Forskare upptäcker massövervakning av Bittorrent-användare

Permalänk
Medlem

Visst, att tanka ner innebär ju förluster för producenterna.

Men t.ex. Avatar har tydligen dragit in 1,858 miljarder DOLLAR....man kan ju undra om dom får det att räcka till mat för dagen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Moderkort: Asus P8P67 Evo Processor: Intel Core i7 2600K@4.2GHz
RAM: 16GB DDR3 1600MHz Nätaggregat: Corsair AX850 Grafikkort: Asus GTX580 DCII
Lagring: OCZ Vertex 3 120Gb, 3x WD Green 2TB SATA3 Operativ: Windows 7 Ultimate (äkta)
Kylning: Corsair H80 Övrigt: Scythe Kaze Master Pro, BenQ XL2410T, BenQ GL2440H

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikla521:

Visst, att tanka ner innebär ju förluster för producenterna.

När kameror uppfanns innebar det också förluster för miljoner konstnärer, men inte hör vi någon idag som säger att vi borde förbjuda kameror, bara för att de avbildar saker bättre och snabbare än någon konstnär. Det är viktigare för tekniken att kunna expandera obehindrat, än att hålla kvar i gamla lagar, samhällssystem, traditioner och vanor som begränsar vår utveckling och frihet.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cove:

Rolig jämförelse, så istället för att bemöta frågorna så försöker komma med någon form av förlöjligande?

Min fråga var inte om det var konstigt eller ej, jag undrade om brann lika hårt för andra immateriella skydd? (patent, mönsterskydd)

Haha,

Skrivet av Cove:

Försvarar du även dessa med samma brinnande glöd?

Eller är du sån vad det gäller alla lagar? ser du någon som går emot röd gubbe så springer du och tillrättavisar dem ?"

Jag svarade i samma ton och med samma logik, så varför börjar du gnälla? Vadå "istället för att besvara frågorna"? Varför undrar du om andra saker än det jag försvarat? Och varför skulle jag springa och tillrättavisa folk vid röd gubbe? Vad har det med immateriellt skydd att göra? Sluta gnäll som en femåring när du får samma ton tillbaka.

Skrivet av Cove:

Inte någonstans skrev jag att jag vill villkora andras rätt till sina egna kreationer, jag sade bara att den är förlegad och inte anpassat till ett globalt it-samhälle.

Upphovsrätten var aldrig skriven för hantering av "gratis" framställda kopior distribueras utan vinstsyfte, den kom till för att andra personer inte skulle kunna sälja dina verk dvs tjäna pengar.
Den delen av den kommersiella upphovsrätten där någon annan kan tjäna pengar på ditt verk bör såklart upprätthållas (vid direkt kopiering, tycker remix av gamla verk bör underlättas och uppmuntras).

Och så där där med den kommersiella ensamrätten; dagens skyddstid - livstid plus 70 år - är absurd.

Hur kan rätten till sin skapelse vara "förlegad"? Den är till för att skydda skaparens rätt till sitt eget verk. Tycker skaparen att det är okej med mixar så visst. Annars inte.

Du kan eventuellt tycka att skaparnas attityder är antika, men att villkora andras verk är inte okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Haha,

Jag svarade i samma ton och med samma logik, så varför börjar du gnälla? Varför undrar du om andra saker än det jag försvarat? Och varför skulle jag springa och tillrättavisa folk vid röd gubbe? Vad har det med immateriellt skydd att göra? Sluta gnäll som en femåring när du får samma ton tillbaka.

Handlar inte om ton i det fallet, jag undrar bara var du drar gränsen, om du försvarar alla typer av brott eller varför du så häftigt är emot just fildelning. Själv anser jag att det finns många andra brott man borde vara mer upprörd över.
Ditt exempel har inget med upphovsrätt och göra... men vi kan släppa det nu. Den riktiga diskussionen är ju mycket mer intressant.

Skrivet av MisterKlister:

Hur kan rätten till sin skapelse vara "förlegad"? Den är till för att skydda skaparens rätt till sitt eget verk. Tycker skaparen att det är okej med mixar så visst. Annars inte.

Du kan eventuellt tycka att skaparnas attityder är antika, men att villkora andras verk är inte okej.

Rätten till sin skapelse är inte förlegad, det är implementeringen av hur man upprätthåller den som är det.

Upphovsrätten skapades för att gynna samhället genom att uppmuntra till skapande, utveckling och spridning av kultur.
Jag påstår inte att jag har alla svar, bara det att de som skrev "skyddet" hade inte digitala kopior i åtanke.
Lagen som den är skriven idag var ju usprungligen tänkt att skydda bokverk tillverkade under 1800 talet. (Granted, den har anpassats för nya typer av media, men bara i den mån av fysiskt media)

Om man nu gör som lobbyorganisationerna för upphovsrätt vill, det vill säga förbjuda all ny teknik som kan uppmuntra till spridning av kultur så går man emot en av principerna som upphovsrätt är uppbyggd på. dvs uppmuntring till sprindning av kultur.

Det som är skevt är att de som har makten till att förändra hur detta bör fungera är de som håller emot då de tjänar pengar på att förhindra just detta.
Makten lobby organisationer för upphovsrätt att påverka upphovsrätt är ju befängd.

Hade man skrivit upphovsrätten som från grund med digitalt gratis framställda kopior i åtanke så hade den ju legat som en låg kultur avgift på varje individ, som sedan delats ut proportionellt till hur populärt ett verk är.

och angående remix; så är jag en förespråkare av att allt är en remix, något som borde uppmuntras inte förbjudas.
http://www.youtube.com/watch?v=L1s_PybOuY0

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Upphovsrätten skapades för att gynna samhället genom att uppmuntra till skapande, utveckling och spridning av kultur.

