

Plötsligt kom ett nytt grafikkort högst upp på listan för framtida inköp!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Låt mig se om jag har fattat det rätt: För 3500 (ref modell) + en bios uppdatering + OC prog (typ afterburner) kan jag få ett grafikkort som är ca 60-80 % snabbare än GTX 580 (stock) ?

Plötsligt kom ett nytt grafikkort högst upp på listan för framtida inköp!

2990kr ref modell på webhallen! Fast dom kanske är slut nu iofs?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Afterburner funkade aldrig riktigt bra för mig, ibland fastnade frekvenserna på 2D frekvenserna och gjorde så kortet aldrig klockade upp sig, och fläktkurvorna man ställde in höll den inte sig till osv. Så detta är välkommet för mig, och funkade klockrent på mitt Gigabyte referenskort. Behövde bara slå om switchen innan jag flashade, annars fick man en varning att det inte gick att flasha.

Kortet går lite varmare men är fullt stabilt i spel och furmark. Att overdrives nya maxgränser är 1500 MHz GPU och 2000 MHz på minnet är också mycket välkommet

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Trodde faktiskt att det var liknande 4870 -> 4890, dvs lite hårdvaruoptimering också (eller var det bara blaj även den gången?), så det här var faktiskt förvånande för min del.

Frågan är ju som sagt om de kort som nu säljs som "GHz Edition" har överlag högre tillverkningskvalité, och därför kan tuffa på med uppskruvade inställningar utan några som helst problem...

Har ett Sapphire 7970 vanilla, så får väl se om jag orkar trycka in det här bioset... det kommer ju bli varmare (och därmed mer högljutt) så fasen vet om några procents prestandaökning är värt det, inklusive den (förvisso sannolikt låga) risken för tegelstening. Rent spontant: inte en chans.

Tvekar på att det är högre kvalité, finns ju mängder av kort innan GHz edition som tog sig LÅNGT förbi 1GHz gränsen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Testade, fungerar klockrent, sitter just nu och håller på att klocka kortet

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk

Förstår för övrigt inte varför man skulle vilja ha GHz edition BIOS på ett vanligt 7970, Sweclockers har ju lyckats klocka upp ett referens 7970 till 1180MHz, så finns väl ingen poäng att ta risker med att byta BIOS version, när det går att komma upp i högre klockningar utan (eftersom Ghz edition inte kan höja spänningen så kom de inte över 1150MHz).

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Hmm, jag får upp detta felmeddelande när jag försöker flasha mitt ASUS Ref:

Adapter 0
Invalid PC BIOS Imgage

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Törs man?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

det löste sej för ollebro, så hur går det för dej?

nja går inge vidare har följt alla steg men kan inte ens boota DOS från usb den bara står och tuggar får väl testa men cd elr ngt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

nja går inge vidare har följt alla steg men kan inte ens boota DOS från usb den bara står och tuggar får väl testa men cd elr ngt annat

men har ditt kort ett bios switch? switcha till det andra bioset så bör den funkar och sen när den funkar kan du flasha andra bioset