EU diskuterar kopieringsavgift på molntjänster

Permalänk
Melding Plague

EU diskuterar kopieringsavgift på molntjänster

Kopieringsavgiften kan komma att utökas från fysiska lagringsmedium till molntjänster. I ett läckt strategidokument framkommer det att EU-kommissionen diskuterar frågan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och där försvinner alla gratis molntjänster!

Permalänk
Medlem

Lobbyister was here..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Jag orkar bara inte........

Permalänk
Medlem

Det här upprör mig något oerhört. Inköpet av hårddiskarna som företaget som bedriver molntjänsten använder sig utav måste väl redan täcka kopieringsavgiften?

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem

Ut ur EU Nu!

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Jag har flera molntjänster. Men jag har ingen upphovsrättsskyddad musik, film och annan media alls. Nada!

Jag har bara mina egna foto och lite dokument!

Varför ska jag betala Kopieringsavgift då?

Men det var ju samma visa med skivor & hårdiskar, så visst kommer det bli så att man måste betala extra! Men f*n vad det retar mig!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Men om vi betalar en kopierings avgift på all kopieringsbar media måste det ju vara fritt att piratkopiera då. Vi har ju liksom betalat för det...

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

En gång i tiden var Internett fritt. Nu tävlar EU och USA om att införa flest dumma regler...

Permalänk
Medlem

Alltså, seriöst?!

Visa signatur

=)

Permalänk

Kan vi inte bara gå ut ur EU? Visst finns det fördelar.. Men alla dessa lagar som hela tiden läggs upp är ju löjliga..

Permalänk
Avstängd

Sjukt äckliga, giriga fanskap..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Haha, dom är för sköna. "Fyller sitt syfte" - jo jag tackar... Man får betala för lagringsutrymme man använder för material man själv skapat.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil_ape:

Det här upprör mig något oerhört. Inköpet av hårddiskarna som företaget som bedriver molntjänsten använder sig utav måste väl redan täcka kopieringsavgiften?

Visst måste det täcka det, tror bara inte att dom har tänkt så långt, dom verkar vara rätt trångsynta dom där nissarna.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Även politiker bör förstå att det finns en gräns

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Tragiskt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag använder molntjänster för att lagra backups av min musik, som jag ger ut gratis, och nu vill de att jag skall betala pengar till upphovsrättsinnehavare för kopior jag inte har laglig rätt att ta, utan att kringgå kopieringsskydd, som är olagligt att göra? Smart tänkt.

De skjuter sig själva i foten, och blir rika som troll på kuppen. Det är så tråkigt när "dyrast advokater" vinner över "förnuftigast argument". Men det är dit vi är på väg. Vissa här på forumet tycker ju till och med att jag är en brottsling bara för att jag har en åsikt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vore det inte smartare att ta bort all privatkopieringsavgift på medier och lägga det direkt på filmen/skivan etc. som man köpte och har rätt att kopiera. Då köper man en film och betalar för att få privatkopiera om man vill. Men har man inte köpt en film så har man inte betalt för det och man har ändå inget att kopiera. Mer logiskt kan det väl inte vara. Slipper jag betala avgift för att ha lagringsmedia till mina egentagna bilder...

Permalänk
Inaktiv

haha har alltid tyck att moln är skit och det här är åter ett bevis för mitt lilla påstående.. :annoyed:

Permalänk
Inaktiv

Vänta nu...först betalas det skatt för hårddiskarna som molntjänsten använder, sen själva tjänsten i sig? Är det juridiskt lagligt att beskatta samma sak två gånger i detta fallet? Man är ju onekligen trött på detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linden:

Vore det inte smartare att ta bort all privatkopieringsavgift på medier och lägga det direkt på filmen/skivan etc. som man köpte och har rätt att kopiera. Då köper man en film och betalar för att få privatkopiera om man vill. Men har man inte köpt en film så har man inte betalt för det och man har ändå inget att kopiera. Mer logiskt kan det väl inte vara. Slipper jag betala avgift för att ha lagringsmedia till mina egentagna bilder...

Jo, naturligtvis har du rätt, men deras jurister och advokater och hobbyister och lobbyister har inte betalt för att vara logiska, de har betalt för att fiska efter så mycket pengar som möjligt.

Men det är en bra idé. Ungefär som vägskatten, som endast betalas av bilister. Åker man inte bil känns det ju lite konstigt att betala vägskatt. På samma sätt känns det konstigt att betala en avgift för något jag kanske inte ens kommer göra. Men som sagt: Systemet är utvecklat i vinstsyfte och har ingenting med logik att göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har mina kopior på cd skivor

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil_ape:

Skrivet av skog1s:

Visst måste det täcka det, tror bara inte att dom har tänkt så långt, dom verkar vara rätt trångsynta dom där nissarna.

Inte för att jag vill försvara dem, men än så länge gäller privatkopieringsavgiften endast externa hårddiskar så vitt jag vet. Har svårt att tänka mig att Dropbox, Google mfl. sitter med allas data på externa diskar Dock så är ju privatkopieringsavgiften ett svenskt påhitt, hur det funkar i USA osv där de flesta molntjänsterna huserar vet jag icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Men om vi betalar en kopierings avgift på all kopieringsbar media måste det ju vara fritt att piratkopiera då. Vi har ju liksom betalat för det...

Utan att dra i gång någon större diskussion, läs på skillnaden mellan piratkopiering och privatkopiering, återkom sedan när du förstått skillnaden
(och nä, jag tycker inte "dom" ens är nära målet när dom tror att dom olika medierna är bärare av privatkopior i huvudsakligen syfte)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Är så trött på sånthär att jag inte ens bryr mig längre. Vad som än sker kommer det inte få mig att ändra på mitt cyberspace liv.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

Jag har mina kopior på cd skivor

CD-skivorna är väl redan belagda med denna avgift sen länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vänta nu...först betalas det skatt för hårddiskarna som molntjänsten använder, sen själva tjänsten i sig? Är det juridiskt lagligt att beskatta samma sak två gånger i detta fallet? Man är ju onekligen trött på detta...

Det är ju inget nytt i sig. Du betalar ju skatt på dina sparpengar, som du betalat inkomstskatt på, eller moms när du handlar, förmodligen med lön som du betalat skatt på, så att betala skatt på skatten är ingen nytt, även om det är snedvridet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på att elen beskattas 3 gånger här i svealand så är detta är ingen omöjlighet.

Skrivet av Segas:

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Blodiglarna kommer ut igen. Det är precis det här som gör att man laddar ner allt med gott samvete för man har ju redan betalt en avgift.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Segas:

Snart tar de väl ut straffskatt på ens egna privata filserver.. vem vet.