Varför väljer man OCZ SSD?

Permalänk
Master of Overkill

Kör 8x vertex 3 i min main dator och 4 vertex 4 i min Bitfenix prodigy lan dator har alldrig haft problem.

Sen kör jag revodrive 3 i main datorn också inga problem

använt vertex enda sen dom kom

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Ocz säljer mycket diskar vilket automatiskt gör att man "hör talas" om dom i större utsträckning. Som t ex i forum som detta, speciellt när det strular. Min vertex 3 har gått klockrent sen inköp...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Jag tror dock som Lankus, att de flesta som har köpt OCZ:s SSD har gjort det för de var de billigaste. Men jag tvivlar på att alla OCZ:s SSDer är dåliga tex Revodrive.

Finns ju de som tycker annorlunda: #11845958

Revodrive är en företagsprodukt som dock inte håller måttet, OCZ skulle inte komma i närheten av serverhallen på mitt företag.

Skrivet av Ninjaflipp:

Frågan är ju varför man inte skulle välja en OCZ Vertex 4 om man köper en SSD i dagsläget i och med att det verkar vara en av de mest lovande diskarna på länge.

För att den kostar flera hundra mer än Samsung 830 som är mer testad, tillverkaren har bättre track-record och den lär vara lika snabb för vanlig användning. Snarare finns det ingen anledning att beta-testa ännu en modell från OCZ.

Vertex 2 var en katastrof, Vertex 3 var en katastrof, Vertex 4 ja vi får se...

Skrivet av KingCobra:

http://communities.intel.com/thread/20014 saxat från Intels egen sida. Eftersom det är Intels egen sida får man ta deras siffror med en näve salt, de andra märkenas siffror kan dock stämma..om inte lite förhöjda. Som man ser är skillnaden försumbar idag. De gammla problemen OCZ hade var drivrutinerna. De är nu fixade sen drygt ett år och bevisligen är inte OCZ sämre än något annat märke..bara billigare.
Har 2 själv som tickar och går utan problem ända sen jag köpte dom.

Det är samma franska siffror, bara att de är äldre och inte de nyaste (där OCZ har över 7% RMA). Bevisligen har OCZ fler RMA än konkurrenterna tillsammans.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Köpte mina pga det bra priset för prestandan. Jag har haft en teori om att OCZ bara har mer högljudda klagomål. TS nämnde ju själv att det mest är den yngre generationen som köper OCZ pga deras marknadsföring, och jag antar att det är den generationen som har högst benägenhet att starta internetkorståg och skrika sig hesa på forum när det inte fungerar. Jag har 2st Agility3 120GBare och dom funkar klockrent, enda problemet jag hade var att jag inte fick utlovad hastighet, och då kollade jag lugnt och sansat en forumtråd här på SweC och insåg att det var moderkortet som strulade, inte SSDn. Vet inte om det är relevant men det är bara mina tankar. Finns ju helt klart en parallell, om det nu är så att yngre faktiskt har en tendens att välja OCZ över andra märken. Om 5% av Inteldiskarna krånglar men bara 2% skriver i forum om det, medan 5% av OCZdiskarna krånglar och 4% startar skrikiga forumposter så påverkar det ju negativt företagets allmäna image trots att felprocenten är lika hög som intels (i det här exemplet)

Vet att alla 45 datorer på vårt jobb kör Agility 3or och ingen av dom har strulat alls, så lite erfarenhet av deras diskar skulle jag vilja påstå att jag haft.

Permalänk

Köpte en Agility 2 40GB för över ett år sedan på grund av priset. Har funkat felfritt! Om jag skulle köpa en till i dagsläget skulle det bli en Samsung, av den anledningen att den också är billig.

Edit: Ostmacka är gud i ätbar form.

Permalänk
Medlem

Ostmacka? Ja tack!
Men köper man det billigaste får man vänta sig kvalité där efter. Köpte en OCZ som systemdisk, men om den dör efter 1 år och 1 dag så tänker jag inte gråta blod direkt. Snarare så byter jag till ett bättre märke. Det var också ett strategiskt steg att köpa "billig skit".
Genom att köpa det så visar man de andra tillverkarna att det finns en marknad för det men priset är för högt. Så istället för att SSD blir en ren företagsprodukt så satsar de lite på privatmarknaden också. Och nu får man tag på en 120GB Intel för 890 :-. Så det verkar funka. Nästa år kanske det till och med är resonabelt att byta ut disken med datorspel på mot en SSD. Men just nu är det för dyrt IMO.

[ironi]Allt tack vare mig och min strategi! [/irnoi]

Permalänk
Medlem

Agility 3 120GB när Alina hade sina kampanjer och inga andra SSDer var prispressade (Samsungs gick för ~1600:-).

Inte haft några som helst problem, kollade firmware direkt när jag fick den och nyaste var inlagd.
Undrar hur många av gångerna det helt enkelt är okunnigt folk som sitter på diskarna och ger upp och säger att det är sönder så fort allt inte funkar klockrent.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Köpte mina pga det bra priset för prestandan. Jag har haft en teori om att OCZ bara har mer högljudda klagomål. TS nämnde ju själv att det mest är den yngre generationen som köper OCZ pga deras marknadsföring, och jag antar att det är den generationen som har högst benägenhet att starta internetkorståg och skrika sig hesa på forum när det inte fungerar. Jag har 2st Agility3 120GBare och dom funkar klockrent, enda problemet jag hade var att jag inte fick utlovad hastighet, och då kollade jag lugnt och sansat en forumtråd här på SweC och insåg att det var moderkortet som strulade, inte SSDn. Vet inte om det är relevant men det är bara mina tankar. Finns ju helt klart en parallell, om det nu är så att yngre faktiskt har en tendens att välja OCZ över andra märken. Om 5% av Inteldiskarna krånglar men bara 2% skriver i forum om det, medan 5% av OCZdiskarna krånglar och 4% startar skrikiga forumposter så påverkar det ju negativt företagets allmäna image trots att felprocenten är lika hög som intels (i det här exemplet)

Vet att alla 45 datorer på vårt jobb kör Agility 3or och ingen av dom har strulat alls, så lite erfarenhet av deras diskar skulle jag vilja påstå att jag haft.

Antar att du kommer skylla på ungdomlighet om du får sparken när Agility-diskarna börjar kosta företaget tiotusentals kronor... Den höga RMA-procenten hos OCZ är just det, inte hur många klagomål på forum det råkar vara.

På anandtech finns det fullt med berättelser om företag som fått punga ut med väldigt stora belopp i onödan för någon pc-tekniker tyckte det var "bra prestanda för pengarna" med OCZ eller Corsair och inte såg längre.

Dumsnålt kallas det.

Skrivet av Covetous:

Ostmacka? Ja tack!
Men köper man det billigaste får man vänta sig kvalité där efter. Köpte en OCZ som systemdisk, men om den dör efter 1 år och 1 dag så tänker jag inte gråta blod direkt. Snarare så byter jag till ett bättre märke. Det var också ett strategiskt steg att köpa "billig skit".

Du visar de andra tillverkarna att de ska satsa på billig skit, stabilitet var inte ett krav. Du visar även att både din tid och dina data är värdelösa eftersom det inte gör något om systemdisken kraschar.

Skrivet av Rydisen:

A
Undrar hur många av gångerna det helt enkelt är okunnigt folk som sitter på diskarna och ger upp och säger att det är sönder så fort allt inte funkar klockrent.

Undrar hur många av gångerna OCZ försvaras som det helt enkelt är av okunniga fanboys?

Har du ens läst om de vanliga problemen folk har? Knappast "okunnigt folk som ger upp" när diskarna försvinner ur BIOS/UEFI och/eller datat blir korrupt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Antar att du kommer skylla på ungdomlighet om du får sparken när Agility-diskarna börjar kosta företaget tiotusentals kronor... Den höga RMA-procenten hos OCZ är just det, inte hur många klagomål på forum det råkar vara.

På anandtech finns det fullt med berättelser om företag som fått punga ut med väldigt stora belopp i onödan för någon pc-tekniker tyckte det var "bra prestanda för pengarna" med OCZ eller Corsair och inte såg längre.

Dumsnålt kallas det.

Vet inte om det såg ut som att jag antydde det någonstans i min post, men jag är inte ansvarig för IT på företaget, jag jobbar som fastighetsförvaltare Faktum är att min första erfarenhet med OCZdiskar var genom företagets datorer så när jag skulle uppgradera till SSD så köpte jag OCZ för att dom var billiga och jag kände igen och litade på märket efter att datorn vid min arbetsstation fungerat fullkomligt felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Finns ju de som tycker annorlunda: #11845958

Revodrive är en företagsprodukt som dock inte håller måttet, OCZ skulle inte komma i närheten av serverhallen på mitt företag.

Jag har inte så jättestor koll på SSDer och så, men jag har inte hört så mycket dåligt om tex Revodrive diskarna. Jag har hört någon liknade historia förut om att ett företag hade kört med tror det var OCZ och dessa dog inom 1vecka, och sedan satte dr i Intel och då hade de rullat minst 1månad när jag fick höra det. Fast detta var över 1år sedan jag hörde detta. Jag hade inte kört OCZ i min server, även om jag inte behöver den prestandan i den.

Jag har kört min Kingston SSD nu 24/7 (så nära det går, mitt ljudkort fuckar lite efter några dygnsdrift, uppdateringar, LAN, dammsuga ur dammfiltrena etc.) men då har jag bara startat om den, inte stängt av helt. Så får se hur länge den håller. Har ju iaf hållt sedan i Mars.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Jag var på inet igår och han rekommenderade starkt en A-data disk med 128 gb. Vad säger ni om detta framför intel 330/samsung?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

2 x 120gb agility 3 för under 2000:- inkl frakt med senaste fw'n hela tiden. Inte ett enda problem på Intels sata3 portar. Prisskillnaden mot övriga var totalt omotiverad. Mellan 1200-1800:- MER för samma storlek av andra "kända" märken vid inköpstillfället och att OCZ precis släppt ny fw fick bestämma.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Vet inte om det såg ut som att jag antydde det någonstans i min post, men jag är inte ansvarig för IT på företaget, jag jobbar som fastighetsförvaltare Faktum är att min första erfarenhet med OCZdiskar var genom företagets datorer så när jag skulle uppgradera till SSD så köpte jag OCZ för att dom var billiga och jag kände igen och litade på märket efter att datorn vid min arbetsstation fungerat fullkomligt felfritt.

Oavsett vem så var det en glad amatör som valde och bondtur att det fungerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Oavsett vem så var det en glad amatör som valde och bondtur att det fungerade.

Så du tycker att det är bondtur att vi är i dom 92% som har välfungerande diskar? Nu vet jag inte hur många som har sålts i Sverige men jag tippar att det är långt fler än dom 47 diskar jag har erfarenhet av. Antar att det är bondtur att jag är i dom (uppskattningsvis) 92% som aldrig varit med om en bilolycka också. Även med en felmarginal på 8% så tjänade vi dessutom på att köpa OCZ. Ponera att dom är 200 spänn billigare per disk, det är 9400 för alla 45 diskar till jobbet. Har för mig vi köpte in dom för 1200 styck. om 8% av dom 45 diskarna var trasiga skulle vi sitta med 3,6 trasiga diskar, så vi säger 4. 4*1200 är 4800 så även om vi hade behövt köpa 4 nya diskar är det knappast tiotusentals kronor förlust vi pratar om. Vi hade fortfarande gått plus. Sannolikhetsmässigt var det en bra affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Så du tycker att det är bondtur att vi är i dom 92% som har välfungerande diskar? Nu vet jag inte hur många som har sålts i Sverige men jag tippar att det är långt fler än dom 47 diskar jag har erfarenhet av. Antar att det är bondtur att jag är i dom (uppskattningsvis) 92% som aldrig varit med om en bilolycka också. Även med en felmarginal på 8% så tjänade vi dessutom på att köpa OCZ. Ponera att dom är 200 spänn billigare per disk, det är 9400 för alla 45 diskar till jobbet. Har för mig vi köpte in dom för 1200 styck. om 8% av dom 45 diskarna var trasiga skulle vi sitta med 3,6 trasiga diskar, så vi säger 4. 4*1200 är 4800 så även om vi hade behövt köpa 4 nya diskar är det knappast tiotusentals kronor förlust vi pratar om. Vi hade fortfarande gått plus. Sannolikhetsmässigt var det en bra affär.

Med Sandforce-buggarna var det en risk för att 100% av datorerna skulle börja blåskärma. Nu med nyaste firmware är risken mindre men det vet man inte när man köper.

Sen om diskar kraschar till höger och vänster på erat företag så är det bara själva kostnaden för utbytesenheten som drabbar företaget? Det märks att du inte jobbar med ekonomi eller IT. Exempel på kostnader som tillkommer är lön för teknikern som ska beställa, skruva ut gamla disken och skruva i den nya och installera, kostnader för lön hos den som hade en dator som började krascha som får sina arbetsuppgifter avbrutna, möjligtvis har en massa jobb gått förlorat om ni inte kör central fillagring (och då undrar man förvisso vad ni ska ha SSDerna till).

