Permalänk
Medlem

Datorköp, budget 9000kr

Hej,

Har du funderat ett tag på att köpa ny stationär dator för ca 9000kr. Har tittat runt på forumet och Thor jords v2 fångade mitt intresse. Jag testade att sätta ihop en kundvagn som skulle matcha thor-datorn och jag tror att jag lyckats ganska bra. Vill nu bara se om jag missat något samt om något har andra åsikter angående komponenterna?

Edit: Min kundvagn http://www.inet.se/kundvagn/visa/2038656/derp

Tack på förhand

/MVH Pongo

Permalänk
Medlem

Har du nån länk till det du själv plockat ihop? Thor jords v2 är nog den prisvärdaste färdigt byggda datorn jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Har du nån länk till det du själv plockat ihop? Thor jords v2 är nog den prisvärdaste färdigt byggda datorn jag sett.

Lade till en länk nu. Jag vet att thor är prisvärd men samtidigt har den funktioner som jag saknar, tex stödjer inte moderkortet SLI och man kan inte överklocka CPU:n med det. Jag tyckte det jag plockade ihop därför var bättre men jag är inte säker, behöver fler åsikter.

Permalänk
Medlem

Den är ganska lik jords den du plockat ihop. Jords kan nog överklockas då den har en k-processor men den har bara stock kylaren vilket din också har vilket begränsar överklockningen. Dur har valt en SSD istället för hårddisken som kommer med jords, betydligt snabbare men 128gb kan vara lite för lite.
Ditt moderkort och troligen nätagg är bättre än de i jords.
Jag skulle säga att de är ganska jämna fastän jords kommer med windows och i mitt tycker ett bättre chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Den är ganska lik jords den du plockat ihop. Jords kan nog överklockas då den har en k-processor men den har bara stock kylaren vilket din också har vilket begränsar överklockningen. Dur har valt en SSD istället för hårddisken som kommer med jords, betydligt snabbare men 128gb kan vara lite för lite.
Ditt moderkort och troligen nätagg är bättre än de i jords.
Jag skulle säga att de är ganska jämna fastän jords kommer med windows och i mitt tycker ett bättre chassi.

Jag har läst lite om jords moderkort och det stödjer inte att man klockar processorn. Moderkortet som jag har valt stödjer båda cpu-klock samt SLI vilket jag tycker gör det framtidssäkrare. Jag valde en SSD nu direkt eftersom jag inte vill behöva installera om datorn om jag köper en SSD vid senare tillfälle. Kommer att köpa en hårddisk när utrymmet i datorn börjar sina. Jag undrar om jag bör investera i ett bättre nätagg samt chassi eftersom jag antagligen i framtiden kommer att vilja köra SLI samt överklocka. Har chassit jag valt nu plats för 2 grafikkort och en CPU-fläkt??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pongo123:

Jag har läst lite om jords moderkort och det stödjer inte att man klockar processorn. Moderkortet som jag har valt stödjer båda cpu-klock samt SLI vilket jag tycker gör det framtidssäkrare. Jag valde en SSD nu direkt eftersom jag inte vill behöva installera om datorn om jag köper en SSD vid senare tillfälle. Kommer att köpa en hårddisk när utrymmet i datorn börjar sina. Jag undrar om jag bör investera i ett bättre nätagg samt chassi eftersom jag antagligen i framtiden kommer att vilja köra SLI samt överklocka. Har chassit jag valt nu plats för 2 grafikkort och en CPU-fläkt??

Både chassit och moderkortet stöder SLI men med processorkylaren så skulle jag kolla upp det speciellt om du köper någon av de större som NH-D14. Nätagget kommer troligen inte räcka till om du köper ett till grafikkort eller i alla fall så blir det väldigt på gränsen och överklocka kan du knappast mycket, skulle nog satsa på ett 850W om du skall köra SLI. 850W kan bli lite overkill vilket är en dödssynd här på forumet men jag tycker det är bättre att ha lite säkerhets rum och använda agget på en lägre load än att maxa det om man väljer ett mindre nätagg.

Med chassit så är det främst utseendet och kvalitén som skiljer mellan ett dyrare och ett billigt. Det du valt är helt bra för priset.

Permalänk

jag hade också tänkt köpa thor jords v2.
Såg också att moderkortet inte var det bästa så hade tänkt att köpa ett nytt z77 senare och det du har i din kundvagn verkar vara riktigt bra.
Nätaggregatet i thor jords v2 är ett Corsair Cx 600w om jag inte minns helt fel

Visa signatur

Dator: Intel Core i7 8700 | Asus 1080 ROG Strix 8GB | EVGA GQ 650w PSU | Seagate Barracuda 1TB | Samsung PM981 256GB SSD | ASUS LGA1151 ROG STRIX B360-F Gaming | Ballistix LT DDR4 2666Mhz 2x8GB | Phanteks E P400 T-GLASS
Kringutrustning: Corsair VOID PRO RGB Wireless SE Yellow | Qpad MK-85 Pro | Asus VG248QE 144hz 24" | Steelseries Rival
700
|

Permalänk
Medlem

Ditt paket är bättre. Då du kan köra sli och klocka processorn vid behov. Fundera över om du inte vill ha en cpu kylare och dvd också. Adata SSD verkar fungera rätt bra men om du vill vara helt säker så kan du köra på Crucial M4, Samsung 830 eller Intel.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Har nu valt att byta ut gtx 670 mot ett HD 7950 kort då jag tycker det är mer prisvärt för ungefär samma prestanda.

Länk till HD 7950: http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7950_3gb_direct_cu_ii-178...

Tycker ni detta är ett bra val? Sedan undrar jag också vilken SSD jag bör välja. Är det stor skillnad mellan de olika märkena och har ni nån erfarenhet av någon SSD som ni var nöjd med?

Permalänk
Medlem

Då du tydligen vill köra crossfire eller SLI i framtiden så köp inte ett kort som tar 3 slots utan ett some tar 2 med referens eller eftermarknadskylare. 7950 är ett väldigt prisvärt kort som presterar likt 670 i många spel, BF3 föredrar dock 670.

de flästa SSD:n på marknaden är ungefär lika pålitliga, OCZ har haft lite problem med agility 3 om jag kommer ihåg rätt men det kan vara löst redan. samsungs 830 serie och intel 520 är väldigt kända för sin pålitlighet men jag ser inte att de andra skulle ligga efter.

Permalänk
Medlem

Det var ett prisvärt HD 7950 kort.
Det är dessutom fabriksöverklockat, vilket brukar höja prestandan 10-20%
Kör på det!

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pongo123:

Har nu valt att byta ut gtx 670 mot ett HD 7950 kort då jag tycker det är mer prisvärt för ungefär samma prestanda.

Länk till HD 7950: http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7950_3gb_direct_cu_ii-178...

Tycker ni detta är ett bra val? Sedan undrar jag också vilken SSD jag bör välja. Är det stor skillnad mellan de olika märkena och har ni nån erfarenhet av någon SSD som ni var nöjd med?

Beror helt på vad för spel du spelar, 1 eller 3 skärmar, upplösning.... m.m. skulle säga att 670 oftare jämförs med 7970, 7950 storebror....

Länkar till en sida , kolla och blädra bland olika speltitlar så ser du vad jag menar...

LYCKA TILL för nöjd lär du bli oavsett.... förblinda dig inte bara på FPS resultaten:)

En sak till har du tur så slipper du problemen som förekommit med AMDs 7900 serie, håller tummarna på att dem skall fungera felfritt i alla olika sorters datorer /bygganden o.s.v. Man kan testa annars byt för olika Hårdvaror mår olika bra beroende på just DIN dator, kanske fungerar felfritt i någon annans...

http://www.anandtech.com/show/5818/nvidia-geforce-gtx-670-rev...

Och angående SSD diskar så är jag PERSONLIGEN emot dessa (IDAG) p.g.a. att spelen blir sååå mycket dyrare när dom sitter på dom 0.50:- per GB för vanlig eller 10:- för SSD... Kolla på HYBRIDDISKAR om du vill att OS skall starta snabbare, Själv använder jag mig utav HYBRID STRÖMSPARLÄGET (Vanlig 5400rpm) tar mindre än en sek. att starta med allt färdigt laddat i windows, med bara ett musklick så är datorn igång;)

Ville bara säga att man kan spara in pengar på annat sätt... och satsa på Grafik kort...

http://www.youtube.com/watch?v=FQpiZ44GyYU

//RaBlack

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren!

Har nu bestämt mig för att handla på cdon eftersom det blir billigast då de har fri frakt och sweclockers 5% rabattkod. Beställer antagligen någon gång i veckan.

Har kvar komponenterna från min första varukorg med undantag att jag har bytt SSD:n mot en intel 330 128GB.

Totalt landade det på 7500kr efter rabatten och är mycket nöjd, jag tycker jag har fått mycket dator för pengarna!

Om någon har några andra idéer får de gärna dela med sig av dem

/ MVH Pongo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pongo123:

Tack så mycket för svaren!

Har nu bestämt mig för att handla på cdon eftersom det blir billigast då de har fri frakt och sweclockers 5% rabattkod. Beställer antagligen någon gång i veckan.

Har kvar komponenterna från min första varukorg med undantag att jag har bytt SSD:n mot en intel 330 128GB.

Totalt landade det på 7500kr efter rabatten och är mycket nöjd, jag tycker jag har fått mycket dator för pengarna!

Om någon har några andra idéer får de gärna dela med sig av dem

/ MVH Pongo

Grattis till ditt nya köp.... Samt vore det kul om du återkom med information av din dator senare:)

Simma lugnt....

Permalänk
Medlem

Har läst lite mer nu om asus 7950 och hittade ett inlägg här på sweclockers som löd:

"Det finns lite olika DC(U)II kylare från Asus. Det finns en som är två PCI-slots hög och en som är 3 PCI-slots hög (tjock!). Det är den som är tjockare 3-slots som är den fina och tysta. Den andra varianten är inte alls lika effektiv och tyst och är en ganska "billigt" jobb från Asus. Jag har själv den tjocka och jag skulle inte bemöda mig att byta ut den mot en AC kylare.. Har själv en AC rev.2 på mitt gamla 4850. Där var det en vettig mod eftersom orginalkylaren var högkjudd och inte speciellt effektiv."
Länk till tråd: http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1125497...

Jag undrar vilken version av fläkt som sitter på detta asus-kortet: http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7950_3gb_direct_cu_ii-178...

Då jag inte är så hemma på att bygga datorer och inte vet riktigt var/hur delarna sitter i ett chassi undrar jag OM det nu är varianten som tar 3 slots, kommer det få plats ett till sådant grafikkort i mitt chassi ifall jag vill köra crossfire elle bör jag byta chassi. Läste även en recesion på chassit som sa att det saknades plats för en SSD och jag undrar om detta stämmer.

Här är min kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2042597/slutgilitg-kundvagn
Grafikkortet som jag tänkt använda ser ni ovan.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

250% 7% GTX 680
227% 9% GTX 670
200% 16% HD 7970
159% 2% GTX 580
155% 6% HD 7950
141% 6% HD 7870
127% 6% GTX 570
114% 4% GTX 560 Ti 448
105% 5% HD 6970
95% 0% GTX 560 Ti
95% 10% HD 7850
77% 5% HD 6950
68% 9% GTX 560
55% 21% HD 6870 Gå helst inte under detta kort.
27% 4% HD 7770
23% 13% HD 6850
9% 9% GTX 550 Ti
---- ---- HD 7750

Problemet med HD 7950 är att den ligger inte mycket under GTX 670 i pris.
Medans det är en avsevärd skillnad i prestanda.
T.ex. 3100kr mot 3500kr

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

250% 7% GTX 680
227% 9% GTX 670
200% 16% HD 7970
159% 2% GTX 580
155% 6% HD 7950
141% 6% HD 7870
127% 6% GTX 570
114% 4% GTX 560 Ti 448
105% 5% HD 6970
95% 0% GTX 560 Ti
95% 10% HD 7850
77% 5% HD 6950
68% 9% GTX 560
27% 4% HD 7770
23% 13% HD 6850
9% 9% GTX 550 Ti
---- ---- HD 7750

Problemet med HD 7950 är att den ligger inte mycket under GTX 670 i pris.
Medans det är en avsevärd skillnad i prestanda.
T.ex. 3100kr mot 3500kr

Om du tittar på min länk från CDON så ser du att jag har hittat ett asus 7950 för 2600kr, 2500 efter sweclockers rabatt. Jag tycker inte det är värt att uppgradera till ett 670 för 1000kr mer eftersom prestandan inte skiljer sig SÅ mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pongo123:

Har läst lite mer nu om asus 7950 och hittade ett inlägg här på sweclockers som löd:

"Det finns lite olika DC(U)II kylare från Asus. Det finns en som är två PCI-slots hög och en som är 3 PCI-slots hög (tjock!). Det är den som är tjockare 3-slots som är den fina och tysta. Den andra varianten är inte alls lika effektiv och tyst och är en ganska "billigt" jobb från Asus. Jag har själv den tjocka och jag skulle inte bemöda mig att byta ut den mot en AC kylare.. Har själv en AC rev.2 på mitt gamla 4850. Där var det en vettig mod eftersom orginalkylaren var högkjudd och inte speciellt effektiv."
Länk till tråd: http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1125497...

Jag undrar vilken version av fläkt som sitter på detta asus-kortet: http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7950_3gb_direct_cu_ii-178...

Då jag inte är så hemma på att bygga datorer och inte vet riktigt var/hur delarna sitter i ett chassi undrar jag OM det nu är varianten som tar 3 slots, kommer det få plats ett till sådant grafikkort i mitt chassi ifall jag vill köra crossfire elle bör jag byta chassi. Läste även en recesion på chassit som sa att det saknades plats för en SSD och jag undrar om detta stämmer.

Här är min kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2042597/slutgilitg-kundvagn
Grafikkortet som jag tänkt använda ser ni ovan.

Enligt bilden har du trippelslotkylaren. Jag har inte sett den andra kylaren på 7950 korten. Jag tror att du kan vara lugn.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Enligt bilden har du trippelslotkylaren. Jag har inte sett den andra kylaren på 7950 korten. Jag tror att du kan vara lugn.

Tack för svaret!

Då jag nu vet att det är ett 3-slotskort kan jag behålla mitt chassi om jag vill köra crossfire i framtiden? Kommer två 3-slotskort få plats eller kanske ett 3-slots och ett 2-slots om jag köper en annan version av 7950?

Om ni tycker att jag bör byta chassi, har ni något att rekommendera utan att gå upp för mycket i pris?

Permalänk
Medlem

Enligt bilden ser du ut att ha 5 expansionsplatser vilket inte är idealt för 2 trippelslotskort.

Fractal Design R3 och Fractal Design Arc är prisvärda och bra chassin.
Arc har fler fläktplatser och är öppnare medan R3 har ljuddämpning.
Båda dessa chassin kommer att göra dig nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Enligt bilden ser du ut att ha 5 expansionsplatser vilket inte är idealt för 2 trippelslotskort.

Fractal Design R3 och Fractal Design Arc är prisvärda och bra chassin.
Arc har fler fläktplatser och är öppnare medan R3 har ljuddämpning.
Båda dessa chassin kommer att göra dig nöjd.

Vill helst inte gå upp så mycket i pris. Räcker det med ett chassi som har 7 expansionsplatser för att kunna köra crossfire? Eller tycker du det är värt att lägga ner 350 kr extra på ett fractal design?

Permalänk
Medlem

Du får ett bättre chassi med kabeldragning bakom moderkortsplåten och en tystare lådan med Define och bättre ventilation med Arc. Dessutom kan du återanvända lådan i framtida byggen. i.m.o. är det värt några hundra till. Jag tror att du kan hitta R3 an för 599 kr på Inet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Allra sista kollen nu innan jag beställer. Passar allt? Någon som tycker jag borde byta något?

Länk till kundvagnen:http://www.inet.se/kundvagn/visa/2047043/final

Kommer beställa från cdon men det är samma komponenter. Något jag borde tänka på innan jag beställer?

Är tacksam för alla svar!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pongo123:

Allra sista kollen nu innan jag beställer. Passar allt? Någon som tycker jag borde byta något?

Länk till kundvagnen:http://www.inet.se/kundvagn/visa/2047043/final

Kommer beställa från cdon men det är samma komponenter. Något jag borde tänka på innan jag beställer?

Är tacksam för alla svar!

Tycker allt ser skitbra ut förutom att det saknas en CPU kylare.
Du behöver inte betala mycket för att sänka ljudet och för 200kr eller mer så börjar du förbätrra kylningsförmågan avesvärt med.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Jag hade gått på denna istället.....