Nja, upphovsrätten skapades för att skydda upphovsmännens rättigheter (inklusive ekonomiska sådana) till sina egna verk och därmed uppmuntra upphovsmän att sprida sina verk till samhället och bidra till kulturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Med den logiken skulle det vara okej att pistolråna ICA en gång för att du handlat hos dom 50 gånger...

Mer som att ta makten att bestämma vilka som ska få pengar. Att betala för kvalitet, är inte rätt att dom får ta 500 spänn för Blops men det är tyvärr inte mot lagen!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikla521:

Visst, att tanka ner innebär ju förluster för producenterna.

Fast det är just det fildelning inte gör. Både KTH och Harvard har slagit fast att det är omöjligt att bevisa att fildelning skadar upphovsrättsmännen. Dock så går det att bevisa att fildelning till viss del kan öka försäljningen.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Skönt att det finns troll som misterklister som försvarar miljardbolagens rättigheter på Internet. Tillför lite liv i tråden.

Utan att ha läst igenom hela tråden så skulle jag nog gissa på att han försvarar upphovsrättsinnehavarnas rättigheter till sina egna verk. Typ samma rättigheter som jag är ganska säker på att du skulle vilja ha om du var en upphovsman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Spännande att du verkar tycka det här är kränkande att någon övervakar en olaglig handling.

Ja. Vi vet ju alla att två fel genast gör ett rätt. Absolut.

Torrents är för övrigt inte olagliga. Torrents kan användas, och gör det oftast, för att distributera copyrightskyddat material. Torrents i sig självt är inte olagligt.

Permalänk
Medlem

Allt man gör på nätet övervakas mer eller mindre. Ingen nyhet precis...

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk

Inte rättvist att dom ska sälja filmer så dyrt!Visst de tar lång tid att göra filmer o så. men skådespelarna lider ju knappast av att göra filmerna, o de är ju dom som blir miljonärer på de. Tycker dom kan göra något åt priserna. Sänker dom priserna så kommer säkert folket hellre köpa lagligt än o ladda ner olagligt.

Så lite schystare priser tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbenistubben:

Tycker dom kan göra något åt priserna.

Har dom inte redan gjort det? Äldre filmer är i alla fall asbilliga, man ser ju alltid dessa "köp 3 för 100". Även nya filmer (150-200 kr) är inte speciellt dyra om man jämför med spel, som kostar 400-500 kr. Jag fattar inte riktigt varför spel är så mycket dyrare, men det kanske finns nån bra anledning för det.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Har dom inte redan gjort det? Äldre filmer är i alla fall asbilliga, man ser ju alltid dessa "köp 3 för 100". Även nya filmer (150-200 kr) är inte speciellt dyra om man jämför med spel, som kostar 400-500 kr. Jag fattar inte riktigt varför spel är så mycket dyrare, men det kanske finns nån bra anledning för det.

Det finns mycket kring spel som gör dem dyrare att tillverka, men det som främst drar upp priset är ju att filmer först drar in pengar genom bio, och sedan genom uthyrning och försäljning. Spel har egentligen "bara" vid releasen tillfälle att dra in pengar om det inte är en mer solid titel som håller priset en längre tid.

Permalänk

Tänk oxå på vad det blir för pris/tim, film 90-120 min för 150-200kr sen kan man visserligen kolla på dom igen men hur roligt är det, spel ca:300min-obegränsat för 300-600kr..........

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Ja. Vi vet ju alla att två fel genast gör ett rätt. Absolut.

Torrents är för övrigt inte olagliga. Torrents kan användas, och gör det oftast, för att distributera copyrightskyddat material. Torrents i sig självt är inte olagligt.

I know.
Att ladda ner copyrightskyddat material är olagligt, och jag menade på att det är lustigt att någon känner sig kränkt om man blir övervakad när man bryter mot lagen.

Är mest imponerad av folk som just känner sig kränkta när dom bryter mot lagen och sen visar det sig att dom blev övervakade...
(;

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

Det är ganska roligt det här. De spenderar ofantliga summor på att stoppa det som de påstår sig förlora pengar på.

Lite som att köpa ett kassaskåp för 10 000 och lägga en hundralapp i det.

Upphovsrättsorganisationer och upphovsmän som tycker att det är en rättighet att dra in så pass mycket pengar att man kan leva på det saknar helt trovärdighet för mig, och det här gör ju inte saken bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ganska roligt det här. De spenderar ofantliga summor på att stoppa det som de påstår sig förlora pengar på.

Lite som att köpa ett kassaskåp för 10 000 och lägga en hundralapp i det.

Upphovsrättsorganisationer och upphovsmän som tycker att det är en rättighet att dra in så pass mycket pengar att man kan leva på det saknar helt trovärdighet för mig, och det här gör ju inte saken bättre.

Som jag ser det handlar det mer om att kontrollera marknaden för att säkra framtida vinster.
Skivbolagen vet att dom får mindre och mindre betydelse om utvecklingen fortsätter, självklart vill dom då ändra på utvecklingen.

En kundkrets som kan välja själv är svårare att kontrollera och tjäna pengar på. Det är inte lika förutsägbart vad dom kommer att välja och tycka om. Man kan inte sälja in en artist eller film lika lätt genom reklam, radiospelningar och bioplatser osv.

Den digitala revolutionen tar bort makt ifrån skivbolag och marknadsföringsnissar och ger den till upphovsmän och konsumenter.
Tyvärr är det så att upphovsmännen hamnar i kläm då dom just nu är i samma båt som bolag och kostymnissar, men det kommer lösa sig om revolutionen slutar motarbetas.

Visst kommer vissa upphovsmän förlora på det också, andra kommer tjäna på det. I vilket fall som helst så tycker jag det är en helt rimlig utveckling precis som andra industrier utvecklas med teknologins framsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Har dom inte redan gjort det? Äldre filmer är i alla fall asbilliga, man ser ju alltid dessa "köp 3 för 100". Även nya filmer (150-200 kr) är inte speciellt dyra om man jämför med spel, som kostar 400-500 kr. Jag fattar inte riktigt varför spel är så mycket dyrare, men det kanske finns nån bra anledning för det.

Ser man till filmer så har de (med dagens pengavärde) blivit BRA mkt billigare än på 90-talet då DVD-flugan kom hårt.
På den tiden kostade en spelare (som idag är medioker) en halc månadslön. Skivorna kostade runt 2-300kr/skiva och detta under en tid då en månadslön för en arbetare var runt 8-10K rent i månaden.

Bluray har så sett blivit billigare med och ligger ofta runt samma priser som DVD gjorde DÅ. Dvs runt 2-300:- vilket inte är så blodigt när man tänker efter.

Jag kan erkänna att jag tankar då och då.
Men jag förespråkar kvalitét framför kvantiitet vilket gör att jag vägrar köpa grisen i säcken.
Är det ngt jag är riktigt nyfiken på (må det vara en film eller en skiva) så drar jag gärna ner den för att se om den är värd att äga.
Anser jag det, ja då är ett köp inte långt efter. Dock rättfärdigar det inte nerladdningen.

Men jag köper mer sällan CDs idag då de OFTAST är så brutalt dåligt mastrade och låter rent ut sagt SKIT. Vi gjorde ngr tester hos en bekant som driver en bil/hemmaljud/bilds-butik med samma skiva över olika matrial. (128-320Kb/s MP3, 16 resp 24b FLAC och CD)
Det sjuka i det hela var att oavsett matrial vi använde så lät det sämre ju bättre anläggning vi lyssnade på (och jo.....vi var uppe i 150K-klassen och lyssnade). Även CDs lät totalt värdelöst. Kompisen hade med sig samma skiva på vinyl och helt plötsligt fanns det väldigt mkt detaljer i musiken som vi ej uppfattade innan.
Gick man däremot NER I prisklass och storlek på grejerna så funkade faktiskt matrialet "hyfsat".

Filmproducenterna får börja lägga manken till att börja producera ngt folk faktiskt vill se.
Musikproducenterna får börja producera musik folk faktiskt vill ha istället för att pumpa ut en massa dynga.
Kunderna som idag skaffar musik måste höja sin ribba för kvalitét men de flesta NÖJER sig med Spotify betalkvalitén (Vomitfy i mina ögon).
Musik som är sönderkomprimerat just för att funka digitalt med alla dess olika komprimeringar som finns. Musik idag är DYNAMIKLÖST och dött i sin karaktär. Instrument låter inte som instrument skall (ta trummor som exempel.....de brukar dra iväg i nivå jämfört med andra instrument och kan ibland ligga 10-15db över alla andra instrument. DOck under korta öginblick MEN det sker då man lyssnar på dem LIVE up close and personal).

Summa sumarum:
Marknaden har skjutit sig själva i foten då kunderna har blivit mer och mer brkväma (läs lata) av sig och vill kunna få tag i matrialet snabbt, billigt och vill slippa att ha fysiska saker för detta. Detta har medfört att kvalitén har åkt käpprätt neråt pga att massans krav har minskat.
Och iom detta så köper allt färre sitt matrial......

Moment 22 eller en nedåtgående spiral utan dess like.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Som jag ser det handlar det mer om att kontrollera marknaden för att säkra framtida vinster.
Skivbolagen vet att dom får mindre och mindre betydelse om utvecklingen fortsätter, självklart vill dom då ändra på utvecklingen.

En kundkrets som kan välja själv är svårare att kontrollera och tjäna pengar på. Det är inte lika förutsägbart vad dom kommer att välja och tycka om. Man kan inte sälja in en artist eller film lika lätt genom reklam, radiospelningar och bioplatser osv.

Den digitala revolutionen tar bort makt ifrån skivbolag och marknadsföringsnissar och ger den till upphovsmän och konsumenter.
Tyvärr är det så att upphovsmännen hamnar i kläm då dom just nu är i samma båt som bolag och kostymnissar, men det kommer lösa sig om revolutionen slutar motarbetas.

Visst kommer vissa upphovsmän förlora på det också, andra kommer tjäna på det. I vilket fall som helst så tycker jag det är en helt rimlig utveckling precis som andra industrier utvecklas med teknologins framsteg.

Ja det är ju det som är problemet. Just nu har de en marknad med orimlig lönsamhet som de naturligtvis vill behålla. Skit samma att de skjuter hela mänskligheten i foten på kuppen.

Jag skapar själv musik och tycker hela debatten är skruvad. Naturligtvis är det omöjligt att ha full kontroll på ens eget material när man väl låtit någon lyssna på det, och naturligtvis är det orimligt att förvänta sig att man ska tjäna pengar på att folk köper enstaka kopior. Det är en annan tid nu.

När det var 78-varvare som gällde var det svårt att göra kopior fysiskt, så då köpte folk. Men sedan kassettbanden kom har det blivit HELT andra förutsättningar. En annan marknad, ett annat sätt att få tillgång till materialet. Om folk hade kunnat kopiera stenkakor så hade de gjort det. Moralen har alltid varit den samma, det är bara tekniken som utvecklats i rikning mot den allmänt rådande moralen.

