Sirap-segt system trots stark hårdvara. Hjälp!

Permalänk
Skrivet av Bjoern_87:

Det hade jag. Så ja, det bör de vara.
Du anar kanske nu hur desperat/förvirrad jag börjar bli...
Usch.
Får inget grepp om det här.

Ah Gud jag förstår dig mitt system är 5 år gammalt nu en athlon 2a så jag har överseende med att de tar en liten stund men med ditt system borde de ju flyga fram... Du har inte testat att läggs Windows på den mekaniska hårddisken? Du hade en ssd som system disk va om jag förstod rätt? De kan ju va att den inte fungerar som den ska. Det skulle jag nog kollat. Och du hade kollat att ram,GPU och CPU hade rätt frekvenser? Vad har du för PSU? Ligger den på smärtgränsen? Nu bara gissar jag för fullt men de kan ju ge dig några idéer :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du är helt hundra på att din CPU fungerar som den ska?

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk

Suttit och läst din tråd hela morgonen, och det ser ut som att du har testat en hel del saker, jag undrar ifall det skulle kunna vara din SSD eller grafikkort, hoppas det löser sig, nog har man allt varit i din sits, hade samma problem, men jag hade kopplat min plextor m3pro i fel SATA controller! tillslut hittar man det!

Visa signatur

Citera för svar!
[Moderkort: Asrock Z67 Professional Gen 3] [Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz] [Processor: Intel Sandy Bridge i7 2600K @ 4,7 Ghz] [Grafikkort: Powercolor 6970 2gb....Kommer snart Gainward phantom 680!] [Chassi: Fractal design R3] [Hårddisk: en skräpig 300gb mekanisk] [SSD: Plextor M3P 128 GB.]

Permalänk
Skrivet av jerseph:

Du är helt hundra på att din CPU fungerar som den ska?

Men det är väll omöjligt ifall systemet funkar och bygeln är fälld över CPUn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ju vara en definitions fråga också, bara för du har en i5 2500k så när du raderar något på 30gb så går det inte på 1sek och när du spelar något spel så tar det ca 15sek att ladda spelet det är normalt även för ett extremt system. Du kanske trodde när du köpte ett bra system att du skulle märka en enorm skillnad allt skulle gå på 1 sekund, så fungerar det tyvärr inte.

Om inte det ovanstående så tycker jag att du kan kolla tex vad du har för processorbelastning vid tillfällen du känner att det är supersegt, hade 100% processorbelastning från svhost.exe förut då var det något problem i min dator hade då i5 2500k..

Permalänk
Skrivet av Stillanatt:

Suttit och läst din tråd hela morgonen, och det ser ut som att du har testat en hel del saker, jag undrar ifall det skulle kunna vara din SSD eller grafikkort, hoppas det löser sig, nog har man allt varit i din sits, hade samma problem, men jag hade kopplat min plextor m3pro i fel SATA controller! tillslut hittar man det!

Hej! Tackar för det stödet. Hoppas också att det löser sig

Skrivet av Appelclocker:

Men det är väll omöjligt ifall systemet funkar och bygeln är fälld över CPUn?
Skickades från m.sweclockers.com

Det bör den göra.
Jag har kört Prime95 och Orthos utan problem. Fler bra testprogram kan jag dock inte på rak hand.

Skrivet av hau5mau5:

Kan ju vara en definitions fråga också, bara för du har en i5 2500k så när du raderar något på 30gb så går det inte på 1sek och när du spelar något spel så tar det ca 15sek att ladda spelet det är normalt även för ett extremt system. Du kanske trodde när du köpte ett bra system att du skulle märka en enorm skillnad allt skulle gå på 1 sekund, så fungerar det tyvärr inte.

Om inte det ovanstående så tycker jag att du kan kolla tex vad du har för processorbelastning vid tillfällen du känner att det är supersegt, hade 100% processorbelastning från svhost.exe förut då var det något problem i min dator hade då i5 2500k..

Hehe, ditt inlägg var lite roligt och lite förolämpande - men det är okej.
Det är verkligen inte första gången jag bygger ett bra system. Har en ganska stadig budget för att uppgradera systemet regelbundet och gör det oftast vid vanliga skiften i tekniken (DDR2-->DDR3, Core2/Quad--> Sandry Bridge, HDD-->SSD osv) Jag bedömer mig veta väldigt väl hur en setup med denna hårdvara bör kännas och reagera.

Processorn ligger i skrivande stund på 5% load (winamp, chrome och thunderbird uppe). Jag har aldrig påstått att datorn är obrukbar. Bevisligen använder jag den just nu.
Vad jag dock påstår är att respons- och laddningstider är långt bortom vad de bör vara för denna rigg. >1 sekunds laddningstid för ett enkelt högerklick på skrivbordet, oförmåga att dubbelklicka i vanliga instanser i explorer.exe för att systemet inte hinner reagera på inputen etc osv.
Samt relativt icke-krävande spel (ex Starcraft 2, Shogun total war 2) droppar markant i FPS vid minsta belastning (hastig serie av kommandon/rotationer av bilden/animationer etc).

Körde för övrigt FurMark i 2 timmar igår. Fick följande resultat:

Känns aningen lågt för ett Radeon HD 7870. Har för mig att mitt gamla kort (Geforce GTX460 presterande liknande)
Synpunkter?

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

I och med att det är vid just input som du upplever seghet, har du testat med en annan mus/andra drivrutiner till musen? Är det samma seghet vid tangentkommandon som vid mus-input?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

I och med att det är vid just input som du upplever seghet, har du testat med en annan mus/andra drivrutiner till musen? Är det samma seghet vid tangentkommandon som vid mus-input?

Hej!
Det är inte enbart vid input mus/tangentbord.
Dock ska jag absolut testa ditt förslag. Det skadar aldrig att utesluta/jämföra! Tack för tipset.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Hej Bjoern! Long shot men du kunde prova att blåsa igen, installera win7 och alla drivrutiner och nåt enstaka spel för testning och låta bli att installera windows updates till en början. Jag vet inte hur stor inverkan det har i spel men nån update som har kommit sedan 2011 sommaren har orsakat en märkbar försämring i 2d-prestanda typ högerklick på bakgrund etc för min jobbdator (har kollat mot benchmarkvärden från när datorn var ny och jämfört, syntetiska mätvärden visar detta också)

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har kontrollerat det, men det finns ingen drivrutin som kan ha missats, i stil med chipset?

Permalänk
Medlem

Prova även att byta SATA-kablar till dina enheter om du inte redan gjort det. Glappande/defekta kablar kan ge upphov till de mest underliga fel.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Hej! Tackar för det stödet. Hoppas också att det löser sig

Det bör den göra.
Jag har kört Prime95 och Orthos utan problem. Fler bra testprogram kan jag dock inte på rak hand.

Hehe, ditt inlägg var lite roligt och lite förolämpande - men det är okej.
Det är verkligen inte första gången jag bygger ett bra system. Har en ganska stadig budget för att uppgradera systemet regelbundet och gör det oftast vid vanliga skiften i tekniken (DDR2-->DDR3, Core2/Quad--> Sandry Bridge, HDD-->SSD osv) Jag bedömer mig veta väldigt väl hur en setup med denna hårdvara bör kännas och reagera.

Processorn ligger i skrivande stund på 5% load (winamp, chrome och thunderbird uppe). Jag har aldrig påstått att datorn är obrukbar. Bevisligen använder jag den just nu.
Vad jag dock påstår är att respons- och laddningstider är långt bortom vad de bör vara för denna rigg. >1 sekunds laddningstid för ett enkelt högerklick på skrivbordet, oförmåga att dubbelklicka i vanliga instanser i explorer.exe för att systemet inte hinner reagera på inputen etc osv.
Samt relativt icke-krävande spel (ex Starcraft 2, Shogun total war 2) droppar markant i FPS vid minsta belastning (hastig serie av kommandon/rotationer av bilden/animationer etc).

Körde för övrigt FurMark i 2 timmar igår. Fick följande resultat:
http://imageshack.us/a/img824/1597/furmarkbenchmark2012091.th...

Känns aningen lågt för ett Radeon HD 7870. Har för mig att mitt gamla kort (Geforce GTX460 presterande liknande)
Synpunkter?

Körde det på mitt 680 för att kolla, fick 3000 i score (52fps). Nu ska ju ditt 7870 vara lite långsammare men det känns som du säger lite väl lågt?
Testat att stänga av Aero och bara köra windows basic? Bara för att kolla.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Har du kört Intel Processor Diagnostic Tool?

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa hela tråden, du kör väl inte SSDn på marvellportar?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

När du gjorde en ren installation av windows hade du fler diskar än ssd:n inkopplade samtidigt?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av skallben:

Har du kört Intel Processor Diagnostic Tool?

