Ubisoft: "Piratkopieringen uppgår till 93–95 procent för PC-spel"

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig att det här året blir ett katastrof år för ubisoft ifall de ska gå ut med fler uttalanden av den här kalibern,
stryk ska de va på den snubben

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Skrivet av pecill:

Om man snackar folk som NÅGON gång piratkopierat kanske det stämmer, men annars, rent skitsnack.

Då tycker jag att vi vänder på det, och tar fram siffror för hur många som någon gång har köpt ett spel i stället. Det blir mycket roligare så

Ang omröstningen: F2P innebär oftast bara en startsida full av reklam, och spelare som har alla de bästa grejerna bara för att de har betalat, i stället för att vara bra på spelet. Antingen engångbetalning, eller ingenting alls imo.

Permalänk
99:e percentilen

Jag kan bara komma på ett Ubisoft-spel som jag har, och det är Far Cry från 2004. Jag har inte märkt någonting med DRM eller kopieringsskydd i det. Vad menar ni med att Ubisoft har hemska kopieringsskydd? (Frågan är inte retorisk.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Man vet ju inte om man skall skratta eller gråta när man ser sådana uttalanden. Skulle vara intressant hur han får fram den siffran. Hur många som spelar MMORPG piratar? Kan inte vara många. Möjligtvis kan siffran stämma för ett halvkasst singleplayerspel (som folk förmodligen inte skulle köpt om de inte fick tag på det gratis) som säljs till högt pris, annars finns ingen möjlighet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

och ändå går BF3 med enorma vinster etc? håll keft tbh

Det är skillnad på onlinespel, det är där pengarna finns. Jag kan ju omöjligen veta varken varifrån han har fått siffrorna och hur pass trovärdiga dem är. Dock kan ingen säga emot att det är en ledsamt stor andel som väljer att ladda ned singeplayerspel, sen om det är för att det är bekvämt eller om det har sina ekonomiska skäl är ju en annan femma. Det blir dock likväl tråkigt för spelutvecklarna som lägger ned massa arbete på detta.

Permalänk
Medlem

Är ju helt klart att folk köper sina spel från andra led som blizzard/steam såna som levererar

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag kan bara komma på ett Ubisoft-spel som jag har, och det är Far Cry från 2004. Jag har inte märkt någonting med DRM eller kopieringsskydd i det. Vad menar ni med att Ubisoft har hemska kopieringsskydd? (Frågan är inte retorisk.)

Crytek = Crysis gjorde Farcry men inte 2 o nu 3an..

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Då tycker jag att vi vänder på det, och tar fram siffror för hur många som någon gång har köpt ett spel i stället. Det blir mycket roligare så

Ang omröstningen: F2P innebär oftast bara en startsida full av reklam, och spelare som har alla de bästa grejerna bara för att de har betalat, i stället för att vara bra på spelet. Antingen engångbetalning, eller ingenting alls imo.

O_o är du kvar i 2006-2007?
Lol, Hon, Smite är tre bra exempel på att f2p funkar jäkligt bra

Permalänk
Avstängd

Går ju dåligt för Ubisoft och dom måste ha nåt att skylla på!

Då är dom borta ur leken snart då..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Ubisoft började med "Uplay" som kräver att du är online HELA tiden du spelar, om du droppar internet i 1 sec under spelande så blir du instant utkickad

Permalänk
Medlem

Dags att släppa demos kanske, Ubisoft?

Permalänk
Inaktiv

Ubisoft är full av skit. Ska se till att aldrig igen spendera en krona på spel ifrån deras illegala imperium och om Ubisofts siffror stämmer så har de enbart sig själva att skylla på. Jag tycker inte att man ska behöva tvingas på en onödig DRM och meningslös mjukvara för att ens få tillgång till ett spel, eller som Blizzard har valt att göra via en betalserver för att ens få spela offline för ett spel som man faktiskt har betalat för. Det är inte för framtiden.

De är sorgligt att se hur allt fler multimiljard distributörer växer sig allt större, slutar lyssna på sina spelares feedback utan väljer att istället helt köra på EA GAMES tre riktlinjer: reproduktion av redan toppsäljande titlar i form av DLCs, expansioner och uppföljare (mjölkning), distribution och illegal marknadsföring då de tar hela 449,00.- eller 599,00.- för ett nytt spel som egentligen består av deras första riktlinje.

Permalänk
Medlem

Ubisoft är ju helt efterblivna. När ska de börja leva utanför sin lilla konsol-bubbla? Det känns nästan som ett personlig påhopp, nästan.

Jag köper alltid mina spel, gör utvecklarna något som är värt min tid så är det klart att de är förtjänta den lilla peng det kostar, kanske något att tänka på, Ubisoft?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast

Jag köper mina spel. Däremot köper jag inte många spel, utan jag håller mig till dem som har gott rykte om sig och har bra recensioner... och framför allt inte är en taskigt utförd konsolportning.

