Permalänk
Avstängd

Datorn startar inte!

Har haft lite problem med datorn sedan en liten olycka hände och en fläktvinge på processorkylaren gått sönder och datorn har funkat men det har låtit som f*n från processorkylaren... tillslut har ddatorn slutat funka , har lyckats någon enstaka gång att få igång datorn men inte nu....Jag har bytt ut processorkylaren och datorn vill fortfarande inte fungera... Skärmen startar ej! Tangentbordet lyser ej, Baksidan av musen lyser dock! och så testade jag att sätta i usbladdaren till mobilen och det funkar också, har läst runt lite här vad det kan vara för fel, kan det vara processorn som blivit överhettad av något slag eller kan det också vara nätagget? Tacksam för alla svar! ///Themattias

(datorn är inte mer än någon månad gammal)

Processor : AMD FX-4170 4C 4.2G 12M AM3+ 125W (Nya kylaren : Cooler Master TX3 EVO)

Minne : Corsair 8GB (KIT) DDR3 [INET] 1600MHz/1.5V/XMS3

Burk : Kab ATX CM Elite 334U

PSU : PSU Fractal Design 400W Integra/400W

Moderkort : MK MSI 970A-G46 Socket AM3+, 970, ATX

Hårddisk : Green Caviar 2TB

Grafikkort : XFX Radeon HD6870 1024MB

Visa signatur

Stationär : Chassi NZXT 921| Nätagg Corsair CX 750M | Processor AMD FX 4170| Processor-kylare Noctua NH-U9B|8GB RAM| Moderkort ASROCK 970 EXTREME 4| GrafikkortSapphire R9 270X 2GB|

Permalänk
Medlem

Följ råden i dom klistrade trådarna och redigera ditt inlägg !!!

Permalänk
Medlem

När du försöker starta datorn, händer något alls? snurrar andra fläktar igång eller är den stendöd?

Testa att dra ut onödig hårdvara som; ram, HDD, CD-ROM, mus, tangentbord och högtalare/headset. Gör det någon skillnad?

Om du är orolig att processorn har tagit skada av överhättning, ta loss den och kolla om den har några märken undertill, men glöm bara inte att jorda dig själv innan du pillar på delarna i datorn.

Skriv gärna vilka delar du har i din dator, så underlättar det förr oss att hjälpa dig.

Permalänk
Avstängd

Så nu har jag skrivit lite mer info /Mattias

Visa signatur

Stationär : Chassi NZXT 921| Nätagg Corsair CX 750M | Processor AMD FX 4170| Processor-kylare Noctua NH-U9B|8GB RAM| Moderkort ASROCK 970 EXTREME 4| GrafikkortSapphire R9 270X 2GB|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xieliand:

När du försöker starta datorn, händer något alls? snurrar andra fläktar igång eller är den stendöd?

Testa att dra ut onödig hårdvara som; ram, HDD, CD-ROM, mus, tangentbord och högtalare/headset. Gör det någon skillnad?

Om du är orolig att processorn har tagit skada av överhättning, ta loss den och kolla om den har några märken undertill, men glöm bara inte att jorda dig själv innan du pillar på delarna i datorn.

Skriv gärna vilka delar du har i din dator, så underlättar det förr oss att hjälpa dig.

Fläktarna går igång och moderkortet lyser! ///mattias

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fixa nyklare till cpun gör rent och släng på ny pasta så ska det nog funka.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

Nu har jag lite mer info.... Jag och en kompis lyckades starta datorn igår och då registrerades bara mitt ena ramminnet så stängde av den och bytte plats och skulle testa att stoppa i andra grafikkortet och då startade den inte igen, och hårddiskarna startar inte heller... så har jag fått tips om att det är processorn eller moderkortet men det är inte helt lätt att veta:( Sakerna är iaf köpta på inet nu i april! så ska ju kunna reklamera? ///Mattias

Visa signatur