Permalänk

Passar denna hårddisk min Asus N53?

Jag har en Asus N53 som jag köpte förra sommaren. Jag börjar ledsna på att hårddisken bara har 5400 varv och är inne på att byta ur den mot en SSD hybrid.

Jag tänkte höra vad det är för storlek och om den jag har tänkt passar?
Länk till min önskade hårddisk

Sen tänkte jag höra - jag gjorde restore skivor när jag fick datorn - dessa borde väl räcka för att installera om Windows?

Tacksam för svar!

Edit:
Båda diskarna har 2.5" men det står X 1/8H på hårddisken. Vad betyder detta? Borde den inte passa så snart som det är 2.5"?
Och kontakterna är väl Sata, precis som standard?

Tilläggsfråga
Permalänk
Skrivet av Orfeus1976:

Jag har en Asus N53 som jag köpte förra sommaren. Jag börjar ledsna på att hårddisken bara har 5400 varv och är inne på att byta ur den mot en SSD hybrid.

Jag tänkte höra vad det är för storlek och om den jag har tänkt passar?
Länk till min önskade hårddisk

Sen tänkte jag höra - jag gjorde restore skivor när jag fick datorn - dessa borde väl räcka för att installera om Windows?

Tacksam för svar!

Edit:
Båda diskarna har 2.5" men det står X 1/8H på hårddisken. Vad betyder detta? Borde den inte passa så snart som det är 2.5"?
Och kontakterna är väl Sata, precis som standard?

Enligt denna: http://www.asus.com/Notebooks/Multimedia_Entertainment/N53SV/... så är det en vanlig 2,5" sata hd. 2,5" är en standard så det ska inte va några större problem, dock finns det i vissa fall skillnad i höjd/tjocklek, alltså är det bästa att plocka ur disken och kolla detta mått för säkerhets skull innan köp.

Har du tänkt ha os på ssd delen elr? Ser att den bara är på 8Gb, lär bli knivigt att få plats med tex W7...........

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Enligt denna: http://www.asus.com/Notebooks/Multimedia_Entertainment/N53SV/... så är det en vanlig 2,5" sata hd. 2,5" är en standard så det ska inte va några större problem, dock finns det i vissa fall skillnad i höjd/tjocklek, alltså är det bästa att plocka ur disken och kolla detta mått för säkerhets skull innan köp.

Har du tänkt ha os på ssd delen elr? Ser att den bara är på 8Gb, lär bli knivigt att få plats med tex W7...........

Har för mig att Momentus automatiskt lägger de mest frekvent använda filerna på en SSD, medan resten sparas på den 750 GB stora HDDn.

Permalänk

Tack för svaren! - uppskattas!

Jo, det bästa vore ju att plocka ur och kolla, men problemet är att jag har tänkt att köpa en disk från komplett eller nåt och sen lämna in den på hårddisk-bytet. Jag vågar inte skruva i den själv och dessutom så tror jag att garantin ryker. Men vad betyder X1/8H - kan det ha något med passformen eller höjden att göra?

Permalänk

Ja, vilken 2,5" standard bör passa, har själv kollat

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Orfeus1976:

Tack för svaren! - uppskattas!

Jo, det bästa vore ju att plocka ur och kolla, men problemet är att jag har tänkt att köpa en disk från komplett eller nåt och sen lämna in den på hårddisk-bytet. Jag vågar inte skruva i den själv och dessutom så tror jag att garantin ryker. Men vad betyder X1/8H - kan det ha något med passformen eller höjden att göra?

I vilket sammanhang står det X1/8H, och vad är det för disk du har?

Permalänk
Skrivet av Pax Vobiscum:

I vilket sammanhang står det X1/8H, och vad är det för disk du har?

Det står på kompletts hemsida i specen på Seagate disken jag vill ha. Disken som sitter i nu är orginaldisken och vad det är vet jag inte. Slö är den i varje fall - 5400. Men jag vill själv inte öppna datorn och kolla

Edit: Nu vet jag lite mer. Såhär ser det ut:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=581136,1028076

Men - stötskydd saknas i Seagate disken. Är det något måste i en bärbar dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Orfeus1976:

Det står på kompletts hemsida i specen på Seagate disken jag vill ha. Disken som sitter i nu är orginaldisken och vad det är vet jag inte. Slö är den i varje fall - 5400. Men jag vill själv inte öppna datorn och kolla

Edit: Nu vet jag lite mer. Såhär ser det ut:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=581136,1028076

Men - stötskydd saknas i Seagate disken. Är det något måste i en bärbar dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, nu förstår jag bättre. Enligt denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657255#extra under formfaktor står just 2.5" x 1/8H. Vet inte vad detta innebär/betyder iof, men spånar lite: det finns ju även hds av standarden 1,8", kan det av okänd anledning va så att disken har micro sata kontakter som vanligen "hör hemma" på just 1,8" månne? Kan va läge att kolla detta med inköpsstället.

Ang att stötskydd saknas så är det ju mindre lyckat om du med en ny disk i skulle råka tappa burken.....

Edit: Kloka ord och varning från Mitchymojboj, föreslår därför att du går till inköpsstället med burken och låter dom både tillhandahålla och montera ny hd. Kan va smart att även låta dom inst dina revoverys, rimligen borde du då kunna åberopa garantiåtgärd om burken sen börjar "spöka" för dig.

Permalänk

Om du lämnar in den för hårddiskbyte och installation av OS kanske det går vägen. Jag har också en N53(jq) och satte in en intel 330 ssd själv. trots MÅNGA försök med en mängd olika inställningar så vägrar windows boota från ssdn. Det går bra att installera OS men när jag ska boota står det bara "select proper boot device.....".
Tänkte bara som en varning, kan vara min dator det är fel på.