Define r4 med fönster, tystare?

Permalänk

Define r4 med fönster, tystare?

Hoj, tänkte bara kolla ifall ni vet/tror att r4 med fönster kommer vara tystare än den med sidopanel utan.

Med tanke på att den med fönster inte ha några hål på sidan för en sido fläkt, dock är den isolerad på den andra.

Permalänk
Medlem

Borde ju vara tystare på den andra eftersom den är ljuddämpad. Har R3 och det är ljuddämpning över fläkthålet som man kan ta bort.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Den med fönster är definitivt inte tystare, snarare tvärtom.

Permalänk

Den med fönster är 200% tystare än den med ljuddämpning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

200%, Hur har du kommit fram till det?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Skrivet av tingkan:

200%, Hur har du kommit fram till det?

Sunt förnuft, alla vet att glas/plast dämpar mer ljud än valfritt ljuddämpande material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Sunt förnuft, alla vet att glas/plast dämpar mer ljud än valfritt ljuddämpande material.

Haha okej

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Källa?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem

Haha ingen anar ironin

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Men ärligt talat... De klart fönstret inte kommer dämpa ljud något vidare jämfört med den vanliga sidopanelen. att den med fönster skulle vara 200 % tystare är ju rent skitsnack

Jag har själv detta dilemat: Med eller utan fönster på Define R4... Har kommit fram till att skillnaden inte kommer vara så märkbar så länge man inte jämför de båda modellerna samtidigt.

Men att glas skulle stoppa ljud mer än plast, metal och "skumgummi" som nån skrev, om du använder samma typ av glas som rymdfärjor använder sig av... Ja... men annars, verkligen inte...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Jag tror på alla som heter Lullebulle.

Permalänk

Haha okej, då har man fått tillräckligt med svar, alltså är det den klassiska med sido fläkt som gäller, fast ljuddämpat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp4rgr1sen:

Hoj, tänkte bara kolla ifall ni vet/tror att r4 med fönster kommer vara tystare än den med sidopanel utan.

Med tanke på att den med fönster inte ha några hål på sidan för en sido fläkt, dock är den isolerad på den andra.

Fråga dig själv istället, vill du kunna se in i datorn eller inte? tror inte det skiljer sig alls mellan fönster och plåt. Inte mycket iaf, jag har ett 650D med fönster och det hörs ingenting även fast jag spelar.

Är en bättre fråga enligt mig iaf, speciellt om du senare vill sleeva nätagget.

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Men ärligt talat... De klart fönstret inte kommer dämpa ljud något vidare jämfört med den vanliga sidopanelen. att den med fönster skulle vara 200 % tystare är ju rent skitsnack

Men att glas skulle stoppa ljud mer än plast, metal och "skumgummi" som nån skrev, om du använder samma typ av glas som rymdfärjor använder sig av... Ja... men annars, verkligen inte...

Hört talas om ironi?

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag har själv detta dilemat: Med eller utan fönster på Define R4... Har kommit fram till att skillnaden inte kommer vara så märkbar så länge man inte jämför de båda modellerna samtidigt.

Lol, för han var ju dödsseriös och inte alls ironisk med det han skrev!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp4rgr1sen:

Haha okej, då har man fått tillräckligt med svar, alltså är det den klassiska med sido fläkt som gäller, fast ljuddämpat

Den vanliga med fläkt på sidan är redan ljuddämpad. När det inte sitter någon fläkt på sidan så har du ett 1cm tjock lock av dämpmaterial över hålet.

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Dedär är uppenbarligen en grovt felaktig uppskattning som inte grundar sig på annat än än spekulationer. Som flerårig prenumerant på hallucinerad vetenskap kan jag med säkerhet säga att den korrekta siffran ligger på 209% (avrundat till närmaste feltal, naturligtvis).

Visa signatur

"If we weren't supposed to eat animals, They wouldn't be made out of meat"

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet var dessa sidopaneler med fönster går att köpa?

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Köper man sidoluckan(fönster) genom hel låda "R4" eller kan man köpa luckan som en del?
Eller passar R3 sidoluckan till R4?
Som jag hittar på deras hemsida http://www.fractal-design.com/?view=product&category=5&prod=9... men vart köper man den?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Köper man sidoluckan(fönster) genom hel låda "R4" eller kan man köpa luckan som en del?
Eller passar R3 sidoluckan till R4?
Som jag hittar på deras hemsida http://www.fractal-design.com/?view=product&category=5&prod=9... men vart köper man den?

Eh... Just nu måste du köpa hela chassit för att få fönster i sidopanelen till R4, Men antagligen har FD tänkt på det och kommer sälja separata sidopaneler som till R3:an

Tyvärr kan du INTE använda R3:s fönsterpanel eftersom Define R4 är lite större till storlek

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Lol, för han var ju dödsseriös och inte alls ironisk med det han skrev!

Skrivet av adzer:

Hört talas om ironi?

Jajo... Men om de nu är så kul med ironi så kan han ju skriva av sig på Flashback istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prova att använda sunt förnuft nästa gång TS, det är en gammal beprövad metod som funkat alldeles utmärkt i alla tider.

Om ett chassi har ljuddämpande material på sidoplåten och det andra inte, vilket tror du ger ifrån sig mest ljud? Motivera ditt svar! (4p.)

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Entusiast

Som de flesta säger så kan fönster hjälpa ljuddämpningen ytterligare.
Anledningen till varför är att de flesta fönster är av sådant "massivt" material som ogärna svänger i ljudvibrationer. Sedan bidrar fönstersidor till en stabilare stomme.

Tunn plåt däremot har en tendens att agera "högtalarmembran" och förstärker oljud. Många ljuddämpningsmaterial som finns därute är tyvärr rena bluffen. Tunt/glest skumgummi som gör varken till eller från.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Eh... Just nu måste du köpa hela chassit för att få fönster i sidopanelen till R4, Men antagligen har FD tänkt på det och kommer sälja separata sidopaneler som till R3:an

Tyvärr kan du INTE använda R3:s fönsterpanel eftersom Define R4 är lite större till storlek

"Just nu".
Jag antar att jag måste vänta ett tag tills dom släpper den den modellen då, eller har jag missat att den finns?
Och när "sidofönsterpanelen" kommer till R4 så undrar jag fortfarande var den går att få tag i, eller var finns den till R3 att köpa.
Det borde vara genom samma ställe det kommer till R4, eller... För jag köper hellre R4 Svart nu och väntar tills sidopanelen kommer.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av YamahaDGX630:

Jajo... Men om de nu är så kul med ironi så kan han ju skriva av sig på Flashback istället

Sant, det här är ju faktiskt ett forum där man ska hjälpa andra och då gärna så tydligt som möjligt!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

"Just nu".
Jag antar att jag måste vänta ett tag tills dom släpper den den modellen då, eller har jag missat att den finns?
Och när "sidofönsterpanelen" kommer till R4 så undrar jag fortfarande var den går att få tag i, eller var finns den till R3 att köpa.
Det borde vara genom samma ställe det kommer till R4, eller... För jag köper hellre R4 Svart nu och väntar tills sidopanelen kommer.

Vad ja vet så kommer alla dessa modeller finnas tillgängliga i augusti men Fönsterpanelen för R4 kommer nog inte i sådana fall förrän i september då FD även släpper andra produkter

Visa signatur

Permalänk

nisher;12541679]"Just nu".
... För jag köper hellre R4 Svart nu och väntar tills sidopanelen kommer.[/QUOTE]

Det hoppas jag verkligen inte, här på sweclockers sysslar vi inte med olagligheter, osmart att säga att man ska köpa något svart!
Skattesmitare!

Skämt åsido.
Varför inte kolla med FD själva ifall sidoplåten med fönster kommer gå att köpa lös? Ett företag baserat i Sverige har ju sina fördelar

Permalänk

Fönster panelen kommer att troligen säljas separat till r4 också, mailade dem och fick detta som svar:
'"In the future we will have window side panel for Define R4 as a separate article, but when it will be we can not say for now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp4rgr1sen:

Fönster panelen kommer att troligen säljas separat till r4 också, mailade dem och fick detta som svar:
'"In the future we will have window side panel for Define R4 as a separate article, but when it will be we can not say for now."

hm... då ber ja om ursäkt för mitt felinformerande om realesedatum för sidopanelen

Visa signatur

Permalänk

Inget att be om ursäkt för, tänkte bara skriva det här så ni alla vet