Apple vill stoppa åtta av Samsungs mobiltelefoner i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoChi:

Det är ju det de gjort hela tiden. Första iPhone var den första smartphone som faktiskt var användbar för normalt folk, och sen dess har de bara gjort förbättringar här och där eftersom deras UI faktiskt funkar. Utseendet på iPhone har också alltid varit annorlunda än de mobiler som regerade vid release. Att Samsung gör prisvärda mobiler är en sak, men deras formspråk är extremt likt Apples.

Om man vänder på steken lite...

Hur många olika sätt kan man bläddra mellan bilder?

Nä men tänk såhär, Apple var först med en kommersiellt användbar touch-telefon, ja.

Men pga den senaste utvecklingen av Android (Kolla på 4.1.1) så kan jag lova att Apple börjar känna hettan, och eftersom dem är fast vid 1 telefon per år, så kan det bli lite jobbigt när Samsung/HTC/SE etc slänger ut flera, och på senare tid som är väldigt nära Apple's "kvalitet", både vad gäller mjukvara och känsla. Fragmentering är long gone.

Vill inte få fel intryck, jag kunde inte ge mig blanka f*n i patentstriderna, har ansett att det är en bubbla redan från början och det börjar träda fram mer och mer. Kolla på hur snabbt det gått för Nokia, det finns inget som säger att ett så spec-inriktat företag som Apple som egentligen inte har något att falla tillbaka på skulle kunna gå samma väg.
Att dem går fram hårdare och hårdare mot Samsung (som är "ledande" inom Android, mest sålda enheter by far), är inget annat än ett desperat hojt.
Att dra ut 1 tfn / år är absolut ingen hållbar affärsmodell, det kan du fråga vem som helst som kan en gnutta affärsekonomi.
Enda anledningen till varför det funkat hittills är för att det funnits väldigt få alternativ som funkat så bra som en iPhone
Skulle gärna vilja se en iPhone 5, och en iPhone 5C. C som i Cheap. Runt 2500 :- strecket och Apple skulle erövra marknaden i 10 år till.
Det är i mellan segmentet som pengarna finns, titta bara på AMD Det enda som håller dem flytande är Llano.

Jag anser att Android är "framtiden". Varför? Öppet och på senare tid väldigt trevligt. Skulle gärna köpa mig en iPhone, bara det att det är så skoj att byta roms att jag håller mig ifrån det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Ja. Synd att jag inte kommer ihåg exakt heller :/

Sony hade en design som var väldigt lik iphonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobCar:

Vilken mobil idag liknar inte eller har inte likheter med någon annan mobil?
Löjligt, kolla bara på bilmarknaden där alla tar av varandra, fast där stämmer dom inte varandra. För vem vill vara så begränsad att inte likna något annat när man skapar en produkt? Det är ytterst ovanligt om man inte liknar något annat. "Kopiera" betyder att att något på mobilen ska vara identiskt med originalet vilket så inte är fallet.

Microsoft/Nokia är väl ett gyllene exempel på att det går utmärkt att skapa en smartphone som inte påminner det minsta om iPhone, varken till utseende eller gränssnitt. Även de flesta andra Androidtillverkarna har ju design som skiljer sig betydligt mer från iPhone än vad Samsungs Galaxy S gjorde. Att det bara finns ett sätt att göra en smartphone som vissa (syftar inte specifikt på dig RobCar) verkar tro är ju löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Tack på att du bjöd på dagens ignorans

Varsågod, du hade säkert själv gillat om någon tjänade pengar på en ide som du tagit patent på

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Troligen går väl Apple efter HTC och Motorola härnäst:
http://www.guardian.co.uk/technology/2012/aug/25/what-apple-v...

I grunden är väl det USA.s mjukvarupatentlagar som är fel.
Bara hoppas att EU inte inför nåt liknande:
http://www.ffii.se/patent/
http://www.gnuheter.org/mjukvarupatent/

Det är enbart skadligt enligt min mening.

Det är inte bara deras mjukvarupatentlagar som är helt galna, att man även kan patentera en design är ju helt uppåt väggarna. Här i Sverige finns ju inga designpatent utan något som kallas mönsterskydd. För att beviljas mönsterskydd på en produkt krävs "verkshöjd", dvs att det finns något unikt i designen. Jag tror knappast en svensk domstol hade gett Apple mönsterskydd på sin iPhone.

