Guide: Byta ODD mot HDD på en laptop. (video)

Permalänk
Medlem

Guide: Byta ODD mot HDD på en laptop. (video)

Detta är en guide på hur du byter ut en cd/dvd/Bray läsare på en laptop mot en extra hdd/ssd.
Den går även igenom hur du uppgradera bara HD´n och RAM också.

För att göra denna "modd" så behöver du följande:

[LIST]
[*]En ODD caddy i rätt storlek för just din laptop. DVS en 9,5mm eller 12,7mm caddy.
[*]Skruvmejsel.
[*]En HDD/SSD

[/LIST]

Denna video går igenom hela proceduren på en Sony Vaio 15s mid 2012.
Det kan se väldigt olika ut beroende på vilken laptop du har. Men videon ger ändå en bra förståelse på hur man gör för att byta ut ODD´n mot en HDD på flertalet laptops.
På vissa laptops däremot så är hela proceduren väldigt enkel och kräver inte mer än att lossa 2 skruvar för att få ut ODD´n. Denna video går in kort på hur man gör då också, men det kommer en komplitering till denna guide på hur man gör på dom datorerna också.
Om ni vill hitta vilken storlek ni har på er ODD så gör ni det lättast genom att googla på det bara.

Jag köpte min caddy på Dealextreme. (jag använde denna) Det tog ungefär 2v att få den skickad och det kostade ungefär 90kr med frakt. Att tänka på om ni ska beställa är att ni beställer en SATA to SATA caddy om det är de ni ska ha. Så ni inte beställer en SATA to IDE eller liknande. Sen storleken som sagt som är på 9,5 eller 12,7.
Några märken har egna kontakter till sina ODD. Det är inte många nu för tiden men det finns ändå. Kolla även det på google och sök på din modell och odd så bör ni hitta information lätt om det.
Beställer ni från Dealextreme kan jag passa på att rekommendera att kolla deras top sellers och 2$ gadget lista när ni ändå beställer.
Det finns mycket kul att ta hem jätte billigt och frakten är gratis dessutom.

Om ni undrar något så fråga bara i tråden så ska jag svara så gott jag kan.
Detta är min första "guide" video så jag vet att den kanske är lite "tafatt" ibland, men jag hoppas det blev bra iallafall. Sen såg jag efteråt att jag borde ha tvättat av tangentbordet innan jag börja. Det var lite flottigt såg jag efteråt

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk

Tack för tipset! DVD:n i min 3-4 år gamla Dell Studio 1537 har lagt av för länge sedan men nu finns det ju faktiskt ingen anledning till att inte skaffa SSD till den datorn också. Kanske lite overkill för en dator som numera agerar HTPC men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av onegiantleap:

Tack för tipset! DVD:n i min 3-4 år gamla Dell Studio 1537 har lagt av för länge sedan men nu finns det ju faktiskt ingen anledning till att inte skaffa SSD till den datorn också. Kanske lite overkill för en dator som numera agerar HTPC men ändå

Jag har också en SSD i min HTPC.
Why not liksom
Om man inte har stort behov av mycket lagring så är ju inte en liten ssd mycket dyrare än dom billigaste mekaniska.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk

Precis. En 40-60gb standard-SSD (typ Intel 320) för operativet och några program kostar inte mycket idag.

I vanlig ordning är Dell tyvärr ett rent h-lvete att plocka isär. Tur att youtube finns