Att betala någon hundring extra för en stabilare disk är en skitsumma för ett företag, som dessutom inte betalar moms.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har skummat igenom tråden här och jag kan säga att jag testar runt en hel del olika SSD'er
Äger en Team Group Xtreem 120GB (min första någonsin ). Har tuffat på fint nu i över ett år utan problem. Haft blåskärm men tror inte det är ssdns fel.
Corsair force 3 120GB som sitter i netbooken. Har viserligen inte uppgraderat firmware men har då också fått en 4 blådumpar.
Samsung 830 128GB som nuvarande bootdisk i datorn och har hittils aldrig haft en blåskärm. Snabb och koncistent.

Sen var det så att systersdator behövde lite ny fart i sig... Köpte en OCZ octane 60GB. och gud, jag har aldrig haft så mycket problem. Tappas bort i bios titt som tätt och idag verkar det som att den total dog... 1 månad gammal.
Så nu ska jag kontakta webhallen för att få den utbytt...

Nu till frågan: varför köpte jag OCZ? Jo, det var den billigaste 60GB av ett känt märke och använde inte sandforce som jag hör en del skit om.

Beklagar katten.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Själv köpte inte jag OCZ för att det var billigt (OCZ Vertex LE 100GB) utan för prestandan. Sedan efter något år eller så så blev det BSOD och jag installerade om. Men när det hände igen efter någon månad skicka jag in den på RMA och kör med en Intel 320 160GB nu.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men vill bara tacka för en av de mest underhållande TS-posts jag har läst på länge.
Beklagar över din katt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag en OCZ Vertex 2 60GB i min htpc som har fungerat felfritt i över ett år, köpte den då den var billig.
Har även en OCZ Agility 3 240GB som även den köptes pga av att den var billig, sitter i min laptop och än så länge har jag inga som helst problem.

Utöver dessa har jag även en 128GB m4 i min huvuddator samt en corsair force series 120GB i min andra dator. Kan ärligt säga att jag inte märker någon större skillnad på diskarna, förutom corsair disken som känns lite segare. Vertex disken har dock enbart används i htpc miljö, men mellan agility disken och m4 disken så märker jag då inte av någon skillnad alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för alla kondoleanser, det värmer att det finns djurvänner i forumet.

Kul att det blev lite diskussioner om OCZ SSD och drygt 10% tycker det är det bästa sedan skivat bröd. Verkligheten är ju att endast en minoritet har problem, men just när det gäller datorer har jag nolltolerans mot krångel. Det återspeglas i vad jag köper.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tack för alla kondoleanser, det värmer att det finns djurvänner i forumet.

Kul att det blev lite diskussioner om OCZ SSD och drygt 10% tycker det är det bästa sedan skivat bröd. Verkligheten är ju att endast en minoritet har problem, men just när det gäller datorer har jag nolltolerans mot krångel. Det återspeglas i vad jag köper.

Nolltolerans mot krångel och problem. Då blir det väldigt svårt att använda datorer.
Då måste man undvika alla Microsoftprodukter, samtliga hårddisktillverkare för att inte tala om alla ISP på marknaden.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Avstängd

alla har vi våra "hatmärken" mina är Gigabyte och MSI inom ssd har jag Crucial M225 ,corsar Force GT samt intel 330 o alla har fungerat utan minsta problem... det handlar nog mest om tur

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk

Problemen med Sandforce är väl mest gammal historia nu för tiden. Med ny firmware så verkar ju inte så många ha problem längre.

Ot så läste jag trådens titel som "varför väljer min man OCZ ssd?", underhållande nog för ett klick, underhållande som hårdvarudiskusioner är så har dom inte mycket att sätta upp äktenskapsbrottet sporrade av hårdvarudiskusioner.

Permalänk
Medlem

Har en blandning av SSD:er här, gamla som nya. Någon gammal Crucial C300 och M4 kanske de heter, en OCZ på 64GB och en nyare AGILITY 120GB samt en Intel 520 120GB, än så länge har alla varit mer eller mindre lika stabila gällande driften. Dock upplever jag Intel-disken som bäst generellt. OZC diskarna var jävligt billiga vid köptillfället och de fick bli de endast därför. Crucial lika så, de var på kampanjer och andra specialerbjudanden (läst Komplett 1337-week).

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pappy:

Nolltolerans mot krångel och problem. Då blir det väldigt svårt att använda datorer.
Då måste man undvika alla Microsoftprodukter, samtliga hårddisktillverkare för att inte tala om alla ISP på marknaden.

Nu ska du inte vara sån, Pappy!

Jag har faktiskt väldigt lite problem med de burkar jag byggt, konfigurerat och underhåller. Men noll... näääääääääääää, ok då.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har en OCZ Revodrive X2 PCI-E X4 100GB och är så sjukt nöjd med den att det inte går att beskriva. Prestandan är helt enorm! Den har aldrig felat sedan jag köpte den för ett drygt år sedan. Den var ju dock inte billig...

Visa signatur

3DMark 06: 27508 Chassi: NZXT MidiTower Tempest Evo Window Black ° Moderkort: Asus P8P67 Deluxe B3 S-1155 ATX ° Processor: Intel Core i7 2600K 3.40GHz ° Kylare: Noctua NH-D14 ° Minne: Corsair 16GB (4x4) DDR3 XMS3 1600MHz ° Systemdisk: OCZ Revodrive X2 PCI-E X4 SSD 100GB ° Disk: Hitachi Deskstar 7K3000 2TB 7200RPM SATA/600 ° Grafikkort: 2st Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC SLI ° PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W

Permalänk
Medlem

När jag bygge en ny maskin förra sommaren så köpte jag en OCZ Agility 3 120gb (pga. det billiga priset samt snabbheten). Snabbheten var jag väldigt nöjd med men jag hade problem med att datorn hängde sig och agerade allmänt instabilt. Jag kopplade inte ihop problemen med min ssd-disk till en början eftersom några av komponenterna var av begagnad natur (även om de var bra naturligtvis). Hur som helst uppdaterade jag firmwaren på min ssd och sedan dess har mitt system varit rock-solid. Trots bekymren i början är jag väldigt nöjd med min disk. Det enda bekymret är utrymmet. När 512gb ssd diskar blir prisvärda kommer jag byta upp mig helt klart

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Sorgligt att höra att din katt fick cancer, den som säger att det inte påverkar en är korkad det är som en familje medlem så R.I.P malte!

Och ang OCZ så tycker jag att de fungerar hur bra som helst har en ocz 120gb vertex3 sen i årsskiftet och den fungerar perfekt.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Jag köpte min första OCZ disk som var en Agility3 till HTPC ungefär när den kom och den rasade efter 2 veckor. Kan säga att jag var glad att den satt i HTPC och inte i t.ex. min jobb dator. Nu vet jag inte om jag ska ge cred till OCZ eller Proshop men fick en ny disk efter 1 vecka.

Den andra har nu fungerat klockrent i snart 1 år och då är datorn igång 24/7, så kan inte klaga där.

Ska snart köpa en ny disk till min arbetsdator och då lutar det åt en OCZ4 mest för att prestandan är bra och att inte den förlorar prestanda vid hårdbelastning. Dock så väntar jag till senare höst när priserna sjunkit lite till nu när man fattig efter ett bilköp.

Kan första SSDn till arbetsdatorn blev en Intel för att dom diskarna var pålitliga och efter köpet kom rapporterna om en bugg i deras firmware. Fast där fick jag inte uppleva buggen själv men läxan är att inte lita på SSD diskarna vilket märke dom än kommer från(gäller alla diskar egentligen) utan se till om du har viktigt data så gör regelbundna backuper.

Även om det är opålitligt med SSDr så är dom värda besväret tycker jag tack vare den prestandan man får,

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

Har haft min Vertex 3 i över ett år nu och har inte haft några som helst stabilitets problem med den och prestandan är som när den var ny.
När jag införskaffade min SSD fanns det i princip bara Corsair och OCZ att välja på med den typen av prestanda, så varför köpa en dyr Intel som är långsammare när man kan köpa en snabbare och lika stabil enhet som dessutom är billigare?
Anledningen till OCZ över Corsair var för att OCZ erbjöd lösningar i form av firmwareuppdateringar medans Corsair ville att folk med felaktiga firmwares skulle skicka in sina enheter för utbytes enheter.,

Och som joejjeman säger så har vi ju alla våra "hatmärken"
Finns många märken jag inte skulle få för mig att röra även om jag inte testat just den typen av enhet just för att jag har dåliga erfarenheter av deras företag på annat håll.
Till exempel när det gäller vanliga hårddiskar så är jag skeptisk till att jag någonsin kommer låta en Western Digital sitta i någon av mina datorer igen då dessa tillsammans med IBM's DeskStar serie haft högst felfrekvens för mig under de 20 år som jag på ett eller annat sätt hållt på med medans jag ALDRIG haft en strulande Seagate samtidigt som andra kan säga precis tvärtom.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.