Vilken var din första dator?

Permalänk
Medlem

En Sinclair ZX81 med 16 kb minnesexpansion

Första pc:n var en 486 66Mhz DX2 som jag överklockade till 80Mhz för att kunna lira quake

Permalänk
Medlem

Första familjedatorn var en 286 med DOS och 5,25" floppy. Den var riktigt sexig. Svart vit skärm och Space Invaders är oslagbart, oavsett vilken ålder man är i..

Permalänk
Avstängd

Min första PC var en IBM PC 8086, den fick jag av mina föräldrar i början av 80 talet, den hade 2st hårddiskar på 10MB styck som man kunde byta ut under drift genom att trycka på en eject knapp, en extremt högljudd motor matade då ut disken och man kunde skjuta in en annan disk.

Sen hade vi ett 300bauds modem som var nästan lika stort som datorn, man fick lägga telefonenluren i modemet.
Matrisskrivare fanns oxå såklart, och en skärm och ett CGA grafikkort, senare skaffades ett EGA-kort med 4 färger. Se hade jag ett VGA-kort med 16 färger se gick det snabbt i grafikkorts utvecklingen, med supervga 128 färger. När 286:an kom så släpptes ett ISA upögraderingskort för 8086 som gjorde den lika snabb som 286:an, ungefär 19ggr snabbare. Det var tider det när en dator kunde vara highend i en massa år.

Skaffade även ljudkort till den först ett Adlib och senare ett Roland 32 tror jag det hette.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falkis:

Vår 486:a hade faktiskt en återställnings-CD-rom! Det var lite coolt. Vi köpte den 1994, på hösten... 16000 kr med en skrivare till, tror det var en HP 640 eller 540 eller något sådant... Spel som följde med var "den magiska biografen", "kindergarten", något golfspel, och ett spel som hette "Hyperman" som för mig förblev obegripligt ända tills jag slängde den lilla mappen med spel år 2003.

nice du, samma programpaket följde med våran. Hyperman var ett lite kortare peka klicka äventyr för barn. Hade också svårt att förstå det spelet eftersom det var på engelska men tror jag lyckades klara det tillslut. golfspelet och den magiska teatern var också rätt bra. Cyberia följde även med min maskin.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Commodore 64 måste det nog varit

inte bröd boxen utan den lite mer slimmade versionen med 5.25 disketer!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Ibm P2,a 350Mhz, grafik 4mb 1997. - med tv-kort som jag fortfarande sparat:)

Permalänk
Medlem

Min första burk var en (redan då, 1997-98 någonstans) uråldrig IBM PS/2, mer exakt modell 8530-021 efter lite grävande. En 10 MHz 286:a med 640k RAM och 20 MB HDD, kompletterad med en CGA-skärm och en svart-vit handhållen bildskanner som säkerligen kostade en förmögenhet på sin tid. Den kom att ersättas av en 486:a av något okänt slag i februari år 2000, en födelsedag från en polare som tyckte att jag var aningen efter min tid på datorfronten – något jag knappast kan säga emot. Dock hade även den sin beskärda andel år på nacken vid den tidpunkten, så samma sommar införskaffade jag mig min första tidsenliga dator; en PIII 450 MHz (Katmai) med 32 MB RAM och ett TNT2, och sedan var det kört ...

Delarna i den burken har sedan bytts på löpande band och med tiden har den blivit den burk jag sitter med idag. Även om den sista delen av originalburken åkte ut för sex, kanske sju, år sedan (tror att det var diskettenheten, eller så var det den gamla DVD-läsaren, inte helt säker), så har trots allt alltid några delar hängt med i varje uppgradering sedan starten.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Min första burk var en (redan då, 1997-98 någonstans) uråldrig IBM PS/2, mer exakt modell 8530-021 efter lite grävande. En 10 MHz 286:a med 640k RAM och 20 MB HDD, kompletterad med en CGA-skärm och en svart-vit handhållen bildskanner som säkerligen kostade en förmögenhet på sin tid. Den kom att ersättas av en 486:a av något okänt slag i februari år 2000, en födelsedag från en polare som tyckte att jag var aningen efter min tid på datorfronten – något jag knappast kan säga emot. Dock hade även den sin beskärda andel år på nacken vid den tidpunkten, så samma sommar införskaffade jag mig min första tidsenliga dator; en PIII 450 MHz (Katmai) med 32 MB RAM och ett TNT2, och sedan var det kört ...

Delarna i den burken har sedan bytts på löpande band och med tiden har den blivit den burk jag sitter med idag. Även om den sista delen av originalburken åkte ut för sex, kanske sju, år sedan (tror att det var diskettenheten, eller så var det den gamla DVD-läsaren, inte helt säker), så har trots allt alltid några delar hängt med i varje uppgradering sedan starten.

10 mhz?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daxanka:

Det var väl runt 1983 tror jag.

Commodore VIC 20

Operativsystem Basic V2
Processor MOS 6502A
Klockfrekvens 1,02 MHz
Bussbredd 8/8 bit
Minne ROM 20 kb
Minne RAM 3,5 kb

Övriga detaljer
Grafik- och ljudkrets: VIC I
Textskärm 23x22 tecken
Grafikskärm 184x176
8 teckenfärger
16 bakgrundsfärger
4 stämmor (3 för toner + 1 för brus)

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dec8dbd58215_VIC-20_friend...

Sen blev det c64 - Amiga 500 sen var karusellen i rullning.

Hade oxå en sån som första, den var charmig

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Första dator var en C64 med kassettspelare ca 1983-84

Första PC blev en 486dx2-66 med Windows 3.11

Första egenbyggda PC blev en:
AMD K6-200, byttes rätt snabbt ut mot en Intel 166MMX som klockades till 233Mhz
32MB ram
3,2GB Quantum ata-33
8mb 2-D grafikkort, behövdes inge 3-D tyckte jag då
Floppy + cd-r
17" crt

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Det var vad jag utläste ur listan av vad som stämde för övriga delar av den. Jag blev inte nördig nog att bry mig om sådana detaljer förrän ett senare som sagt, så det är mycket möjligt att det var lägre eller högre hastighet. Jag får reservera mig för eventuella felaktigheter som uppkommit genom felaktig tolkning av ursprungskälla, felaktiga dataströmmar på grund av överklockning, hårdvarufel eller illasinnad programvara samt mental instabilitet. Jag reserverar mig även för övriga fel i såväl åsikter som stavning, grammatiska och syntaktiska fel i språk utöver mitt modersmål, brister i utbildning, omdöme samt hygien.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

En 10 MHz 80286 var helt i sin ordning. Den processorn förekom normalt i klockfrekvenser mellan 6-12 MHz. De allra första på 4 MHz, de allra sista i licenserade kopior från AMD (!) på 20-25 MHz.

Apropå AMD kan man ställa sig frågan att om de, Cyrix m.fl. fått fortsätta att tillverka (billigare) kopior av Intels processorer, skulle någon av dem satsat på att utveckla egna processorarkitekturer? I grund och botten har ju dagens PC-processorer samma frontend, dvs de kan köra samma kod även om de internt skiljer sig åt. Det var väl i samband med att Intel gick från 80486 (som inte gick att namnskydda om jag minns rätt) till Pentium som delningen skedde, först långsamt och sedan allt större. Å andra sidan är frågan hur stor del av dagens utpris som är tillverkningskostnader resp. kompensation för R&D, dvs hur mycket billigare Intel-kopior skulle gå att sälja.

Permalänk
Medlem

såld av IBM

Skrivet av Jexmark:

Första XTn möjligtvis men inte första IBM-PCn, vi hade en IBM-PC redan 1982 av modell 5150. XTn var modell 5160.

Det jag trycker på att Svenska IBM sålde och leverade sin första IBM PC XT. Vi fick leveransen 2 timmar före nästa mottagare.Allan Ain fick sin XT 2 timmar efter mig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror det var IBM eller liknande, dock kunde jag inget om specifikationer då. Satt med notepad och övade mig på att skriva genom att skriva av böcker om star wars. Nörden var född xD

Permalänk
Avstängd

Min första dator var en Facit ABC80 o några år senare blev det en APPLE IIC. Men det känns som om det var i en annan tidsålder. På 90-talet blev det en Atari 1040STFM innan jag hamnade i PC träsket 1995 med en 133 MHz P2:a.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det dröjde lite tills jag skaffade egen, satt mest på polarnas C64'or men sedan blev det en egen, Spectravideo 728. Microsoft operativsystem från 1983!!! de var inte så populära här, mest i asien. Sedan blev det NES och Amiga 500 innan jag skaffade första PC'n som var en 486 DX2/50 med 4Mb RAM och då fastnade jag ju ganska rejält i PC-världen till slut

