Permalänk

CAD-dator, köpråd

Hej,

Är det någon som har koll på CAD och hur krävande det är?
Tjejen ska köpa en stationär burk, men hon lirar inte så mycket. Det som troligtvis kommer vara mest krävande är CAD.

Hon säger att med skärm och hela faderullan vil hon inte lägga mer än 10 000 :- , jag tror dock det går att komma undan mycket billigare om man inte spelar som en idiot som jag gör.

Alla råd/tips är uppskattade.

Permalänk
Medlem

CAD kräver en bra processor. De dyrare CAD datorerna kör ofta Core i7 processor.
Personligen tror jag att man klarar sig bra med Intel Core i5 3570K.
Mycket minne är också bra. Gärna 16GB.

Däremot kan man spara in lite på grafiken.
Till exempel ta ett GTX 560 Ti.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Ska hon CADa så är väl ett Quadro-kort att rekommendera?
PNY Quadro 600 är ju dessutom billigare än GTX 560, och jag är helnöjd med det på jobbet där jag kör både MasterCam, och Solidworks.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX - Processor: i5 3570K - Grafik: PNY Quadro 600 1GB - Minne: 2x4GB Ram
Nybörjare med obotligt dumma frågor...
Bygger Amatörbyggt fordon på fritiden med egenkonstruerad Wankelmotor.

Permalänk

Aha, fin info
Är det förresten fortfarande "inet" som gäller? Såg nån tråd där folk rekommenderar cdon istället...

Bör man köpa ett färdigt paket eller lösa delar och snickra ihop datorn själv?

Permalänk
Medlem

Cdon var för in dator billigare på i princip alla delar, så kolla prisjakt efter billigaste och du ska se att cdon oftast är den billigaste, vettiga butiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