Vet inte hur det fungerar i resten av Europa, men något liknande kanske? Hoppas det, för då blir det mycket svårare för Apple att få till säljförbud här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Ursäkta felstavningen, det var ett av dem där felen man gör när man är trött och verkligen inte minns hur man stavar ett ord.
Slide-to-unlock fanns inte på första upplagan, det var en jailbreakare som gjorde Slide-to-unlock först, ska försöka hitta namnet på filuren.

Lugnt.
Tja det finns i alla fall med på keynoten 2007.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Skönt att se att man inte är ensam här att tycka så.
Är någon förvånad liksom att apple väljer att göra såhär?
Det var ju halva iden med stämningen som gick igenom.

Jag håller med om till 100% att patent systemet i sin nuvarande form inte är perfekt.
Men förstår inte att ni gnäller på att apple stämmer samsung för att ha kopierat dom när det är så SOLKLART att dom har det.
Och visst säg vad ni vill om att apple kopierat andra. Men det var inte det stämningen handlade om. Om dom gjort det får respektive företag stämma apple då.

Alla bevis som lagts fram i det här målet är ju helt solklara att samsung gått in för att kopiera iphone.
Och det är ju inte bara utseendet på mobilen det handlar om utan dom har systematiskt gått igenom hela sin mobil och ändrat på saker för att det ska få samma "känsla och utseende som apple".

Om ni hade skapat en produkt och ett annat företag kopierar nästan allt så hade ni gjort precis samma sak tror jag.
Och samsung hade DEFINITIVT gjort samma sak om dom suttit på andra sidan i denna stämnings ansökan.

Så sluta gnäll om sandlåda så fort apple gör något.

Solkart att de kopierat?
Har Volvo kopierat Ford då de också gjort runda hjul och herrgårdsvagnar?

EDIT: other way around

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv

Vad då nytänk? Apple har lanserat samma skit telefoner i över fem år med mycket vilseledande marknadsföring till ett högt pris!! Jag är en stolt Android användare och har inga planer på att införskaffa en iPhone eller liknande från Apple!!!

Permalänk
Medlem

För prior art innan Iphone så har du ju LG Prada, visades upp september 2006 och började säljas innan Iphone 2007
http://en.wikipedia.org/wiki/LG_Prada

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Solkart att de kopierat?
Har Volvo kopierat Ford då de också gjort runda hjul och herrgårdsvagnar?

EDIT: other way around

Men läs den interna korrespondensen istället....

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Apple är världens högst värderade företag... borde duga som bevisning att detta inte gjort någon "oreparerbar skada"

Det är dom inte, det är ExxonMobile som är det. Apple är inte äns med på top 10 bland dom största företagen. Det är i princip bara oljebolag som är med i top 10 topen.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Varsågod, du hade säkert själv gillat om någon tjänade pengar på en ide som du tagit patent på

Aa, det är fan illa att volvo tjänar pengar på bilar när det var ford som var först :/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Fast jag såg det på TV4 nyheterna nyss.

Läs mer här: http://edition.cnn.com/2012/08/24/tech/mobile/apple-samsung-v...

Citat:

An issue still to be decided is whether to grant injunctions that could prevent Samsung from selling products that infringe on Apple's patents. Koh wanted both sides to be ready for a hearing on the matter in two weeks, but Samsung's team argued that wasn't enough time. A hearing then was scheduled for September 20.

Detta kom alltså fram redan i fredags och är helt enkelt så det går till i USA. Jag förstår inte alls varför det ens är en nyhet än värre att försöka göra det till en sensationsnyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Läs på, det där är inte en Sony design. Det är en intern Apple design som en av Apples designers tog fram då han fick uppgift att ta inspiration från Sonys designspråk. De kopierade alltså inte befintlig produkt.

Källa: http://www.mactrast.com/2012/07/samsung-apples-iphone-is-a-so...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Läs på, det där är inte en Sony design. Det är en intern Apple design som en av Apples designers tog fram då han fick uppgift att ta inspiration från Sonys designspråk. De kopierade alltså inte befintlig produkt.

Källa: http://www.mactrast.com/2012/07/samsung-apples-iphone-is-a-so...

LG Prada då ?

http://en.wikipedia.org/wiki/LG_Prada

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

LG Electronics has claimed the iPhone's design was copied from the LG Prada. Woo-Young Kwak, head of LG Mobile Handset R&D Center, said at a press conference, “We consider that Apple copied the Prada phone after the design was unveiled when it was presented in the iF Design Award and won the prize in September 2006.”[8]
LG later claimed that Apple stole both the ideas and concept of the Prada phone. A lawsuit by LG had been rumored prior to this announcement; [8] however, LG never followed through with it.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Vilka företag är det som INTE är inblandade i stämningskarusellen och har trevliga telefoner? Vore intressant att veta vilka man borde köpa ifrån, blir inte direkt sugen på att köpa varken samsung eller apple så som det hålls på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmx:

Eller för Samsung att börja bli kreativa och hitta på unikt egna produkter istället så slipper dom bli stämda för att kopiera.

Samsung Galaxy S3 duger väl? Eller...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Slide to unlock har väl existerat sen jobs först visade upp iphonen?
Det stavas stjäla...

Ja, Apple säger ju själva att de kom på slide to unlock - då måste det ju vara så!
Nej inte riktigt... Det är faktiskt svenska Neonode som var först med funktionen, samt även har den patenterad i USA. Men det är nog ingen amerikansk domstol som bryr sig så mycket om det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Neonode
http://www.appleinsider.com/articles/12/02/28/swedish_company...

Permalänk
Medlem

Jaha när tar detta slut? Snart stämmer Apple BR leksaker för att deras leksaksbilar påminner för mycket om iPhone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Mig veterligen så har svenska Neonode patent på slide to unlock i usa så spelar ingen roll ifall någon jailbreakade in det för Apple kan inte stämma någon för det iaf.

Men det gjorde dem, Slide-to-unlock har varit en av dem stora frågorna. Dem har även sagt att en punkt är en linje utan utsträckning, med andra ord, dem vill få det förbjudet att låsa upp skärmen med pekskärmen.

Inte fan bryr sig amerikansk domstol om att Apple inte ens har patentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Ja man kan ju bli arg om någon kopierar något man själv gör och säljer. Men om de bara gör något som liknar din produkt så är det i mitt tycke godtagbart, men jag måste ju vara galen?

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Angående mjukvarupatent så borde de banlysas. Copyright skall räcka för att skydda mjukvara, det är alldeles för lätt att förhindra innovation om man tar patent mjukvara. dvs själva idén om hur något kan fungera.

Och designpatent borde ha en unik design för nå verkanshöjd, minimalism är avsaknad av design och borde inte gå och mönsterskydda!

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Knappast något som Apple kopierat eftersom de har visat upp många interna designer under rättegången som liknar iPhone (både 3 och 4) och som definitivt gjordes innan Prada visades upp.

Samsung däremot har (vilket kom fram i rätten) noga i detaljstuderat iPhone. De var tydligt (enligt de email som visades upp i rätten) att de ansåg iPhone vara en bättre produkt än sina egna. Några citat från de interna Samsung mailen:

Citat:

“Influential figures outside the company come across the iPhone, and they point out that ‘Samsung is dozing off.’ All this time we’ve been paying all our attention to Nokia, and concentrated our efforts on things like Folder, Bar, Slide,” Shin wrote. “Yet when our UX is compared to the unexpected competitor Apple’s iPhone, the difference is truly that of Heaven and Earth. It’s a crisis of design.”

Citat:

Do you know how difficult the Omnia is to use? When you compare the 2007 version of the iPhone with our current Omnia, can you honestly say the Omnia is better? If you compare the UX with the iPhone, it’s a difference between Heaven and Earth.

Citat:

I hear things like this: Let’s make something like the iPhone.

Källa: http://allthingsd.com/20120806/iphone-caused-crisis-of-design...

Väldig stor skillnad på att att ta en konkurrents designspråk (alltså inte kopiera någon produkt) jämfört med att sitta och gå igenom en konkurrents redan befintliga produkt och göra sin egen mer lik den.

Permalänk
Medlem

Till och med småbarn slåss mindre i sandlådan.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Om man vänder på steken lite...

Hur många olika sätt kan man bläddra mellan bilder?

Nä men tänk såhär, Apple var först med en kommersiellt användbar touch-telefon, ja.

Men pga den senaste utvecklingen av Android (Kolla på 4.1.1) så kan jag lova att Apple börjar känna hettan, och eftersom dem är fast vid 1 telefon per år, så kan det bli lite jobbigt när Samsung/HTC/SE etc slänger ut flera, och på senare tid som är väldigt nära Apple's "kvalitet", både vad gäller mjukvara och känsla. Fragmentering är long gone.

Vill inte få fel intryck, jag kunde inte ge mig blanka f*n i patentstriderna, har ansett att det är en bubbla redan från början och det börjar träda fram mer och mer. Kolla på hur snabbt det gått för Nokia, det finns inget som säger att ett så spec-inriktat företag som Apple som egentligen inte har något att falla tillbaka på skulle kunna gå samma väg.
Att dem går fram hårdare och hårdare mot Samsung (som är "ledande" inom Android, mest sålda enheter by far), är inget annat än ett desperat hojt.
Att dra ut 1 tfn / år är absolut ingen hållbar affärsmodell, det kan du fråga vem som helst som kan en gnutta affärsekonomi.
Enda anledningen till varför det funkat hittills är för att det funnits väldigt få alternativ som funkat så bra som en iPhone
Skulle gärna vilja se en iPhone 5, och en iPhone 5C. C som i Cheap. Runt 2500 :- strecket och Apple skulle erövra marknaden i 10 år till.
Det är i mellan segmentet som pengarna finns, titta bara på AMD Det enda som håller dem flytande är Llano.

Jag anser att Android är "framtiden". Varför? Öppet och på senare tid väldigt trevligt. Skulle gärna köpa mig en iPhone, bara det att det är så skoj att byta roms att jag håller mig ifrån det

Vet inte riktigt vad du citerade mig för...

Visst bör Android ta över. Frågan är mest när. Själv står jag inte ut med iOS och Apple, men än mindre med Samsung-fanboys som hävdar att Samsung gör något originellt. Samsung gör i mitt tycke generiska, prisvärda produkter utan någon som helst karaktär.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem

Allt mediapådrag kring Apple börjar bli så jävla uttjatat. Så fort Apple stämmer ett företag så målas det upp på väggarna, men när andra företag stämmer Apple eller tvister mellan andra företag så är det i stort sätt knäpptyst om det.

Jag kan inte försvara Apple som nu valt att fortsätta driva Samsung till domstol. Jag anser att dom har fått sitt straff nu, och det var välförtjänt, men släpp det nu för fan. Det är utgångna modeller som inte gör någon skada på Apples varumärke längre.

Och en annan sak. Vad är mindre innovativt än Apple just nu? Android fanboys kommentarer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Knappast något som Apple kopierat eftersom de har visat upp många interna designer under rättegången som liknar iPhone (både 3 och 4) och som definitivt gjordes innan Prada visades upp.

Samsung däremot har (vilket kom fram i rätten) noga i detaljstuderat iPhone. De var tydligt (enligt de email som visades upp i rätten) att de ansåg iPhone vara en bättre produkt än sina egna. Några citat från de interna Samsung mailen:

Källa: http://allthingsd.com/20120806/iphone-caused-crisis-of-design...

Väldig stor skillnad på att att ta en konkurrents designspråk (alltså inte kopiera någon produkt) jämfört med att sitta och gå igenom en konkurrents redan befintliga produkt och göra sin egen mer lik den.

Det är väl struntsamma om den låg i utveckling samtidigt? LG Prada visades upp och vann designpris september 2006. typ 10 månader innan Iphone släpptes! Om LG släppte sin telefon före och visade upp den så långt innan så är det ju deras design, inte apples design.

Kollar man design språket på F700 som låg i utveckling hos Samsung samtidigt som apples telefon så kan man se tydliga design likheter där med.
Säger inte att Samsung tittade på Apple, det är ganska bevisligen så de gjorde. Men klart att Apple tittade på Prada, första telefonen med kapacitiv skärm som visades upp 10 månader innan Iphone började säljas.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

När apple sen släpper sin teve börjar de väll stamma alla andra tv tillverkare för att deras tv minsan har en platt skärm och visar en bild! oj oj oj så får det ju bara inte gå till ! hejjja apple!

De har aldrig sagt att de ska släppa en TV, det spekuleras i det bara för att Steve Jobs en gång sa att han hade löst det här med TV, men den produkten har redan kommit och den heter AppleTV

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och vad det gäller de där emailen så är det väl så alla företag reagerar. Iphone gränssnittet var ju innovativt när det kom. Alla företag jämför sig ständigt med konkurrenter. Det är A och O, alla gör jämförelseanalyser och förbättrar sin produkt där andra har något bättre (notification center i ios t.ex.) Det är absolut inget fel med det.

För övrigt så bör mjukvara inte vara patenterbar och bör knappast diskuteras i sådana här sammanhang.

Eller tycker du att det endast bör finnas ett FPS spel (från första företaget som kom på det) eller endast ett plattsformsspel, eller endast en webshop ?

mjukvarupatent är sämsta lobbyister hittat på.

Visa signatur

- Terry Pratchett