För första gången håller jag nog delvis med "Android-töntarna" (även om jag aldrig skulle skaffa en Android-lur själv). Eller ja, i alla fall till viss del. Delar väl upp det på positivt och negativt i vanlig ordning...
Positivt:
1. Kartorna. Det är fint att äntligen iPhonen får en "riktig" GPS i grunden. Snyggt gränssnitt på GPS-funktionaliteten o.s.v.
2. Facebookintegrationen. Jag tror mycket på sociala medier och anser att de är otroligt viktiga. Synkningen och funktionerna är trevliga.
3. Passbook. Ja, jag flyger väl sällan och sådär, men om det fungerar som det sägs så är det kanonbra. Hurra för digitala alternativ!
4. Kanonbra att Facetime nu fungerar även via det mobila nätet.
5. De nya telefonsamtalfunktionerna är trevliga.
6. Skönt med de nya funktionerna i mailprogrammet. Att äntligen kunna lägga till bilder och andra attachments direkt i mailet. Skönt.
7. Jag gillar det nya gränssnittet, utseendet i appstore o.s.v.
8. Gillar gränssnittet och funktionen i den fristående YouTube-appen mer - skönt att de tog bort den gamla standardappen för YouTube!
9. Äntligen kan jag se vädret i Västervik med Apples egna väderapp! Tack!
10. Utökade menyer. Än så länge är det bara en positiv upplevelse!
Negativt:
1. Jag bytte iTunes-adress från min gamla mail till min nya. Efter uppdateringen till iOS6 verkade det som att telefonen, trots att min senaste backup var med nya adressen, vill ansluta till ett konto med min gamla adress. Visst, enkelt fixat, men det strulade till rejält på vissa fronter och jag var tvungen att kasta hela mitt iCloud-konto i papperskorgen och skapa upp ett nytt för att få det att fungera. Dessutom var jag tvungen att skapa om hela iMessage/Facetime-kontot, i och med att den försökte att ansluta till ett konto som inte längre fanns. Galet frustrerande. Har aldrig hänt vid någon annan uppdatering, så jag skyller på iOS 6.
2. Kartorna. Det positiva övervägs nog av det negativa, tyvärr. Google Maps är en stor tjänst som fungerade bra, även om Apple inte hade några möjligheter att applicera någon GPS-tjänst på det. Apple Maps är INTE lika bra. Som många innan mig redan nämnt i tråden så är upplösningen helt fasansfull, och jag kan absolut inte titta på kartorna för staden där jag bor... för... ja... det blir bara pixlar. Istället får man använda sig av kartvyn. Dessutom verkar kartorna i allmänhet (när man kör via telenätet) ha större problem att placera punkter än när det kördes med Google Maps. Jag satt igår på jobbet och tänkte att jag skulle se hur det såg ut om man sökte på min hemadress... den hittade och placerade ut en punkt som den ansåg var rätt adress. Det enda var att den hamnade sådär 3 mil helt åt helvete - mitt ute i skogen, där det inte finns någon ens liknande adress eller något liknande postnummer. Galet kasst! Tur att jag köpte en fristående GPS-mjukvara för 15 kronor som faktiskt var bättre.
3. Även här måste jag nämna mailprogrammet. Det fungerar bra, jag ska väl inte gnälla så. Men hur fan får det ens vara tillåtet att dra ut på det så länge? Det är snart 5 år sedan iPhone 3G såg dagens ljus... och ärligt talat... 5 år för att fixa fram så att man t.ex kan lägga till en bild/en attachment direkt i ett mail? Allvarligt?