Angående Radeon HD 78xx och 79xx problemen

Permalänk

Angående Radeon HD 78xx och 79xx problemen

Hej!

Jag hittade en tråd i ett annat forum där man har problem med Radeon HD 7870 kortet då det blir Black Screen vid spelande. Jag är nästan helt övertygad om att det här problemet inte bara gäller 7870 utan allt från 78xx-79xx. En kille längre ner på sidan skriver lite tips på vad som har fungerat för honom än så länge. Jag har gjort dessa ändringar och får vänta och se de närmsta dagarna om det ger resultat.

Här är länken:
http://forum.guru3d.com/showthread.php?t=364498

Personen som föreslår lösningen har biohazardz181 som alias. Han skriver också att efter ändringarna gjorts kan man pröva sig fram när det gäller fläkthastigheten för GPUn.
Om folk vill testa detta och ge det en chans så kan man skriva här igen om det gett något resultat eller någon förändring över huvud taget.

Edit 1:
Kopierar hans post rakt av.

Edit 2:
Där fanns visst ett till tips om att ladda hem ett program som boostar preformance på något sätt. Jag har själv inte gjort detta ännu.
Länken till programmet finns här: http://www.iobit.com/gamebooster.html

"Hi Guys,

I am a first time poster here in 3d Guru, long time stalker .... love the reviews and have read on so many issues which were solved on the forums... I thought it would be a good time to give back to the community which helped me for so many years...

I recently planned on building a new rig cause I moved into a new apartment and only had a laptop which could not fulfill my gaming needs. I am a student so my PC was not the best of the best but preety good for a student. So I faced some troubles in my build, the first being a defective mobo and then the infamous 7870 problem. I searched the internet for the last two days , trying to find a solution to the problem , at the same time I did not want to RMA (didnt have the original package). However I cam across a forum which tried to fix the problem but the explanation was not so good and did not relate to the 12.7 beta driver which I think every 7870 user has installed. So let me give you the steps for this fix and I hope it works, so far I havent had any crashes playing Diablo 3, BF3, Killing floor 2 , all on maximum settings.

Okay so two things are causing the crashes:
1. 2d clocks ( I guess this is the clocks of your gfx card wen ur in the desktop and not running any games)
2. ULPS ( don' know if helped me but just in case)

Steps to increase 2D clocks:

1. Go to CCC and enable over drive.
2. Put your fan speed up to 100% (just to be careful ) and the Power slider to +5% (just in case )
3. Now close CCC. Open up task manager.
4. Go to the Process Tab and delete CCC.exe and MOM.exe and any other process related to CCC or ATI
5. Make sure you can see hidden files and go to the following directory, C:\Users\(Username)\AppData\Local\ATI\ACE\profiles .xml and open it using notepad
6. Look for :
name="CoreClockTarget....."
<Property name="Want_0" value="x0000" /> (x0000 is your idle-state core clock. Change the value to the one's in "Want_1")

name="MemoryClockTarget....."
<Property name="Want_0" value="y0000" /> (y0000 is your idle-state memory clock. Change the value to the one's in "Want_1")

I don't exactly remember but there should be a property related to the voltage make sure that is also the same value as "Want_1" corresponding to the property.

7. Click save in note pad.

8. Open CCC.

9. Using GPU_Z or similar software see the current clocks of your memory and core, it should be at the maximum level.

Now try playing a game or running a program which causes the black screen it should not take place....
If it is try disabling ULPS by downloading this exe from this website...

http://ulps.achromaticcomputing.com/

Restart your computer and see if everything is working alright...

So from mhy understanding, your 7870 when playing games sometimes downclocks to the 2D clocks (which u just changed) this results in the game freezing due the sudden loss of processing power. I am not so tech related so I might be wrong but this fixed worked for me so far, I will post if anything comes up later on. And if it works please post a reply so we can give this fix to other users who face similar problems."

Permalänk
Medlem

HERREGUD!

Jag registrera mig på detta forum bara för en sekund sen för att starta en tråd angående just detta!
Jag har stött på detta problem flertal gånger när jag spelat bf3 och crysis 2 och bara för 10 minuter sen krashade det när jag spelade Bioshock vilket inte kräver värst mycket. Det som händer är att skärmen blir svart och säger att den inte får nån signal från grafikkortet, Datorn körde på som vanligt och alla fläktar var igång förutom grafikkortet(7850). Så det är inte fel på mitt nätaggregat som jag trott? Kommer det fixas i framtida uppdateringar?
EDIT: Ska installera catalyst 12.7 beta och testköra lite, återkommer med resultat

Permalänk

Jag har prövat med 12.3, 12.4, 12.6 och 12.7. Problemet finns oavsett. Jag har även installerat om windows med en annan version av windows 7. Jag är nästan helt övertygad om att det är ett drivrutinsfel eller en brist åtminstone.

Permalänk
Skrivet av Zeroomega:

Jag har prövat med 12.3, 12.4, 12.6 och 12.7. Problemet finns oavsett. Jag har även installerat om windows med en annan version av windows 7. Jag är nästan helt övertygad om att det är ett drivrutinsfel eller en brist åtminstone.

Krånglar kortet även vid stockhastigheter?

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroomega:

det är definitivt en brist för det finns i 68xx 69xx korten också. En enklare lösning är att klocka ner lite med Msi Afterburner så slipper man hålla på och radera filer som kommer tillbaka vid varje catalyst uppdatering. Finns trådar om det här på forumet också. "radeon no signal crash"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade samma fenomen (har?) på mitt 7970, men efter överklockning och dragit up ULPS till 20% så har ja inte fått någon svart skärm ännu. Jag fick dock bara svart skärm i desktop, inte i några spel.

Permalänk
Skrivet av Lon Höppö:

Krånglar kortet även vid stockhastigheter?

Jag vet dessvärre inte vad stockhastighet är för något.

Vad innebär det att "klocka ner" med MSI afterburner?

Permalänk
Avstängd

ibland beror det på kompatibilitet med bios på moderkorten.
så ett annat senare bios med vga fix kan hjälpa.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zeroomega:

Jag vet dessvärre inte vad stockhastighet är för något.

Vad innebär det att "klocka ner" med MSI afterburner?

Stock-hastigheter är dom hastigheterna på kärnklockan och minnesklockan som kortet levererades med från fabrik.
Om du klockar ner dessa (mest kärnklockan) i MSI Afterburner (Ett slags överklockningsprogram och övervakningsprogram för grafikkort där du kan se all möjlig information om grafikkortet) så sänker du prestandan en aning men du får mycket bättre stabilitet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Flopper:

ibland beror det på kompatibilitet med bios på moderkorten.
så ett annat senare bios med vga fix kan hjälpa.

Har de absolut senaste bios, gjorde en uppgradering för en månad sen.

Skrivet av Sisyfos:

Stock-hastigheter är dom hastigheterna på kärnklockan och minnesklockan som kortet levererades med från fabrik.
Om du klockar ner dessa (mest kärnklockan) i MSI Afterburner (Ett slags överklockningsprogram och övervakningsprogram för grafikkort där du kan se all möjlig information om grafikkortet) så sänker du prestandan en aning men du får mycket bättre stabilitet.

Då ska jag pröva det om inte detta fungerar. Hittills (dagen efter) inga problem än så länge.

Permalänk
Medlem

Jag har som många andra inte haft några större problem med mitt 7970 fram till 12.4 drivarna, men så fort jag uppgraderade till 12.6 så kommer problemen. Man blir förbanne mej otroligt irriterad över att amd inte kan få skiten att fungera, när man betalar en jävla massa kronor för ett av deras kort. Som om inte det vore nog så verkar drivarna ha en massa problem med flash, så man måste leka med en massa olika flash varianter för att få skiten att ens fungera.

Jag har som många andra här haft en både amd/ati och nvidia kort genom åren och jag kan inte komma ihåg att jag har haft så mycket problem som just nu och med detta kortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Preorded:

Jag har som många andra inte haft några större problem med mitt 7970 fram till 12.4 drivarna, men så fort jag uppgraderade till 12.6 så kommer problemen. Man blir förbanne mej otroligt irriterad över att amd inte kan få skiten att fungera, när man betalar en jävla massa kronor för ett av deras kort. Som om inte det vore nog så verkar drivarna ha en massa problem med flash, så man måste leka med en massa olika flash varianter för att få skiten att ens fungera.

Jag har som många andra här haft en både amd/ati och nvidia kort genom åren och jag kan inte komma ihåg att jag har haft så mycket problem som just nu och med detta kortet.

flash beror antingen på att flash strular med tex firefox, men kan också betyda att ett uvd block är dåligt på kortet.
dvs rma dags.

Kan också vara att kortet har för lite volt i 2d läge och ger svart skärm etc..
http://hardforum.com/showpost.php?p=1038955847&postcount=79

Inga problem med 12.6 eller flash men kör med beta firefox.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Tack för tipset TS!

Funkade tyvärr inte för mig. Krascherna består.

Permalänk

Hur kollar mand volten för 2d läget?

Permalänk

Jag är så glad att jag köpte ett GTX 670 no problemas.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Jag har kört enligt tipsen som jag hittade på det andra forumet och nu har det fungerat i en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroomega:

Jag har kört enligt tipsen som jag hittade på det andra forumet och nu har det fungerat i en vecka.

Så hur gick du till väga för att kolla volten i 2d läget?

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Så hur gick du till väga för att kolla volten i 2d läget?

Har inte gjort det, ville mest veta hur man gjorde för att se hur det såg ut. Har inte fått några black screens än så länge. Håller tummarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Preorded:

samma med mig med mitt 7950 att jag får aldrig några problem med kortet så länge jag kör med 12.4 drivaren men 12.6 12.7 beta får jag problem.

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Skrivet av compstuff86:

samma med mig med mitt 7950 att jag får aldrig några problem med kortet så länge jag kör med 12.4 drivaren men 12.6 12.7 beta får jag problem.

Övergett ASUS egna drivrutiner som du trumpetade om överallt igår?

Har för övrigt besparats från detta problem med 7950 än så länge (ta i trä). Kör med 12.6 från ASUS hemsida.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoVeryIndie:

Övergett ASUS egna drivrutiner som du trumpetade om överallt igår?

Har för övrigt besparats från detta problem med 7950 än så länge (ta i trä). Kör med 12.6 från ASUS hemsida.

jo då det är den jag har men inte ifrån asus nu utan från amd! för amd ger bättre prestanda än asus drivare, märkte dåligare fps med asus drivare imot amd.

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en dator till min bror innan sommaren, han fick samma problem som du i spel och i webbläsaren. Jag testade allt jag kunde hitta men problemet kvarstod.

Som tur är så kunde jag reklamera kortet och köpa ett GTX 560ti till bror istället. (Jag skiter i prestandaskillnaden, hellre att det går att spela istället för att inte kunna spela överhuvudtaget).

Dock så är cdon inte så snabba. Det tog 20 dagar från den dagen att jag begärde att köpet skulle hävas tills att jag fick det godkänt. Jag har idag ännu inte fått det nya grafikkortet...

Datorn skulle has för att nörda sönder under sommarlovet, då han inte bor hemma under vardagarna när skolan börjar igen, tråkigt men så är det.

Kanske skulle man ha hållit sig och väntat på att man skulle sett denna tråden

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk

Idag uppstod samma problem igen....

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som har problem egentligen? Finns det nån fakta (ej fanboy-svammel) på det? (AMD-kort vs Nvidia-kort tänker jag på då), jag har liksom inga problem alls med mitt 7970 och det finns ett antal trådar om Nvidias kort t.ex. "GTX 680 problem tråden", "Gigabyte gtx 670 problem" m.fl. så det är inte bara AMD-korten som har problem uppenbarligen.

Reklamera kortet och ta ett annat är väl vad jag kan komma på...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hjälpsam

Ni har PCIe 3,0 testa att gå ned till 2,0.
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1130303-att-ga-ne...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |