Permalänk
Medlem

Fel på Filsystemet

Hej

Jag har just köpt mej en HDD-Kabinett för 5 diskar Kabinetten men när jag satte i mina diskar jag hade så står det att dom måste formateras, och nu efteråt kan jag inte komma åt nått på diskarna, inte ens om ja kopplar in dom i datorn igen.

Kan man på nått sätt åtgärda detta? Utan att formatera dom. Har lite grejjer på dom som ja vill spara såsom bilder och vissa dokument, filmer är mindre viktigt att jag får tillbaka.

Går det att ändra så att disken får NTFS lr Fat32 igen, utan formatering som sagt ?

Tack på förhand Oof

Permalänk
Medlem

För att ändra format krävs det att man formaterar.

Ser du inte diskarna i diskhanteraren heller? eller i bios?

Om du har problem att boota upp dom via din dator, skulle du kunna testa att använda Puppy-llinux som bootar via ram-minnet och se om du kan mounta de där och sedan överföra filerna. Sedan via detta så kan du formatera dom till de mesta formaten du har behov av att använda

Permalänk
Medlem

Inte säker men verkar som denna fungerar som en NAS dock utan via nätverkskontakt, betyder att det är inbyggt kontrollerkort och nått styrprogram säkert baserat på Linux, så nej du kommer nog inte kunna använda någon disk i denna fören du har formaterat diskarna i burken, diskarna kan inte vara i nått windowsformat.

Nakdelen brukar också vara att så fort du stoppar in en disk så blir den förberedd för burkens interna system, därför du inte kan läsa den i windows nu, men går säkert med att få tillbaka infon med hjälp av nått program.

I en NAS bör man bara stoppa i nya oformaterade diskar alt diskar som inte gör nått att all befintlig data försvinner

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

när jag hade fel på filsystemet så gjorde jag bara en felkontroll genom att högerklicka på egenskaper i hårddisken, och efter det har det funkat bra. men du kanske menar att du har fel filsystem, och du vill ändra till NTFS. då måste du nog formatera, jag tror inte det går att ändra filsystem i en diskhanterare.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

För att ändra format krävs det att man formaterar.

Ser du inte diskarna i diskhanteraren heller? eller i bios?

Om du har problem att boota upp dom via din dator, skulle du kunna testa att använda Puppy-llinux som bootar via ram-minnet och se om du kan mounta de där och sedan överföra filerna. Sedan via detta så kan du formatera dom till de mesta formaten du har behov av att använda

Tack, jag provar detta imorrn då ja har hela helgen på mej

O jo jag hittar diskarna men ja kan inte gå in på dom utan det står bara att jag måste formatera dom innan, och jag ser att det finns 750GB innehåll på dom så den vet ju att den e nästan full men att den inte känner igen systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Inte säker men verkar som denna fungerar som en NAS dock utan via nätverkskontakt, betyder att det är inbyggt kontrollerkort och nått styrprogram säkert baserat på Linux, så nej du kommer nog inte kunna använda någon disk i denna fören du har formaterat diskarna i burken, diskarna kan inte vara i nått windowsformat.

Nakdelen brukar också vara att så fort du stoppar in en disk så blir den förberedd för burkens interna system, därför du inte kan läsa den i windows nu, men går säkert med att få tillbaka infon med hjälp av nått program.

I en NAS bör man bara stoppa i nya oformaterade diskar alt diskar som inte gör nått att all befintlig data försvinner

Okey, ska testa linuxprogrammet ovanstående tipsade om

Skrivet av nitroid:

när jag hade fel på filsystemet så gjorde jag bara en felkontroll genom att högerklicka på egenskaper i hårddisken, och efter det har det funkat bra. men du kanske menar att du har fel filsystem, och du vill ändra till NTFS. då måste du nog formatera, jag tror inte det går att ändra filsystem i en diskhanterare.

Okey det kan ja ju testa o göra först