Permalänk
Medlem

Fläkten dödade min dator!

Jag hade för någon vecka sedan installerat 1 ny fläkt i min Neon Light Miditower 350 W.

Men den satt inte fast riktigt så igår tog jag loss fronten och skruvade åt den sedan pluggade jag i kontakten från fläkten och testkörde ifall ljudet fortfarande var kvar. jag tyckte att det blixtra till lite blått i kontakten men tänkte inte mer på det

Efter typ 3-4 sekunder dog datorn och och nu får jag inte igång den!

Drog ur fläkten och testade det hände ingeting, kollade power on knappens kablar på moderkortet, dom satt där de skulle.

Det luktade inte bränt någonstans... finns det några säkringar typ i nätagget som kan ha gått?

Kan datorn ha pajat? moderkortet? prollen?

Tack på förhand för all hjälp!

Erik

Permalänk
Medlem

samma sak har hänt för mig jag lät bara nätagget avstängt i ett tag sen så va det bara å sätta på den igen

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

låter som överbelastningsskyddet gick igång? kanske, vet inte, känns bara så.

Permalänk
Medlem

det borde gå fint, automat säkringen kanske sa till. Dra ut kontakten o låt den stå ett tag så så borde den starta igen.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det igår natt och den går inte igång än...
men jag snackade med en ubermoddder kompis som sa till mig att dra ur atx kabeln till moderkortet.

sedan gick den igång hur fint som helst!!!!

men tack för alla tips, han sa samma sak som ni + det där om atx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3riko
Jag gjorde det igår natt och den går inte igång än...
men jag snackade med en ubermoddder kompis som sa till mig att dra ur atx kabeln till moderkortet.

sedan gick den igång hur fint som helst!!!!

men tack för alla tips, han sa samma sak som ni + det där om atx

hehe så kan de gå.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Hej är det någon som vet vad de olika kablarna används till på 3pins? Asså jag sak bygga en sån här så undrar jag vilka kablar man sak använda...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wannabe
Hej är det någon som vet vad de olika kablarna används till på 3pins? Asså jag sak bygga en sån här så undrar jag vilka kablar man sak använda...

normalt är det väl svart, röd och gul i en sån.
svart - gnd
röd - plus
gul - rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papabear

normalt är det väl svart, röd och gul i en sån.
svart - gnd
röd - plus
gul - rpm

tack så mkt... det stämde med färgerna. du tror inte att det kan skada mobot om man har den kopplad till det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wannabe

tack så mkt... det stämde med färgerna. du tror inte att det kan skada mobot om man har den kopplad till det?

Det beror på Watt antalet på fläkten, men jag skulle rekomendera att du kopplar in det på en ledig Molex kontakt.

Jag har erfarenheter efter att ha brännt ett antal fläkt kontakter på moderkort och på t.ex DigiDoc. men jag skulle la tro att man skulle kunna fixa det, säkert bara nåt motstånd som har brunnit.

Men om du t.ex skulle koppla in en Delta fläkt rätt på mobot så skulle du nog bränna kontakten rätt redigt

Så Molex rekomenderar jag.

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk
Medlem

när detta hände mig resetade jag bara CMOS-jumpern.

Permalänk
Medlem

blåa blixtar ÄR läskiga!

Permalänk
Medlem

Hade inte en tanke på det... fick bara panik och tänkte springa iväg och inhandla ett nytt nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX440
blåa blixtar ÄR läskiga!

börja oroa dig när de övergår från blåa till vita

Visa signatur

Cryptar wass here

Permalänk
Medlem

vi fick ett litet bekymmer på ett lan för länge sen... höll på att formatera kompisens dator o skulle installera op på den... grejen var ju det att hans cd funka ju inte så fick plugga ur hårddisken och stoppa den i min och formatera den o när det var klart så skulle vi stoppa till baka skiten i hans igen och när vi hade startat den märkte vi att vi glömt stoppa in strömkabeln... ( inga komm... ) det sa bara tjoff så stod datorn stilla... Då var vi ganska så illa ute med tanke på att killen är stor som en jävla gorilla... försökte med allt... men till slut funkade den bara vi tog ur batteriet ett tag...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zazor
vi fick ett litet bekymmer på ett lan för länge sen... höll på att formatera kompisens dator o skulle installera op på den... grejen var ju det att hans cd funka ju inte så fick plugga ur hårddisken och stoppa den i min och formatera den o när det var klart så skulle vi stoppa till baka skiten i hans igen och när vi hade startat den märkte vi att vi glömt stoppa in strömkabeln... ( inga komm... ) det sa bara tjoff så stod datorn stilla... Då var vi ganska så illa ute med tanke på att killen är stor som en jävla gorilla... försökte med allt... men till slut funkade den bara vi tog ur batteriet ett tag...

öööööööööööööööööööööh......

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

börja oroa dig när de övergår från blåa till vita

jaha, varför det? förklara gärna

Permalänk

hehe jag kommer ihåg när jag skulle testa vad ett nät agg kunde prestera så jag ställde om vilten till 110 och la lite folie i nätagget och drog i kontakten PANG sa det och en rejäl vit blixt kom..hehe kul som fan... en jävla smäll

Visa signatur

Kör Mandrake Linux 9.1 och Windows XP

Sending KILL signals...

Permalänk
Medlem

lol på syntax!!! fan de borde vi göra på nån av skolans datorer *hehe*

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ?SYNTAX ERROR
hehe jag kommer ihåg när jag skulle testa vad ett nät agg kunde prestera så jag ställde om vilten till 110 och la lite folie i nätagget och drog i kontakten PANG sa det och en rejäl vit blixt kom..hehe kul som fan... en jävla smäll

*asg* Ennu en tråd som slutade i skryt-om-vem-som-har-gjort-dummaste-saken träsket

God jul!

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall