Permalänk
Medlem

Varför folk envisas med att prata om Vertex 3/4 när TS länkade till en Vertex 2 disk förstår jag inte.

Nåväl, OCZ må inte ha ha det bästa ryktet i SSD branschen, detta är dock främst på grund av deras Vertex 2 (SF-1200) diskar gissar jag på. Har haft 2 stycken Vertex 2 diskar, bägge dessa diskar följde samma livscykel; "panic mode" var fjärde månad där SecureErase, firmware update och formatering krävdes för att sparka igång disken igen - tredje gången diskarna gick in i panic mode brickades de totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag fick ett telefonsamtal och det ena ledde till det andra, så jag fortsatte helt enkelt att skriva när jag kom tillbaka, men det ändrar inte på det faktum att du kallade mig idiot, oavsett om du tog bort det eller inte. Och är du ett sådant fan av en produkt att du känner att du behöver kalla folk som inte delar dina erfarenheter för "idiot" så kan man ju fundera på vem som är trovärdig.

Mycket riktigt finns det källor som pekar åt båda hållen, men att påvisa att OCZ har haft problem känns lite som att krävas på källor om man påstår att Månen är en sattelit till Jorden. Det är allmänt kännt, och jag tänker inte fördumma folk. Man kan googla och får ganska snabbt fram trådar med folk som har haft problem, även med ny firmware.

Men visst, jag kan ge dig lite källor om du vill:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?104309...

http://www.techpowerup.com/171779/Corsair-Neutron-SSDs-Now-Av...

http://forums.tweaktown.com/asrock/49735-extreme-9-some-bugs-...

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?104397...

Och källan till källorna: https://www.google.se/#hl=en&safe=off&tbo=1&tbs=qdr:m&sclient...

Som sagt var. Jag kan inte med gott samvete rekomendera en SSD som historiskt sett, och även till viss del fortfarande verkar lida av stora problem när det FINNS nästan problemfria SSD's från Intel och Samsung som inte är så mycket dyrare. Det skulle för mig vara som att rekomendera någon att dricka vatten ur en insjö när det finns kranvatten. Det är troligtvis inget fel på vattnet i sjön, men varför chansa när det finns alternativ som statistiskt sett är betydligt bättre? Dessutom är det SATA II, en gammal standard.

Det är ingen tvekan till att OCZ har haft problem, att de har problem nu skulle däremot vara ett tveksamt påstående som kräver källor.

Du ska ju bygga ett argument på källor ej leta källor för att påvisa ett argument...

Jag kallade som sagt inte dig för idiot pga dina åsikter utan pga du försökte förfalska en bild av OCZ med information du såg ut att ha dragit ur röven. Ett rent idiotiskt beteende. Då det inte är första gången jag har sett detta så var mitt tålamod något lågt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Inaktiv

Ozzed förstår inte att problemen är lösta och forstätter ta upp gammalt skit, ingen ide att läsa hans inlägg då det inte refekterar verkligheten numera.

Lyssna på dom som faktiska använder diskarna.

Hur som hellst så kan ni som aldrig testat diskana under Q2 2012 fortsätt o skriva hur dåliga OCZ diskarna är.
Fakta är detta: Dom flesta felen är åtgärdade så i 99.99% av fallen får man en problemfri disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Det är ingen tvekan till att OCZ har haft problem, att de har problem nu skulle däremot vara ett tveksamt påstående som kräver källor.

Du ska ju bygga ett argument på källor ej leta källor för att påvisa ett argument...

Jag kallade som sagt inte dig för idiot pga dina åsikter utan pga du försökte förfalska en bild av OCZ med information du såg ut att ha dragit ur röven. Ett rent idiotiskt beteende. Då det inte är första gången jag har sett detta så var mitt tålamod något lågt.

Ozzed kan möjligen vara aningen kategorisk i sina fördömmanden, men ocz har ett dåligt rykte och inte det är inte helt oförtjänt, sedan retursiffrorna från den franska återförsäljaren tog med ssd:er så ocz konsekvent legat överst i returer.

Skrivet av anon89694:

Ozzed förstår inte att problemen är lösta och forstätter ta upp gammalt skit, ingen ide att läsa hans inlägg då det inte refekterar verkligheten numera.

Hur som hellst så kan ni som aldrig testat diskana under Q2 2012 fortsätt o skriva hur dåliga OCZ diskarna är.
Fakta är detta: Dom flesta felen är åtgärdade så i 99.99% av fallen får man en problemfri disk.

Nej, det är inte fakta, det är DIN uppfattning av hur situationen ser ut nu vilket är något helt annat, om du verkligen vill hävda att det är fakta så får du gärna komma med någon form av referens.

Fakta är fortfarande att av de vertex 2:or 60gb som såldes mellan maj-oktober förra året så returnerades ca 7,5% när de var mellan 6 månader och ett år gamla. Det är möjligt att dessa problem åtgärdats, men det är ingenting vi(?) vet i dagsläget.

F.ö. rätt dumt att överdriva att andra hållet när man försöker få fram sin ståndpunkt, inte ens de mest stabila diskarna är 99.99% felfria och inget tyder på att ocz:s diskar kan räknas in bland dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nej, det är inte fakta, det är DIN uppfattning av hur situationen ser ut nu vilket är något helt annat, om du verkligen vill hävda att det är fakta så får du gärna komma med någon form av referens.

Fakta är fortfarande att av de vertex 2:or 60gb som såldes mellan maj-oktober förra året så returnerades ca 7,5% när de var mellan 6 månader och ett år gamla. Det är möjligt att dessa problem åtgärdats, men det är ingenting vi(?) vet i dagsläget.

F.ö. rätt dumt att överdriva att andra hållet när man försöker få fram sin ståndpunkt, inte ens de mest stabila diskarna är 99.99% felfria och inget tyder på att ocz:s diskar kan räknas in bland dessa.

Enligt Webhallens siffror tidigare i tråden ser diskarna ut att vara helt felfria under 2012.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |

Permalänk
Inaktiv

Kanonpris! köp två kör raid 0? 120gb system/program disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

OK... så för att jag "tog ett påstående ur luften" och sedan "råkade ha rätt" när du bad om kälor så räknas det inte? Är du på riktigt eller?

Det är helt uppenbart så att det FORTFARANDE finns problem ÄVEN med senaste firmware, vilket du kan läsa i de länkar jag postade om du inte tror mig så NEJ, alla problem är INTE åtgärdade.

Skrivet av Frispel:

Ozzed kan möjligen vara aningen kategorisk i sina fördömmanden, men ocz har ett dåligt rykte och inte det är inte helt oförtjänt, sedan retursiffrorna från den franska återförsäljaren tog med ssd:er så ocz konsekvent legat överst i returer.

Dessutom gav webhallen ingen info om andra tillverkare. De kanske haft NOLL returer från andra, det vet vi inte.

Skrivet av anon89694:

Jaha? Och sedan när har du rätt att lägga munkavle på folk?

Suck. Jag drar mig ur det här nu. Det börjar likna ett väckelsemöte mer än en tråd om köpråd.

EWn sista grej bara... Vet ni om TS ens har kunskap att uppdatera firmware? För om han inte har det så spelar det ju ingen roll om de möjligen åtgärdat problemen i senaste firmware.

Nej som sagt... Det är dumt att vara dumsnål.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Enligt Webhallens siffror tidigare i tråden ser diskarna ut att vara helt felfria under 2012.

Möjligt, men de skrev inte hur många de sålt under den perioden...skulle tro att det inte säljs speciellt mycket av dessa diskar längre då jag skulle tro att diskar med sandforce 2xxx har dominerat marknaden sedan de släpptes. Prisskillnaden har aldrig varit speciellt stor och nyare ssd:er har åtminstone på pappret betydligt bättre prestanda. De talade om att det minskat från 3:e kvartalet förra året fram till nu vilket i stor utsträckning täcks in av de siffror som finns redovisade hos den franska återförsäljaren vilka som sagt gäller diskar från maj-oktober (3: kvartalet = juli-september). De skrev att det under 2012 fått in 2 ex i retur vilket inte säger något utan att veta hur många de sålt. Har de sålt 200 ex är det bra siffror, har de sålt 20 ex är det horribla siffror. Vad tror ni själva? När de släpptes var de prestandaledande, i början av 2011 släpptes sandforce 2xxx med betydligt högre prestanda...

Och slutligen en liten tanke om att ocz:s problem i huvudsak berott på problem med firmware:

Det stora problemet med detta påstående är att corsair inte drabbats alls lika hårt av detta trots att de också till störst del säljer diskar med sandforce. De har till skillnad från ocz legat hyffsat stabilt de senaste åren (runt 2,9%) medan ocz gått från drygt 3% -> 4,2% -> 7% vilket tyder på att de haft rejäla problem utöver firmware-krångel.

Men det innebär inte att ocz per automatik är ett dåligt val, man ska dock vara medveten om detta innan man fattar ett beslut. För en hel del kan säkert vara värt en ökad risk för problem så länge priset är tillräckligt lågt och skillnaden till potentiellt stabilare alternativ är för stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Möjligt, men de skrev inte hur många de sålt under den perioden...skulle tro att det inte säljs speciellt mycket av dessa diskar längre då jag skulle tro att diskar med sandforce 2xxx har dominerat marknaden sedan de släpptes. Prisskillnaden har aldrig varit speciellt stor och nyare ssd:er har åtminstone på pappret betydligt bättre prestanda. De talade om att det minskat från 3:e kvartalet förra året fram till nu vilket i stor utsträckning täcks in av de siffror som finns redovisade hos den franska återförsäljaren vilka som sagt gäller diskar från maj-oktober (3: kvartalet = juli-september). De skrev att det under 2012 fått in 2 ex i retur vilket inte säger något utan att veta hur många de sålt. Har de sålt 200 ex är det bra siffror, har de sålt 20 ex är det horribla siffror. Vad tror ni själva? När de släpptes var de prestandaledande, i början av 2011 släpptes sandforce 2xxx med betydligt högre prestanda...

Och slutligen en liten tanke om att ocz:s problem i huvudsak berott på problem med firmware:

Det stora problemet med detta påstående är att corsair inte drabbats alls lika hårt av detta trots att de också till störst del säljer diskar med sandforce. De har till skillnad från ocz legat hyffsat stabilt de senaste åren (runt 2,9%) medan ocz gått från drygt 3% -> 4,2% -> 7% vilket tyder på att de haft rejäla problem utöver firmware-krångel.

Men det innebär inte att ocz per automatik är ett dåligt val, man ska dock vara medveten om detta innan man fattar ett beslut. För en hel del kan säkert vara värt en ökad risk för problem så länge priset är tillräckligt lågt och skillnaden till potentiellt stabilare alternativ är för stor.

En del gissningar där, men du kan kolla själ på säljtoppen på webhallen länk.

Corsair och OCZ har inte samma firmware bara för att de har samma kontroller... det är inte direkt SandForce som släpper firmware'en.

Att OCZ har lågt pris är dock sant.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Corsair och OCZ har inte samma firmware bara för att de har samma kontroller... det är inte direkt SandForce som släpper firmware'en.

Sandforce tillhandahåller firmware till alla tillverkare. Tror du verkligen att SSD-tillverkarna gör egen firmware till en kontroller som Sandforce tillverkar? Det är oerhört komplicerat. Vill tillverkaren sedan förbättra eller förändra (givet att kompetensen finns), eller bara släppa den rakt av, är ett val som SSD-tillverkaren gör.

Intel hittade hundratals buggar i den firmware Sandforce tyckte de skulle använda och valde att försöka rätta de flesta buggarna innan produktlanseringen, vilket verkar ha gett resultat. Jag har inte sett något eget initativ från OCZ (eller Corsair) angående detta, utan de har snällt väntat på att Sandforce skulle fixa, enligt nedan.

"Latest SandForce FW Update for SF-2000 Family Getting Positive User Feedback

MILPITAS, CA – December 9, 2011 – SandForce® has worked tirelessly with the SandForce Driven SSD manufacturers, various industry product reviewers, and many end users, to duplicate the conditions necessary that resulted in Windows Blue Screen (BSOD) errors. In October we delivered new firmware to our SSD manufacturers that included changes designed to prevent these problems. Since that time we have received feedback from them and their users that looks like this problem has been resolved. Users who experience similar issues should contact their SandForce Driven SSD manufacturer to review their update process to install the latest firmware. Reliably reproducing this issue was unusually difficult for all involved, and SandForce sincerely appreciates the help and support from the industry and end users as we worked with the utmost priority to get this resolved."

http://www.sandforce.com/index.php?id=189&parentId=6

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av GoXi:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/113021-ocz_intern_ssd...

är den något att ha? då menar jag om den presterar bra och är märkvärt snabbar än en vanlig hårddisk?

om inte, finner ni någon bra prisvärd ssd från webhallens rea? vill ha en prisvärd bra presterande ssd disk att ha os och spel på

Har du Sata 3 på din moderbord tycker ja du ska satsa på en sata 3 SSD istället. För det där är en sata 2 disk !

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Visst är det en del gissningar, men de faller nog snarare in i kategorin "kvalificerade gissningar" än i "rena spekulationer" där mycket annat i denna tråden hör hemma. Titta på prisjakts statistik så ser man att dessa modeller med sandforce 1xxx (aglity 2 och vertex 2) dök upp på webhallen nu i slutet av augusti, början av september. Kort sagt så räknar inte webhallens lista över mest sålda diskar så långt bakåt i tiden. Du kan ju i samma veva titta på priskurvan för dessa diskar, hur länge har de varit så pass mycket billigare än andra mer pålitliga modeller? För mig ser det ut som att det antagligen är restlager från tillverkare/distributör som säljs av nu då det knappast finns någon som väljer dessa diskar om inte priset dumpas rätt rejält.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=624262#rparams=ss=agili...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=620659

Och visst är det samma firmware, den enda tillverkare som enligt uppgift gör egen firmware är intel i sina 330 och 520. Övriga tillverkare får en grundfirmware av sandforce där de har möjlighet att tweaka vissa prestandarelaterade saker, men alla grundfunktioner (och buggar) är desamma för alla tillverkarna som säljer diskar med sandforce under eget namn, precis som multiman skriver här ovan.

Och som sagt, statistiken jag hänvisar till gäller endast diskar som är mellan 6 månader och 1 år gamla, eventuella returer pga buggig firmware bör inträffa långt tidigare än så. Man väntar normalt inte i 6 månader på att returnera en disk som ger blåskärmar ett par gånger i veckan.

Permalänk
Medlem

Webhallen: Så om man köper OCZ Vertex 2 av er idag så behöver man inte vara speciellt orolig för dess kvalité, dvs ni har inte gamla diskar i lager eller dyl som ni fortfarande säljer?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/113021-ocz_intern_ssd...