Spel som jag har köpt och har besvärliga DRM-skydd brukar jag i regel "cracka", då dem "crackade" versionerna i regel har färre problem. Undantaget är spel som är onlinebaserade, såsom MMO-genren, men dem är heller inte besudlade av taskiga DRM-skydd som ställer till det heller.

Där tror jag att det räknas fel: Folk köper spel och crackar dem för enkelhetens skull. Detta förskjuter statistiken.

Jag har sagt det tidigare, och säger det igen:
När spelbolagen klämmer in sina djävulska och demoniska DRM-skydd, orsakar detta massor av "skada" hos kunderna som lagligt köper spelen, som måste brottas med allsköns buggar och fel orsakat av DRM-skyddet. Dem som slipper undan är piraterna. Två ord: "Collateral Damage"

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mejjan:

Skulle inte förvåna mig att det här året blir ett katastrof år för ubisoft ifall de ska gå ut med fler uttalanden av den här kalibern,
stryk ska de va på den snubben

Exakt! Speciellt nu när PC blir den ledande spelmarknaden framöver..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Frågan är hur de har räknat, har de ringt runt till massvis med personer och frågat eller?
Sarkasm åt sidan. Jag tror knappast att bara 5% av alla som spelar Ubisofts spel, har köpt dem, medan resten piratkopierat dem (på PC då). Låter mer som skrämselpropaganda ämnade åt politiker.
Och det där att sälja spel till normalpris inte påverkar. Ehum, 500 kr för ett spel, som man inte vet är bra, och inte har någon möjlighet att lämna tillbaka efter man köpt det. Förr i tiden släpptes det iallafall demon till spel, så man kunde testa och se om spelet var värt att köpa. Nu mera får man för det mesta köpa grisen i säcken, och hoppas den är fin.

Det jag skulle vilja se är alla spel samlade på ett och samma stället, dvs. Steam, och inte 50 olika Steam kopior som måste installeras på datorn. Sedan vill jag se demon till spel, så man kan se om ett spel är värt pengarna. Ska man punga ut en 500 kr för ett spel, så ska det vara värt pengarna.

Jag tycker det är dags för spelföretagen att vakna upp till verkligheten och göra som alla företag måste göra i världen, ANPASSA SIG! Företagsekonomi 101, anpassa eller dö ut. EA har kört samma affärsstrategi i 30 år, och just nu försöker de bara överleva. Många andra spelföretag kör med föråldrade metoder för att utveckla och sälja spel.
Se Minecraft, säljer spelet billigt (väldigt billigt), support för både Windows/Linux/Mac, kräver registrerat konto och köpt spelet för att logga in och spela. Klagar folk på kravet att behöva logga in, visst, men spelet är så bra att den nackdelen glöms snabbt bort. Hur många piratkopierar Minecraft? Jag tror nog 95% av alla som spelat det, har piratkopierat det. Men jag tror lika många har sedan köpt spelet, delvis för det är bra, och delvis för det är så billigt.

Dags för spelföretagen att sluta med all piratkopieringspropaganda, och fokusera på att uppdatera sina affärsmetoder och utveckling, så fler köper deras spel.
Jag köper inte många spel, inte för jag inte tycker om att spela. Utan för det är för dyrt för mej som student att ha råd att punga ut en 500 kr för varje nytt spel som kommer ut. Men då jag väl köper spel, så är det spel som jag vet är riktigt bra, ex. Mass Effect triologin.

Och bara för att skriva det.
Piratkopiering är fel, och jag stödjer inte det. Kör du ett piratkopierat spel som du inte köpt, åk och köp spelet för att stödja utvecklaren.

En sidnotis, jag tror nog däremot att det är många som köper spel, och sedan laddar ned ett crack för det, så man slipper alltid ha DVD skivan i läsaren för att kunna spela spelet. En av de mest irriterande sakerna, vara tvungen att lägga i DVD skivan och höra den vråla i datorn bara för att spela spel. Jag skulle inte bli förvånad om Ubisoft häntat statistiken utifrån hur många crackade spel som körs, för crackat spel är inte detsamma som piratkopierat, men Ubisoft förstår väl inte bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derix:

För att det är så pass smidigt att köpa spel på Steam.

Skrivet av Nivity:

Det finns ju dom spel som sålt extremt bra enbart pga steam också.
Så ja spel kan säljas rejält mycket bättre om dom är ute på en platform som steam.

Ubisoft har väll något digital skit också, som verkligen inte kan sälja bra.

All in all, dålig ursäkt för skitspel, bra spel säljer enormt bra också.
Måååånga indie spel säljer sjukligt bra tack vare platformar som steam.

Ni menar som alternativ alltså och inte Steam only, sådana fall håller jag med.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bean:

Crytek = Crysis gjorde Farcry men inte 2 o nu 3an..

Jo, det vet jag. Jag blev väldigt besviken när Ubisoft förstörde namnet Far Cry i och med Far Cry 2. Crysis är den riktiga uppföljaren till Far Cry på alla sätt utom namnet.

Crytek utvecklade Far Cry, men det var Ubisoft som släppte det.

Men vad har det med DRM att göra?

Skrivet av Wully:

Ubisoft började med "Uplay" som kräver att du är online HELA tiden du spelar, om du droppar internet i 1 sec under spelande så blir du instant utkickad

WTF. Gäller det även i singleplayer-spel?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Detta är ingen statistik det är snikubisoft som tror att alla som har pc ska köpa allt skit dom producerar.

Påhittade siffror är det värsta jag vet. Nu sjönk dom lite till i mina ögon.

Rutten och ens publicera denna snevridna artikel så dom får den pr dom letar efter, ubisoft.

Permalänk
Medlem

1: Ubisoft straffar sina kunder för att det finns pirater
2: Piraterna skrattar och spelar spelen iallafall.
3: Kunderna tröttnar och piratar deras spel så de kan spela dem utan strul. (Läs: Starforce fiaskot , Always online strulet och sist men inte minst deras nya Ubisoft shop/steam-ripoff)
4: Ubisoft undrar vafasen alla piratar deras spel och hittar på nya metoder att straffa sina kunder.
5: Gå till punkt 1

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Hur många av de piratkopierande 95% skulle köpa spelet om det inte gick att få gratis? Då kanske allt sjunker till 30% av spelarna och då blir 5% betalande spelare ganska mycket. Det ända är att t.ex nvidia och amd förlorar kunder pga att folk inte spelar spelen.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Ahahahaha men vilken jävla tomte

Översättning: "Vi är rätt kassa på att göra spel, eller ens hållbara DRM's. Men egentligen så gör vi askassa spel, som folk aldrig ens skulle kunna drömma om att betala för. Alla vet ju att en riktigt go konsollport á la GTA IV är sånt som folk vill ha"

R**hål.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Visst, jag ska inte sticka under bordet med att jag piratkopierar spel. Fine, you got me.

MEN! Det är av en enkel anledning - precis som att jag vill provsitta en soffa på ikea så vill jag provspela spelet innan jag köper det.

Om jag inte gillar det? Ner i papperskorgen = plus/minus noll i min kassa. Tycker jag att spelet börjar bra så köper jag det, utan undantag. Pirat med samvete antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jo, det vet jag. Jag blev väldigt besviken när Ubisoft förstörde namnet Far Cry i och med Far Cry 2. Crysis är den riktiga uppföljaren till Far Cry på alla sätt utom namnet.

Jo du jag ångrade mig som attans efter jag köpte Farcry 2

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

WTF. Gäller det även i singleplayer-spel?

Ja. Du behöver internet för singleplayer också.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Det där ju siffror som är helt och taget påhittade.

Man har redan flera gånger konstaterat att det är omöjligt att veta hur många gånger ett spel eller en film blivit iillegalt nedladdade vilket gör det ännu mer omöjligt för ubisoft att ta fram en sådan siffra.

De vill bara hitta på ursäkter för att inte utveckla mot PC.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Har inte hört blizzard klaga speciellt mycket på pirater... folk köper helt enkelt inte dåliga singeplayerspel till pc längre.

Vi är inne i samma typ av utränsning bland dåliga titlar som i början av 80-talet. Resulatet av den förra utränsningen var att det producerades färre skräpspel i klass med ET och att utvecklingen av högkvalitativa spel tog fart ordentligt.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Så vidare det är bra spel så betalar man.

Ubisoft gör ju inte precis de spelen som alla vill ha till PC. Det är bara att bläddra igenom här: http://www.ubi.com/SE/Games/Search.aspx?plTag=pc

Bläddrade igenom 50 titlar och såg ca 2-3 st som kanske var värda pengarna. Och de är därför just Ubisoft's titlar blir spel man tankar.

Däremot om man kollar på andra titlar hos tex EA så tror jag inte att lika många som har problemet att betala för ett bra spel. Däremot kan man väll diskutera priserna..

Det kan vara samma sak med filmer, om det nu är en riktigt bra film så kanske man överväger att köpa en BD. Medans om det är någon B film man hittar som har 5/10 så kanske man tar och tankar den istället.

Det är i alla fall min åsikt

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Att 90% av alla gamers någon gång har laddat ner ett spel betyder inte att 90% av deras spel är nerladdade..

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90