Nätagg: Hur snålt kan man få en NAS att gå?

Permalänk
Avstängd

Nätagg: Hur snålt kan man få en NAS att gå?

Hej.

Nu är det som så att jag har en filserver här hemma, som så många andra men skillnaden är väl kanske att jag är lite mer kräsen än den vanlige hemanvändaren när det gäller vissa punkter.

Burken består av följande komponenter:
Moderkort: Intel S1200BTS
RAM: 4st Kingston ECC-moduler
CPU: Intel Xeon E3-1220L
CPU-kylning: Intel standard
HDD: 5st WDC 2TB EARX
HDD-vaggor: 3st Super Micro CSE-M35T-1 (bara 1st är i drift)
SSD: 1st Intel 520 60GB
USB: 1st 8GB-sticka

Detta system drev jag tidigare med hjälp av ett Corsair CX430 V2, och med det nätagget så hade jag en idle-förbrukning på ca 27-28W om jag inte minns helt fel uppmätt med hjälp av en ETECH PM300.
Nu när jag för skojs skull lånat en polares Corsair AX650 så mäter jag upp på exakt samma hårdvara och samma ETECH-mätare en idle-förbrukning på 14-15W, ganska radikal skillnad enligt mig.
Så nu har jag ju börjat fundera på om jag kanske skulle se mig om efter ett annat nätaggregat.

Antec EarthWatts 450W : Lägre Watt-antal än t.ex AX-agget, platinum-certifierat och hyffsat mottagande bland recensenter. Dock "endast" 3 års garanti och ej modulärt, vilket nu iofs inte är en "deal breaker".

Lämplig PicoPSU med tillhörande AC/DC-adapter av bättre kvalité: Kända för att ha hög verkningsgrad, tar inte så mycket plats. Dock kan det bli ett ormbo med Y-förgreningar hit och dit om man inte modifierar kablarna själv.

Corsair AX650: Jag vet ju redan hur snålt maskinen går med ett sådant. Guld-certifierat med garanti på hela 7 år. Modulärt vilket kan vara trevligt.

Vet inte riktigt om jag är ute och jagar spöken här och om det går att få ner idle-förbrukningen ytterligare. Nu är jag iofs förbannat nöjd som det är med AX-agget men frågan finns ju fortfarande kvar i skallen: Går det att få den att gå ännu snålare?
Någon som är insatt i det hela kan ju gärna få dra en massa teoretisk dynga här så att jag har något att sätta tänderna i.

Saken är ju den att jag inte gör detta för att den ska kosta lite när den är i drift, för med tanke på vad prylarna kostar så är det som att pissa i motvind.
Det är mest en fix-idé, hur snålt kan man få saker att gå utan att prestandan blir lidande.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Pico PSU's har hög verkningsgrad för att den egentliga förlusten görs redan i den svarta klumpen.

SPCR har lite klul läsning: http://www.silentpcreview.com/article28-page1.html

Permalänk
Avstängd

Testkör riggen med ett Silverstone Strider SFX 450W Gold.
http://www.sweclockers.com/nyhet/15742-silverstone-gor-sfx-na...

Tämligen besviken.
Bortsett från att agget låter en hel del eftersom det är en 80mm fläkt i som snurrar på i ganska så bra hastighet hela tiden så är idle-förbrukningen likvärdig med vad jag uppmätte med det gamla Corsair CX430 V2-agget.
Jag har redan anmält till inet att jag vill göra ett återköp och när det är klart kommer jag att köpa ett Corsair AX650-nätagg istället.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX