Vilken kabel ska jag ha för att få bästa bilden?

Permalänk
Medlem

Vilken kabel ska jag ha för att få bästa bilden?

Hej.
Har just köpt en ny bildskärm och är inte så duktig på bildskärmskablar.

Här är information om skärmen
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=10389231&ref=sear...

Och här grafikkortet i datorn
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745752#extra

Frågan är, vilken kabel ska jag använda? och även om jag behöver någon addapter?

Tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av Quinna:

Hej.
Har just köpt en ny bildskärm och är inte så duktig på bildskärmskablar.

Här är information om skärmen
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=10389231&ref=sear...

Och här grafikkortet i datorn
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745752#extra

Frågan är, vilken kabel ska jag använda? och även om jag behöver någon addapter?

Tack för hjälpen

Vad jag kan se använd DVI kablen . (den största som följer med skärmen^^)

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk

HDMI så klart.

Permalänk
Medlem

Vill ju helst använda HDMI, antar att det ger bättre bild än DVI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

HDMI så klart.

Måste jag ha någon addapter till grafikkortet då?

Permalänk
Skrivet av Quinna:

Absolut.
VGA -> DVI -> HDMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quinna:

Testa att googla det:)
Nej, HDMI och DVI är båda digitala(förutom DVI-A då), antingen kommer signalen fram eller så kommer den inte fram.
Det finns inga mellanting!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Quinna:

"DVI-I (dubbel länk)
HDMI
2 x Mini DisplayPort
VGA - med adapter
"
Enligt sidan du länkade så ska HDMI finnas!

Permalänk
Medlem

eller efter en närmare titt så såg jag att det finns ju ett utag för HDMI på grafikkortet redan

Permalänk
Skrivet av Quinna:

eller efter en närmare titt så såg jag att det finns ju ett utag för HDMI på grafikkortet redan

Haha precis

Permalänk
Medlem

DVI-D, ser ut såhär: http://www.datapro.net/images/1142.jpg Detta för att du har köpt en skärm som stödjer en uppdateringsfrekvens på 120hz som låter dig se mer fps än en vanlig skärm och DVI-D är den enda kabeln som stödjer denna teknik tillsammans med Displayport(tror jag)

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

lite OT men är grafikkortet 3d-kompatibelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quinna:

Skrivet av Thompaam:

DVI-D, ser ut såhär: http://www.datapro.net/images/1142.jpg Detta för att du har köpt en skärm som stödjer en uppdateringsfrekvens på 120hz som låter dig se mer fps än en vanlig skärm och DVI-D är den enda kabeln som stödjer denna teknik tillsammans med Displayport(tror jag)

Då är det DVI-D jag ska köra på om jag vill få ut så mycket hz som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quinna:

lite OT men är grafikkortet 3d-kompatibelt?

Tänk på att du inte kan köra 3D med HDMI eftersom HDMI inte stödjer 120hz uppdateringsfrekvens. Det gör däremot DVI och DisplayPort

Edit* Thompaam var snäppet snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quinna:

Då är det DVI-D jag ska köra på om jag vill få ut så mycket hz som möjligt?

Yes, det är förövrigt ungefär samma sak som HDMI, de använder lika många kontakter.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

HDMI så klart.

Displayport är bättre är oftast smärtfriare än HDMI, även om denna skärm enbart klarar 1080p så kanske det kvittar. Men HDMI hårdvara har alltför ofta begränsat till enbart 1920x1080 som max, displayport fungerar i regel betydligt bättre på ännu högre upplösningar.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Displayport är bättre är oftast smärtfriare än HDMI, även om denna skärm enbart klarar 1080p så kanske det kvittar. Men HDMI hårdvara har alltför ofta begränsat till enbart 1920x1080 som max, displayport fungerar i regel betydligt bättre på ännu högre upplösningar.

Hade helt glömt bort det!
Dessutom påpekade någon att man ej kan använda sej av 120hz med HDMI?
Man lär sej nått nytt varje dag!

Permalänk
Inaktiv

Kör displayport.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Nej! det du pratar om heter dual-link DVI. -D betyder bara att det är digitala signaler.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Hdmi är samma kabel som dvi fast med ljud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Nej! det du pratar om heter dual-link DVI. -D betyder bara att det är digitala signaler.

Ah, tack för rättningen!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

så ska man köra med dual link eller single link?

Permalänk
Skrivet av Quinna:

Som jag skrev första gången. använd DVI kablen som kommer med skärmen så behöver du inte oroa dig för att du tagit fel kabel.

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quinna:

dual link

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrille_83:

Som jag skrev första gången. använd DVI kablen som kommer med skärmen så behöver du inte oroa dig för att du tagit fel kabel.

ja men dåså, att jag inte lyssna på dig från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiddlesticks:

Hdmi är samma kabel som dvi fast med ljud!

HDMI är en standard som definierar digital överföring. Med det sagt så är alltså inte kabeln som definierar HDMI. En HDMI-kabel delar inte heller det fysiska gränssnittet eller antal kontaktstift. Det finns dessutom en annan avgörande skillnad mellan HDMI och DVI utöver ljud och en rad andra mindre och det är att DVI klarar högre upplösning (något man märker när man kommer upp i 2560 x 1440).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

DVI (dual link) före HDMI alla dagar i veckan. Åtminstone för datorskärmar.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305