Permalänk
Medlem

Egentligen är Raspberry Pi rätt så klen. Hur var det, klarade den ens att spela upp DVD filmer i full hastighet?
Men, sen har den h264 accelerering som är så pass bra att den kan spela upp video som är i rätt format, som den annars bara skulle kunna köra i slideshow.

Vill du ha något som kan ta 'allt' så tror jag inte Raspberry Pi är lösningen för dig.

Jag tror mer på ett Socket 1155 moderkort i antingen mikro ATX eller Mini ITX
En Core i3/i5/i7 processor, kanske en Intel Core i5 3450S 2,8Ghz (Ivy Bridge) Low Power
8 GB ram.

Då får du en dator som klarar 'allt'. Men den går inte att driva via en mobil-laddare.
Sen finns det väl mellanting mellan Raspberry pi och vad jag listade ovan också. AMD Trinity skulle väl komma snart för stationära datorer. Kanske kan vara något?
Eller kanske någon smartphone kan fungera tillräckligt bra?

Syftet med Raspberry Pi var att det skulle finnas en liten, billig dator som uppmuntrar ungdomar att lära sig att programmera på den. Inte att det skulle vara den ultimata filmspelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Det har väl vart en del kritik mot just uppdateringsfrekvensen i The Hobbit på förhandsvisningar, att det känns onaturligt osv.

problemet är nog mest när man ska konvertera ned filmen till 24hz eller liknande och inte få det att se onaturligt ut..
om 48fps blir vanligt är det nog bara en tidsfråga innan det dyker upp spelare och filmer för hemmet.

I 48fps ser det nog bra ut.. skulle jag gissa utan att ha sett något från filmen i rätt framerate på en bioprojektor.
en liten uppskattning är att det kommer kosta ca 50K per projektor att uppgradera så att Hobbit fungerar i 48fps..
men det är ju förhoppningsvis en uppgradering för kanske alla frammtida filmer och inte bara 1st film..
tror inte det skulle kostas på så mycket om det var onaturligt/dåligt på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

problemet är nog mest när man ska konvertera ned filmen till 24hz eller liknande och inte få det att se onaturligt ut..
om 48fps blir vanligt är det nog bara en tidsfråga innan det dyker upp spelare och filmer för hemmet.

I 48fps ser det nog bra ut.. skulle jag gissa utan att ha sett något från filmen i rätt framerate på en bioprojektor.
en liten uppskattning är att det kommer kosta ca 50K per projektor att uppgradera så att Hobbit fungerar i 48fps..
men det är ju förhoppningsvis en uppgradering för kanske alla frammtida filmer och inte bara 1st film..
tror inte det skulle kostas på så mycket om det var onaturligt/dåligt på något vis.

Vi får se. Personligen får jag ryck på TV-apparater som har funktioner för att uppdatera mer än 60 ggr per sekund. Det ska tydligen vara samma känsla som folk har känt när de sett The Hobbit.

Men vi får se vad framtiden har att bjuda på.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Vi får se. Personligen får jag ryck på TV-apparater som har funktioner för att uppdatera mer än 60 ggr per sekund. Det ska tydligen vara samma känsla som folk har känt när de sett The Hobbit.

Men vi får se vad framtiden har att bjuda på.

Det är inte alls samma sak, tv-apparater med upp till 800Hz interpolerar bilden.. altså lägger till bilder som inte finns.
Medans en riktig 48fps film bara visar dom 48 bilder per sekund som faktiskt finns.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Alpha77:

Det är inte alls samma sak, tv-apparater med upp till 800Hz interpolerar bilden.. altså lägger till bilder som inte finns.
Medans en riktig 48fps film bara visar dom 48 bilder per sekund som faktiskt finns.

48 bilder/s är för 3d så att vi får 48/2=24 60-48=12 så den är 12 bilder i från 60hz vilket är ganska bra

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Jag vet hur det fungerar. Precis samma sak kan det bli med 48 FPS. Man får dubbelt så många frames som man är van vid, 24, och vips så har man det där läbbiga "onaturliga" flytet.

Skrivet av Satakarnak:

48 bilder/s är för 3d så att vi får 48/2=24 60-48=12 så den är 12 bilder i från 60hz vilket är ganska bra

Om jag fattat det rätt är det filmat med två kameror som spelar in i 48 FPS var.

Och 60Hz har inget med saken att göra.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår det rätt så fixar inte de små apparaterna detta?
Utan jag bör satsa på en riktig HTPC?

Det känns inte aktuellt för mig. Blev intresserad just för att det var en liten smidig sak.

Men som sagt, om någon är villig att test, så kan jag länka till filer i rimlig storlek att ladda ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hobbit-trailern visades i 48fps. Peter Jackson ska visst ha ångrat att de inte visade den i 24 fps, för under en 10min trailer hinner man inte vänja sig vid flytet på samma sätt som i en film på 2,5 timmar.

Jag har interpolerat alla filmer jag sett till 48Hz(eller egentligen 47,952) i minst ett år nu, och i början såg det minst sagt dåligt ut, men nu märks det inte alls förutom just att det går jämnare. Jag vet inte om SVP gör något annorlunda än tv-apparaterna som har det inbyggt, men det ser verkligen bra ut - särskilt i slow-motion-scener och långsamma panoreringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Så om jag förstår det rätt så fixar inte de små apparaterna detta?
Utan jag bör satsa på en riktig HTPC?

Det känns inte aktuellt för mig. Blev intresserad just för att det var en liten smidig sak.

Raspberry Pi som är den populäraste/vanligaste enkortsdatorn nu är för klen för dina behov.
Möjligt att det finns någon kraftfullare enkortsdator som är tillräckligt bra.
Själv så stödde jag Ouya, jämfört med Raspberry Pi är den kraftfull. Ska vara mer motsvarande en surfplatta. Kan vara lönt att testa vad den duger till. Men jag får vänta tills i vår på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Hobbit-trailern visades i 48fps. Peter Jackson ska visst ha ångrat att de inte visade den i 24 fps, för under en 10min trailer hinner man inte vänja sig vid flytet på samma sätt som i en film på 2,5 timmar.

Konstigt vad folk är beroende av oflyt.

Permalänk
Medlem

Är helt underbart att kolla på video i 60 FPS. Nu har inte jag heller hört om några långfilmer som visas i 60, men jag vet att många sporter filmas med 60 FPS. (I alla fall i USA, och säkert andra länder). Att titta på hockey i 720@60fps är en dröm...i några minuter, sen vänjer man sig

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

lycka till att hitta en tv som klarar att visa 60 FPS , skillnad på HZ och fps

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

lycka till att hitta en tv som klarar att visa 60 FPS , skillnad på HZ och fps

eh? Jag skulle nog gissa att alla tv-apparater sedan hd-ready kan visa 60fps.