Jag släpper mitt material under Creative Commons och får lite donationer ibland. Jag är nöjd med det. Man får ha jävligt taskig självinsikt om man som privatperson på allvar anser sig ha rätt att bli miljonär på sina verk, oavsett hur mycket pengar eller tid man har lagt ner. Lagarna hänger inte med moralen, så det är meningslöst att sitta med armarna i kors och gapa om att "det är ju olagligt"... Ja, visst. Homosexualitet är ochså olagligt i stora delar av världen, eller att tillhöra ett visst parti osv, och vi HAR haft dödsstraff i sverige, vilket visar att det är helt meningslöst att luta sig mot nu gällande lagar vid sådanna här diskussioner. Tekniken har utvecklats, och folk står som fågelholkar och undrar vart deras marknadsmodeller som i årtionden varit så luckrativa tagit vägen... De borde lära sig att hänga med i utvecklingen istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är ju det som är problemet. Just nu har de en marknad med orimlig lönsamhet som de naturligtvis vill behålla. Skit samma att de skjuter hela mänskligheten i foten på kuppen.

Jag skapar själv musik och tycker hela debatten är skruvad. Naturligtvis är det omöjligt att ha full kontroll på ens eget material när man väl låtit någon lyssna på det, och naturligtvis är det orimligt att förvänta sig att man ska tjäna pengar på att folk köper enstaka kopior. Det är en annan tid nu.

När det var 78-varvare som gällde var det svårt att göra kopior fysiskt, så då köpte folk. Men sedan kassettbanden kom har det blivit HELT andra förutsättningar. En annan marknad, ett annat sätt att få tillgång till materialet. Om folk hade kunnat kopiera stenkakor så hade de gjort det. Moralen har alltid varit den samma, det är bara tekniken som utvecklats i rikning mot den allmänt rådande moralen.

Jag släpper mitt material under Creative Commons och får lite donationer ibland. Jag är nöjd med det. Man får ha jävligt taskig självinsikt om man som privatperson på allvar anser sig ha rätt att bli miljonär på sina verk, oavsett hur mycket pengar eller tid man har lagt ner. Lagarna hänger inte med moralen, så det är meningslöst att sitta med armarna i kors och gapa om att "det är ju olagligt"... Ja, visst. Homosexualitet är ochså olagligt i stora delar av världen, eller att tillhöra ett visst parti osv, och vi HAR haft dödsstraff i sverige, vilket visar att det är helt meningslöst att luta sig mot nu gällande lagar vid sådanna här diskussioner. Tekniken har utvecklats, och folk står som fågelholkar och undrar vart deras marknadsmodeller som i årtionden varit så luckrativa tagit vägen... De borde lära sig att hänga med i utvecklingen istället.

När det gäller artister så tycker jag att folk skall lyssna på Iron Maidens spelning från Ullevi när SVT/SR sände det live.....
Bruce kläcker ur sig ngt fint där som i realiteten stämmer.

Enkelt översatt taget ur minnet:
"Jag vet att dte här sänds live över norden. Spela in det, dela med dig till dina vänner. Lägg upp det på internet. Jag bryr mig inte.
För det som räknas och det vi tjänar pengar på är att ni är HÄR och stöttar oss live och vi älskar er för det!"

Där är ett STORT problem.
Skivbolagen vill ha hela kakan och äta upp den samtidigt. Artisterna i sig får inte mkr per såld skiva eller för de tillfällen deras låtar spelas via de officiella kanalerna (som STIM och liknand ei andra länder skall hålla koll på) utan de får de stora pengarna på sina spelningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är ju det som är problemet. Just nu har de en marknad med orimlig lönsamhet som de naturligtvis vill behålla.

På vilket sätt är den orimlig? Är det orimligt att ett filmbolag får in flera miljoner, till och med miljarder i vissa fall, på en film? Skulle de inte få in något alls kanske menar du? Kan bli svårt att göra film då när det kan kosta flera miljoner, till och med miljarder, att göra en storfilm. Eller du kanske nöjer dig med amatörfilmer?

Skrivet av Ozzed:

Jag skapar själv musik

Nice! Jag håller på att utveckla ett spel som jag sen ska sälja. Kommer att ha stor nytta av den musiken som du har skapat, så den kommer jag att använda. Jag kommer dock inte att ge dig någon som helst credit för musiken.

Skrivet av Ozzed:

Man får ha jävligt taskig självinsikt om man som privatperson på allvar anser sig ha rätt att bli miljonär på sina verk, oavsett hur mycket pengar eller tid man har lagt ner. Lagarna hänger inte med moralen, så det är meningslöst att sitta med armarna i kors och gapa om att "det är ju olagligt"... Ja, visst. Homosexualitet är ochså olagligt i stora delar av världen, eller att tillhöra ett visst parti osv, och vi HAR haft dödsstraff i sverige, vilket visar att det är helt meningslöst att luta sig mot nu gällande lagar vid sådanna här diskussioner. Tekniken har utvecklats, och folk står som fågelholkar och undrar vart deras marknadsmodeller som i årtionden varit så luckrativa tagit vägen... De borde lära sig att hänga med i utvecklingen istället.

Det är väl klart att man ska ha rätten till att kunna bli miljonär på sina verk? Gör man något bra så är det självklart att man kunna ha möjligheten att få riktigt bra betalt för det också. Eller du kanske vill ta bort upphovsmännens rätt till sina egna verk? Själv tycker jag det är självklart att man som upphovsman ska ha rätten att själv få bestämma över hur sitt egna verk ska få kopieras och distribueras, om alls, och till vilket pris. Sen om det är människor där ute som inte har råd att betala det priset som upphovsmannen begär, ja, då får de väl vara utan, alternativt vänta tills upphovsmannen har sänkt priset.

Sen att du jämför homosexualitet, dödsstraff m.m. med en mänsklig rättighet (enligt min åsikt) att själv få bestämma över sitt egna verk är ju inget annat än komiskt.

En fråga: Vad arbetar du med? Du verkar ju inte kunna livnära dig på musiken av vad jag har förstått i alla fall? Lever du på socialbidrag? Bor du fortfarande hemma? Eller jobbar du på något företag? Vill du inte då att företaget ska gå bra (=tjäna mycket pengar) så att du kan få fortsätta att arbeta där och kanske till och med få löneförhöjning för att det går så pass bra för företaget? Företaget kanske till och med kommer kunna anställa ännu fler personer tack vare att de tjänar så mycket pengar. Är det något dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

På vilket sätt är den orimlig? Är det orimligt att ett filmbolag får in flera miljoner, till och med miljarder i vissa fall, på en film? Skulle de inte få in något alls kanske menar du? Kan bli svårt att göra film då när det kan kosta flera miljoner, till och med miljarder, att göra en storfilm. Eller du kanske nöjer dig med amatörfilmer?

Nice! Jag håller på att utveckla ett spel som jag sen ska sälja. Kommer att ha stor nytta av den musiken som du har skapat, så den kommer jag att använda. Jag kommer dock inte att ge dig någon som helst credit för musiken.

Det är väl klart att man ska ha rätten till att kunna bli miljonär på sina verk? Gör man något bra så är det självklart att man kunna ha möjligheten att få riktigt bra betalt för det också.

Jag förstår inte ditt tänkande, ingen har sagt att dem använder andras verk till att gynna sina egna.
Du rullar iväg lite väl långt här, skaffa stödhjul och broms.

När det gäller betalning av en bra produkt, som du säger själv är produkten bra så får dem den mängd pengar dem förtjänar.
Är produkten dålig, kan det mycket väl bli så att dem går back.
Alla har möjligheten att få bra betalt, men enbart om man faktiskt visar att man lagt ner energi på sin produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

På vilket sätt är den orimlig? Är det orimligt att ett filmbolag får in flera miljoner, till och med miljarder i vissa fall, på en film? Skulle de inte få in något alls kanske menar du? Kan bli svårt att göra film då när det kan kosta flera miljoner, till och med miljarder, att göra en storfilm. Eller du kanske nöjer dig med amatörfilmer?

Nice! Jag håller på att utveckla ett spel som jag sen ska sälja. Kommer att ha stor nytta av den musiken som du har skapat, så den kommer jag att använda. Jag kommer dock inte att ge dig någon som helst credit för musiken.

Det är väl klart att man ska ha rätten till att kunna bli miljonär på sina verk? Gör man något bra så är det självklart att man kunna ha möjligheten att få riktigt bra betalt för det också. Eller du kanske vill ta bort upphovsmännens rätt till sina egna verk? Själv tycker jag det är självklart att man som upphovsman ska ha rätten att själv få bestämma över hur sitt egna verk ska få kopieras och distribueras, om alls, och till vilket pris. Sen om det är människor där ute som inte har råd att betala det priset som upphovsmannen begär, ja, då får de väl vara utan, alternativt vänta tills upphovsmannen har sänkt priset.

Sen att du jämför homosexualitet, dödsstraff m.m. med en mänsklig rättighet (enligt min åsikt) att själv få bestämma över sitt egna verk är ju inget annat än komiskt.

En fråga: Vad arbetar du med? Du verkar ju inte kunna livnära dig på musiken av vad jag har förstått i alla fall? Lever du på socialbidrag? Bor du fortfarande hemma? Eller jobbar du på något företag? Vill du inte då att företaget ska gå bra (=tjäna mycket pengar) så att du kan få fortsätta att arbeta där och kanske till och med få löneförhöjning för att det går så pass bra för företaget? Företaget kanske till och med kommer kunna anställa ännu fler personer tack vare att de tjänar så mycket pengar. Är det något dåligt?

Det är orimligt att förvänta sig att man ska bli miljonär på ett projekt bara för att man lagt ner stora summor pengar på det, ja. Eller anser du att bara för att jag investerar i svindyr musikprogramvara och 6st skärmar att sprida ut arbetsytan på, så är mina lyssnare svin om de inte ser till så att jag blir miljonär? Kul verklighet du lever i.

Sedan är du ute ock cyklar helt... Var någonstans ifrågasätter jag upphovsmannens rätt att få sätta sitt namn på sina verk? Nej, just det, ingenstans. Du får gärna använda min musik, och jag bryr mig inte så mycket om du anger mig som skapare eller ej, men om du med Credit menar pengar så behövs det inte. CC BY-SA säger ingenting om att man inte får använda musiken i skapelser man sedan tjänar pengar på. Min musik finns i flera populära spel till iPhone och Android. Vissa har donerat ganska bra summor och andra ingenting, det spelar ingen roll. Men du får gärna förklara varför du antar att eftersom jag anser att du aldrig kan kräva kontroll eller rätt till vinst på en digital produkt, så betyder det också att jag anser att man inte behöver tala om vem som har gjort ett verk om man använder det i sina egna produktioner.

Kontroll över sina verk kan vara rimligt att förvänta sig med FYSISKA produkter. Men om den produkt jag har kan kopieras oändligt med ett enda klick så vore det bra korkat att förvänta sig samma principer som vid fysiska produkter.

Ja, visst är det ologiskt att jag gämför homosexualitet med upphovsrättsintrång, eller är det? Låt oss se efter... Båda har det gemensamt att de som är konservativa i sitt synsätt ser det som en självklarhet att det skall vara olagligt, baserat på att "det har alltid varit så", och så vidare. Och båda har gemensamt att genom en förändrad attityd och en samhällsutveckling i allmänhet börjar fler och fler förstå att det är dumt att det är olagligt, dock finns det dem som envist klamrar sig fast vid gamla förlegade principer och stöttar sig på dåligt underbyggda argument.

Jag arbetar som IT-tekniker på ett företag som inte gjort sig beroende av mossiga affärsmodeller för att säkra sin inkomst, så nej, jag har inte ett dugg dåligt samvete.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Utan att ha läst igenom hela tråden så skulle jag nog gissa på att han försvarar upphovsrättsinnehavarnas rättigheter till sina egna verk. Typ samma rättigheter som jag är ganska säker på att du skulle vilja ha om du var en upphovsman.

Du borde läsa igenom tråden, den bjuder på mycket humor.
MK avhandlar även allt ifrån avföring till folkmord till våldtäkt, och hur de som bryter mot upphovsrätten anses vara av samma skrot och korn(Om nu inte någon moderator har städat under natten/morgonen.)

Det där med "upphovsrättsinnehavaren" är ett intressant ord.
En gång i tiden var tanken med upphovsrätten att försvara den lille artistens rättigheter, både mot de större bolagen och andra.
Men det var väldigt många år sedan lagen faktiskt fyllde ett sådant syfte.

En artist idag("igår" egentligen, nu finns ju Internet - till bolagens förtret - och det börjar ändras lite) skriver under kilometerlånga avtal med bolagen för att de ska bli publicerade, där en av punkterna är att rättigheterna till musiken överförs bolaget ("för att skydda artisten" - lol).
Således är numera aldrig artisten upphovsrättsinnehavaren, utan det är ett bolag.

I riktiga värden skulle man kunna anse att det är maffiametoder - Ok vi säljer dina låtar, men det är nu våra låtar, och vi kommer att ta större delen av intäkterna i beskyddaravgift(distruberingsavgift), bottenskrapet får du dock behålla.
Men det är så det har fungerat, likt en igel har bolagen sugit ur nästan varenda krona ifrån artisten, och bara lämnat precis nog för att den ska överleva.

Men helt lottlös har ju inte artisten gått, en fin synergi är att deras artistnamn blir stort, så de kan tjäna pengar på turneér och konserter istället.
Jag gissar att "kringförsäljniing" (tshirts och sådant) till större del även tillfaller artisten.

Men nu håller det på att bli nya tider, i och med internet så blir kostnaden för att distrubera musik och nå ut till världen väldigt låg.
Youtube tillexempel är gratis för användaren.
Man behöver inte heller en studio för flera miljoner för att spela in en låt, vem som helst kan sköta det framför en datorn, möjligen behöver lite tillbehör för knappa tusenlappen.
Även reklam blir billigare i och med sociala medier och att fans tipsar varandra om ny häftig musik.

Alla säljpunkter som bolagen tidigare haft "monopol" på börjar nu försvinna, eller i alla fall börjar det komma väldigt smidiga alternativ som kostar jämförelsevis ingenting och är enkla att använda.
Bolagen är såklart livrädda för denna utveckling och vill stoppa den på alla sätt som det bara går.

Man vill helst inte hjälpa till att utveckla en helt digital tjänst, för det blir svårt att ta hela kakan när alla artister börjar förstå att den egentliga kostnaden är väldigt låg.

Det där med ny teknik dödar musiken, är en död häst som de borde sluta slå på.
Ny teknik kan däremot tillslut döda de blodsugande upphovsrättsmännen, och låta artisterna äga sin egen musik.
Det vore bäst för alla, ifrån artister till fans.

Något man även bör beakta är hur maffian med sina enorma resurser lyckas lobba igenom konstiga lagar.
Upphovsrätten håller som sagt 70år efter artistens död - skulle det på något vis gagna artisten?? Den ekvationen går ej ihop.
Kan jämföras med läkemedels patent som håller i 20år - punkt - och där är kostnaden för R&D miljarder.

Andra saker som tåls att funderas över.
* Hur rimligt är det med skadestånd som uppgår till hundratals gånger den egentliga kostnaden för låten?
* Har artisten egentligen något nöje av att stämma skiten ur sina fans?

Det finns ju dock ett ljus i tunneln och vissa artister börjar förstått att istället för att pissa på sina fans bör man lyssna på vad de efterfrågar och erbjuda det. Trent Reznor ifrån NiN är ett praktexempel som inte bara visar att det går, utan att det t.o.m är mer lönsamt för alla i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Jag förstår inte ditt tänkande, ingen har sagt att dem använder andras verk till att gynna sina egna.

Tänk så här: Jag skiter fullständigt i hans rättigheter och på vilka villkor jag får använda, eller inte använda, hans verk. Precis som alla andra, som laddar ner, gör när de laddar ner utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren.

Skrivet av Kimzi:

Du rullar iväg lite väl långt här, skaffa stödhjul och broms.

Oh vad häftig du är med sådana uttryck. Växte e-penisen på dig nu?

Skrivet av Kimzi:

När det gäller betalning av en bra produkt, som du säger själv är produkten bra så får dem den mängd pengar dem förtjänar.
Är produkten dålig, kan det mycket väl bli så att dem går back.
Alla har möjligheten att få bra betalt, men enbart om man faktiskt visar att man lagt ner energi på sin produkt.

Nä men se där! Då är vi ju helt överens! Dock, oavsett om produkten är dålig eller bra så får du inte ladda ner produkten så till vida du inte har tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Tänk så här: Jag skiter fullständigt i hans rättigheter och på vilka villkor jag får använda, eller inte använda, hans verk. Precis som alla andra, som laddar ner, gör när de laddar ner utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren.

Oh vad häftig du är med sådana uttryck. Växte e-penisen på dig nu?

Nä men se där! Då är vi ju helt överens! Dock, oavsett om produkten är dålig eller bra så får du inte ladda ner produkten så till vida du inte har tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren.

Nej, att använda andras verk i sina egna har inte med nedladdning att göra.
Jag har inte hört om många som skulle få för sig en sådan sak, speciellt inte om man skapar ett spel som du påstår dig göra.
Du vet ju att det inte kommer gynna dig att sno från andra när det gäller att lyckas med försäljning.

Ett litet påhopp där, trevligt.
Visste inte att du skulle ta åt dig, stackars liten.
Ser att din går åt fel håll O.o

Är produkten dålig förtjänar dem inte miljoner för den, där är svaret och du håller med om det.
Kan ta ditt spel som exempel, om du släpper ett spel vilket recenseras och får dålig kritik så kommer färre köpa det, enkelt?

Permalänk
Medlem

Dom får gärna övervaka min Random & T-lane AB IP adress Sen undrar jag vem som ens använder piratebay fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är orimligt att förvänta sig att man ska bli miljonär på ett projekt bara för att man lagt ner stora summor pengar på det, ja. Eller anser du att bara för att jag investerar i svindyr musikprogramvara och 6st skärmar att sprida ut arbetsytan på, så är mina lyssnare svin om de inte ser till så att jag blir miljonär? Kul verklighet du lever i.

Läs vad jag skriver istället. Jag skrev: "Det är väl klart att man ska ha rätten till att kunna bli miljonär på sina verk? Gör man något bra så är det självklart att man kunna ha möjligheten att få riktigt bra betalt för det också"

Det jag citerade från dig var: "Man får ha jävligt taskig självinsikt om man som privatperson på allvar anser sig ha rätt att bli miljonär på sina verk, oavsett hur mycket pengar eller tid man har lagt ner."
Hur tycker du jag ska tolka detta? För mig låter det som att du vill ta bort rätten för privatpersoner att bli miljonär på sina verk, just på grund av att de är privatpersoner. Med andra ord: Är du privatperson och gör en bra produkt så ska man inte kunna bli miljonär på den produkten, för då har man en jävlig taskig självinsikt. Eller missuppfattade jag dig?

Skrivet av Ozzed:

Sedan är du ute ock cyklar helt... Var någonstans ifrågasätter jag upphovsmannens rätt att få sätta sitt namn på sina verk? Nej, just det, ingenstans. Du får gärna använda min musik, och jag bryr mig inte så mycket om du anger mig som skapare eller ej, men om du med Credit menar pengar så behövs det inte. CC BY-SA säger ingenting om att man inte får använda musiken i skapelser man sedan tjänar pengar på. Min musik finns i flera populära spel till iPhone och Android. Vissa har donerat ganska bra summor och andra ingenting, det spelar ingen roll.

Har inte påstått något sådant att du ifrågasätter en upphovsmans rätt att få sätta sitt namn på sina verk. Det du dock verkar ifrågasätta är upphovsmannens rätt till sitt egna verk, det vill säga att själv få bestämma hur ens verk ska få kopieras/distribueras, om alls, och till vilket pris. Genom att ladda ner så kränker man en upphovsmans rätt till sitt egna verk, (vi tar det igen) att själv få bestämma hur hans/hennes verk ska få kopieras/distribueras om alls.

Skrivet av Ozzed:

Men du får gärna förklara varför du antar att eftersom jag anser att du aldrig kan kräva kontroll eller rätt till vinst på en digital produkt, så betyder det också att jag anser att man inte behöver tala om vem som har gjort ett verk om man använder det i sina egna produktioner.

Förklaringen är att jag skiter fullständigt i dina rättigheter som upphovsman och under vilka licenser du släpper dina produkter, precis som alla andra gör som laddar ner utan tillåtelse från en upphovsman.

Skrivet av Ozzed:

Kontroll över sina verk kan vara rimligt att förvänta sig med FYSISKA produkter. Men om den produkt jag har kan kopieras oändligt med ett enda klick så vore det bra korkat att förvänta sig samma principer som vid fysiska produkter.

Varför skulle det vara korkat att reagera och bli förbannad när ens rättigheter för sina egna produkter blir kränkta, oavsett om det är fysiskt eller digitalt?

Skrivet av Ozzed:

Ja, visst är det ologiskt att jag gämför homosexualitet med upphovsrättsintrång, eller är det? Låt oss se efter... Båda har det gemensamt att de som är konservativa i sitt synsätt ser det som en självklarhet att det skall vara olagligt, baserat på att "det har alltid varit så", och så vidare. Och båda har gemensamt att genom en förändrad attityd och en samhällsutveckling i allmänhet börjar fler och fler förstå att det är dumt att det är olagligt, dock finns det dem som envist klamrar sig fast vid gamla förlegade principer och stöttar sig på dåligt underbyggda argument.

Att kunna vara öppet homo handlar inte bara om moral, förändrad attityd och samhällsutveckling utan även om mänskliga rättigheter. Precis som det är en mänsklig rättighet (enligt min åsikt) att själv få bestämma över sitt egna verk och på vilket sätt det ska få kopieras/distribueras, om alls, och till vilket pris. Det är ingen mänsklig rättighet att få ladda ner en produkt utan tillstånd från upphovsmannen.

Skrivet av Ozzed:

Jag arbetar som IT-tekniker på ett företag som inte gjort sig beroende av mossiga affärsmodeller för att säkra sin inkomst, så nej, jag har inte ett dugg dåligt samvete.

Så bra! Då unnar du ditt företag att tjäna en massa pengar och själva få bestämma över deras egna produkter och på vilket sätt de ska få kopieras/distribueras om alls?

Edit:
*Förtydligande (om någon missar poängen): Jag skiter inte i en upphovsmans rättigheter (inte Ozzeds rättigheter heller), vill dock markera att de som laddar ner skiter i en upphovsmans rättigheter när de laddar ner utan tillåtelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Nej, att använda andras verk i sina egna har inte med nedladdning att göra.
Jag har inte hört om många som skulle få för sig en sådan sak, speciellt inte om man skapar ett spel som du påstår dig göra.
Du vet ju att det inte kommer gynna dig att sno från andra när det gäller att lyckas med försäljning.

Ett litet påhopp där, trevligt.
Visste inte att du skulle ta åt dig, stackars liten.
Ser att din går åt fel håll O.o

Är produkten dålig förtjänar dem inte miljoner för den, där är svaret och du håller med om det.
Kan ta ditt spel som exempel, om du släpper ett spel vilket recenseras och får dålig kritik så kommer färre köpa det, enkelt?

Gör man själv påhopp så får man själv räkna med att bli påhoppad. Borde väl inte kommit som en överraskning?
Som jag skrev, det handlar om rättigheter som upphovsman. När du får dina rättigheter kränkta som privatperson så reagerar väl du också? Eller? Ska då inte en upphovsman få reagera när dennes rättigheter blir kränkta? Det har ingenting med om produkten är dålig eller bra, det har med rättigheter att göra. Mänskliga sådana (enligt min åsikt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Läs vad jag skriver istället. Jag skrev: "Det är väl klart att man ska ha rätten till att kunna bli miljonär på sina verk? Gör man något bra så är det självklart att man kunna ha möjligheten att få riktigt bra betalt för det också"

Det jag citerade från dig var: "Man får ha jävligt taskig självinsikt om man som privatperson på allvar anser sig ha rätt att bli miljonär på sina verk, oavsett hur mycket pengar eller tid man har lagt ner."
Hur tycker du jag ska tolka detta? För mig låter det som att du vill ta bort rätten för privatpersoner att bli miljonär på sina verk, just på grund av att de är privatpersoner. Med andra ord: Är du privatperson och gör en bra produkt så ska man inte kunna bli miljonär på den produkten, för då har man en jävlig taskig självinsikt. Eller missuppfattade jag dig?

Har inte påstått något sådant att du ifrågasätter en upphovsmans rätt att få sätta sitt namn på sina verk. Det du dock verkar ifrågasätta är upphovsmannens rätt till sitt egna verk, det vill säga att själv få bestämma hur ens verk ska få kopieras/distribueras, om alls, och till vilket pris. Genom att ladda ner så kränker man en upphovsmans rätt till sitt egna verk, (vi tar det igen) att själv få bestämma hur hans/hennes verk ska få kopieras/distribueras om alls.

Förklaringen är att jag skiter fullständigt i dina rättigheter som upphovsman och under vilka licenser du släpper dina produkter, precis som alla andra gör som laddar ner utan tillåtelse från en upphovsman.

Varför skulle det vara korkat att reagera och bli förbannad när ens rättigheter för sina egna produkter blir kränkta, oavsett om det är fysiskt eller digitalt?

Att kunna vara öppet homo handlar inte bara om moral, förändrad attityd och samhällsutveckling utan även om mänskliga rättigheter. Precis som det är en mänsklig rättighet (enligt min åsikt) att själv få bestämma över sitt egna verk och på vilket sätt det ska få kopieras/distribueras, om alls, och till vilket pris. Det är ingen mänsklig rättighet att få ladda ner en produkt utan tillstånd från upphovsmannen.

Så bra! Då unnar du ditt företag att tjäna en massa pengar och själva få bestämma över deras egna produkter och på vilket sätt de ska få kopieras/distribueras om alls?

Ja, jag får ta på mig det, klumpig formulering, jag skulle lagt till "med hjälp av en uppenbart förlegad och föråldrad affärsmodell."

Om du lyckats att sälja glass i år för att det varit sol, och sedan får du en sommar med regn, så tycker inte jag att jag har rätt att bli arg för att ingen köper glass längre, utan jag skulle nog sattsa på att sälja paraplyer istället. Alltså: Om en distributionsmodell som baserar sig på fysiska produkter inte är applicerbar på digitala produkter får jag hitta en annan affärsmodell om jag vill bli miljonär. Självklart har alla rätten att tjäna hur mycket pengar de vill, men då får man också anpassa sina säljstrategier till hur marknaden ser ut, annars lär man inte lyckas.

"Genom att ladda ner så kränker man en upphovsmans rätt till sitt egna verk." Inte min. Jag skiter fullständigt i om och hur folk använder min musik och om jag får betalt. Allt annat vore hyckleri.

"
Förklaringen är att jag skiter fullständigt i dina rättigheter som upphovsman och under vilka licenser du släpper dina produkter, precis som alla andra gör som laddar ner utan tillåtelse från en upphovsman."

Med den skillnaden att vissa gnäller om det och andra inte. Jag har CC licens för att folk känner igen det, men det skulle lika gärna kunna vara en "gör vad fan du vill"-licens, och jag anser inte att andra borde ha rätt till andra licensformer heller.

Som det ser ut nu har man laglig rätt att i civilmål stämma skiten ur någon om de laddat ner en produkt man har gjort, och rätten behandlar det i princip på samma sätt som stöld. Det tycker jag är fel.

Varför skulle det vara korkat att reagera och bli förbannad när ens rättigheter för sina egna produkter blir kränkta, oavsett om det är fysiskt eller digitalt?

Därför att det är två helt olika saker. Bara för att det i lag står att ett äpple är ett päron så blir inte ett äpple ett päron moraliskt sett.

"Att kunna vara öppet homo handlar inte bara om moral, förändrad attityd och samhällsutveckling utan även om mänskliga rättigheter. Precis som det är en mänsklig rättighet (enligt min åsikt) att själv få bestämma över sitt egna verk och på vilket sätt det ska få kopieras/distribueras, om alls, och till vilket pris. Det är ingen mänsklig rättighet att få ladda ner en produkt utan tillstånd från upphovsmannen."

Och det är (enligt min åsikt) en mänsklig rättighet att få åtnjuta kultur utan restriktioner, vilket i dagsläget inte är lagligt, så ditt exempel kan man lika gärna applicera på mitt synsätt.

Skillnaden är att upphovsrättsintrång idag ÄR olagligt, precis som homosexualitet var en gång i tiden, så de som är för den nuvarande upphovsrätten har redan lagen på sin sida, och det är vi som vill ha en förändring som får kämpa. Därför tycker jag att liknelsen var bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.