Permalänk
Medlem

videoredigering

vet inte om detta är rätt forum men, jag testa. I skolan har vi fått i uppgift att göra en film, men vi vet inget bra program för att kunna videoredigering. Helt något enkelt att hålla på med eftersom ingen av oss har någon tidigare kunskap att göra film.

Permalänk
Skrivet av footy:

vet inte om detta är rätt forum men, jag testa. I skolan har vi fått i uppgift att göra en film, men vi vet inget bra program för att kunna videoredigering. Helt något enkelt att hålla på med eftersom ingen av oss har någon tidigare kunskap att göra film.

Eftersom det inte låter som att det är något avancerat ni ska göra så kanske Windows Movie Maker alternativt AVS4YOU eller dylikt räcker?

Lycka till!:)

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem

Om ni kör Linux så kan ni kika på OpenShot Video Editor eller KDEnlive.

Permalänk
Medlem

Premiere pro? dock är det ganska avancerat annars funkar imovie väldigt bra om du har tillgång till en mac

Visa signatur

CPU Amd fx 8120 @4GHz Cpu Kylning: Antec kuhler 620 Mobo: Asus M5A99X evo
Ram: Corsair Vengeance 8gb PSU: OCZ ZT 750W GPU: Crossfire 6950
Chassi: Powermac G5 Lagringsdisk: WD 500gb OS disk: SSD samsung 830

Permalänk
Medlem

Pinnacle Studio eller Avid Studio, Sony Vegas..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk

Premiere Pro, After Effects, Final Cut.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för program att välja på då på skolan?
De köper väl inte in allt ni önskar kan jag tänka mig.
Många verkar rekommendera jättedyra program...

Permalänk
Medlem

Kolla på Pinnacle Studio. Det är enkelt att sätta sig in i.
Vill ni ha det absolut enklaste fungerar windows movie maker fint.

After Effects är dock inte ett redigeringsprogram, så skippa det.

Edit: skrev först att ni ska hålla er borta från Avid. Men just Avid Studio är visst samma som Pinnacle Studio (Avid äger Pinnacle). Avid Media Composer är vad ni ska hålla er borta ifrån, för det är sanslöst komplicerat.

Permalänk
Skrivet av hapone:

Kolla på Pinnacle Studio. Det är enkelt att sätta sig in i.
Vill ni ha det absolut enklaste fungerar windows movie maker fint.

After Effects är dock inte ett redigeringsprogram, så skippa det.

Edit: skrev först att ni ska hålla er borta från Avid. Men just Avid Studio är visst samma som Pinnacle Studio (Avid äger Pinnacle). Avid Media Composer är vad ni ska hålla er borta ifrån, för det är sanslöst komplicerat.

För att rätta lite:
Redigering kan ju dock innehålla vissa steg. Redigering innebär inte bara klippning. Så att säga att After Effects inte är nåt "redigeringsprogram" är väl delvis felaktigt. Jag använder bara Premiere till klippning, sedan kör jag endast After Effects till allt vad rör färgkorrigering, färgfilter, stabilisering, o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FentonSpadrig:

För att rätta lite:
Redigering kan ju dock innehålla vissa steg. Redigering innebär inte bara klippning. Så att säga att After Effects inte är nåt "redigeringsprogram" är väl delvis felaktigt. Jag använder bara Premiere till klippning, sedan kör jag endast After Effects till allt vad rör färgkorrigering, färgfilter, stabilisering, o.s.v.

Jag är professionell motion graphicer och har använt After effects i över 7 år samt studerat filmproduktion på olika nivåer i sammanlagt 5 år. Vad jag har lärt mig är att säger man filmredigering så menar man huvudsakligen klipp-processen, och den gör man inte i After effects. Så jag väljer att stå fast vid vad jag sagt.

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt. Och kör på windows movie maker! Det har allt ni behöver.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Adobe Premiere om du vill skapa en simpel film, men om du vill fokusera mer på text och bilder eller även färdiggjorda effekter så skulle jag nog rekommendera Sony Vegas Pro 11.0

Sen så finns det alltid Camtasia Studio eller Windows Movie Maker om du vill skapa något mer simpelt och användarvänligt.
Men det jag rekommenderar mest för "all-around" redigering skulle nog vara Sony Vegas.

Länkar:
Adobe Premiere
Sony Vegas Pro
Camtasia Studio
Windows Movie

-Stajyun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stajyun:

Adobe Premiere om du vill skapa en simpel film, men om du vill fokusera mer på text och bilder eller även färdiggjorda effekter så skulle jag nog rekommendera Sony Vegas Pro 11.0

Sen så finns det alltid Camtasia Studio eller Windows Movie Maker om du vill skapa något mer simpelt och användarvänligt.
Men det jag rekommenderar mest för "all-around" redigering skulle nog vara Sony Vegas.

Länkar:
Adobe Premiere
Sony Vegas Pro
Camtasia Studio
Windows Movie

-Stajyun

Adobe Premiere Pro får nog anses bättre än Sony vegas, åtminstone mer använt. Egentligen tror jag nog att skillnaden är marginell. Man kan absolut göra samma typ av effekter i Premiere som i vegas. Det finns dessutom ett stort urval av professionella plugins till Premiere.
Men ja, en smaksak.

