Permalänk

Sprak i micen

Tja ! Jag har ett problem med mitt nya Roccat kave.... Jag har köpt en ny dator och jag upptäckte för någon dag sen att jag får ett sprakljud i headsetet och micen då jag har headsetet ikopplat i min nya dator. Jag har provat headsetet i en annan dator och problemet försvann.. Min polare påstår att det är fel på moderkortet/ljudkortet, men jag vill höra era åsikter? Moderkortet är ett sabertooth z77. Det blir värre sprakljud då jag kopplar headsetet direkt till moderkortet än när jag kopplar det i chassit, men problemet kvarstår dock då jag kopplar headsetet i chassit.

Setup:
Asus sabertooth z77 moderkort
Intel i7 3770k Processor
Asus 7970 CU2 top Grafikkort
Corsair dominator GT DDR3 2000MHz 12GB Minne
Coolermaster HAF X BIG TOWER BLACK Chassi
Coolermaster silent pro hybrid 1050w Nätagg

Permalänk
Medlem

Du kan åtminstone skriva din setup?

Hade samma problem när jag hade ljudkortet för nära grafikkortet = när man spelar så orsakade coilwhine störningar i mic.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk

Där har du min setup

Permalänk
Medlem

Undersök om spraket uppstår när GPUn arbetar, dvs i spel. Om du har samma fel som jag har/hade, är det ett brummande ljud som ändrar karaktär beroende på FPSen.

För mig hjälpte det, i mitt fall med brum i spel, att stänga av frontpanel helt och hållet. Sen kalibrera mic-inställningarna.

Min metod att kalibrera mic är följande, sätt micboost på högsta, micnivå på 100%. Brusar det?
Om ja:
Sänk micnivå tills det försvinner och du fortfarande hörs. Brusar det fortfarande?
Om ja igen:
Sänk micboost ett hack, höj micnivå till 100% igen och sänk tills du fortfarande hörs bra i tex Skype.
Sen fortsätter det tills du inte hörs alls längre eller bruset är borta, vilket som infaller först.

I värsta fall så är brummet kvar men du hörs inte och då tycker jag att du ska kontakta butiken du köpte datorn i för en felsökning.

Hoppas det hjälper dig. Brummande mic är ganska vanligt och ett problem som många brukar strunta i tror jag

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk

Det är inget brus jag upplever, utan det sprakar när jag har micen ikopplad ungefär som att kontakten är halvt ipluggad. hänger du med ? det är liksom ett smattrande ljud, som störningar. Det är inte konstant, utan det kommer lite då och då fast endå ofta

Permalänk

Om du vill höra ljudet så kan jag ringa dig på skype så får du själv höra. För dom jag snackar med hör även ljudet

Permalänk
Medlem

Sitter med TS i skype och det hörs även för oss samtidigt som det hörs för honom. Det sker slumpmässigt (inte bara i spel).

Permalänk

Skaffade ett nytt headset, problem solved... bara en defekt i micen