Permalänk
Medlem

Tja!

Jag inväntar just nu modemet för en 100/10-lina och letar efter en router som låter mig använda den till full kapacitet. Har läst lite inlägg här på forumet och surfat på nätet och hade halft bestämt mig för Asus RT-N65U fram tills jag började hitta klagomål på överhettning och kass FW. Kan någon ge mig några klokare råd gällande denna router (är det kanske snarare undantag än regel?), alternativt rekommendera en snarlik router för mina behov (kunna fördela internetuppkopplingen i en trea på 85 kvm utan att sänka den samt gärna ha USB-portar för att kunna koppla in lagring).

Permalänk
Vila i frid

Ställer du RT-N65U i sitt medskickade ställ och inte täcker över den bör det inte vara något problem. Mitt blir varmt, men funkar - även under stress. USB3 anslutna diskar kommer upp i 20 MB/sek skrivning och 30 MB/sek för läsning dvs om du väljer USB2 eller USB3 diskar spelar förmodligen ingen roll då routern ivfsh inte hinner med.

Att den saknar stöd för "Shibby" gör inte så mycket då ASUS verkar ha snott det mesta i funktionalitetsväg rakt av från open-source scenen - utom stöd för OpenVPN som saknas. Det första man gör är att uppdatera dess firmware till senaste versionen.

Permalänk
Skrivet av Buzhi:

Tja!

Jag inväntar just nu modemet för en 100/10-lina och letar efter en router som låter mig använda den till full kapacitet. Har läst lite inlägg här på forumet och surfat på nätet och hade halft bestämt mig för Asus RT-N65U fram tills jag började hitta klagomål på överhettning och kass FW. Kan någon ge mig några klokare råd gällande denna router (är det kanske snarare undantag än regel?), alternativt rekommendera en snarlik router för mina behov (kunna fördela internetuppkopplingen i en trea på 85 kvm utan att sänka den samt gärna ha USB-portar för att kunna koppla in lagring).

Är du säker att du inte blandat ihop N65U med N56U ? N65U är bara några månader gammal och det är mest jag som skrivit en del om den och jag har aldrig haft problem med överhettning eller att det är kass firmware, den är ovanligt bra för att vara orginalfirmware och se bara till att ha routern stående med stativet så man inte täpper till luftflöden o dyl.

Det kommer säkerligen Tomato FW till denna så småningom, men just nu känner inte jag att det behövs då jag kör PPTP VPN istället för openVPN.

Permalänk
Medlem

Hej hej!

Köpte mig en Asus RT-AC66N router då jag hade en del problem med min gamla router. Den nya Asus routerna ger bättre signal och högre hastighet än den gamla D-Link DIR-655´an.

Dock måste jag tyvärr erkänna att jag fortfarande har kvar problemet med att det "hakar sig", speciellt på en viss sida som min skola har... Det gör likadant på mina datorer där hemma, kör Chrome på båda och Windows 7, fattar inte vad det är? Den ena är trådbunden och den andra går trådlöst.
Upptäckte igår att problemet INTE finns på min frus lite nyare laptop. Den har samma version av Chrome som jag kör med, men kanske har annan version av Windows 7 än jag har.
Fattar inte vad felet är, för så fort jag kopplar upp mig via någon annan uppkoppling, tex mobilens bredband, då är det inga problem alls.... så var sitter felet?

Trodde routerbyte skulle fixa problemet, men tydligen inte.
Kan det vara något med IP-telefoniroutern som sitter mellan inkommande nät och routern?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Har nyss skaffat 100/10 och sitter för tillfället utan router.

Klarar man sig på t.ex. en billig DIR-600(300kr) utan någon slags hastighetsförminskning?
(Ska primärt köra trådat)

Permalänk

hmm, jag har en gammal router som alltid fungerat bra - en Linksys WRT54GL. Dock har jag upptäckt att det kommer nåt högfrekvent brus eller surr ur den. Väldigt irriterande och jag blir ju trött i öronen direkt av ljudet.

Är detta vanligt bland routrar och kan man göra något åt det?

Eller är det kanske dags att skicka den på skroten?

Om så är fallet, är det någon som kan tipsa om en prisvärd budget-router?
Jag är nu mitt inne i en flytt med ekonomi därefter, men skulle vara skönt att slippa tänka på surret i den nya lägenheten

Permalänk
Vila i frid

Tjutande router betyder oftast läckande kondensatorer.

Bland de vanligare problemen är att köra på en haslvsnasig ISP's DNS-servers. Kör istället mot dyn.com's eller googles.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Tjutande router betyder oftast läckande kondensatorer.

Bland de vanligare problemen är att köra på en haslvsnasig ISP's DNS-servers. Kör istället mot dyn.com's eller googles.

Tack för svaret!
Då börjar alltså kondensatorerna sjunga (höhö) på sista versen och det är inget att göra?

