Permalänk
Medlem

Kompakt chassi?

Hej,

Pga småbarn som kryper runt och drar i sladdar etc tänkte jag flytta upp datorn på skrivbordet och vill då ha ett så litet och kompakt system som möjligt. Utan alla nackdelar förståss ;). Prylarna i signaturen dock nytt mobo, minnen och prolle senare i höst men de ska väl inte påverka storleken något vidare.

Så, någon som har ett förslag på ett bra chassi som tar allt normalstort men ändå inte blir för varmt vore jag tacksam. JAg hade tänkt köpa det här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757468
så ni vet vad jag vill ha för stil. Några förslag? Egna byggen att inspireras av?

Permalänk

Ett silverstone tejmin!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk

Hej, Om du ska köpa nytt moderkort och sånt så skulle jag inte köpt ett stort chassi som R4. Visst är R4:an bra men skulle köpt https://www.inet.se/produkt/6901700/bitfenix-prodigy-svart-mi... (finns även i vit!). Jag gillar det. Har aldrig byggt i det. Men verkar bra.. Kolla här http://www.sweclockers.com/recension/15474-bitfenix-prodigy om du vill se en recension.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga ett Silverstone TJ08-E, vilket jesper Olsson nämnde. Otroligt välkylt chassi med sin 18cm fläkt i framkant. SweC har recenserat chassit likså har Tinytomlogan där han gav det en guld stämpel.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Vad sägs som BitFenix Prodigy Svart mITX ?
http://www.inet.se/produkt/6901700/bitfenix-prodigy-svart-mit...

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

vit <3

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Jaa, orkade inte bry mig, men håller med dej, snyggast med vit <3

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Jag skulle säga ett Silverstone TJ08-E, vilket jesper Olsson nämnde. Otroligt välkylt chassi med sin 18cm fläkt i framkant. SweC har recenserat chassit likså har Tinytomlogan där han gav det en guld stämpel.

Tack! Det där ser ut som en bra kompromiss. Känns rätt!

Permalänk
Medlem

Som nämnts, TJ08-E. Finns också PS07 om man gillar det utseendet bättre.
https://www.inet.se/produkt/6901533/silverstone-precision-ps0...

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Silverstone FT03?

Permalänk
Medlem

Ni som nämner mATX och mITX, tänk på att TS i dagsläget har ett fullstort ATX-moderkort. Han ska alltså ha ett chassi till sin nuvarande dator, men uppgradera efter chassiköp.

Om jag varit du TS, hade jag kollat på nytt chassi samtidigt som du ska köpa nytt moderkort, cpu och minnen och då gått ner till mATX. Förslagsvis ett Silverstone TJ08-E, Lian Li PC-V35X (X = 0-4 beroende på vilket utseende på fronten du vill ha), Antec P180 mini om du gillar ditt nuvarande eller ett Silverstone FT03..

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Ni som nämner mATX och mITX, tänk på att TS i dagsläget har ett fullstort ATX-moderkort. Han ska alltså ha ett chassi till sin nuvarande dator, men uppgradera efter chassiköp.

Om jag varit du TS, hade jag kollat på nytt chassi samtidigt som du ska köpa nytt moderkort, cpu och minnen och då gått ner till mATX. Förslagsvis ett Silverstone TJ08-E, Lian Li PC-V35X (X = 0-4 beroende på vilket utseende på fronten du vill ha), Antec P180 mini om du gillar ditt nuvarande eller ett Silverstone FT03..

Okejj.. bra att du säger det nu
Men ta inte så tungt chassi.. Kolla vikten på R4:an.. den väger typ 12 kg tror jag..(kan intr kolla.. så segt internet på mobilen.. sen plus komponenter.. :/

Sen på bordet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Okejj.. bra att du säger det nu
Men ta inte så tungt chassi.. Kolla vikten på R4:an.. den väger typ 12 kg tror jag..(kan intr kolla.. så segt internet på mobilen.. sen plus komponenter.. :/

Sen på bordet

Skickades från m.sweclockers.com

12KG är ju ingenting :D. Det är lite roligare att bära ut ett 700D på 26-28kg varje gång man ska blåsa rent med kompressorn.

Permalänk
Medlem

R4:an är antagligen lite större än lådan du har, i alla fall bredare, om du nu har Antec P180b som det står i sign.

Skulle titta på nått i mATX, och vänta med uppgradering tills hela datorn ryker. mATX fungerar utmärkt så länge man inte ska köra två grafikkort då blir det lite dåligt med plats över om man vill ha nått annat i lådan.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TAG9217:

Om jag varit du TS, hade jag kollat på nytt chassi samtidigt som du ska köpa nytt moderkort, cpu och minnen och då gått ner till mATX.

Eftersom han ska ha det på skrivbordet, varför rekommenderar du inte mITX, det är ju ännu mindre och smidigare?
(Inte för att vara jobbig, men jag tänker själv bygga ett mITX och undrar om jag har missat nåt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Eftersom han ska ha det på skrivbordet, varför rekommenderar du inte mITX, det är ju ännu mindre och smidigare?
(Inte för att vara jobbig, men jag tänker själv bygga ett mITX och undrar om jag har missat nåt)

Jag tänkte på hans ljudkort i signaturen. Med mITX blir hans val i princip: bra ljud eller dedikerat grafikkort. Vill han ha plats med båda så är ju mATX minimum.

Permalänk
Medlem

Ett av de mer kompakta chassierna för ATX måste vara Lian Li PC-A55B https://www.inet.se/produkt/6904282/lian-li-pc-a55b-svart
Define R4 är inte ett litet chassi.

Här är ett för m-ATX som är på väg där designen på insidan har blivit mycket bättre än tidigare modeller https://www.inet.se/produkt/6904283/lian-li-pc-v355b-svart

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

12KG är ju ingenting :D. Det är lite roligare att bära ut ett 700D på 26-28kg varje gång man ska blåsa rent med kompressorn.

humm... Okej.. Men det är ändå ganska mycket för att ha på ett bord.. Kolla vad ditt bord klarar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Hej,

Pga småbarn som kryper runt och drar i sladdar etc tänkte jag flytta upp datorn på skrivbordet och vill då ha ett så litet och kompakt system som möjligt. Utan alla nackdelar förståss ;). Prylarna i signaturen dock nytt mobo, minnen och prolle senare i höst men de ska väl inte påverka storleken något vidare.

Så, någon som har ett förslag på ett bra chassi som tar allt normalstort men ändå inte blir för varmt vore jag tacksam. JAg hade tänkt köpa det här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757468
så ni vet vad jag vill ha för stil. Några förslag? Egna byggen att inspireras av?

Jag är själv inne på detta spåret och går i tankarna på ett mITX system,
Det lutar åt ett Bitfenix Prodigy ( kolla även in Swec's recension av det chassit, mycket fint )

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

humm... Okej.. Men det är ändå ganska mycket för att ha på ett bord.. Kolla vad ditt bord klarar

Har ett skrivbord från Kinnarps med 3cm tjock bordsskiva i massivt trä. Fick vara två personer för att bära in bordsskivan, så nog klarar det en del :D. Skulle tippa att skivan är runt 160*80cm om man räknar rektangulärt.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Har ett skrivbord från Kinnarps med 3cm tjock bordsskiva i massivt trä. Fick vara två personer för att bära in bordsskivan, så nog klarar det en del :D. Skulle tippa att skivan är runt 160*80cm om man räknar rektangulärt.

Hehe.. Oj. Då va det inget :o..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har själv ett TJ08-e och visst den är snygg osv. Men passformen var förskräcklig på vissa ställen, kanske var ett måndagsex som jag fick. Vissa skruvar satt snett inskruvade och gick inte att få dom raka, och den nedre hårddiskburens konstruktion är bara skrämmande dålig. Behövde sätta gummibussningar för att om jag skruvade fast hddn för hårt så var inte skruvhålen under chassit passande, och om jag skruvade hddn för löst så uppstod det ljud av vibrationerna.

Som jag skrev så tror jag detta är ett måndagsex då jag inte hört dessa problem i diverse recensioner. Kanske lådan skadades lite vid frakten, blev dock inga yttre skador isåfall. Skulle endå rekomendera TJ08-e vid ev mATX-köp, att moderkortsplåten gick att ta bort gjorde bygget superenkelt!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4