Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Fysiska minnet (RAM)

Hej hej. Jag har ett smått problem.

Jag och min bror har likadana datorer. Ändå använder min dator mer ram än vad hans gör. Ett exempel skulle vara:

Mitt svchost.exe (LocalSystemNetworkRestricted) använder just nu 139 332 Dedikerat (kB). Hans svchost.exe (LocalSystemNetworkRestricted) använder bara 100 380 Dedikerat (kB).
Jag fick siffrorna genon att öppna aktivitetshanteraren, klicka på prestanda, klicka på resursövervakaren, klicka på minne.

And this goes on.... Vi har båda två så klart många likadana program eftersom att datorn har samma specs och för att vi använder samma version av Windows 7. Hans dator använder runt 500-800 mb ram när inga program är öppna. Min dator å andra sidan använder runt 1000-1200 mb ram när inga program är öppna.

Vet ni vad "felet" kan vara? Hur förminskar jag mängden ram (fysiskt minne) min dator använder och varför använder min dator mer ram för samma program än vad hans gör?

Permalänk

Ingen som vet något hjälpsamt om ämnet?

Permalänk
Medlem

Det kan vara ett par saker.

1. Ni två har inte alls likadana datorer/Windows 7 version (Tex han har 32 bit och du har 64 bit versionen som tar mer plats i minnet än 32 bit).
2. Du har fått in nått skräp i Windows
3. Din bror har varit bättre på att installera och ställa in saker i Windows.

Ta bort och installera om allt och var noggrannare när med program, drivrutiner osv.

Permalänk
Inaktiv

Även om era datorer i grunden är lika så har de olika personlighet eftersom ni är två olika personer som använder dem. Han kanske har installerat MSN eller Skype och du har inte det, du kanske har skärmsläckare igång med det har inte din bror. Alla dessa små skillnader utgör tillsammans stor skillnad på din dator och din brors dator. Just SVCHOST.EXE är inte "samma program" på din och din brors dator. SVCHOST är en servicehost och kan ha helt olika tjänsteinnehåll på din och din brors dator. Hoppas detta förklarar det för dig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Svchost

Permalänk
Medlem

som alla säger så ärd det mycket som spelar in! T.o.m skärmsläckare, om du har bakgrundbild eller inte, msn, skype. o lite allmänna inställningar kan göra mycket skillnad... och även om du har avinstallerat massa program så kan den ta upp vist minne. Du kan prova med en sak, är inte helt säker på att de hjälper mna kan vara bra att prova iaf, de skadar inte!
1) Öppna cmd
2) Skriv: chkdsk (detta betyder check disk om du nu undrar)
3) Låt den slutföra och starta om datorn
4) Om detta inte funkar prova att söka igenom ditt register med något enkelt program om CCLeaner eller Tuneup ultilities.

Permalänk
Medlem

Är inte minnet till för att användas!? Windows minneshantering kommer att frigöra minne allteftersom det behövs, så du behöver inte oroa dig för att få slut på minne.

Permalänk
Skrivet av vpklotar:

som alla säger så ärd det mycket som spelar in! T.o.m skärmsläckare, om du har bakgrundbild eller inte, msn, skype. o lite allmänna inställningar kan göra mycket skillnad... och även om du har avinstallerat massa program så kan den ta upp vist minne. Du kan prova med en sak, är inte helt säker på att de hjälper mna kan vara bra att prova iaf, de skadar inte!
1) Öppna cmd
2) Skriv: chkdsk (detta betyder check disk om du nu undrar)
3) Låt den slutföra och starta om datorn
4) Om detta inte funkar prova att söka igenom ditt register med något enkelt program om CCLeaner eller Tuneup ultilities.

Vad gör man när man kollar sin hårddisk då? Är det som det säger, att man kollar den eller finns det en mening med det?

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex1532489:

Vad gör man när man kollar sin hårddisk då? Är det som det säger, att man kollar den eller finns det en mening med det?

Tack för alla svar!

Att checka hårddisken, de e samma som när du startar datorn efter el fel eller något då och dp iband. Den letar efter fel och optimerar hårddisken.