Nej. Testar detta.

Skrivet av qhrizz:

Har inte orkat läsa hela tråden, du kör väl inte SSDn på marvellportar?

Nej.
Skall summera i post #1 vad jag gjort senare idag när jag får tid (så alla slipper läsa alla inlägg)

Skrivet av wankeer:

När du gjorde en ren installation av windows hade du fler diskar än ssd:n inkopplade samtidigt?

Ja.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Nej. Testar detta.

Nej.
Skall summera i post #1 vad jag gjort senare idag när jag får tid (så alla slipper läsa alla inlägg)

Ja.

Okej, det ska man undvika när man installerar om ett operativsystem. Gjorde du det första gången med när du satt ihop datorn?

Skulle inte förvåna mig om det hamnat några windows filer på den mekaniska disken som göra att det allt tar sån tid.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Koppla ur allt onödigt, ljudkort+instickskort+lagringsmedia utöver systemdisken. alla skrivare, usb konstigheter och sådant.
total återställning i bios, se till att AHCI är aktiverat innan installation igen.

gör en total formatering, dvs, ta bort alla gamla partitioner, formatera hela disken och installera helt rent.

kör inget "gratisprogram som hämtar drivrutinerna åt dig"
utan ladda ner dem direkt från tillverkarens hemsida.

inga ytterliggare program, eller något..

går den dåligt efter det kan vi utesluta mjukvara och koncentrera oss på hårdvara.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Bellerefon:

kör ingen "gratisprogram som hämtar drivrutinerna åt dig"
utan ladda ner dem direkt från tillverkarens hemsida.

Det där brukar, rent generellt sett, alltid vara en fruktansvärt dålig idé att använda. Drivrutiner ska hämtas manuellt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det där brukar, rent generellt sett, alltid vara en fruktansvärt dålig idé att använda. Drivrutiner ska hämtas manuellt!

precis, det som fick mig att reagera på första tråden,
(hoppas inte mitt inlägg uppfattades som en uppmaning att köra något av dem skitprogrammen)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Bellerefon:

precis, det som fick mig att reagera på första tråden,
(hoppas inte mitt inlägg uppfattades som en uppmaning att köra något av dem skitprogrammen)

Nej det uppfattades inte som det, ville bara vara extra tydlig! ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Är AHCI ändrat i BIOS?
Har du chipsett drivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Okej, det ska man undvika när man installerar om ett operativsystem. Gjorde du det första gången med när du satt ihop datorn?

Skulle inte förvåna mig om det hamnat några windows filer på den mekaniska disken som göra att det allt tar sån tid.

Det stämmer helt enkelt inte, så fungerar inget operativsystem.

Man brukar rekommendera folk att ta ut hdd:er för att de säkert ska installera på rätt disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Hehe ingen fara
Det är inte massivt. Jag kan bevisligen använda datorn. Det är drygt en sekunds responstime på ett enkelt högerklick på skrivbordet och saker och ting beter sig generellt non-responsivt. I spel är det än värre.

Byt port på musen? Byt mus? Longshot, men men...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Hej,

Dubbelkolla att TRIM är aktivt i Windows. Det behövs för att hålla SSD-disken i gott skick.
Öppna kommandotolken och skriv "fsutil behavior query disabledeletenotify" utan citationstecken.
Står det "DisableDeleteNotify = 0" så är det igång.
Står det "DisableDeleteNotify = 1" så är det avstängt.

Är det inte igång så kör du toolboxen från Intel igen, kolla igenom eventuella inställningar: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=18455

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiffy:

Det stämmer helt enkelt inte, så fungerar inget operativsystem.

Man brukar rekommendera folk att ta ut hdd:er för att de säkert ska installera på rätt disk.

Men när man nu väljer den disken man ska ha när man installerar om windows varför ska man då ens behöva kopplar ur alla andra diskar?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Men när man nu väljer den disken man ska ha när man installerar om windows varför ska man då ens behöva kopplar ur alla andra diskar?

För om någon av diskarna är begagnade så behåller dem sin enhetsbeteckning och det kan skita sig där.
När man installerar Windows kan den hamna på D:, inte så jävla häftigt
Man ska säkerställa sig att man inte kan trycka fel.

När man sedan fått igång datorn efter installationen och kommer in i windows utan skivan isatt så är det bara att stänga av datorn och sedan sätta i diskar/instickskort igen

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt