Recension av X-768B (Clevo P170EM)
Hej! Nu har datorn äntligen kommit
Min konfiguration:
X-768B
1 x X-768B - Chassi & Grundkomponenter
Skärm
1 x Standard, 1920x1080 matt, 60% NTSC
Pixelgaranti
1 x Normal pixelgaranti/branschstandard
Processor
1 x I7 3610QM | 2,3-3,3 GHz 6 MB, 45 W
RAM
1 x 8 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz (2x4 GB)
Grafikkort
1 x AMD Radeon 7970M 2 GB GDDR5
Lagring 1
1 x Plextor M3 Pro 128 GB SSD
Lagring 2
1 x 750 GB, 7200 RPM, 16 MB
Optisk enhet
1 x DVD-brännare
Operativsystem
1 x Windows 7 Home Premium 64-bitar
Språk för operativsystem
1 x Svenska
Språk för tangentbord
1 x Svenska
Trådlöst nätverk
1 x Intel Centrino Advanced 6235 - trådlöst & blåtand
Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator)
1 x IC Diamond 7
Pc-konsulten: 10/10
Mycket bra service måste jag säga. Inga probem alls. Villig att svara på frågor och hjälpa till hela tiden, inte så mycket mer att säga. Det är såhär man vill att ett företag ska vara.
Byggkvalité: 9/10
Mycket snygg design! Den ser inte ut som ett rymdskepp. Mycket stabil, det mesta är gjort i metall. Det är stor skillnad om jag jämför mot min gamla laptop (MSI GX740). Den var mycket mer plastig. Vet inte hur man ska beskriva det, ni måste känna på den själv. Touchpaden är också i metall vilket är bra (hatar plast). Den är också ganska tung men det gör mig inget då när jag ska flytta på den så stoppar jag ner den i min ryggsäck. Eladaptern är också stor vilket kan ses som ett litet minus. Datorn är också upphöjd en aning där bak så att luft ska kunna strömma ut fritt.
Tangentbord: 10/10
Riktigt bra tangentbord. Det är skönt att skriva på och det känns exklusivt. Bakgrundsbelysningen är toppen och man kan välja mellan 8 färger. Man kan också dela upp tangentbordet över 3 områden där man kan ha olika färger. Dock är touchpaden värdelös. Den reagerar inte alls lika bra som på min förra laptop. Men det gör mig inte så mycket då jag använder mus för det mesta ändå. Den är dock multi-touch, så man kan använda två fingrar för att scrolla osv.
Ljudkvalité: 8/10
Ljudet är helt okej. Inget hemmabio-system direkt men det hade jag inte förväntat mig. Har inte testat ljudet på någon djupare nivå så jag får lämna det löst.
Display: 10/10
Detta är första gången jag har en matt skärm. Färgerna är helt underbara! Jag kommer aldrig gå tillbaka till blanka skärmar något mer efter denna upplevelse måste jag säga.
Batteri: ?/10
Har inte testat batteriet än utan har haft sladden i hela tiden, men jag antar att det inte är något att hänga i julgranen. Jag kommer aldrig köra datorn med endast batteriet, men uppskattar att batteritiden varierar mellan 2-4 timmar beroende på vad man gör.
Kylning och fläkljud: 10/10
Jag har inte testat battlefield 3 eller något tungt spel än utan bara diablo 3 och league of legends. Fläktarna låter inte alls lika högt som min förra än så länge och temperaturen har inte varit över 70 grader. Kylpastan och fläktarna gör sitt jobb.
Prestanda: 10/10
Har inte stött på ett enda problem än så länge. 7970m krossar spelen än så länge (har dock inte provat något av de tyngre än, som jag tidigare skrev). Drivrutinerna för 7970m är inte optimala än, så det lär bara bli bättre och bättre. Jag gjorde ett 3dMark11 test och fick P5812. Jag körde även AS SSD och fick detta resultat

SSD'n är väldigt snabb, startar upp windows på under 20 sekunder!
Slutsats: 9,6/10
Jag har aldrig varit mer nöjd övern ett laptop-köp som idag. Ni som är ute efter en laptop som klarar tunga saker prestandamässigt och inte vill ha ett blinkande rymdskepp hemma så rekommenderar jag denna modell starkt. Det finns också en mindre modell (P150EM) med 15" skärm om ni tycker 17" är för stort.
Jag har tagit några bilder med mobilen också som jag laddar upp lite senare så håll utkik i framtiden

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7