Permalänk
Avstängd

Skulle det inte kunna vara nätdelen också?
Vet t.ex att Cambridge DacMagic led av detta, ett tjut ifrån själva DAC-enheten men problemet låg i nätdelen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Tjena
skulle behöva byta ut min router. behöver en som klarar av betongväggar bra. det trådlösa används till mobiler och en bärbar dator. all torrentrafik osv sköts med kabel. vad behöver jag?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av krejsi:

Tjena skulle behöva byta ut min router. behöver en som klarar av betongväggar bra.

För att få en trådlös router att klara av betongväggar krävs det en STOR Hilti - som borrar hål i väggen så att man kan dra en kabel igenom.

Läs @ http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652 så förstår du problematiken lite bättre - så kan du kanske även besvara din egen fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

För att få en trådlös router att klara av betongväggar krävs det en STOR Hilti - som borrar hål i väggen så att man kan dra en kabel igenom.

Läs @ http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652 så förstår du problematiken lite bättre - så kan du kanske även besvara din egen fråga.

ah. mycke läsbart där. men hiltin behöver inte va stor för att göra hål

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av krejsi:

ah. mycke läsbart där. men hiltin behöver inte va stor för att göra hål

...och experten som rådfrågas (Pär Engskog) är en f.d. jobbarkompis vid Ericssons testutveckling i Gävle när det begav sig. Det är många pinaler på ett spett!!! 5 GHz-området är ännu eländigare att få till det bra.

Permalänk
Medlem

Har idag en DIR-855 som sitter där fibern kommer in i kåken. Detta är dock på ett icke optimalt ställe.
Detta medför att vi har dålig wifi-täckning i delar av huset.

Vad ska jag ha för router för att få bättre wifi-signal?

Verkar som många tipsar om ASUS-*65* (Vad den nu hette!?)

tack!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av GsuS664:

Vad ska jag ha för router för att få bättre wifi-signal?

Flytta routern så att du får en mer optimal signal. Utstrålad effekt dvs EIRP är reglerat i standarder. http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652
Routern du funderar över är Asus RT-N65U - som har samma utstrålad effekt som alla andra routers. Överreklamerad router (jag har en sådan här hemma liggandes och skräpar i parts-bin), RT-N56U är ett billigare snarlikt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Flytta routern så att du får en mer optimal signal. Utstrålad effekt dvs EIRP är reglerat i standarder. http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652
Routern du funderar över är Asus RT-N65U - som har samma utstrålad effekt som alla andra routers. Överreklamerad router (jag har en sådan här hemma liggandes och skräpar i parts-bin), RT-N56U är ett billigare snarlikt alternativ.

Misstänkte nästan att det var så och att flytta befintlig var lösningen.

Tack för ditt informativa svar!

mvh GsuS664

Permalänk
Medlem

Ska skaffa 100/100 lina här hemma genom telia. Har 3 datorer som ska kopplas in, men bara ett uttag
Så router is the way to go
Men kommer jag att klara mig på tex en Netgear Wireless-N WNDR3700 Dual Band eller behöver jag något bättre/värre?.

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk

Funderar på att byta ut min DIR-655 mot Asus N66U nu när komplett har "superweekend", billigt!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746279

Det är bra skit va?

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte trådlöst men sitter på fiber från Ownit som "rått" ger 750/550 ungefär. Jag skulle behöva en trådad router som kan hantera den hastigheten, trådlöst tänkte jag köra på insidan med en några år gammal Time Capsule som har både 2.4 och 5GHz - inga större krav på hastighet på trådlöst. Dock vill jag ha så snabbt trådat jag bara kan. Får kosta några tusenlappar och måste vara fläktlöst.

Se där, dagens utmaning! Någon som har några tips?

Permalänk
Vila i frid

750/500 upp och ner samtidigt, well... räkna +10k för en kommersiell router. De hastigheter man ser på t.ex. RT-N65U etc gäller enbart i en riktning åt gången. Med P2P lika på up/down får man ca 100/80 genomströmning. En pfSense kräver minst 3 GHz Dual Core 2 för att orka dra runt 450/450 på Intel-NIC'ar, mer info @ http://www.pfsense.org/index.php?option=com_content&task=view...

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

...och experten som rådfrågas (Pär Engskog) är en f.d. jobbarkompis vid Ericssons testutveckling i Gävle när det begav sig. Det är många pinaler på ett spett!!! 5 GHz-området är ännu eländigare att få till det bra.

5GHz känns mer som något som är bra när man bor i stan och vill slippa störning från grannarna. Ser just nu 56 stycken SSID'n som grannar har på 2,4GHz-bandet men inga på 5GHz-bandet.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

750/500 upp och ner samtidigt, well... räkna +10k för en kommersiell router. De hastigheter man ser på t.ex. RT-N65U etc gäller enbart i en riktning åt gången. Med P2P lika på up/down får man ca 100/80 genomströmning. En pfSense kräver minst 3 GHz Dual Core 2 för att orka dra runt 450/450 på Intel-NIC'ar, mer info @ http://www.pfsense.org/index.php?option=com_content&task=view...

Saftigt värre. Finns det något i HPs sortiment som skulle passa tro?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av dlundh:

Saftigt värre. Finns det något i HPs sortiment som skulle passa tro?

Inget för vettiga pengar. Jag själv köpte mig en server (väldigt tyst, t.o.m. sovrumstyst) från Fujitsu http://www.dustinhome.se/product/5010641400/fujitsu-primergy-... som jag lagt in esxi 5.1 (gratis) och kör där pfSense (gratis) med 4x100/100 Mbit (och mycket annat). Det krävs en liten patch (enkel att applicera) för att få exsi att fatta att den har två och inte bara en enda NIC. Den servern klarar definitivt av att skyffla 1 Gbit åt båda hållen samtidigt. Kör den med en 120 GB SSD så att diskarna inte rasslar allt för mycket.

Permalänk

Tjenixen.

Tittar på lite routrar, då min gamla trotjänare är på väg att gå i graven. De jag främst tittat på är RT-56U (länk) och WNR-3500L (länk), mitt främsta krav är att det ska finnas DLNA och som jag förstått det kan man få det med tomato firmware till WNR-3500L. En fråga som dyker upp är hur väl den kommer klara att spela upp filmer, kommer den fixa åtminstone 720p, eller kanske till och med 1080p? Finns det något bättre att lägga pengarna på? Har en budget upp till 1500 på webhallen och 1000 på övriga butiker (presentkort).

Permalänk
Vila i frid

Att få den att läsa från USB/shares kräver cpu så mycket mer än ca 10 MB/sek kan du nog inte räkna med - men som väl bör räcka att strömma med dvs av en wnr3500lv2. En 1080p-stream kräver ca 1,5 MB/sek.

Permalänk

Jag är ute efter en stabil router för gamiing jag kör trådat.
Varierar pingen beronde på vilken router man har läste någonstans att det bästa är att köra utan router och direkt i väggen stämmer det?

Jag har kollat på denna Cisco Linksys WRT54GL är den bra för online spel stabil osv

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en billig, gärna fysiskt liten router för att vidarebefordra wifi. Ska använda den som repeater då jag delar när med grannen men inte har räckvidd i hela lägenheten. Någon som rekommenderar någon?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag sitter och funderar på vad jag ska göra nu den 25e. Ska man köra en pfsense router eller ska man köpa en vanlig "leksaksrouter"? Hemma har jag min speldator och en server. Men planerar i framtiden att skaffa NAS och HTPC också. Så vad tycker ni är bäst? Vad kan ni rekommendera?

Funderar på detta datorpaket:
http://www.icd.se/index.php?main_page=product_info&cPath=67_1...
http://www.icd.se/index.php?main_page=product_info&cPath=67_1...
http://www.icd.se/index.php?main_page=product_info&products_i...
http://www.icd.se/index.php?main_page=product_info&products_i...

Vad tycker ni? Hur mycket vinner man egentligen på att köra en pfsense stabilitets/prestanda istället för en vanlig bra router? Vilken router kan ni rekommendera som är likvärdig/bättre?

Permalänk
Medlem

Hej,

Sedär ja, då är man med fiber 100/10 och testade med pluggen direkt i väggen och fick 149/13
Sen när det gamla trotjänaren WRT54GL kopplades in kom svaret jag typ visste ~30/10
Alla siffror med kabel.

Så en ny router behöver införskaffas.
Vill framförallt ha bra WAN-LAN throughput på kabel så detta inte begränsar internetuppkopplingen. Datorer med stort krav kör kabel.
Sen måste det såklart finnas trådlöst för telefoner, platta, laptop och givetvis så bra kapacitet/räckvidd som möjligt.

Vilken router skulle ni rekommendera och speciellt om man bedömer bang-for-the-buck??

Permalänk

Tjenare..

Efter ett samtal med telia förra veckan får jag numer 250/100Mbit ur mitt fiberjack. Dock måste jag köpa en ny router då telia endast skickar ut switchar för nät över 100mbit..
Så vilken router ska jag skaffa mig? Har 2 pc-burkar trådade, Tv, pc3, apple tv, 2 mac book air + ipad och 2 iphones som vill ha internet.
Har tittat på http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126729-asus_rt-n56u-t... eller iaf någon av N56U versionerna som finns att köpa.
Åsikter? En av pcburkarna har även en ftpservern som används flitigt, så vore fint om maxad upload inte dödar download. Ja ni förstår...

tacksam för tips

Mirra