Permalänk
Medlem

Hdmi kabel

hittade ingen tråd om detta därför skriver jag detta

Jag har en 1080p lg skärm som jag nu kör med dvi kabel vad är skillnaden på att köra detta mot en hdmi kabel?

bästa hdmi kabeln man kan ha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

skillnaden är att du kan få ljud via hdmi

Permalänk
Medlem

Ingen. HDMI är en delmängd av DVI-D. Visst du kan få ljud med HDMI, men ljud i bildskärm - nja...

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få bättre bildvalitet genom att byta till HDMI

Permalänk
Medlem

Nu lånar jag tråden lite.. Är det någon skillnad mellan VGA och HDMI då? Ska beställa mig en full HD skärm med bara VGA och HDMI, tycker ni jag ska köpa en HDMI-kabel med den också?
Här är skärmen: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_amilo_sl23t-1_led-137999...
(Köper den p.g.a attraktivt pris och att jag gärna vill ha en ny skärm då jag sitter på en 19" HP skärm just nu -_-)

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Nu lånar jag tråden lite.. Är det någon skillnad mellan VGA och HDMI då? Ska beställa mig en full HD skärm med bara VGA och HDMI, tycker ni jag ska köpa en HDMI-kabel med den också?
Här är skärmen: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_amilo_sl23t-1_led-137999...
(Köper den p.g.a attraktivt pris och att jag gärna vill ha en ny skärm då jag sitter på en 19" HP skärm just nu -_-)

HDMI är digital signal så det är helt klart att föredra.

Men du kan köpa billigast möjliga kabel utan att tappa något. Antingen fungerar det eller så fungerar det inte. Fungerar det får du automatiskt exakt den bild som datorn skickar. Det som är så fint med digitala signaler.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Ja det tycker jag!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Permalänk
Medlem

så man kan få fullhd med dvi kabel?

Permalänk
Medlem

låter skumt varför då en skärm utan högtalare stödjer hdmi om bara ljudet blir bättre borde gö få full hd eller något som är bättre en dvi

Permalänk
Medlem

den enda skillnaden är att du kan få ljud genom hdmi kabeln.

Visa signatur

Fractal Design Define S || ASUS PRIME Z390-A || Intel Core i7-9700K || ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB || Corsair Hydro H100i RGB Platinum || Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

Japp!

Tänk även på att HDMI INTE klarar 120hz uppdateringsfrekvens. För detta krävs Dual Link DVI eller DisplayPort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

ja, och mer än så.

Skrivet av bosis1:

låter skumt varför då en skärm utan högtalare stödjer hdmi om bara ljudet blir bättre borde gö få full hd eller något som är bättre en dvi

jo det låter konstigt faktiskt, jag hade absolut för mig att saker som inte använder funktionaliteten i HDMi inte heller fick använda kontakten ifråga alls.

vad är det för en skärm exakt?

Skrivet av coffelon:

Japp!

Tänk även på att HDMI INTE klarar 120hz uppdateringsfrekvens. För detta krävs Dual Link DVI eller DisplayPort.

HDMi klarar 120hz i 1080p.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

ja, och mer än så.

jo det låter konstigt faktiskt, jag hade absolut för mig att saker som inte använder funktionaliteten i HDMi inte heller fick använda kontakten ifråga alls.

Källa på detta?

http://www.tomshardware.co.uk/forum/331322-15-120hz-hdmi
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Edit* Kan även tillägga att min BenQ XL2410T MÅSTE vara kopplad med DVI för att 120hz ska funka, funkar alltså inte med HDMI.

Permalänk
Medlem

det är en lg W2453V-PF

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

det är en lg W2453V-PF

Håll kvar på din dvi, blir noll skillnad som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

ja, och mer än så.

Det gör det inte. Nuvarande HDMI-standard dvs 1.4 klarar 1080p i 60Hz. Högre frekvens än så stödjs inte än. Vilket är ganska logiskt då HDMI är framtaget för film/video i första hand och det finns idag inga videoformat som har högre frekvens än 60Hz.

Permalänk
Medlem

Här är en bra 3-meters, bättre än så behöver du inte: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=626802

(eller den här: http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=4494 som ger samma resultat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Här är en bra 3-meters, bättre än så behöver du inte: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=626802

haha stor humor

Permalänk
Medlem

Mer tokerier här. Bläddra också ner och läs alla reviews .

Sorry om det spårade ur lite men jag tror Op's fråga var avklarad?

Permalänk
Medlem

Anledningen till att vissa skärmar har HDMI trots att skärmarna ofta inte har några inbyggda högtalare är för att man ska kunna koppla in tex ett xbox eller en dvd spelare till skärmen. Dessutom som finns det ju också många skärmar med HDMI som har en vanlig 3,5mm utag för ljud ut så att skärmen kan användas som en pass-through.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem

Måste bara låna tråden, jag använder DVI (antagligen DVI-D) från mitt grafikkort till min TV via DVI-HDMI kabel, vilket leder till att jag får ljud i TVn, ska det vara så här? Självklart inget jag klagar på, bara en fråga.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Måste bara låna tråden, jag använder DVI (antagligen DVI-D) från mitt grafikkort till min TV via DVI-HDMI kabel, vilket leder till att jag får ljud i TVn, ska det vara så här? Självklart inget jag klagar på, bara en fråga.

Jepp. DVI kan också skicka ljud. Antar du använder en speciell adapter du fick med grafikkortet? Det är samma med mitt AMD 6870. Använder man adaptern så får man ut ljud också med DVI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

Ja, självklart - HDMI är en delmängd av DVI, DVI dual link har dubbla möjliga bandbredden gentemot HDMI.

DVI singellink klarar 1920×1200 och dual link 2560×1600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jepp. DVI kan också skicka ljud. Antar du använder en speciell adapter du fick med grafikkortet? Det är samma med mitt AMD 6870. Använder man adaptern så får man ut ljud också med DVI.

Aha, ok!

Jag använder ingen adapter, jag köpt en 5m HDMI-DVI kabel från Expert, och nu har jag ljud i TVn. Finns det förresten någon nackdel med att ha längre kablar?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

adapter och adapter, du behöver ha några mer stift på DVI-kontakten. Finns kablar som är färdiga för både ljud+bild, du har gissningsvis en sån

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av davaa:

Aha, ok!

Jag använder ingen adapter, jag köpt en 5m HDMI-DVI kabel från Expert, och nu har jag ljud i TVn. Finns det förresten någon nackdel med att ha längre kablar?

möjligen när vi börjar närma oss 15-20m kabel som jag hört folk som fått problem med grön bild, hack, eller ingen bild alls.
dock tycker jag det är konstigt möjligen han med ingen bild alls att det är pga för lång kabel men de andra låter mer som trasig kabel.

iom att det är didgital signal så skickar den bara 1 eller 0 genom den till skillnad mot analog signal som skulle ha bestämda spänningar på de olika kablarna

i en digital kabel kvittar det om en 1a är 0.1V eller 5V (ingen aning vad dvi signalen jobbar med för spänning tog bara dessa som exempel) det är fortfarande en 1a

därför är inte digitala kablar lika känsliga för inre resistans i kabeln

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows