Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ifall man kan ta lös tagentbordet för rengöring?
Lyckades nämligen spilla kaffe rätt över datorn

Allt fungerar som det ska förutom att knapparna blev hyffsat tröganvända -.-'

Permalänk
Medlem
Skrivet av 81svenne81:

Någon som vet om det ens är möjligt att få till keyboard-wake-up på denna dator?

Äntligen har jag lyckats få till wake-on-USB både med tgb och mus på min NH532/i7!
Prövade en massa inställningar i BIOS och Enehtshanteraren utan att lyckas
Sen så hittade jag "Windows Mobility Center" (Högerklicka på statusikonen för batteri längst ner till höger)
Där finns en stor fyrkant med texten "Wake by USB, device: disable", bara att trycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Tack för ditt svar, men det är tyvärr inte det som är felet :/ deskupdate körde jag efter en clean install, har nyaste drivisarna.
Det är inte bara jag som har detta fel, finns en annan person på detta forum, hon och hennes kille köpte samma dator.
Hon kan lira på utan problem, medans hennes kille har exakt samma problem som mig, så antingen är det något fel på hårdvaran eller så har jag ingen aning om vad det kan bero på..

Ja, här bråkar det som tusan. Får som sagt frysningarna då och då, annars laggar det till rejält när jag t.ex ska loota, acceptar/lämnar in quests, tar upp bags eller map. I princip så fort jag trycker på en knapp. Helt hopplöst. Dessutom så blinkar olika delar av interfacet in och ut som det vill. Kan klicka på en mob så får jag upp HP och Mana baren men det tar någon sekund innan själva draken, porträttet och namnet osv kommer dit.

Förövrigt så provade jag att ta Recommended settings nu och fick typ Fair på allting. Fair! Den näst sämsta inställningen. Nä, asså måste vara Integrerade grafikkortet som fick bestämma där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Ja, här bråkar det som tusan. Får som sagt frysningarna då och då, annars laggar det till rejält när jag t.ex ska loota, acceptar/lämnar in quests, tar upp bags eller map. I princip så fort jag trycker på en knapp. Helt hopplöst. Dessutom så blinkar olika delar av interfacet in och ut som det vill. Kan klicka på en mob så får jag upp HP och Mana baren men det tar någon sekund innan själva draken, porträttet och namnet osv kommer dit.

Förövrigt så provade jag att ta Recommended settings nu och fick typ Fair på allting. Fair! Den näst sämsta inställningen. Nä, asså måste vara Integrerade grafikkortet som fick bestämma där.

Japp, om allting blir på fair, så används hd kortet

jag har dock dessa problem med gforce kortet.

Kan de vara så att spelet förvirrar sig sj då och då genom att pendla mellan gfx korten?

WoW har jag inte lirat på 1v, men då jag lirade hade jag inga problem, bara i d3 å vissa steamspel (HL)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Japp, om allting blir på fair, så används hd kortet

jag har dock dessa problem med gforce kortet.

Kan de vara så att spelet förvirrar sig sj då och då genom att pendla mellan gfx korten?

WoW har jag inte lirat på 1v, men då jag lirade hade jag inga problem, bara i d3 å vissa steamspel (HL)

Tips på att få HD kortet att inte användas då? Tycker jag fixat med allt som står i tråden, inget fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag har fått problem igen med mitt Intel-grafikkort. Det krashar då och då vid YouTube-klipp och ibland fryser datorn helt. Har skrivit en längre förklaring här: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Undrar om det är någon som förstår vad problemet kan vara?

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag lyckades lösa micro lagget i spel.

Gick igenom spelprofilerna, där fanns valet automatisk energiåtgång. Ändrade den till maximal så att gfx kortet alltid går på högsta prestanda, ist för att klocka ner sig sj.

sedan så körde jag +135/200minne och fick 30fps mer i wow, en helt otrolig skillnad.

gfx kortet ökade dock 10c från 60 till 70.

(skrivet från telefon)

Permalänk
Medlem

Har läst igenom tråden men kan inte hitta något specifikt svar till frågan jag har.
Ni som köpt en väska till er NH532, vilken modell har det blivit? Funderade på om datorn passar i en Targus XL, annars borde den väl passa bra i en "Bag Trust" som CDON också har, står att den ska klara upp till 17.4"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liret:

Har läst igenom tråden men kan inte hitta något specifikt svar till frågan jag har.
Ni som köpt en väska till er NH532, vilken modell har det blivit? Funderade på om datorn passar i en Targus XL, annars borde den väl passa bra i en "Bag Trust" som CDON också har, står att den ska klara upp till 17.4"?

Mycket nöjd med den:

http://www.xxl.se/ryggsack-bag/bagar/vaskor/hh-messenger-bag-1082301

Permalänk
Medlem
Skrivet av liret:

köpte den svart röda 17' belkin jet på cdon för 250 något, jag är sjukt nöjd med den.

Snygg
Många bra fack
Bästa skyddet jag har sett på väskor upp till prisklass 1000:- (kollat igenom många i affärer, typ inga hade något bra skydd)

Rymlig
åh ja.. mkt bra

Edit: Targus är värdelös enligt mig, den måste öppnas och stängas liggande, dåligt med extra fack.

Jeten som jag har kan jag öppna utan problem för att ta feam t.ex papper/penna osv, för att den går bara att öppna till hälften (mycket bra)

Finns en del youtube reviews på den, pga det så blev den mitt köp

Permalänk

Jag letade efter ett ganska slimmad väska, köpte först en billigare på teknikmagasinet, men den passade inte för att hörnen stack ut (!).
Lindade in datorn i en tröja i en ryggsäck och drog till elgiganten och prövade flera väskor (ja, personal och väktare kollade snett på mig). Rediga väskor med massor av fack funkar bra, men vill man som jag ha en mer slimmad väska eller ev. neoprenfodral så får man pröva ut en i butik.
Jag hittade en som passade och såg bra ut, sen kollade jag på prisjakt och konstaterade att den var en hundring billigare på netonnet så då åkte jag dit och köpte denna:

http://www.netonnet.se/art/dator/datorvaska/datorfodral/dator...

Har i sin enkelhet en axelrem, handtag och en ficka där man får plats med laddare och papper typ. Har lyckats klämma in en mus också, men oftast kompletterar jag med ryggsäck eftersom jag har så mycket annan skit att släpa runt på.
Skyddet är väl främst mot repor och lättare stötar, men jag vill inte tappa den i marken eller använda den som fotboll.

Permalänk
Medlem

Okej, dick SSDn idag.
Tänkte slänga in windows 7 på den. Ny installation.
Är det inlägget här -> #12586858 som gäller?

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av strongliquid:

Okej, dick SSDn idag.
Tänkte slänga in windows 7 på den. Ny installation.
Är det inlägget här -> #12586858 som gäller?

Japp. Sen efter att allt är installerat och klart så kan du ställa in AHCI genom att följa denna guide.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Det gick som smort.
Wifi-drivisar låg på skivan Drivers, manuals, & utilities. Körde in en hel smet av program så dom följde visst med.
AHCI klart i registret och bios, och omstartat ett par gånger.
Blev att köra ssd där hdd satt.

Vilket program kör man hdd-test med nuförtiden då?

Redigering:
Körde AS SSD Benchmark på denna, Intel 330 120Gb.Seq: 467 läs 150 skriv 4K 12 läs 46 skriv.

Sådär, nu får denna dator räcka 5-6 år igen.
Dell 9400 känns gammal när man sitter vi den nu...

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Ser att Skyrim just nu är på rea på Steam (http://store.steampowered.com/app/72850). Är det någon som har kört det på sin NH532 och kan säga hur bra det funkar? Flyter det i 1920x1080 eller måste man gå ner i upplösning? Funkar det med high resolution texture pack?

Permalänk
Medlem

Jag kör skyrim på 1920x1080 på min med i3 och det flyter riktigt bra. Har faktiskt inte spelat något spel ännu som inte flyter på riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Är det någon som vet ifall man kan ta lös tagentbordet för rengöring?
Lyckades nämligen spilla kaffe rätt över datorn

Allt fungerar som det ska förutom att knapparna blev hyffsat tröganvända -.-'

Jag spillde läsk över min första dagen. Ja det går att ta bort. Men man måste vara otroooooooligt aggressiv. Det gäller att använda kreditkort och sen få hela handen under tangentbordet och få loss det utan att ta sönder flikarna.. Vi monterade ner den så mycket som möjligt först fast det inte behövdes. gjorde nämligen rent touchpaden också. Du bör använda tryckluft om du ska få bort något kan jag säga. Lite rengöringsmedel hjälper inte. Nytt tangentbord och mus kostar från fujitsu ca 400 kronor. Kollade upp detta

Permalänk
Medlem

Minnesklockan

Har följt denna tråden från början och har en i3:a, lärt mig en del nytt om klockning med mera. Jag funderar dock på hur minnesklockan fungerar när man överklockar i afterburner. Hur stor del har den i prestandaförbättringar och vad bör man sätta för siffra? Jag har mest kört på 135+ på coreclock och 50+ på memoryclock efter att någon skrivit att han inte rekommederar att sätta minnesklockan på 195+ (som var max innan). Nu är max +900 med den nya drivrutinen.

Vad kör ni på och vilken nivå bör man sätta memoryclock på för att få bäst utdelning utan att det finns risk att skada datorn, värmen blir för hög osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklady:

Har följt denna tråden från början och har en i3:a, lärt mig en del nytt om klockning med mera. Jag funderar dock på hur minnesklockan fungerar när man överklockar i afterburner. Hur stor del har den i prestandaförbättringar och vad bör man sätta för siffra? Jag har mest kört på 135+ på coreclock och 50+ på memoryclock efter att någon skrivit att han inte rekommederar att sätta minnesklockan på 195+ (som var max innan). Nu är max +900 med den nya drivrutinen.

Vad kör ni på och vilken nivå bör man sätta memoryclock på för att få bäst utdelning utan att det finns risk att skada datorn, värmen blir för hög osv?

Min klarar max 200+ allt över det ger mig flimmer över skärmen.
Hehe jag gjorde misstaget att dra den på 900 först (iom 200 var max förut, så tänkte jag inte ens på att de stod 900)

Datorn tvärlåste sig kan jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lieghton:

Jag spillde läsk över min första dagen. Ja det går att ta bort. Men man måste vara otroooooooligt aggressiv. Det gäller att använda kreditkort och sen få hela handen under tangentbordet och få loss det utan att ta sönder flikarna.. Vi monterade ner den så mycket som möjligt först fast det inte behövdes. gjorde nämligen rent touchpaden också. Du bör använda tryckluft om du ska få bort något kan jag säga. Lite rengöringsmedel hjälper inte. Nytt tangentbord och mus kostar från fujitsu ca 400 kronor. Kollade upp detta

Tack för svar! Det blir nog ett nytt tagentbord för min del, knapparna fungerar oftast hur bra som helst nu.
Men ibland så är space väääldigt tröktryckt. (rann troligen dit för att jag ställde laptoppen uppochned men de var lutning mot space.

En fråga till alla andra!:

Vad ligger era temps på vid gaming/idle?
Tycker att min dator börjar bli lite väl varm (också då tagenterna blir tröga)
idle 60c
Gaming 2-3h 81c!!
Gfx kort gick från 60 till 70 vid oc, men nu ligger den på 75 utan oc.

Börjar detta likna acer eller vad kan det bero på?
Tidigare låg jag runt 40-50 idle 65 max vid gaming.

Datorn står alltid på ett skrivbord. Aldrig haft den i knäet eller i säng etc.
Funderar på att köpa en kylplatta, funderar på cm storm, men den finns inte i usb3 i sverige

Permalänk
Medlem

Slängde in 128GB SSD Samsung 830 + 8GB Minne Kingston 1600MHz (799:- + 329:- från dustin)

1. Installationen från Recovery och driver skivan, inklusive trådlösa drivrutiner
2. Uppgraderade drivrutinerna via DeskUpdate från Driverskivan.

Sen så såg jag att använt utrymme på disken var 45GB! där alla filer tog upp ca 21GB!!!
Visade sig att det extra minnet 12GB (4+8) som gjorde att windows skapade
- pagefile.sys på 12GB - Behövs inte då 12GB RAM räcker
- hiberfil.sys på 10GB - Behövs inte då SSD startar snabbt
Enligt nätet så kan dessa tas bort utan problem vilket jag gjorde

Permalänk
Medlem

Har problem med capslock knappen i spel, så fort jag råkar komma åt den så blinkar skärmen 4-5 gånger och sedan blir bilden liten windowed. Någon som har samma problem som vet hur man tar bort det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lieghton:

Citerar detta för att kunna hitta tillbaka till detta eminenta inlägg när problem uppstår.

Tackar tackar.

Permalänk
Medlem

Temps
- Idle CPU Ca 55-60, GPU 50-55
- BF3 CPU Ca 75-80 med topar på 84, GPU 65-70 (OC Core+135, mem+100)

Permalänk
Skrivet av SleeZy:

Tack för svar! Det blir nog ett nytt tagentbord för min del, knapparna fungerar oftast hur bra som helst nu.
Men ibland så är space väääldigt tröktryckt. (rann troligen dit för att jag ställde laptoppen uppochned men de var lutning mot space.

En fråga till alla andra!:

Vad ligger era temps på vid gaming/idle?
Tycker att min dator börjar bli lite väl varm (också då tagenterna blir tröga)
idle 60c
Gaming 2-3h 81c!!
Gfx kort gick från 60 till 70 vid oc, men nu ligger den på 75 utan oc.

Börjar detta likna acer eller vad kan det bero på?
Tidigare låg jag runt 40-50 idle 65 max vid gaming.

Datorn står alltid på ett skrivbord. Aldrig haft den i knäet eller i säng etc.
Funderar på att köpa en kylplatta, funderar på cm storm, men den finns inte i usb3 i sverige

Rengör fläkten.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalstorp:

Temps
- Idle CPU Ca 55-60, GPU 50-55
- BF3 CPU Ca 75-80 med topar på 84, GPU 65-70 (OC Core+135, mem+100)

Tack för svar, då kanske mina temps inte är så farliga då

Skrivet av TheVeryUberEnd:

Rengör fläkten.

Behövs verkligen det efter 1 månads användande?

Återigen efterfrågar jag en vettig kylplatta likt cm storm (får gärna vara billigare, vill dock ha usb hub inbyggd)

Permalänk
Skrivet av SleeZy:

Tack för svar, då kanske mina temps inte är så farliga då

Behövs verkligen det efter 1 månads användande?

Återigen efterfrågar jag en vettig kylplatta likt cm storm (får gärna vara billigare, vill dock ha usb hub inbyggd)

Jag köpte en cooler master som man kan flytta fläktarna på , tre stycken av dom dock vet jag inte vad du menar med hubb? Vill du ha massor utav usb uttag annars så tar den inte upp platsen utan du kan koppla in saker över den. Aja den är iaf lika stor som datorn vilket är en fördel.
Den ger även bra kylning, tror jag gick från 50/75 till 40/60 dvs. CPU/GPU temp vid load.

Gillade att man även kunde byta plats på fläktarna och den har en fläktkontroller till med.

Finns på webbhallen att köpa har dock inte länken framför mig.

Lycka till i jakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan5758:

Jag köpte en cooler master som man kan flytta fläktarna på , tre stycken av dom dock vet jag inte vad du menar med hubb? Vill du ha massor utav usb uttag annars så tar den inte upp platsen utan du kan koppla in saker över den. Aja den är iaf lika stor som datorn vilket är en fördel.
Den ger även bra kylning, tror jag gick från 50/75 till 40/60 dvs. CPU/GPU temp vid load.

Gillade att man även kunde byta plats på fläktarna och den har en fläktkontroller till med.

Finns på webbhallen att köpa har dock inte länken framför mig.

Lycka till i jakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, jag har kikat på den tidigare
Det jag menar med usb uttag är om du t.ex kollar cm storm, så har den 3-4 st usb 3.0 i själva kylplattan dvs man får gott om extra uttag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av liret:

Jag köpte en Targus XL själv. Frågade CDON innan jag beställde och de var lite osäkra, men om det inte passade var det bara att skicka tillbaka.
Var dock inga problem, Targus XL passar fint.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Förlorar man något på att köra 1x8gb istället för 2x8gb? Tänkte köpa en 8gb sticka nu och i framtiden kan man köpa en 8gb sticka till. Nu sitter väl 2x2gb i ah531? Så man kan köra 8gb+2gb så länge

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB