Permalänk

Hur ser detta träning schema ut?

Hejsan Sweclockers.

Jag lade upp en tråd om kost råd till min styrketräning och har fått många fina tips och recept! Tackar för det!

Nu är det kanon med kosten men började tänka på att kanske kolla över mitt schema om jag kan få ut lite mer utav det.

Jag tränar 4 gånger i veckan på gymmet, men jag försöker alltid att gå en Powerwalk på kvällen även om jag har en vilodag.
Vad jag har fattat rätt så ska musklerna vila minst 48 timmar innan man går på nästa träningspass, stämmer det?

Schemat :
Måndag : Bröst, Rygg, Triceps
Tisdag : Axlar, Biceps, Ben, Mage
Onsdag : Vila
Torsdag : Bröst, Rygg, Triceps
Fredag : Vila
Lördag : Vila
Söndag : Axlar, Biceps, Ben, Mage

Nu till funderingarna.

1) Är det dumt att jag vilar 2 dagar i rad? ( Fredag-Lördag )
2) Är det dumt att jag tar en powerwalk/promenad på vilodagen?
3) Är det något jag kan ändra på när det gäller mitt schema?

MVH
Davve

Permalänk

Det verkar se bra ut men jag hade lagt styrketräning med alltid en vilodag på ett rullande schema.
Vila är definitivt bra, det är då dina muskler ska växa
Vill du ha mer specifika svar föreslår jag att du registrerar dig för ett träningsforum och frågar där.

Permalänk
Medlem

Schemat är inte optimalt, men jag orkar faktiskt inte ge dig mina åsikter just nu. (Är galet trött)

Som ovanstående post så tycker jag du ska kolla in lite scheman på t.ex. kolozzeums forum.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Schemat ser faktiskt katastrofalt ut, dina axlar skulle inte må bra kan jag tänka mig. jag tar mig friheten att klistra in ett program från kolozzeum som känns betydligt vettigare.

Två dagarsprogram
Köres efter första två månaderna 2-3 pass styrka per vecka samt minst ett konditionspass per vecka. Köres i allt från två månader till resten av livet.

Dag 1
Marklyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10
Benböj 3*10
Rakbensmark 3*10
Omvända ryggresningar 2*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10

Dag 2
Bänkpress 3*10
Axelpress 3*10
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 2*10
Smal bänkpress 3*10
Tricepspress 2*10
Situps 3*10-20
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

1) Vilan anpassas efter hur hårt man tränar samt vilka muskelgrupper, således kan inte jag ge dig något råd om när du ska vila.
2) Absolut inget fel med det.
3) Se ovan.