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2054315/2012-07-22

Mer minne 16GB
Bättre GPU GTX670
CPU kylare...

Ta en titt här innan...

Grafikkort: Vill man ha en riktigt vass speldator så är det kort som GTX 670 och HD 7970 som gäller och om AMD eller Nvidia är bäst beror mer på vilka spel man spelar än något annat. Är det BF3 man vill spela så är det dock GTX 670 som gäller.

Jag går inte in på de dyrare korten och CrossFire/SLI för då får man tänka lite annorlunda än vad jag gjort här då man hamnar i en annan prisklass och får även lite andra krav på strömmatning och kylning.

Har man inte en budget som räcker till ett grafikkort upp mot 4000kr så får man kompromissa och får avstå lite grannlåt för att hålla farten uppe men gå inte för lågt då det är en speldator du skall ha och då är det alltid bättre att spara in på annan i första hand.

Här är en lista på de grafikkort som finns ute nu och hur bra de presterar mot varandra i Battlefield 3 vid 1920 x 1080 upplösning med högsta inställningar.

Den första % siffran är hur bra kortet är jämfört med det sämsta, den andra % siffran är hur bra kortet är mot kortet under. Här kan man dra egna slutsatser om ett kort är värt merkostnaden eller inte. Det är dock bara GTX 670 och GTX 680 som är njutbara med dessa inställningar.

250% 7% GTX 680
227% 9% GTX 670
200% 16% HD 7970
159% 2% GTX 580
155% 6% HD 7950
141% 6% HD 7870
127% 6% GTX 570
114% 4% GTX 560 Ti 448
105% 5% HD 6970
95% 0% GTX 560 Ti
95% 10% HD 7850
77% 5% HD 6950
68% 9% GTX 560
27% 4% HD 7770
23% 13% HD 6850
9% 9% GTX 550 Ti
---- ---- HD 7750

LYCKA TILL med ditt köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Jag hade gått på denna istället.....

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2054315/2012-07-22

Mer minne 16GB
Bättre GPU GTX670
CPU kylare...

Ta en titt här innan...

Grafikkort: Vill man ha en riktigt vass speldator så är det kort som GTX 670 och HD 7970 som gäller och om AMD eller Nvidia är bäst beror mer på vilka spel man spelar än något annat. Är det BF3 man vill spela så är det dock GTX 670 som gäller.

Jag går inte in på de dyrare korten och CrossFire/SLI för då får man tänka lite annorlunda än vad jag gjort här då man hamnar i en annan prisklass och får även lite andra krav på strömmatning och kylning.

Har man inte en budget som räcker till ett grafikkort upp mot 4000kr så får man kompromissa och får avstå lite grannlåt för att hålla farten uppe men gå inte för lågt då det är en speldator du skall ha och då är det alltid bättre att spara in på annan i första hand.

Här är en lista på de grafikkort som finns ute nu och hur bra de presterar mot varandra i Battlefield 3 vid 1920 x 1080 upplösning med högsta inställningar.

Den första % siffran är hur bra kortet är jämfört med det sämsta, den andra % siffran är hur bra kortet är mot kortet under. Här kan man dra egna slutsatser om ett kort är värt merkostnaden eller inte. Det är dock bara GTX 670 och GTX 680 som är njutbara med dessa inställningar.

250% 7% GTX 680
227% 9% GTX 670
200% 16% HD 7970
159% 2% GTX 580
155% 6% HD 7950
141% 6% HD 7870
127% 6% GTX 570
114% 4% GTX 560 Ti 448
105% 5% HD 6970
95% 0% GTX 560 Ti
95% 10% HD 7850
77% 5% HD 6950
68% 9% GTX 560
27% 4% HD 7770
23% 13% HD 6850
9% 9% GTX 550 Ti
---- ---- HD 7750

LYCKA TILL med ditt köp

Tack för svaret!

Valde hd 7950 eftersom det endast kostade 2500 kr på cdon. Tyckte inte det var värt att lägga 1000 kr mer för den prestandaökningen gtx 670 ger. Angående minnena räcker väl 8gb i nuläget vad jag vet?
Kommer skaffa cpu-kylare när jag ska överklocka.

Lade nyss beställningen, tror jag blir nöjd.

Tack för alla svar i denna tråden, har fått massor med hjälp och det uppskattas verkligen

MVH Pongo