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

2004 fick jag min mammas gamla windows 95 dator när jag fyllde år

Visa signatur

Fractal Design Define S || ASUS PRIME Z390-A || Intel Core i7-9700K || ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB || Corsair Hydro H100i RGB Platinum || Windows 10 Pro

Permalänk

Min första egna dator var en 386:a, wolfentstein 3D laggade på den kan jag tillägga, det fanns faktiskt inte så mycket kul att göra på den, utan internet så är datorer inte så jätte roliga enligt mig förutom att skapa saker som banor osv. Men att starta upp en 386:a och klicka runt lite i Windows 3.1 är inte så jätte spännande, kanske tyckte jag detta eftersom jag fått den gamla datorn då vi hade köpt en ny IBM aptiva som man såklart hellre ville sitta vid.

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Medlem

Tror det var en 486a med ett ATI Mach 64bit 2MB VRAM och 16MB RAM eller något sådant. Mycket senare lyckades jag dock skaffa en bättre med dubbla Voodoo2 16MB som drevs med någon Pentium.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag och brorsan köpte en Commodore 64 tillsammans. Det måste ha varit runt 1983-1984 någon gång när jag gick på gymnasiet.
Min första egna PC var en 786dx2 på 50 MHz. Den köpte jag 1994 och sedan 1997-1998 någon gång bytte jag upp mig till en P2 266 MHz. På 2000-talet blev det massor av uppgraderingar men har sedan lugnat ner mig lite.

Permalänk
Medlem

Minns bara att det var en Compaq. Minns ej spec.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Första egna var en :
P2 300mhz, passiv kylning. Het fläns som tusan.
Voodoo2 kort för 3d, nåt ATI för 2d.

16 000~ sek, mycket sommarjobbande med att kratta bunkrar, klippa greener och fairways där!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Första egna var en :
P2 300mhz, passiv kylning. Het fläns som tusan.
Voodoo2 kort för 3d, nåt ATI för 2d.

16 000~ sek, mycket sommarjobbande med att kratta bunkrar, klippa greener och fairways där!

Sjuka pengar man lade ner på datorer förr:P
Numer räcker det med helgsjobb ala 2 helger, så har man sig en riktigt bra dator^^

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

Numer räcker det med helgsjobb ala 2 helger, så har man sig en riktigt bra dator^^

Ja, det var ju mer pengar förr.. Och en hel sommars sparande. Jag är nog inte ensam med "Nej, jag köpte inte moppe, jag köpte dator" som ett historiskt fenomen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Det va många år sedan, Amiga 600 med 40mb HDD!

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Jag var 11 år gammal, min familj ganska fattig jämfört med idag och den dator familjen hade användes inte till spel. Morsan pluggade läkarlinjen och därför överlevde vi 4 pers på 1 lön + studiebidrag i en hyrd nybyggd och ganska dyr villa.

Intel hade nyligen lanserat pentium 4 och AMD var påväg att lansera sin 2xxx+ serie processorer och alla mina polare lirade Counter Strike 1.6 på varsin egen ny dator. Jag själv lyckades få tag på "skrotdelar" mer eller mindre, billigt iallafall var det och belastade inte familjens ekonomi.
Ett billigt nätagg, ett servermoderkort för dubbla pentium II processorer, samt tangentbord och dylikt skänkt från Uppsalas återvinningscentral. Satte på 8gb ddr 133mhz ram samt en 80gb hårddisk. I början hade jag ett grafikkort med 32mb minne men fick i julklapp av pappa ett kraftigare med 128m ram. Har kvar det och håller det kärt, tror att han lade mycket pengar på det. För att toppa allt detta hade jag ett grå-svart chassi som såg mycket mer badass ut än vad komponenterna någonsin kunde leva upp till. De vänner jag hade använde mest "beige"-trista chassin i klassisk stil.

Som alla kanske kan förstå hängde inte processorn med särskilt bra och "flertrådning" var det inte att tala om i särskilt många program år 2000 (särskilt inte spel). Förmodligen hade en av mina pentium II 400mhz kunnat tas bort utan skillnad på prestanda men jag gillade tanken på dubbla processorer.
Efter ett tag fick min farbror tag på en skrotad dator och jag knyckte processorn som med bios modifikationer blev fullt fungerande. Dual pentium III 667mhz och fortfarande lagg i CS dock.

