Linus Torvalds ber Nvidia att dra åt helvete

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Jo det gör jag.
Bättre och mer konsekvent syntax framförallt.
Ett fritt OS, utvecklat av användare och entusiaster, modulärt, resurssnålt, modernt och som inte dras med ett väldigt betungande arv.

OK, jag har inga liknande klagomål på syntaxen själv, men det är säkert bl a en vanesak. Jag kan inte föreställa mig något annat system som i grunden vore bättre (och det verkar ingen annan heller ha gjort genom åren då det ser ut som det gör).

Jag var "rädd" för att din definition på vad Linux var skulle vara "något som är gratis", men det du säger låter träffande. Enda saken som kan vara nyttig att skilja på är att Linux inte är ett OS utan bara själva kärnan. Begreppet används slarvigt även av de som är väl medvetna om detta (läser man t ex Wikipedias definition av "Linux" så är den rent tekniskt felaktig och motsäger också till viss del dess definition av "Linux kernel") och man menar ofta "familjen av Linuxbaserade operativsystem" när man säger "Linux". Jag gör det främst för att om jag säger "jag använder Debian" så kommer en försvinnande liten del av människor förstå vad jag menar.

Betydelsen av ordet har glidit lite genom åren, och det i sig är inte så viktigt; det som betyder något är att inse att Linux inte är en hierarkisk organisation som står bakom Ubuntu/Arch/Mint/etc. Inser man detta så förstår man bättre varför distributioner hanterar saker på olika sätt, varför det finns en uppsjö av fönsterhanterare, etc. Många uppfattade nackdelar är rena konsekvenser av andra fördelar. Detsamma gäller andra operativsystem, och det krävs en helhetsbedömning för att se vad som passar bäst.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Stallman är
Torvalds är

Detta göra att Torvalds och Stallman kommer till samma slutsats i många sakfrågor (långt ifrån alla), men av olika anledningar.

Tack för ett intressant inlägg/åskådning.

Ibland kan man tycka att Torvalds och Stallman borde vara närmare varandra än vad åtminstone Torvalds tycker att de är (vet inte så mycket om vad Stallman sagt om Torvalds).
Men det är väl det där som du säger om olika anledningar.

På det hypotetiska planet är GNU lite av en "what if" för mig.
Hade man kunnat resa till alternativa verkligheter så hade det varit intressant att se vad som hade hänt om GNU hade börjat med kärnan istället för allt runt omkring, eller om inte börjat med, åtminstone gjort den bland de tidigare sakerna. Alltså hunnit ut med en GNU kärna före Linux.
Så att istället för att ha Linux/GNU system så hade man haft GNU/GNU så att säga.

Det hade säkert funnits både för och nackdelar med det. Men hursomhelst varit intressant att se hur den skillnaden hade påverkat marknaden. Men som sagt så är det bara ett hypotetiskt scenario.

Om jag har förstått det hela rätt så har GNU en egen kärna nuförtiden. Men att den inte fått samma spridning som Linux. Men det hade varit ett annat scenario om GNU släppt sin kärna före Linux istället för många år senare.

Permalänk
Hedersmedlem

Linus är alltid rolig då han inte drar sig för att säga starka saker/som han tänker. Ingen PR-person som försöker släta över saker hela tiden.

Jag "gillar" nvidia för att de har drivrutiner till FreeBSD. Men samtidigt förstår jag Linus i.o.m. att det bara är proprietära drivrutiner och de i övrigt inte hjälper till så mycket. Sen var det väl en cirkus med nForce moderkortschipset när de fanns där det inte lirade bra alls.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Tack för ett intressant inlägg/åskådning.

Ibland kan man tycka att Torvalds och Stallman borde vara närmare varandra än vad åtminstone Torvalds tycker att de är (vet inte så mycket om vad Stallman sagt om Torvalds).
Men det är väl det där som du säger om olika anledningar.

På det hypotetiska planet är GNU lite av en "what if" för mig.
Hade man kunnat resa till alternativa verkligheter så hade det varit intressant att se vad som hade hänt om GNU hade börjat med kärnan istället för allt runt omkring, eller om inte börjat med, åtminstone gjort den bland de tidigare sakerna. Alltså hunnit ut med en GNU kärna före Linux.
Så att istället för att ha Linux/GNU system så hade man haft GNU/GNU så att säga.

Det hade säkert funnits både för och nackdelar med det. Men hursomhelst varit intressant att se hur den skillnaden hade påverkat marknaden. Men som sagt så är det bara ett hypotetiskt scenario.

Om jag har förstått det hela rätt så har GNU en egen kärna nuförtiden. Men att den inte fått samma spridning som Linux. Men det hade varit ett annat scenario om GNU släppt sin kärna före Linux istället för många år senare.

"GNU-kärnan" (Hurd) hann påbörjas innan Linux kom till. Men Hurd är ska vi säga OS-kärnornas motsvarighet till Duke Nukem Forever, något som bara drar ut på tiden och inte levererar bra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jo det gör jag.
Bättre och mer konsekvent syntax framförallt.

Syntaxen bestäms till största delen av det skal du valt. Det vanligaste skalet är Bash som har ett öerhört kraftigt men ibland lite knökigt skal. Det finns en uppsjö andra skal du kan testa istället, kolla in den här frågan på Stack Overflow till exempel.

Jag håller med om att syntaxen i Bash ibland är lite knepig. Loopar och if-satser är rätt knökiga, och hur man gör ett funktionsanrop är inte alltid uppenbart. För att inte tala om all magi man kan göra med variabeltilldelningar. Men å andra sidan är Bash-syntaxen ett helt eget programmeringsspråk med vissa egenskaper som är särskilt anpassade till den CLI-miljö skalet erbjuder. Det är väldigt få CLI-miljöer som är så programmerbara som Bash.

Idén med Unix är att "allting är en fil". I Linux finns sökvägarna /proc och /sys där du kan läsa systemstatus som om det vore filer. Du kan få "rå" åtkomst till hårdvaran genom filerna i /dev, och så vidare. För att dra extra nytta av detta tar varje CLI-program in text på standard-in och matar ut text på standard-ut. Detta gör att man kan kombinera program och kommandon som man vill en kedjor och uppfinna nya kommandon. Skalet är därför oerhört kraftfullt. Jag jobbade ett par år som systemadministratör och nästan varje dag kombinerade jag nya kommandon med varandra för att snabbt och lätt lösa uppgifter.

Vilket CLI tycker du är bättre?

Visa signatur

Emil Vikström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

inte heller är det så enkelt som att ladda ned en fil och dubbelklicka på den.

Laddar du ner t.ex en .deb på Debian/Ubuntu så är det inga problem att installera den genom dubbelklick (behöver inte ens dubbelklicka då Firefox redan vid nerladdning frågar om man vill öppna den med Ubuntu Software Center alt GDebi [på Debian]). Har svårt att tro att det inte skulle gå lika bra på Red Hat, Fedora och co.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Härligt med en person som visar vad han tänker och tycker!

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Inaktiv

Nvidia ska tydligen ha missat en stor order pga deras stängda drivrutiner och bristande stöd för andra arkitekturer. AMD fick istället ordern: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTEyNTE

Permalänk
Medlem

Men Andreas, Linux är inget operativsystem!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nvidia ska tydligen ha missat en stor order pga deras stängda drivrutiner och bristande stöd för andra arkitekturer. AMD fick istället ordern: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTEyNTE

Så kan det gå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

De som hävdar att Windows förknippas med bluescreens har nog ostabil hårdvara eller håller på med mjukvara som inte ska finnas på datorn. Har kört med Windows 7 sedan 2009 när det släpptes och har installerat om en gång och det var nu efter julen då jag fick en SSD i julklapp och installerade om av den anledningen. Har under dessa 3 år inte haft en enda bluescreen. Har man bluescreens så är det möjligt att man har hårdvarufel som minne eller grafikkort eller överhettad/överklockad CPU/minne.

Vilket isåfall betyder det att du haft tur. Eller bara inte pillar så mycket som jag gör.
Hade du läst på vad jag skrev är det ett gäng bärbara (detta gäller Dell Latitude E6500/E6510) som ger blåskärm ibland. Detta i en Windows7-x64 miljö, och har även hänt innan datorn ens hamnat i läge för att kunnat få in något olämpligt.
Jag har tidigare råkat ut för en OptiPlex 755 som gav blåskärm varje gång en försökte dra igång en simulation. Uppgradering a BIOS (och därmed även VBIOS) löste detta.
Så Nej, inga oönskade program (beroende på hur man räknar tidigare nämn VPN-klient), eller ostabil hårdvara (beroende på hur man ser på BIOS/firmwares).

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

SHan (Linus) vill ha öppna kort för att han är passionerat intresserad av teknik; Stallman vill ha öppna kort för att han är passionerad gällande öppenheten i sig.

Om jag inte missminner mig var det även i sin passion för tekniken som Stallman började sin filosofi. Har för mig jag hört någon historia om hur han ville kunna programmera in funktioner i nya hårdvara (var det en skrivare?) men kunde inte det eftersom olikt den gamle fick han inte tillgång till källkoden så han kunde fixa det (och leverantören/tillverkaren vägrade hjälpa till). Som jag har fattat det var det en av sakerna som slog spiken i kistan och gjorde honom riktigt die-hard i filosofin att det är Din maskin, och Du har rätt att veta vad som körs på den, och förändra det efter ditt tycke och smak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xake:

Om jag inte missminner mig var det även i sin passion för tekniken som Stallman började sin filosofi. Har för mig jag hört någon historia om hur han ville kunna programmera in funktioner i nya hårdvara (var det en skrivare?) men kunde inte det eftersom olikt den gamle fick han inte tillgång till källkoden så han kunde fixa det (och leverantören/tillverkaren vägrade hjälpa till). Som jag har fattat det var det en av sakerna som slog spiken i kistan och gjorde honom riktigt die-hard i filosofin att det är Din maskin, och Du har rätt att veta vad som körs på den, och förändra det efter ditt tycke och smak.

Ja, det låter rimligt och bekant, och Wikipedia berättar samma historia.

Gällande vad jag nämnde i en annan diskussion i tråden gällande att man inte bör avfärda Stallman som en "tokstolle" rakt av så kan man läsa Early years-avsnittet på Wikipedia. Han är inte vilken pajsare som helst.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Linus är professionel. Se bara vilken succe han gjort med Linux och Git.
Används av alla stora företag.
Frispråkig är han också.

Det jag menade är att han inte måste bete sig "traditionellt profesionellt" (som alla alltid förutsätts göra i sådana här sammanhang, vilket blir väldigt tamt och väcker inte den uppståndelse som faktiskt kan behövas), utan han kan vara sig själv och säga vad han vill, vilket alltså är positivt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

lite svårt att veta vad exakt man fuckat up om man får ett helt obegripligt eller ickeinformerande felmeddelande iof...

men visst, har man inga problem med det man använder så är det ju oftast meningslöst att ens överväga byte annat man bara är nyfiken. nu ska det också sägas att det är längesen jag hoppade av, Windows har ju helt klart blivit stabilare samtidigt som det blivit (från mitt perspektiv) mer irriterande sen dess.

err..what? det beror ju på vad felen består i och hur detta meddelas. om du tolkar att crashen i Windows är ett tecken på hårdvarufel medan du tolkar att inget händer på nått Linux som att det då är ett systemfel som inte upptäcker hårdvarufel så skulle jag säga att mjukvarufelet snarare sitter rotat utanför datorn.

det är ju inte som att man hävdar att Linux springer på oavsett hur illa ställt det är med hårdvaran, (inte för att jag skulle se det som nått annat än fantastiskt) självklart totalhavererar det också om man har trasiga eller överoptimistiskt inställda minnen tex.

pja den blue-screen jag fått i w7 var min ljudkortsdrivrutin som bråkade. I windows XP fanns tydligen ett API för drivrutiner att prata direkt med ljudkort. Systemet hade dock några säkerhetshål och togs bort i vista och förblev borta i w7 där ljuddrivrutinen kommunicerar via windows. Detta har många ljudkortsdrivrutiner valt att ignorera och fortsätter att försöka exekvera kommandon som är borttagna vilket kan ge en hel del problem.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

pja den blue-screen jag fått i w7 var min ljudkortsdrivrutin som bråkade. I windows XP fanns tydligen ett API för drivrutiner att prata direkt med ljudkort. Systemet hade dock några säkerhetshål och togs bort i vista och förblev borta i w7 där ljuddrivrutinen kommunicerar via windows. Detta har många ljudkortsdrivrutiner valt att ignorera och fortsätter att försöka exekvera kommandon som är borttagna vilket kan ge en hel del problem.

Kan det vara där-för jag har extrema latency problem med mitt inbyggda Realtek krets när jag använder FL Sudio/Reason osv?

Just nu är jag tvungen att ha 2048Latens för att min laptop inte skall blåskärma i Windows 7...

I Linux funkar det utmärkt köra det i realtid....

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Kan det vara där-för jag har extrema latency problem med mitt inbyggda Realtek krets när jag använder FL Sudio/Reason osv?

Just nu är jag tvungen att ha 2048Latens för att min laptop inte skall blåskärma i Windows 7...

I Linux funkar det utmärkt köra det i realtid....

Nej hände en gång och har inte upprepats. Var med Asus Phoebus. Trycker på den stor röda knappen som ska vara un-mute/mute och datorn blåskärmar på en gång. kändes lite coolt nästan. Men har inte upprepats men drivrutin är buggig som skam så skyller på den.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Nvidia suger och jag har alltid hatat det...Linus har rätt i det han säger "Nvidia, Fu** YOU"!!

Permalänk
Avstängd

jag kör full ati/amd laptop med mint och den funkar fint
Men drivrutinerna för både ati och nvida hade faktiskt kunnat få piffats upp en del
linux förlorar nog ganska många nya användare på sånna problem som är en sån där basic sak man vill ska funka på en gång

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Moget utav Linus.

Permalänk

"Bästa pris påGigabyte GeForce GTX 670 OC HDMI DisplayPort Dual-DVI 2GB"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thetuxgeek:

Nvidia suger och jag har alltid hatat det...Linus har rätt i det han säger "Nvidia, Fu** YOU"!!

Nvidia äger...Inte om du har Linux :/