Permalänk
Medlem

Webhallen Config W12-0303

Någon som vet något om kvaliteten påhttp://www.webhallen.com/hardvara/157788-webhallen_config_w12... blev rättså sugen på att köpa en nämligen

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Webhallen

Tror inte du kommer att få något svar här, vi väntar nämligen på första leveransen just nu (kommer om cirka en vecka).
Dvs ingen har testat dessa förutom vi själva.
Och vi är såklart nöjda, annars hade vi inte vågat sätta vårt eget namn på dem.

Vi kommer att fylla på med ännu tydligare specifikationer innan helgen (minnestyp, högtalarspecar, backlightinformation osv.)

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Webhallen

Det stämmer att den är baserat på ett Clevo-"barebone", jag har inte modellnumret på just detta kit tillgängligt just nu dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter fint, blir nog en beställning när den har landat hos er och mer info har kommit upp på sidan

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Det här var ju spännande.. Dryga tusingen billigare än PC-konsulten med samma config (16720kr) med samma komponenter.
Beställde en X-256B (P150EM) av PC-konsulten i Söndags men var tvungen att abboka beställningen, kommer förmodligen beställa den igen när som helst dock.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157787-webhallen_conf... är 15,6" modellen (X-256B).
Här skiljer det ca 500kr (15470kr), dock är OS 1100kr..

Webhallen, är det med Bluray/DVD-RW eller en ren DVD-RW-rom? Är det ni själva som kommer montera dessa? Isf, monterar ni CPU/GPU med "eftermarknads" kylpasta? Kan ni sälja utan OS och därmed rabattera datorn med den tusenlappen~? Vilka skärmar kör ni med, jag vill ha den den matta varianten, är det dessa ni säljer? Om inte, kan man välja?

Tack för tipset Joelgbg.
Här har du några sidor läsning om allt du kan tänkas behöva veta om dessa datorer.. http://forum.notebookreview.com/sager-clevo-reviews-owners-lo...
Kolla också lite Youtube, Clevo P170em / Sager NP9170

Jag kommer köpa 15,6" så småningom, datorerna verkar riktigt riktigt fina.
Jag har nästan läst igenom 300-sidor om denna modell och kritiken eller problemen som finns är 1) AMD 7970M, detta kort ihop med drivrutinerna samt Enduro (växling mellan HD4000/7970M GPU´n) fungerar inte tillfredsställande för _alla_, vissa är jättenöjda och andra har jätteproblem, grafikkortet som används när de spelar tex. är HD4000 och inte den diskreta GPU´n. BF3 är inte 100% stabilt under MP för samtliga, finns tom. Youtubefilmer på detta.

Touchpaden är inte 100% enligt några.

Annars skulle jag nog säga att den hyllas och många i tråden har gått ifrån Asus/MSI´s Gaming-serie till dessa. Personligen älskar jag designen och tycker att den är precis lagom. Prestandan är fantastisk. Ca 5800p i 3dmark11 Finns även rum för lite överklockning på GPU´n.

Permalänk

Står det tex webhallen på datorn? Sen har man möjligheten att öppna datorn tex och sätta i mer ram anann hdd m.m? Undrar mest bara för jag är sugen på att köpa en sådan i vinter och har kvar 2x2gb ram minnen

edit: Skulle ni kunna göra en unboxing på en sådan dator? Samt kan man ominstallera datorn utan att garantin åker? Får man med tex en windows 7 home premium paket eller är det bara förinstallerat på datorn?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Ser riktigt lockade ut. Hade tänkt köpa en i princip likadan dator från pc-konsulten. Men den är som sagt 1000kr dyrare där.

Dock avvaktar jag tills vi fått svar på några frågor som jag kan se är ställt sen tidigare i tråden. Vill veta om man kan välja matt skärm, vad det är för kylpasta påkletad samt hur det ser ut med plats för mer ramminne.

Permalänk
Webhallen

Det får plats två styck SO-DIMM moduler utöver det som redan är installerat.
I övrigt är de inte konfigurerbara så man kan inte byta ut/välja bort saker (inte heller OS).

Optiskt är det bara vanlig DVD-RW på dem, inte bluray.

Kylpasta håller vi på att kollar upp med leverantören, måste erkänna att vi aldrig någonsin fått den frågan på en laptop förut.

Något jag glömt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det vore ju trevligt om det var Arctic MX-4 pasta i datorn eller liknande

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Ser riktigt lockade ut. Hade tänkt köpa en i princip likadan dator från pc-konsulten. Men den är som sagt 1000kr dyrare där.

Värt att tänka på är att det sitter 7200 rpm-hårddiskar i PC-konsultens dator (förutsatt att man väljer till en mekanisk hårddisk), medan det är 5400 rpm:are i Webhallens variant.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

I övrigt är de inte konfigurerbara så man kan inte byta ut/välja bort saker (inte heller OS).

Kylpasta håller vi på att kollar upp med leverantören, måste erkänna att vi aldrig någonsin fått den frågan på en laptop förut.

Något jag glömt?

Tack för svaren! Jep, du glömde en grej - Vilken skärm är det ni har? Matt eller Glossy?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Något jag glömt?

Hur ser det ut med garantierna? Är det ok att öppna upp och byta/uppgradera ram/hårddisk utan att garantin ryker.

Samt kommer Windows förinstallerat på en partion eller får man med en skiva så att man kan installera själv?

Edit: Sen tycker jag att ni tar lite väl överpris på 11.6":aren. 10990 kr för den konfigurationen som kostar 10070 kr på PC-Konsulten, och de tar 1250 kr för en Intel 330 120GB ssd, samt 1100kr för Windows 7, vilket gör att om man skulle köpa SSDn och Windows på CDON istället och sätta i själv så skulle priset hamna på 9363 kr, alltså över 1600 kr billigare.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av PsyCor:

Hur ser det ut med garantierna? Är det ok att öppna upp och byta/uppgradera ram/hårddisk utan att garantin ryker.

Samt kommer Windows förinstallerat på en partion eller får man med en skiva så att man kan installera själv?

Edit: Sen tycker jag att ni tar lite väl överpris på 11.6":aren. 10990 kr för den konfigurationen som kostar 10070 kr på PC-Konsulten, och de tar 1250 kr för en Intel 330 120GB ssd, samt 1100kr för Windows 7, vilket gör att om man skulle köpa SSDn och Windows på CDON istället och sätta i själv så skulle priset hamna på 9363 kr, alltså över 1600 kr billigare.

Kolla vårt medlemspris (dvs om du är inloggad på webhallen) på 11,6 tummaren så blir det lite billigare
Dock så måste vi ta hänsyn till arbetskostnader för installation så att bara räkna på inköpspriserna på komponenterna rakt av är inte heller helt rättvist.

Du kan uppgradera/byta ut saker utan att garantin ryker sålänge vi inte kan härleda bytet/uppgraderingen till felet du anmäler. Dock måste de skickas in med de originalkomponenterna som den levererades med.

Windows är förinstallerat och man får skiva med.

Men som sagt: det här är ett första litet test för oss. Går det bra kommer vi att satsa på betydligt fler modifikationer, konfigurationer samt lite andra småsaker runtikring som kommer att ge mervärde.

Visa signatur

Permalänk
Webhallen

Just det, angående skärmarna:

11,6: Glare
15,6: Matte
17,3: Matte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Kolla vårt medlemspris (dvs om du är inloggad på webhallen) på 11,6 tummaren så blir det lite billigare
Dock så måste vi ta hänsyn till arbetskostnader för installation så att bara räkna på inköpspriserna på komponenterna rakt av är inte heller helt rättvist.

Du kan uppgradera/byta ut saker utan att garantin ryker sålänge vi inte kan härleda bytet/uppgraderingen till felet du anmäler. Dock måste de skickas in med de originalkomponenterna som den levererades med.

Windows är förinstallerat och man får skiva med.

Men som sagt: det här är ett första litet test för oss. Går det bra kommer vi att satsa på betydligt fler modifikationer, konfigurationer samt lite andra småsaker runtikring som kommer att ge mervärde.

Självklart är arbetskostnaderna för att montera en hårddisk och installera ett operativsystem något man måste ta till hänsyn (även om de är väldigt låga), fast att som jag gjorde och räkna på butikspriserna på delar är ju definitivt något man kan göra. Tvivlar starkt på att era inköpspriser är detsamma som de priser vi konsumenter handlar för vilket ju gör att min jämförelse ändå håller.

Om ni köper in datorerna från PC-Konsulten hade det ju självklart varit svårt att konkurrera med deras priser. Men ni handlar ju säkerligen från en grossist, eller vad man nu kallar det i datorsammanhang, och därmed borde ju era priser inte vara närmare 1000 kr högre på en dator medans det är 1000 kr lägre på en annan.

Nu kanske jag klagar/ifrågasätter lite väl mycket. Är bara en väldigt prismedveten kund (den jobbigaste sorten) som gillar att hjälpa till så att inte någon ska köpa något dyrare än det behövs.

Ska tilläggas att jag tycker det är klockrent att ni börjar med detta! Jag köper hellre ifrån er än från PC-Konsulten då jag vet att man alltid kan gå in till er och klaga om det skulle vara något

Permalänk

Det där grafikkortet är alldeles för snabbt för processorn, dvs ofta kommer spel vara begränsade av cpu:n med låg gpu användning.

Webhallen: Om ni tillbringar lite mindre tid här kanske man kan få den service man förtjänar hos er.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av PsyCor:

Självklart är arbetskostnaderna för att montera en hårddisk och installera ett operativsystem något man måste ta till hänsyn (även om de är väldigt låga), fast att som jag gjorde och räkna på butikspriserna på delar är ju definitivt något man kan göra. Tvivlar starkt på att era inköpspriser är detsamma som de priser vi konsumenter handlar för vilket ju gör att min jämförelse ändå håller.

Ska tilläggas att jag tycker det är klockrent att ni börjar med detta! Jag köper hellre ifrån er än från PC-Konsulten då jag vet att man alltid kan gå in till er och klaga om det skulle vara något

CDON/MrPC säljer Win7 Premium till inköpspris + moms.
SSDn säljer vi för 889 med marginal (om än liten sådan).
Arbetskostnad för att bygga datorer i liten skala, framförallt att installera windows manuellt, istället för att klona, ska man inte underskatta

Men ja, kolla som sagt medlemspris (om du har login hos oss) så ser du ett lite annorlunda pris på datorn

Visa signatur

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Conditioned:

Det där grafikkortet är alldeles för snabbt för processorn, dvs ofta kommer spel vara begränsade av cpu:n med låg gpu användning.

Webhallen: Om ni tillbringar lite mindre tid här kanske man kan få den service man förtjänar hos er.

i7-3610 och 7970m är ingen obalanserad kombination i majoriteten av alla spel man kan tänka sig vad vi kunnat utröna. Det finns såklart snabbare CPUer för laptops men priserna skenar iväg något helt otroligt för ganska små skillnader i prestanda.
Har du något konkret exempel där man ser att CPUn flaskar så tar vi jättegärna del av det och tänker om i våra byggnationer.

Tiden som tillbringas här är av en person som jobbar på Webhallen (aka "jag") som lägger min tid här på framförallt kvällar och helger (dvs min fritid) för att jag tycker det är kul. Det är inget som påverkar vår kundtjänst eller serviceavdelnings arbete negativt, snarare avlastar jag dem något.
Är det något problem som du upplevt som du vill informera mig om får du gärna skicka mig ett PM (men jag skulle uppskatta om tråden inte går off topic)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får gärna skriva här i tråden om du får reda på vilken kylpasta som används

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Göteborgaren:

Får gärna skriva här i tråden om du får reda på vilken kylpasta som används

På första batchen som kommer in är det kylningspads, vi hade inte ens övervägt något annat men efter att ha fått feedback så kommer vi att köra på den kylpasta som verkar bäst
av de icke-konduktiva verkar det vara MX-4 som är den gyllene standarden vad vi kan se om om ingen har andra tips (obs icke-konduktivt är ett krav) så tar vi gärna emot dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej det låter fint. Ja min röst går till mx-4

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Skulle gärna ta del av någon källa på där detta bekräftas.. Jag har väldigt svårt att tro att CPU´n kommer flaska GPU´n. Vart har du fått detta ifrån?

För övrigt, vad tillförde detta tråden? Hade du velat se en bättre CPU på dessa burkar? Isf vilken, och vad motiverar de extra tusenlapparna som det faktiskt handlar om för att kliva 2-3 steg upp?

Sista kommentaren är löjlig och helt Offtopic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Värt att tänka på är att det sitter 7200 rpm-hårddiskar i PC-konsultens dator (förutsatt att man väljer till en mekanisk hårddisk), medan det är 5400 rpm:are i Webhallens variant.

Jag märkte detta i efterhand. Nu gör väll detta ingen större skillnad mer än laddningstiden för spel/program. Men det vore önskvärt av webhallen att sätta in en 7200rpm istället då det inte bör höja priset något märkbart.

Permalänk
Medlem

Finns det plats för 2st hdd in 15,6" versionen?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Aciero:

Jag märkte detta i efterhand. Nu gör väll detta ingen större skillnad mer än laddningstiden för spel/program. Men det vore önskvärt av webhallen att sätta in en 7200rpm istället då det inte bör höja priset något märkbart.

Just rotationshastighet på 2,5-tumsdiskar är ju inte våldsamt avgörande för lagringsändamål.
Vi tänker oss att de flesta kommer att använda SSD:n för spel och OS och hårddisken för lagring av musik, film, bilder, mindre prestandakritiska program och kanske spel som man spelar mer sällan etc.

Anledningen att vi valde så är för att vi ville hålla priset under 16000 kronor men vi är såklart öppna för förslag.

Skrivet av Joelgbg:

Finns det plats för 2st hdd in 15,6" versionen?

Man kan byta ut den optiska läsaren mot en HDD men eftersom en av de få saker man fortfarande använder optiska läsare till är just installation av spel och detta är 100% speldatorer så kändes det inte som om vi ville konfigurera någon modell så.

Grejen med dessa datorer är inte att vi kommer att kunna erbjuda alla möjliga konfigurationer, snarare kommer vi att bygga datorer som vi själva tycker är så vettiga som möjligt för gamers i form av pris, prestanda, funktioner etc.

T.ex. vill vi inte sätta in några skrytsamma 16GB RAM i datorerna då det helt enkelt inte finns några spel på horizonten som skulle ha nytta av det.
När de spelen kommer lär det dessutom vara tokbilligt att köpa till extra minne om man tycker det behövs.
Vi vill inte heller lägga för stora kostnader på lagring förutom på vettiga SSD:er helt enkelt eftersom vi antar att de flesta har en annan primär dator som de använder för film, musik och foto etc.
Likaså ser vi ingen poäng i att lägga slantar på överdrivet dyra processorer såsom i7 3720/3820/3920, det är nästan så att vi övervägde att köra i5or då skillnaden i spel är så minimal.
Vi hade också kunnat slänga in GTX 680M i dessa som är, i genomsnitt, någon procent snabbare än 7970m men som kostar flera tusentals kronor mer och därför valdes de bort.
För att ytterligare hålla nere kostnaderna och inte smutsa ner OS:et levererar vi ett helt orört Windows.

Genom att dessutom bygga datorerna i större antal håller vi kostnaderna nere. Att göra datorerna helt konfigurerbara skulle lägga på ca 500-1000 kronor på priset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur mycket hade priset ökat (~ungefär) om ni nu valt GTX 680m?

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

kör på mx-4 då ledningsförmåga är marginellt mindre än andra konkurenter på marknaden, priset är på aceptabel nivå och överföringen av värme är riktigt bra på den.
reserverar mej för stavfel (semester och druckit öl)

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Aenarian:

Hur mycket hade priset ökat (~ungefär) om ni nu valt GTX 680m?

Ca 3500 kronor.. inte värt det på långa vägar om man kollar här:
http://www.notebookcheck.net/Review-GeForce-GTX-680M-vs-Radeo...

"Without Enduro, the HD 7970M is marginally faster than the GTX 680M. With Enduro, the AMD model is slightly outperformed."

Inte ens i nvidias klassiskt starka titlar som BF3 så är GTX 680M bättre.
Ett område där 7970M däremot får stryk är batteritid/energiförbrukning. Men frågan är hur många användare som är beredda att betala 3500 kronor för extra batteritid på en 17-tums gaminglaptop..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gud vad jag känner at det rycker i plånboken nu

Hade ni tänkt byta ut kylpastan till t.ex MX-4 eller liknande? När isåfall? Det är väll det enda jag väntar på samt en till lön innan jag köper en dator.