Fujitsu Lifebook UH552 - Någon med erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Jag beställde min i förrgår och den kom hem idag. Tycker datorn är riktigt tyst och den har inte låtit någonting ännu. Den har en ganska plastig finish, tycker dock att tangentbordet är helt okej! Den ser även helt okej ut, skall mest ha den för föreläsningar, grupparbeten osv. Samt sitta med den i bussen då jag kommer åka en buss en timma till skolan varje dag med WIFI.

Uppfattar den dock vara väldigt snabb, det finns lite bloatware som tar lite tid att ta bort men efter det så funkar det riktigt bra. Måste säga att jag är nöjd! Betalade 6.1k för den och skall ha den 3 år. Ser det som en investering!

Skrivet av fredl:

Låter lovande med fläktljudet. 6.1k = Dator + SSD + Minne, eller vad?

Tror han menar den dyrare modellen med ssd i från början, UH572

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_uh572_intel_i5-...

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Skrivet av Sebben89:

Ja precis! Den lite dyrare modellen med i5! Måste säga att batteritiden ligger på ca 4 timmar med högsta "ljuset" på skärmen, internet, processorn på "high". När man drar ner allt kommer den upp i lite över 6 timmar. Jag har inte lagt in mitt 4gb extra minne än, hade ingen skruvmejsel till detta. Skall dock fixa detta imorgon.

Inte gjort något test på den än. Inte spelat LoL eller så. Utan jag har haft lite program på t.ex Chrome (5 flikar), Word, Skype och lite andra program utan att datorn laggar! Fläkten har heller inte gått igång alls. Den är riktigt tyst och skönt att slippa höra något jobbigt ljud hela tiden.

Tycker den är värd att köpa nu när det är 25% rabatt! Kom ihåg att du får med Office Student samt F-Secure gratis! Även om F-secure suger och du inte kommer kunna installera det eftersom det inte finns en optisk enhet får du ladda ner det istället. CD-KEYN finns inuti fodralet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Ja precis! Den lite dyrare modellen med i5! Måste säga att batteritiden ligger på ca 4 timmar med högsta "ljuset" på skärmen, internet, processorn på "high". När man drar ner allt kommer den upp i lite över 6 timmar. Jag har inte lagt in mitt 4gb extra minne än, hade ingen skruvmejsel till detta. Skall dock fixa detta imorgon.

Inte gjort något test på den än. Inte spelat LoL eller så. Utan jag har haft lite program på t.ex Chrome (5 flikar), Word, Skype och lite andra program utan att datorn laggar! Fläkten har heller inte gått igång alls. Den är riktigt tyst och skönt att slippa höra något jobbigt ljud hela tiden.

Tycker den är värd att köpa nu när det är 25% rabatt! Kom ihåg att du får med Office Student samt F-Secure gratis! Även om F-secure suger och du inte kommer kunna installera det eftersom det inte finns en optisk enhet får du ladda ner det istället. CD-KEYN finns inuti fodralet!

Låter ju bra!

Vad för extra RAM-minne köpte du då?

Permalänk
Skrivet av njae11:

Har också funderat på att slå till på erbjudandet på CDON.

Men kan man köpa vilket ram-minne som helst? Är ju 1600MHz i datorn. Måste man ha likartat då?

Och förövrigt, gör det nån större skillnad om jag köper ett 8G extra istället för 4GB? Lite novis på detta område...

Lyfter njae11's frågor då jag undrar samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebben89:

Det verkar bara vara ssd som skiljer mot den för 4490:-, eller har jag missat något? 1700 kr för 128 gb känns lite i dyraste laget med tanke på priserna på SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Hej!
Jag har en fråga till dig som köpte den lite dyrare modellen, har den inbyggt 3g modem eller har den bara en simkortsplats som i min (den för 4490:-)?

Permalänk

Får man uppgradera datorn med RAM och ny hårddisk utan att garantin ryker? Om ja beställer jag direkt. Juste, hur lång är garantin? Läste på hemsidan att den var 1/2 år beroende på var i världen man var, mer än så kunde jag ej hitta.

Permalänk

Haha gud vad dum jag känner mig! Köpte en SSD för 1700 kronor mer! Jätte onödigt! Hade lätt velat spara dem pengarna! Gjort är gjort dock!
Tror att datorn även blir tystare/lättare med en SSD jämfört med en mekanisk hårddisk. Den är snabb som attan och startar otroligt snabbt. Dessutom har jag EXTERN HDD och USB minne ifall jag vill lagra mina dokument i datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Haha gud vad dum jag känner mig! Köpte en SSD för 1700 kronor mer! Jätte onödigt! Hade lätt velat spara dem pengarna! Gjort är gjort dock!
Tror att datorn även blir tystare/lättare med en SSD jämfört med en mekanisk hårddisk. Den är snabb som attan och startar otroligt snabbt. Dessutom har jag EXTERN HDD och USB minne ifall jag vill lagra mina dokument i datorn!

Det kan ju som sagt skilja något mer, tex 3G. Själv så tänkte jag sätta i en intel 120 gb SDS och flytta 500 gb disken till ett externt chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

Verkar som att den dyrare UH572 (med SSD) är WiDi-certifierad. Detta kräver väl Cetrino WiFi vad jag förstår.

1. Någon som testat WiDi på UH552 ?

2. När det gäller SSD-uppgradering. Kan någon bekräfta storlek och interface på passande SSD diskar?

3. Följer det med en USB-Ethernet adapter?

4. Det finns en original USB 3- ansluten Port Replicator med bl.a. skärm, ljud m.m., gigabit ethernet m.m. Vad tro ni om denna, verkar intressant! http://www.fujitsu.com/fts/products/computing/pc/accessories/...

MVH

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Är den smidig att flytta runt på och hur ser mängden bloatware ut?
Enormt?
Mycket bleed från skärmen?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Beställde ett ex av den på CDON för 4490:- igår. Blev även en SSD och 8 GB minne. Återkommer när jag fått hem den om vad jag tycker.

Permalänk
Medlem

Ni som har den, får det plats en 9.5mm SSD eller måste det vara en 7mm?

Någon som har koll? Råkade beställa en Intel 330, men den är enbart 9.5mm, måste beställa em 520 eller liknande ifall det är enbart 7mm som får plats...

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Ni som har den, får det plats en 9.5mm SSD eller måste det vara en 7mm?

Någon som har koll? Råkade beställa en Intel 330, men den är enbart 9.5mm, måste beställa em 520 eller liknande ifall det är enbart 7mm som får plats...

Har fått min nu. Det första jag gjorde var att ta ur disken, det är 7mm disk i den. Har en X25 som jag fick ta av plastramen från innan jag monterade den.

Fläkten är ganska tyst men går igång då och då, men den är inte alls lika störande som på NH532. Tangentbordet är väl ingen höjdare så här långt, får se om man vänjer sig vid det. Annars är datorn liten och smutt, skärmen är helt okej för en budgetdator. I min dator satt det en LG skärm som var ett stort snäpp upp från den CMO som satt i NH532. Tvåfingerscroll fungerar så där, inte macbook-klass men inte värdelöst heller. Behövde bara uppdatera två drivrutiner från min nh532 install, wlan och blåtand. Lite synd att det inte var med någon RJ45 till USB adapter, det kan vara smidigt att ha med sig trådad uppkoppling på vissa ställen. Med tanke på att den billigaste UX32 går på 55% mer så kommer jag nog att nöja mig med denna om jag bara vänjer mig vid tanentbordet.

Permalänk
Medlem

går det tro att byta skärm panelen tro ?^^ köpa en bättre från någon reservdels ställe , 1080p eller 1600x900 ips?

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk

hampa10: Skulle inte räkna med det. Och även om det gick skulle det nog vara värt att lägga mer pengar på en dator med den upplösningen.

