Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Nya komponenter eller helt ny dator?

Permalänk
Medlem

Nya komponenter eller helt ny dator?

Jag ska hjälpa min mamma med att fixa en ny dator.

Hon har nu en väldigt gammal datorn med t.ex. Pentium D 1.7 GHz, 40 GB hårddisk och 512 MB RAM. Den har funkat bra för henne förutom att den har varit lite seg, men nu har det börjat komma upp lite felmeddelanden titt som tätt. Eftersom hon har håller på med lite bokföring känns det som att det är dags att uppgradera så att arbetet inte försvinner.

Jag har en äldre dator där moderkortet ej fungerar, heller ingen hårddisk. Men annars ser komponenterna ut så här:
Intel Core 2 Quad Q8200 2.33 GHz (Socket 775)
400w nätagg
Ati 5570 1 GB

Moderkortet är jag inte säker på, men det jag har på det är denna information: N1996, MS7504VER 1.1, mATX
Datorn är en Fujitsu Siemens, så inget hemmabygge.

Så för att få den att funka behöver jag ett moderkort, RAM minne och hårddisk. Vad kan ni rekommendera för grejer då?

Eller tycker ni att hon ska satsa på en helt ny dator? Jag kan bygga ihop själv, men vad för delar är bra om man ska få den så billigt som möjligt?
Det hon kommer göra är väl bokföringsprogram, surfa, lite bilder möjligtvis.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Meshify C | ASUS ROG STRIX Z370-F | RM650i | i7 8700K 3.7 GHz | Pure Rock |
16 GB 3000 MHz | Samsung 850 1 TB | ASUS GTX 1660 Super |

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova köpa nytt moderkort, ddr2 (?) ram osv. Företagsdatorer brukar dock ha en ovana att inte följa standarder så att det inte bara är att byta ut grejerna. Men köp det för guds skull inte nytt, då är det lika bra att lägga pengarna på helt nya grejer, och jag tror inte heller att matx brädor till 775 är så lätta att hitta... Skulle du hitta billiga prylar och det sen inte går att stoppa in i datorn är det ju bara ett nytt billigt chassi som behövs att flytta över allt i för att det ska fungera. Lättast att hitta är kanske att köpa en helt fungerande billig begagnad dator, och sen kanske satsa på en ssd för att få den lite piggare i vardagsarbetet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII