Kan inte stänga av datorn i ML.

Permalänk

Kan inte stänga av datorn i ML.

Skaffade nyss Mountain Lion och det går inte att stänga av eller starta om datorn på vanligt vis. Det händer liksom ingenting när jag trycker på stänga av i apple-menyn, istället måste jag forcera genom att hålla inne den fysiska knappen.

När jag sedan kommer igång igen har flera inställningar fuckat ur, till exempel kör jag "vanlig" scrollning och inte likt i iPhone där upp/ned är ned/upp, men detta ändras tillbaka efter omstarten. Det är till och med så att "Rullningsriktning: naturlig" är förkryssad men datorn beter sig som att den inte vore det, dvs nu när jag har det som jag vill ha det är rutan "urkryssad" trots att det borde vara tvärtom.

Samma sak gäller att kunna "knacka för klickning", den måste jag in "starta om" för att det skall fungera.

Sedan vet jag inte ifall det är så för alla men när jag loggat in och datorn laddar alla program/menyer laddas inte huvudmenyn högst upp först jag öppnat finder (kanske inte spelar någon roll exakt vilket program jag öppnar, bara det är något.

Någon som varit med om liknande? Modellen är en MBP, den första varianten med Sandy Bridge tror jag och köptes i maj 2011.

Permalänk
Medlem

Testat en säker start?
(Håll ned shift vid start av datorn)
Starta starta sedan om normal igen.

Permalänk
Skrivet av Whitewiz:

Testat en säker start?
(Håll ned shift vid start av datorn)
Starta starta sedan om normal igen.

Vet inte exakt vad jag förväntar mig i säker start, men efter att datorn visat en vit/grån skärm i ca 15 minuter gav jag upp och antog att något var fel. Vid omstart är det som urprungsposten beskriver åter igen.

Permalänk
Medlem

Testa att reparera skivbehörigheter i skivverktyg innan.

Permalänk
Skrivet av Whitewiz:

Testa att reparera skivbehörigheter i skivverktyg innan.

Har gjort detta och även rensat PRAM med coomand+alt+p+r vid uppstart, men blir likadant likt förbannat. Även testat att starta om i felsäkert läge efter rensning av PRAM och skivhehörighetsreparationen men blir ingen skillnad.. Datorn fungerar annars precis som den skall, det är bara detta som gör det lite mindre kul.

Känns som att jag måste försöka mig på en clean kopia ifall jag vill få bukt på skiten, men annat vore helt klart önskvärt.

Permalänk
Medlem

Även testat återställa SMC?

Efter det är det bara ominstallation som kan tyckas lösa saken.

Permalänk
Skrivet av Whitewiz:

Även testat återställa SMC?

Efter det är det bara ominstallation som kan tyckas lösa saken.

Testade det nu men verkar inte göra någon skillnad. Fan i helvete alltså, går det på något smidigt sätt formatera om eller måste man använda usb eller skivor? Har bara använt appstore till operativsystem.

Permalänk
Medlem

nej installationen ligger i en egen partition (flashminne om det är mid 2011 mac) så du bootar installationen genom att hålla ner command + r vid boot http://support.apple.com/kb/HT4718

Permalänk
Skrivet av ozo64:

nej installationen ligger i en egen partition (flashminne om det är mid 2011 mac) så du bootar installationen genom att hålla ner command + r vid boot http://support.apple.com/kb/HT4718

Jag testade detta, kom in i menyn osv och vid ett tillfälle skulle jag logga in med mitt Apple-ID för att kunna ladda ned ML, när jag gjort detta händer dock inget. Inloggningsrutan försvinner och sen...?! Inget sker.. Kan trycka på "installera på Macintosh HD" och inloggningen kommer upp igen men blir samma sak om och om igen. Tänkte att nedladdningen kanske körde i bakgrunden på något vis och "satte igång" den, gick på bio och var hemma fyra timmar senare, men åter igen, inget har hänt.

Testade därefter att logga in på datorn som vanligt och köra hem ML via AppStore. Fungerade och jag körde igång installationen men slutresultatet förändrade inget. Vet heller ej ifall sistnämnda process är något som kan ersätta command-r - varianten. Lutar mer och mer åt att jag måste blåsa hela skiten, men känns förbannat segt.

Edit: Det har löst sig, for the record (ifall någon annan råkar ut för samma sak), presenteras lösningsgång nedan. Vet ej varför det fungerar eller vad som var boven, men fick följande "guide".

Var beredd på att dock kommer resettas när du gör det här:

i finder tryck cmd+shift+g och skriv:
~/Library/Preferences/

Sen ta bort dessa 2 filer:

com.apple.dock.plist
com.apple.dock.db

Sen öppna Terminal och skriv:

killAll Dock

och sen kör du terminal igen och skriver:

sudo reboot /w

Skriv sedan in ditt lösenord. Skriv sen här om det löste det.