Fick hem min i dag och det är en bra produkt. Byggkvaliteten är hög, den känns gedigen när man tar i den. Tillverkad i Tyskland, laddaren är en avlång pinne. Allt är underbart tills man sätter fingrarna på tangentbordet. Det är inte på långa vägar det sämsta jag testat, men jag har helt klart varit med om bättre. Tangentbordet ger lite vika när man trycker på knapparna i mitten, vilket i sig inte är farligt men det är en fläck på en annars underbar dator. Knapparna är 15% mindre på bredden och 21% mindre på längden än knapparna på min Acer 4820.

Det som kommer få mig att returnera den är dock touchpaden. Den presterar precis som majoriteten av touchpads där ute, och det är därför jag inte gillar den. Jag vill ha "musknapparna" separat, alltså att de inte är en del av touchen.

Om man inte bryr sig om att touchen är som den är tycker jag verkligen att man ska slå till. Det kan tyckas vara en struntsak, men för mig är det viktigt. Annars är datorn fenomenal. Jag ska dock testa Starcraft II innan den åker tillbaka. Postar resultat senare.

Permalänk
Medlem

Jag fick min UH552 från CDON, sitter just nu och väntar på 350MB Windows-patchar.

Byggkvalitén är över förväntan för priset, just då med undantag för tangentbordet. Möjligtvis vänjer man sig.
Datorn känns oväntat tung när man tar i den för första gången, jag är nog van vid min gamla plast-Samsung som väger lika mycket, men är dubbelt så tjock, så tyngden är en rätt subjektiv känsla.

Jag satte in 4GB extra RAM, Corsair, 228kr på Inet.

Hårddisken är 7mm, och det verkar inte finnas plats för någon tjockare modell.
Det finns en stor plåt på baksidan som man skruvar bort för att komma åt alla uppgraderingsbara komponenter, även batteriet.
Skruvarna till plåten är torx-7.
Det finns SIM-kortläsare på sidan av datorn, men inget 3G-modem i. Det såg ut att vara lätt att installera ett 3G-modem, men vad det kostar har jag inte undersökt.

Skärmen är matt, men inte lika matt som många andra matta skärmar, om ni fattar vad jag menar
På utsidan syns fingeravtryck väldigt lite, dock ganska mycket på handledsstödet.
Skärmen är utan stora fel, vilket jag anster vara bra med tanke på priset. Det känns ganska lågupplöst, man ser pixlar hyfsat tydligt. Mitt exemplar blöder litegrann i ett band vid botten, inte så att det märks vid vanligt användande. Betraktningsvinklarna är, som vanligt vid TN-panel, ganska dåliga.

Datorn kommer med ganska mycket bloatware, det blir lite jobb att rensa, har inte hunnit till det ännu.
Det uppenbara minuset med datorn är batteriet, 2840mAh är extremt lite. Jag skulle ändå bli besviken om det inte räcker till en långfilm på bussen.

Prestandan har jag inte testat så mycket av ännu, någon som vill att jag ska testa något speciellt?

Slutsats:
4490+228 är ingen dyr dator, det är en bra bit billigare än konkurrenterna. Datorn känns prisvärd!

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en SSD plus extra ram som kommer funka bra?

Permalänk
Medlem

Har precis packat upp min UH552. Trackpaden funkar mycket dåligt. Det händer ingenting och sen bara hoppar det och har sig. Vet någon var man kan hitta drivrutiner och testa om det blir bättre? Det är helt oanvändbart som det är nu.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazooie:

Det finns SIM-kortläsare på sidan av datorn, men inget 3G-modem i. Det såg ut att vara lätt att installera ett 3G-modem, men vad det kostar har jag inte undersökt.

Det uppenbara minuset med datorn är batteriet, 2840mAh är extremt lite. Jag skulle ändå bli besviken om det inte räcker till en långfilm på bussen.

Prestandan har jag inte testat så mycket av ännu, någon som vill att jag ska testa något speciellt?