Permalänk
Skrivet av hapone:

Jag är professionell motion graphicer och har använt After effects i över 7 år samt studerat filmproduktion på olika nivåer i sammanlagt 5 år. Vad jag har lärt mig är att säger man filmredigering så menar man huvudsakligen klipp-processen, och den gör man inte i After effects. Så jag väljer att stå fast vid vad jag sagt.

Jag också. Jag har bl.a jobbat med produktioner åt Strix, Svensk Film o.s.v.

Hur som helst så är det nog en rätt subjektiv fråga. Ibland tycker jag att det är enklare att göra vissa bitar i After Effects. Jag gör oftast bara en grundklippning och sedan en slutklippning i Premiere. Sedan komponerar jag ihop allt i After Effects. Jag har dessutom svårt att se hur man ska kalla färgkorrigering för något annat än redigering. Det är med samma pluggar som jag har även till Premiere Pro som jag gör det - förutom att After Effects gränsnitt (enligt mig) är trevligare att arbeta i.

Permalänk
Medlem

Jag står fast vid att ni rekommenderar överprisade överbloatade mastodontprogram till någon som vill göra en enkel liten skoluppgift... Varför ska alla börja rekommendera premiere, after effects och vegas när man kan fixa det helt gratis i OpenShot eller KDEnlive till exempel? Då behöver man inte ens köpa det överprisade Windows... Måste man ha jobbat 5 år åt SVT för att fixa enklare videoredigering menar ni? Nu har i och för sig en del av er också rekommenderat Movie Maker, men då måste man ändå köpa Windows.

Själv gör jag färgkorrigeringar i avisynth (SmoothAdjust plugin) via wine på Linux (wine eftersom detta egentligen är gjort för windows) och ofta gör jag klippningen med i avisynth. Sedan komprimerar jag videon med x264 encoder och muxar ihop det med ljudet i ffmpeg eller mkvmerge. Små strömlinjeformade program anpassade för uppgiften istället för stora mastodonter som rör ihop allting. Men det är jag det, man kan göra samma saker i exempelvis KDEnlive om man vill det. Proffsprogram i all ära men de fokuserar mer på snabbhet än kvalitet (tid är pengar i proffsvärden, skitsamma om det blir dåligt bara det går fort). Encoda på grafikkortet och få dubbelt så stora filer för att klara samma kvalitet som x264? Är det värt det för att spara någon timme? Ja kanske för proffsen då tid är pengar.

Ska stackarn behöva lägga ut 10000-tals kronor på mjukvara för att fixa detta? Premiere och After Effects... Dessutom brukar folk rekommendera tunga nvidia grafikkort för att kunna köra premiere. Känns inte seriöst när någon bara vill fixa hemläxan. Däremot håller jag med att Vegas är ett OK program om man nu absolut måste köpa något, men man kanske vill satsa på ett jobb på SVT och lära sig deras verktyg såklart. Men prisvärt, knappast, i alla fall inte för hemmabruk... Däremot om någon betalar 100000 kr för att fixa jobbet på en vecka, fort ska det gå och skitsamma om kvaliteten inte är på topp så visst då tjänar man ju snabbt in dessa program. Men för hemmapulare? Nej inte för mig i alla fall.

Har ni testat exempelvis OpenShot Video Editor? Själv har jag inte testat det men tycker det verkar intressant för enklare bruk. KDEnlive har jag kört litegrann och det funkar hyfsat. Vegas har jag testat för några år sedan och det var väl bra men kändes onödigt stort, man behöver inte allt detta som hemanvändare. Nu har jag också gått över helt till Linux så de där Windows-programmen har uteslutit sig själva (såvida de inte fungerar via Wine, eller är plattformsoberoende program).

Läs mer om OpenShot: http://www.openshotvideo.com/
Jag skulle hellre donera pengar till ett sådant program än köpa något som ändå inte funkar på ett fritt operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FentonSpadrig:

Jag också. Jag har bl.a jobbat med produktioner åt Strix, Svensk Film o.s.v.

Hur som helst så är det nog en rätt subjektiv fråga. Ibland tycker jag att det är enklare att göra vissa bitar i After Effects. Jag gör oftast bara en grundklippning och sedan en slutklippning i Premiere. Sedan komponerar jag ihop allt i After Effects. Jag har dessutom svårt att se hur man ska kalla färgkorrigering för något annat än redigering. Det är med samma pluggar som jag har även till Premiere Pro som jag gör det - förutom att After Effects gränsnitt (enligt mig) är trevligare att arbeta i.

Då är det helt enkelt så att vi har fått lära oss olika arbetsprocesser, vilket ju inte är så konstigt. Strix gör väl det mesta inhouse?
Jag är van vid att kalla färgkorrigering för just färgkorrigering, eller grading. Men också att olika delar av processen görs av olika personer, på olika platser. Då blir det väl lite mer uppdelat antar jag. Så att klipparen också gradear är inte vad jag är van vid.

Aja, det om det!