Intel ser inte mobiltelefoner och surfplattor som ersättare till persondatorer

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Skulle inte direkt vilja spela Bf3 på en 3.8" telefon..

Det är dock inte självklart att det finns en stor del gamers som vill spela BF3 öht om säg 15 år. Spel måste inte heller nödvändigtvis se exakt likadana ut imorgon som de gör idag.

Permalänk

Surfplattan är helt klart ett alternativ till billigare bärbara datorer. Speciellt eftersom kundgruppen inte är ute efter prestanda. Men börjar vi snacka tyngre applikationer typ CAD är en surfplattas skärm alldeles för liten. Tänk trädstorleken i CATIA för en bilmodell på en surfplatta...brrr...

Visa signatur

[Fractal Design Define R3 Titanium|MSI P67A-GD65|Intel i7 2600K|Corsair 8Gb 1600 MHz|Gigabyte GTX 570 SOC|Corsair SSD Force 60 Gb|WD Caviar Black 1TB|Samsung BX2231]
[Xperia S|Vaio S|Bravia KDL-32EX-500|Playstation 3 Slim|PSP]
[iPhone 3GS 16 Gb|iPod Nano 1G,4G,6G|Creative Zen Micro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Inte direkt chockad

Vänta minst 10 år då kanske...

Permalänk
Medlem

Håller med, jakten på prestanda kommer göra att den traditionella datorn kommer finnas jämte olika andra mer mobila varianter.

När surfplattan kan dockas till den stora skärmen och tangentbordet osv så kommer fortfarande desktopdatorn vara populär PGA dess betydligt högre prestanda, gäller idag och antagligen om 5 år också, men andelen kommer minska lite.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Så länge inte allt man gör på en dator är att maila och kolla facebook, så kommer tablets och telefoner inte att ta över.

Och det är ju knappast troligt att vi slutar göra mer och mer på datorer, som gör nu, och övergår till att göra nästan allt på andra sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

känns som att detta sägs för att trygga aktieägare och hålla Intels värdering hög

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

känns som att detta sägs för att trygga aktieägare och hålla Intels värdering hög

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Skaffade en Note 10.1 och den gör allt jag hade min gamla bärbara till. Att den även ersätter min gamla smartphone och ger mig en ritplatta med photoshop är riktigt nice.

Antar att ultrabooks kommer apa efter dessa funktioner i framtiden, för att kunna konkurrera. Galaxy Note 10.1 känns som början på något stort...

En stationär dator kommer alltid att ha prestandan, men plattorna kommer ganska snabbt ta marknadsandelar från bärbart.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Hur kan det bara vara runt 25 % här på Sweclockers som äger en stationär dator?

OnT: Jag kan definitivt se en inte allt för avlägsen framtid där surfplattor har tagit över majoriteten av marknaden. De flesta datoranvändarna behöver ingen monsterprestanda och jag tror inte att det dröjer länge innan surfplattor kan leva upp till prestandakraven hos många hushåll.

fick samma reaktion. men det ännu konstigare är kanske att inte ens stationär + bärbar når över 50% av svaranden. nog för att det har blivit en hel del mer kringnyheter och forumdelar här på senare men...

ja surfplattor typ Transformer™ (eller andra former av dockningsalternativ som inte finns än) kommer troligen ersätta bärbara på sikt,* iaf om inte Windows8-plattorna (ej RT) totalfailar. stationära kommer leva vidare för 5-10% av datorananvändarna. det är lite roligt när man läser poster från folk som säkert proklamerar att Y kommer aldrig ersätta X för att det är för stort för att falla och Y inte behövs, folk som bevisligen missat att nästan allting som en gång varit stort ersatts förutom Coca Cola. det är aldrig experter som avgör vad som är framtiden, bara slump och köpnycker, så det spelar till sist sällan roll vad några förståsigpåare gastar ut på ett forum om vad som behövs och vad som klarar av att göra det.*

Skrivet av FudgieCars:

Riktigt så är det inte för att man kan välja flera alternativ. Alltså, den som har en stationär dator kan även fylla att han/hon har t.ex. en smartphone också.

% är dock även angivna individuellt för svarsfrekvens på alternativen, så det borde inte spela nån roll. såvida inte denna sammanräkning funkar på nått väldigt udda sätt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nya format på datorer ersätter inte PC. Köper du en surfplatta kastar du inte ut din PC. Ej heller om du skaffar en mobil. Kanske om du skaffar en laptop men desktop och laptop är i princip samma system med samma användningsområde och definitivt inget Intel bryr sig om vilken av dem du väljer.

Vad Intel ska vara rädda för är ARM i desktop/laptop.

Permalänk
Medlem

Mindre datorer är mer bärbara, men när storleken minskas så minskas också ergonomi och prestanda. Bärbara datorer har oergonomiska tangentbord och dålig ljudkvalité. Surfplattor och smartphones har ännu mer oergonomiska tangentbord.

Om cloud-gaming blir bättre och mer känt finns det risk att stationära datorer blir ännu mer utrotningshotade, eftersom vilken skräpdator som helst kan maxa alla spel, så ergonomin kommer vara nästan den enda fördelen med stationära datorer.

Surfplattor är ganska värdelösa, så det är möjligt att dom inte kommer finnas snart, istället kommer vi ha små bärbara datorer som kan vikas till en surfplatta. Om du kan få två flugor i en smäll finns det ingen anledning att ha enbart funktionen av en surfplatta.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

% är dock även angivna individuellt för svarsfrekvens på alternativen, så det borde inte spela nån roll. såvida inte denna sammanräkning funkar på nått väldigt udda sätt.

Hur jag förstår att det är så är det så här: Om bara jag klickar i att jag har en stationär dator och en smartphone, då blir det att hälften på alla på sweclockers (jag) har en stationära medan andra hälften har en smartphone.

Nu vet jag ju inte hur dessa funkar. Kan ju vara så att varje förslag man kan rösta på har sin egna "Ja/Nej" fråga och om man inte kryssar i så blir det ett "Nej" Medans om man trycker i rutan så blir det ett "Ja". Men då att bara en fjärdedel av hela sweclockers har stationär dator känns lite lite, och att summan av alla procent blir 100 så känns det mer som om det är det första sättet som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Hur kan det bara vara runt 25 % här på Sweclockers som äger en stationär dator? ...

Precis vad jag tänkte. Skulle jag gissat blint skulle jag sagt 99%. En bärbar enhet (vilken det nu är) kommer jag alltid se som ett komplement till en stationär!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

absolut, denna omröstning är felkonfigurerat, de 25% för PC visar faktisk ca 100% av alla som röstade, så resten kan man läsa upp till 25%, dvs ngt som visar 20% är typ 80% av alla som röstade hahaha
alltså det skulle vara mer tydlig med val som:
bara PC
bara bärbar
bara mobil/plattan
PC och bärbar
PC och mobil

osv men givetvis det skulle vara helt på tok för mycket att välja hehehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

50% av de normala användarna idag skulle klara sig bra på en surfplatta. då pratar jag om personer som bara surfar ser på youtube och face bookar, och det är bra många. spel gör de flesta på konsoll istället.

Skrivet av Morkul:

Tag min mor som ett exempel. Hon är nyss fyllda 70år, läser mest om blommor och kolonilotter, betalar räkningar och läser mail. Var är bäst för henne?

Personligen har jag en regel som säger att kan jag inte rent praktiskt motivera varför jag ska ha något så köper jag det inte även om jag jag har råd, pengarna trivs bättre på banken tills det är dags för pension, så jag har ännu ingen surfplatta. Men till mor min köpte vi en i stället för en ny porta och det var ett lyckat inköp. Bara appen som gör att hon kan fota en insekt och få det identifierad direkt gjorde henne extremt populär på kolonilotten, finns även appar som identifierar blommor har jag hört.

Nej surfplattor kommer inte ersätta PC:n för alla men för vissa personer som normalt sätt skulle köpa en skit porta kan i många fall klara sig med en surfplatta och som min mor till och mer få ut mer av den. Men man måste som alltid se till vilket behov användaren har och det är inte alltid en själv som är slutanvändaren.

det är det jag pratar om och intels VD också, tyvärr PR gubbar snackar skit att PC är död och smarta mobiler och surfplattor tar över, visst det gäller en stor del av marknaden men det är långt från PC död, datorer kommer klara sig en bra tag till trots att de flesta klarar sig lugn med surfplatta

så det hela handlar om att sluta snacka skit om slut av PC, det är bara större urval av enheter man kan använda och de flesta satsar inte bara på en men på flera för att ha det enklare med varje uppgift, som att surfa och använda skype/facebook på surfplattan/mobil enhet och sen jobba på vanlig dator/bärbar med text och bildredigerare
självklart kan man använda skärm och tangentbord med surfplattan men de som klarar sig bara med surfplattan brukar sakna viljan att "lära" sig och koppla allt

ja, surfplattor är bra och blir större/starkare på marknaden, och nej- pc tid är inte över!

Permalänk

Jag tycker bara att det bra att det är så stort utbud på marknaden. Det finns ju något för varje behov och ibland något för flera.
Det behöver ju inte alltid konkurrera för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Men 99% av de som använder datorer på jobbet sitter i någon tunn klient på en gammal Intel P4-dator, eftersom de bara behöver ordebehandling, internet och åtkomst till företagets interna system. I den meningen är det inte en levande marknad. De flesta datorerna på banker, kontor, butiker, osv är 5-10 år gamla. Det är liksom en dead-end för persondatorn.

Min bank så ersätter vi datorer efter 3 år, då även garantin/service tiden går ut. Så att de ska vara 5-10år gamla stämmer inte. Enda tunna klienter vi använder oss utav är i kassorna. Resten är vanliga klienter.
Men självklart så är surfplattor och smartphones något vi använder oss av, men det kommer aldrig fungera att ersätta våra vanliga klienter.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

När surfplattan kan dockas till den stora skärmen och tangentbordet osv så kommer fortfarande desktopdatorn vara populär PGA dess betydligt högre prestanda, gäller idag och antagligen om 5 år också, men andelen kommer minska lite.

Beror ju på vad man gör. Skulle det komma en surfplatta/telefon som är som en hyfsat bra bärbar och går att koppla till skärm,t-bord osv, då tror jag det kommer bil väldigt populärt.

Om inte så kommer desktop datorn vara mycket populärare

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

absolut, denna omröstning är felkonfigurerat, de 25% för PC visar faktisk ca 100% av alla som röstade, så resten kan man läsa upp till 25%, dvs ngt som visar 20% är typ 80% av alla som röstade hahaha
alltså det skulle vara mer tydlig med val som:
bara PC
bara bärbar
bara mobil/plattan
PC och bärbar
PC och mobil

osv men givetvis det skulle vara helt på tok för mycket att välja hehehe

Antalet som röstas saknas ju, men höftar vi till med 2000 (baserat på 1813 med stationär pc, och det är säkert inte riktigt 100%) pers ser det just nu ut såhär:

Stationär PC 90,65%
Bärbar PC 69,10%
Smart mobiltelefon 82,25%
Surfplatta 25,25%
Spelkonsol 56,10%
HTPC/mediaspelare 31,55%

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Med Onlive kan man spela väldigt grafikkrävande spel på sin Ipad eller Iphone även om du saknar ett bra grafikkort. (Detta fungerar även till en dator som inte har nog prestanda).

Molnlagrade spel kommer nog slå igenom mer på datorer än en Ipad för ingen är van vid att jobba med en Touch screen och många letar efter en mycket större skärm.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k @ 3.3 GHz - Clocked 4.2 GHz - nVIDIA GTX 690 ASUS - Samsung 830 SSD 128 GB - 1.5 TB Western Digital Blue
Skärm: BenQ XL2410RT
Chassi: Fractal Desig Define R4

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Den gamla persondatorn är inte hotad av den explosionsartade tillväxten av mobila enheter, det menar Intels vd Paul Otellini.

Det förstår jag, intel tillverkar ju hårdvara och tjänar mycket mer på en persondator än på en mobiltelefon. Microsoft och Apple håller inte med, eftersom de vill gräva guld genom att sälja innehåll genom låsta interface. Vi får väl se vilka som vinner.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~