Vad menas med att det inte finns något 3G-modem? Kan man inte stoppa i ett vanligt 3G simkort och sen surfa på det eller? :S

Sen ang. batteriet så undrar jag om detta skulle funka bättre med tanke på att det är på 5200mAh? Får det plats för det första? Lite mått på batteriet man får med skulle inte skada
http://www.deal-battery.com/fujitsu-lifebook-uh552.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av antono5:

Någon som kan rekommendera en SSD plus extra ram som kommer funka bra?

Jag kan rekommendera valfri Samsung ssd då alla deras är 7mm vilket gör att de passar. Jag kör med ett sånt här och orginal minnet dock så är det jag köpte till lite långsammare än orginal men för 225kr så ska man inte klaga;)

Skrivet av Muxfire:

Vad menas med att det inte finns något 3G-modem? Kan man inte stoppa i ett vanligt 3G simkort och sen surfa på det eller? :S

Sen ang. batteriet så undrar jag om detta skulle funka bättre med tanke på att det är på 5200mAh? Får det plats för det första? Lite mått på batteriet man får med skulle inte skada
http://www.deal-battery.com/fujitsu-lifebook-uh552.html

Det finns bara en simkorts plats men inget modem men du kan köpa ett modem och sätta inne i datorn vi mini pci-express. angående batteriet så sitter det under luckan på datorn så jag tror inte att det finns något utbytesbatteri tyvärr.

Permalänk
Medlem

Blev också sugen på den där. Men hur är det med minne, finns det plats för två moduler, så det räcker att köpa 4 GB, eller måste man byta ut den befintliga mot en 8 GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av effo:

Blev också sugen på den där. Men hur är det med minne, finns det plats för två moduler, så det räcker att köpa 4 GB, eller måste man byta ut den befintliga mot en 8 GB?

Jag köpte till 8 GB minne och stoppade i för det finns två platser så nu har jag totalt 12 GB minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muxfire:

Jag köpte till 8 GB minne och stoppade i för det finns två platser så nu har jag totalt 12 GB minne.

Tack för info, blev 8GB här också

Permalänk

Jag har själv mycket dålig koll på hårdvaruuppgraderingar, så om någon skulle kunna tipsa mig om RAM-minnen som passar denna dator skulle jag vara tacksam. Sen undrar jag också om det är så lätt som att skruva upp en lucka och sätta i minnet? Har noll koll helt enkelt

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta nätverksdrivrutinerna till datorn. Någon som vet var det finns?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Kan inte hitta nätverksdrivrutinerna till datorn. Någon som vet var det finns?

Du hittar drivers här: http://support.ts.fujitsu.com/Download/ShowFiles.asp?LNG=SE&L...

Ok, har precis byt ut mot en SSD och installerat win8 på denna maskin, måste säga att jag är nöjd datorn. Skärmen är OK för att vara TN, touchpaden är riktigt bra, två finger scroll fungerar bra med SSD och i win8, laggade lite på win7 med HDD. Tangentbordet är lite "unikt" men det går nog att anpassa sig. Så för 5500 känns denna dator som ett givet köp.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

Hej,

Några dumma frågor bjuder jag på.
Om jag köper mig en SSD disk hur går jag tillväga för att behålla OS osv som ligger på original disken?
Måste jag göra en ny installation via typ en usb-sticka?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Någon som fått hem datorn som kan säga något om byggkvaliteten? Känns den lika plastig och racklig som jag kan föreställa mig för det priset? Förstår att det förmodligen inte är samma byggkvalite som i exempelvis en macbook men vill gärna inte ha en dator som knakar i plasten och känns som att den ska gå sönder bara man kollar på den. En till fråga, ni som hunnit använda datorn några dagar hur upplevs batteritiden på den?

Lite bilder skulle uppskattas om någon känner för det !

Permalänk

Den är ganska plastig ja. Hade tidigare en dell xps 1530 och det är som natt och dag.