Analytiker spår lysande framtid för hybridhårddiskar

Permalänk
Medlem

Om det hade funnits någon hybrid med 500GB+ mekanisk lagring och 30GB SSD del till vettigt pris så hade jag kunnat tänka mig att sätta in sån i PlayStation 3. Det går väl inte att sätta in både SSD och hårddisk i en PS3:a ?

Till bärbart så hade det nog kunnat vara en okej kompromiss också.
Kanske till mindre HTPC och sånt också.
Men till större stationära där man ändå kan få in många diskar så tror jag inte att det kommer bli någon hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Efter senaste översvämningen blev det också en "brist" ändå så sålde alla tillverkare mer än någonsin....

Inte mer än någonsin, men _för_ mer än någonsin.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen marknad för dessa hybrider. Mekanisk som lagring, och en ssd som systemdisk, och en ssd som spel.

Vad ska hybriderna vara till? I så fall en bärbar dator med enbart en hdd-plats. Men annars förstår jag inte, men visst är det bra om man vill ha mycket utrymme. Men oftast räcker 120-240 gb gott och väl som system, likaså för spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eonic:

Inte mer än någonsin, men _för_ mer än någonsin.

tack för förtydligandet

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Silldro:

Hade 128gb SSD i min bärbara jobbdator. Men när vi uppgraderade till Win 7 fick jag en hybriddisk istället, närmare bestämt en Seagate Momentus XT ST95005620AS 32MB 500GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=618725.

Hybriddisken är inte i närheten av lika snabb som SSD:n men visst är den nog snabbare än en vanlig 5400rpms disk.

Tror inte riktigt på konceptet med hybriddiskar, det har funnits ett tag och inte slagit.

Den hade bara 4GB SSD vilket är för lite.
Själv har jag 64GB även om bara 32GB används åt gången som fungerar till min systemdisk, det känns som jag har en SSD på 1TB, det bästa av två världar, jag lovar.
Jag tror att priset och enkelheten blir avgörande. tillverkarna får inte bli för giriga, då skiter det sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om det hade funnits någon hybrid med 500GB+ mekanisk lagring och 30GB SSD del till vettigt pris så hade jag kunnat tänka mig att sätta in sån i PlayStation 3. Det går väl inte att sätta in både SSD och hårddisk i en PS3:a ?
...

Nej den har bara en hårddiskplats.
Fast nyttan är liksom begränsad då inte PS3an verkar skala sådär perfekt med hårddsikhastighet, sen om det beror på interface eller mjukvara vetefan. Här är lite info t.ex:
http://www.hardcoreware.net/ssd-on-ps3-performance-guide/

On topic:
Så tror jag hybridenheter är riktigt nice för generellt datorbruk, inte den promille datorkonsumenter som är Swec:are och bryr sig om en extra 100mb/s burst speed ibland.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Jaja...analytiker...vad vore världen utan desssa gissare....:D
Troligen en stabilare och bättre värld:)
Är ju deras fel att världsekonomin sett ut som den gjort de senaste 3-4 åren....så varför skulle de ha rätt nu!?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Gaaah, idiotiskt i mitt tycke. Varför inte satsa helhjärtat på SSD-marknaden så att de blir en majoritet för OS-diskar?
5400 RPM:s hårddiskar kan få sköta resten av lagringen man behöver.

Tänkte bara instämma, snart är ssd så billigt att 256gb blir mainstream, vilket borde räcka för "normalanvändaren". Har man behov av mer än det, tror jag man föredrar att skaffa en 5400rpm eller moln etc. Nu när ssd har kommit ska man ju inte ta ett steg "tillbaka" med mekaniska skiten igen.
Så hybrider tror jag inte på, jag tror dom underskattar nya tidens datormänniskor som är uppvuxen med datorer! "mormor" osv lär ju inte bry sej ändå!

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus - AMD Ryzen 5 7600X - G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C32 - 64GB - Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 6GB - Corsair Force MP510 960GB - Noctua NH-D15S - Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Anthracite Gray - Seasonic FOCUS Plus 750W Gold

Permalänk
Medlem

Analytiker?

Inte en chans är min första kommentar till artikeln.
#1 "Analytikern" är givetvis en Seagate snubbe
#2 Priserna rasar på SDD, konkurrensen är STEN-hård mellan SDD tillverkare tillskillnad från HDD som blivit ett Oligopol
#3 Värsta lagringsbommen är väl över? Mesta finns ju online på ETT eller ett fåtal ställen jämfört med för några år sedan då varje liten unge satt med 1500 DVDer på hårddisken

Permalänk
Medlem

Analytikern tror rätt... tills:
-SSD kommer upp i större storlekar
-går ner i pris (GB/krona)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tror på hybriddiskar i vanliga system, men i paddor och bärbara har SSDn fördelen att inte ha rörliga delar. I en vanlig dator kan dock en hybrid vara smartare än att ha en SSD + HDD, då man kan använda smarta logaritmer för att se till att rätt saker är på rätt disk. Går att lösa med mjukvara också men tror att jag skulle föredra en hårdvarulösning iaf.

Permalänk
Medlem

Sen jag köpte min första ssd så blev jag helt förvånad av skillnaden den gjorde.

På en 128/256GB SSD får nog dom flesta plats med samtliga program, spel och sitt operativsystem som man behöver. Utöver det så blir mekaniska bra för lagring som bilder och musik.

Allt blir mer molnanpassat och tror inte Hybrid kommer ha en så lång framtid just pga det, den lokala lagringen blir en allt mindre efterfråga. Oem marknaden kommer nog köra hybrid ett tag men tror inte det kommer sälja så mycket löst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Jag ser ingen marknad för dessa hybrider. Mekanisk som lagring, och en ssd som systemdisk, och en ssd som spel.

Vad ska hybriderna vara till? I så fall en bärbar dator med enbart en hdd-plats. Men annars förstår jag inte, men visst är det bra om man vill ha mycket utrymme. Men oftast räcker 120-240 gb gott och väl som system, likaså för spel.

För mig är det iaf för lite. Sen får du ju tänka på att du pratar bara om sånna som faktiskt orkar bygga själv (så förstår jag det iaf) tänk på alla miljontals oem-burkar som säljs varje år, där har du den stora potentialen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

#3 Värsta lagringsbommen är väl över? Mesta finns ju online på ETT eller ett fåtal ställen jämfört med för några år sedan då varje liten unge satt med 1500 DVDer på hårddisken

Så för några år sen behövde varenda unge 6-12TB utrymme. Men nu räcker 100-240GB ?
Intressant utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Inte en chans är min första kommentar till artikeln.
#1 "Analytikern" är givetvis en Seagate snubbe
#2 Priserna rasar på SDD, konkurrensen är STEN-hård mellan SDD tillverkare tillskillnad från HDD som blivit ett Oligopol
#3 Värsta lagringsbommen är väl över? Mesta finns ju online på ETT eller ett fåtal ställen jämfört med för några år sedan då varje liten unge satt med 1500 DVDer på hårddisken

Jag tror inte du och jag lever i samma värld, kanske inte ens samma universum.

Permalänk
Medlem

Jag kollar i min spåkula och spår att dessa analytiker har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så för några år sen behövde varenda unge 6-12TB utrymme. Men nu räcker 100-240GB ?
Intressant utveckling.

Ja, det beror på att förut behövde man lagra all musik och video i sin dator, vilket tog väldigt mycket plats. Sen kom youtube och då har det inte behövts så mycket plats längre. Snart kommer också cloud gaming, vilket gör att vi inte behöver lagra spel i datorer, så vi kommer behöva ännu mindre plats. Det blir en ganska stor skillnad för ett enda spel tar ju ofta 15 gig. Ju längre i framtiden vi går, destå mindre hårddiskar behöver vi. Därför har SSDs blivit populära, fast de är 10 gånger dyrare per GB än mekaniska diskar.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Ja, det beror på att förut behövde man lagra all musik och video i sin dator, vilket tog väldigt mycket plats. Sen kom youtube och då har det inte behövts så mycket plats längre.

Däremot behövde youtube/google köpa fler diskar i nästan samma takt som var och en klient köpte mindre...
/rimshot

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så för några år sen behövde varenda unge 6-12TB utrymme. Men nu räcker 100-240GB ?
Intressant utveckling.

Uppenbar utveckling. Fråga MS som precis lagt ner Home Server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag tror inte du och jag lever i samma värld, kanske inte ens samma universum.

Och?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Däremot behövde youtube/google köpa fler diskar i nästan samma takt som var och en klient köpte mindre...
/rimshot

"Nästan" är ju realtivt. Google köper ju en å annan disk men bra mycket färre än om varje Svensson lagrar filmen lokalt. Dessutom lär Goolge aldrig köpa hybriddiskar

Permalänk
Medlem

Hybrid är trams. Antigen vill man ha speed/ljudfritt/strömsnålt ELLER så vill man ha utrymmet. SDD mellan 128-512 GB som enda disk kommer en klar majoritet klara sig med inom en mycket snar framtid.

Permalänk
Avstängd

Jag vill då inte ha någon hybrid disk.

SSD hela vägen! Hela vägen baby!

Permalänk
Medlem

Vetefan om jag skulle vilja ha en mekanisk disk i min surfplatta som man "slänger omkring" med.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag trodde det var åtkomstid/söktid som var SSD:n stora fördel?

Jo men den fördelen kommer ju fortfarande finnas kvar i en hybriddisk (till viss del i alla fall).

De fördelarna som lassep1l1s radade upp kommer ju att försvinna om disken även kommer ha en mekanisk del.

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar riktigt dumt. SSD kommer ta över marknaden helt om X antal år då priser går neråt och storlek går uppåt.

Permalänk
Medlem

Jag har tre mindre ssd i min burk, enormt bra för systemdiskar. Men även om folk har färre mp3or idag så har många fortfarande mkv-filer på datorn eller nas, dessutom kräver foton och film (från digitalkameror och mobiler) allt mer plats. Min videokamera har 24GB Minne, skulle aldrig kunna lägga över filmerna på familjen på ssd nu, och knappast de närmsta åren. Hybriddiskarna ska inte jämföras främst med ssd, utan med vanliga hårddiskar, och då är hybriddiskarna intressanta förutsatt att prisskillnaden är liten, typ en hundring per disk.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Ptjah, har inte varit några större problem med hårddiskar i Ipodar/mp3-spelare så varför skulle det vara någon skillnad med plattor?

Han menar nog mekaniska hårddiskar. mp3er och surfplattor har ju icke mekaniskt i dagsläget.

Blir mindre stöttåligt så fort det kommer en mekanisk disk in i bilden

Permalänk
Skrivet av Kvistarn:

Han menar nog mekaniska hårddiskar. mp3er och surfplattor har ju icke mekaniskt i dagsläget.

Blir mindre stöttåligt så fort det kommer en mekanisk disk in i bilden

Ipod och liknande mp3spelare har tidigare haft mekaniska hårddiskar, ipod classic har fortfarande en mekanisk hdd i sig och det funkar ganska bra, lite sämre responstid än med spelare med flashminne bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Vetefan om jag skulle vilja ha en mekanisk disk i min surfplatta som man "slänger omkring" med.

Håller med, men ingen fara. INGEN tillverkare kommer någonsin att vara så dum att dom stoppar in en mekanisk disk i en surfplatta. Ljud, vibrationer, vikt och stötkänslighet gör det otroligt dumt...