Minns hela denna tiden med stor nostalgi. Jag var som sagt ung och lade extremt mycket tid på att läsa in datorkunskaper och anpassa mitt system. Hade jag haft samma driv idag vore jag doktorand. Bios-moddningarna var ganska komplicerade och manualen var knepig att förstå. Gjorde i princip allt själv men visade alla framsteg för min far i hopp om att han skulle bli stolt.

Det första Systemet bestod av:

Dual pentium II 400mhz
8GB 133mhz ram
GPU med 32mb minne
80gb IDE hdd
Windows XP piratversion
56.6k modem

År 2000

Kan inte varit CS 1.6 ni spelade år 2000, måste varit sista betan eller 1.0, 1.6 kom 2003 tror jag det var och innan det fanns det 1.0, 1.1, 1.3 osv.

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Skrivet av mer_tjack:

Kan inte varit CS 1.6 ni spelade år 2000, måste varit sista betan eller 1.0, 1.6 kom 2003 tror jag det var och innan det fanns det 1.0, 1.1, 1.3 osv.

Möjligt att minnet sviker och modifierar detaljer, det är mycket som bara är bilder och känslor från min barndom. Jag har försökt beskriva genuint hur jag känner och vad som hände dock. Även om det kronologiska kan vara lite skevt.

Datorbyggdandet jag beskriver var inte över en natt, utan snarare ett par / tre / fyra år där jag var låst till samma moderkort men blev skänkt eller hittade en ny processor eller mer ram.
Datorn stod klar för första gången nyårsafton milennieskiftet, det var nämligen så att jag och en kompis hade tänkt lira age of empires på varsin dator hela natten, men istället satt med strulig program och Windowsinstallation samt kruxet att få nätverk mellan windows XP och ME som fanns på pappas dator i rummet bredvid.
Datorn var med på lan där det spelades 1.6. men det är korrekt att detta inte skedde direkt efter byggandet. Däremot behölls denna dator och uppgraderades som sagt med mer ram och dylikt under de åren som kom och jag betraktade den aldrig som "färdig".

Det allra största problemet var processorn, eftersom jag sade, det var ett serverkort och jag var tvungen att hitta två likadana för att kunna byta. Jag hade en PIII 800mhz och en PIII577/667mhz. Moderkortet klarade PIII upp till 667mhz men det fanns rapporter om att även 2x PIII 800mhz skulle fungera.
Inser att jag kan ha gått lite långt i nostalgin där, men jag hoppades fortfarande på att hitta en fungerande PIII 800mhz processor då mina vänner lanade Battlefield Vietnam medan jag såg på.

Jag har kvar kartongen och moderkortet tillsammans med 2-3 processorer samt möjligtvis grafikkortet på 128mb.
Chassit har min morfar.

Tillägg; För att förstöra romantiken lite,
Det är inte som så att jag är helt och hållet uppväxt i slummen. Anledningen till att vi var ganska fattiga var att Morsan läst kemist-linjen då jag föddes, och efter att ha arbetat 4 månader flyttade familjen utomlands. När vi kom igen lyckades hon ta sig in på läkarlinjen men valde då att inte ta studiemedel eftersom hon redan hade så mycket lån från kemistlinjen.
Vi hyrde en villa på landet med dålig kollektivtrafik och var tvugna att ha två bilar, alltsammans på en enda lön.
Det kan också vara som så att skillnaden upplevdes som extra stor av mig, eftersom området (och därav majoriteten av mina vänner) är ganska rikt. Inte rikt som i "Lidingö", men det är en stadsnära bondebyggd som växt enormt pga. inflyytning av unga akademikerpar med småbarn som vill bygga en stor villa i ett eget skogsparti.
Jag blev lite svarta fåret vars familj lustigt nog åkte på tältsemester. (Varför flyger ni inte någonstans?)

När morsan var klar med AT dock, vändes ju allting, men det var förhållandevis sent då hon var över 30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

fortfarande sjuka pengar, för det är knappast bara jag som är skadad på detta ställe

/Daniel

Permalänk
Medlem

Min första självbyggda dator var en amd k6 233mhz, 64mb ram, 8gb disk och ett voodoo2 kort. Tror allt kom på 28k i 1996.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Första egna datorn, dvs köpt för helt egna pengar var en bärbar Packard Bell med gamles gammal hederlig core duo 1,5Ghz, 1GB ram samt ett nvidia geforce 7300m på 64 mb Med win xp media center edition, jag gav ca 15k för det skräpet på el giganten nån gång runt 2006 tror jag

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu