Permalänk
Medlem

PLS eller IPS?

hejsan jag undrar vilken teknik som är bäst? PLS eller IPS? funderar nämligen på att köpa en ny 27" skärm så undrar jag också om man kan få ut HD kvalla på filmer och serier även om man har en skärm med 2560x1440 uplösning? så undrar jag också om någon av er råkar veta om de ska komma någon IPS / PLS skärm med 120hz innom en snar framtid för jag spelar väldigt mycke, så den kommer användas för spel och film. är mycket tacksam för svart och ni får gärna förklara för en okunnig som jag

Permalänk
Medlem

När IPS/PLS kommer ut i 120hz kommer TN skärmarna dö ut helt
Ingen aning om när sånna skulle komma dock, om 5 år kanske...

Vilka skärmar du tänker på? Antar att PLS är Samsung, men IPS är det många tillverkare som gör

Permalänk

Det finns ganska många typer av IPS. T.ex. e-IPS, IPS, S-IPS, E-IPS, P-IPS, H-IPS.
Jag skulle säga att kvalitén är ungefär i samma ordning utan att ljuga för mycket, sämst till vänster. Dock är jag osäker på E-IPS, H-IPS och P-IPS.
PLS ska vara bättre än IPS, i alla fall enligt Samsung.

Jag har MYCKET svårt att se en 120Hz, 2560x1440 skärm inom en snar framtid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

När IPS/PLS kommer ut i 120hz kommer TN skärmarna dö ut helt
Ingen aning om när sånna skulle komma dock, om 5 år kanske...

Vilka skärmar du tänker på? Antar att PLS är Samsung, men IPS är det många tillverkare som gör

Om 5 år?! Det finns redan en koreansk tillverkare som har en skärm där det är 100hz (som går att överklocka till 120hz), IPS panel OCH en upplösning som är högre än 1080p

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/monit...

Samsung med 2560x1440 PLS. Dock ganska höjg prisklass.
Vilken prisklass har du tänkt dig.

Ang. IPS och PLS tycker jag mer om PLS. Men det är smaksak också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Om 5 år?! Det finns redan en koreansk tillverkare som har en skärm där det är 100hz (som går att överklocka till 120hz), IPS panel OCH en upplösning som är högre än 1080p

Jag har inte så höga förhoppningar som du, men jag hoppas verkligen du har rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Det finns ganska många typer av IPS. T.ex. e-IPS, IPS, S-IPS, E-IPS, H-IPS.
Jag skulle säga att kvalitén är i samma ordning, sämst till vänster. PLS ska vara bättre än IPS.

Jag har MYCKET svårt att se en 120Hz, 2560x1440 skärm inom en snar framtid...

Skrivet av Nirneath:

Jag har inte så höga förhoppningar som du, men jag hoppas verkligen du har rätt

120hz.net har ju en specialversion av yamakasi-skärmarna, S-IPS, 1440p och med deras specialversion är det i princip garanterat att nå 120 Hz tror jag.
Definitivt över 100 i alla fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

prisklassen jag tänkt mig ligger mellan 1:- till 7000:- . så de är mer värt att vänta ett tag då tills dom släpper en IPS /PLS skärm med 100-120hz ? men sen undrar jag fortfarande om de går att se filmer i 1080p HD på en 2560x1440 skärm? och så undrar jag vad de är för skillnad på IPS och PLS? alltså i stora drag va de är för skillnad? lätt förklarat tack

Permalänk
Medlem

Går alldeles förträffligt att se 1080p på en 2560x1440 skärm.
PLS är Samsungs egna variant av IPS. Ändrar en aning och ger det ett nytt namn.

Wikipedia
Samsung Electronics introduced technology named Super PLS (Plane to Line Switching) with the intent of superseding conventional IPS. Samsung claims the following benefits of Super PLS (commonly referred to as just "PLS") over IPS:
"
100 percent improvement in viewing angle[dubious – discuss]
10 percent increase in brightness
Up to 15 percent decrease in production costs
Increased image quality
"

Upp till 15% lägre produktionskostnad är givetvis uppskattat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrpan:

prisklassen jag tänkt mig ligger mellan 1:- till 7000:- . så de är mer värt att vänta ett tag då tills dom släpper en IPS /PLS skärm med 100-120hz ? men sen undrar jag fortfarande om de går att se filmer i 1080p HD på en 2560x1440 skärm? och så undrar jag vad de är för skillnad på IPS och PLS? alltså i stora drag va de är för skillnad? lätt förklarat tack

En 2560x1440 skärm ger en stor förlust ifall du vill se 1080p filmer, men bra för den lägre upplösningen 720p. Personligen vill jag hellre även ha en 1080p 120hz TN som kan spela upp 24p utan hack hellre än en IPS som bara överdriver färgerna och förvränger upplösningen. Samtidigt är dock en bra plasma bättre i alla fall.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold