Permalänk

Spelkonsollemulator R-Pi

Jag tänkte skaffa mig en Raspberry Pi för att använda som spelkonsoll.
Jag är helt grön när det gäller Linux, konsoller, mediaenheter, osv, så förhoppningsvis lär jag mig något på vägen.
Det verkar finnas en del färdiga paket med gränssnitt och emulatorer inbyggt, så det ska nog gå ganska smärtfritt!

Jag tänkte att jag startar den här tråden för att berätta hur jag går till väga, så att andra kan dra nytta av den infon!

Hårdvara:
De prylar jag har beställt är:

  • Raspberry Pi

  • Transparent Chassi

  • HDMI kabel

  • micro USB Power supply

  • SD kort 4GB

  • USB hub

Jag kommer troligen använda en generisk handkontroll som kopplas via USB, dock går det att använda GPIO-pinnarna för att koppla in riktiga kontroller för NES, SNES, osv.

Mjukvara:
Jag hade tänkt mig denna setup:
Raspbian (OS)
RetroArch (Emulatorpack)
EmulationStation (Frontend)

Detta för att kunna använda mig av scriptet RetroPi, som utför mycket av arbetet.

Har ni synpunkter eller förslag, så kom gärna med dessa!

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem

Hört talas om Ouya? En öppen Android-spelkonsoll som släpps "snart"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyborg666:

Linux... smärtfritt

Tillåt mig småle.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av m4gnify:

Hört talas om Ouya? En öppen Android-spelkonsoll som släpps "snart"

Som kostar ca 4x mer än en R Pi.
Dessutom kan man koppla in orginalkontrollers direkt till R Pi.

You need more convincing? x)

Nej men Ouya verkar nice.
Android på den mindre nice dock bra med hyfsad Open S.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Hört talas om Ouya? En öppen Android-spelkonsoll som släpps "snart"

Japp, men jag är ute efter NES- och SNES-emulatorer i första hand. Min gissning är att stöd för existerande appar i Ouya kommer vara dåligt, och det kommer dröja innan emulatorer dyker upp.
Raspberry Pi har ju även fördelen att den är liten, så man kan lätt släpa med den till en polare om man är sugen på en retrokväll med lite Zelda 1 och chips!

Som tidigare nämnt, är R-Pi även billigare.

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem

Det här kan bli intressant vilka paket/program hade du tänkt använda dig av?

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Skrivet av zenjin:

Det här kan bli intressant vilka paket/program hade du tänkt använda dig av?

Jag hade tänkt mig denna setup:
Raspbian (OS)
RetroArch (Emulatorpack)
EmulationStation (Frontend)

Detta för att kunna använda mig av scriptet RetroPi, som utför mycket av arbetet.

Har ni synpunkter eller förslag, så kom gärna med dessa!

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Som kostar ca 4x mer än en R Pi.

Raspberry Pi $35
Ouya $119

Det är 3,4 gånger så dyrt.
Sen om man vill ha hem sin Raspberry Pi måste man betala frakt så blir det en liten slant till (Ouya $119 inkl. frakt).
Vill man ha ett minneskort att bota sin R Pi ifrån blir det en liten slant till.
Vill man ha ett chassi till sin R Pi blir det en liten slant till.

Plötsligt är det inte 3 - 4 gånger så dyrt. Ska man dessutom ha en handkontroll också så blir prisskillnaden ännu mindre (Ingår 1 handkontroll till Ouya).
Ser om man ser till att Ouya är en mer 'färdig produkt' (lite som att köpa en dator istället för att bara köpa ett moderkort) och ska vara betydligt kraftfullare, så är det rätt så prisvärt.

Men, om man beställer en Raspberry Pi så har man den inom några veckor?
Ouya kommer inte förrän nästa år.

Om man vill ha något att leka med i höst så är ju det en anledning att skaffa Raspberry Pi istället, även om man tänkt att använda den till spel.
Men prismässigt så verkar det som att man får kraftfullare hårdvara med Ouya till liknande pris som Raspberry Pi, om man räknar in allt.

Permalänk
Medlem

klart intressant paket val
Är själv lite sugen på att köra lite gamla spel på TV och mitt kort är beställt (beställde den i juli) så den borde komma snart

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt försöka med n64-emulator också?
Tycker själv att det skulle vara riktigt grymt att köra det på en raspi, men vet inte riktigt hur man ska få till det... eller ens om det fungerar över huvud taget.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Raspberry Pi $35
Ouya $119

Det är 3,4 gånger så dyrt.
Sen om man vill ha hem sin Raspberry Pi måste man betala frakt så blir det en liten slant till (Ouya $119 inkl. frakt).
Vill man ha ett minneskort att bota sin R Pi ifrån blir det en liten slant till.
Vill man ha ett chassi till sin R Pi blir det en liten slant till.

Plötsligt är det inte 3 - 4 gånger så dyrt. Ska man dessutom ha en handkontroll också så blir prisskillnaden ännu mindre (Ingår 1 handkontroll till Ouya).
Ser om man ser till att Ouya är en mer 'färdig produkt' (lite som att köpa en dator istället för att bara köpa ett moderkort) och ska vara betydligt kraftfullare, så är det rätt så prisvärt.

Men, om man beställer en Raspberry Pi så har man den inom några veckor?
Ouya kommer inte förrän nästa år.

Om man vill ha något att leka med i höst så är ju det en anledning att skaffa Raspberry Pi istället, även om man tänkt att använda den till spel.
Men prismässigt så verkar det som att man får kraftfullare hårdvara med Ouya till liknande pris som Raspberry Pi, om man räknar in allt.

Satt och funderade lite på detta, priset med dagens dollarkurs $35=232kr utan moms och frakt och sådant. 119$ = 789kr.

Men du har ju helt rätt med R Pi + chassi + laddare + sdhc => 232 + 90 + 90 + 75 = 487 exkl frakt.

Så du har rätt att det är ungefär samma pris för Ouya men tänk va roligt med att sitta och labba med en Raspberry

Inser att du varken promotar Ouya eller R Pi utan tar upp för och nackdelar med båda. Dock så sa du nog den stora anledningen, R Pi finns ute nu och vill man inte ha den som emulator så kan man alltid ha den som mediaspelare. Inte så påläst om vad Ouya kan göra förutom att spela på.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

Priset skiljer sig inte så värst mycket. Det är inte priset som är avgörande för mitt val, utan nöjet att bygga eget, modda, osv.
Sen är det ju lite nörd-penis-förlängare att ha en halvt hemmabyggd "konsoll"

Vad jag förstår så kommer Ouya köra Android, vilket jag tycker känns lite mer begränsat än en "ren" linux-dist.
Som sagt har jag lite dålig koll på linux, men det känns som man kan göra mycket mer med en RPi än Ouya.

Väntar fortfarande på leveransen... Hade jag bara dröjt ett par veckor innan jag beställde, hade jag nog kunnat köpa rev.B och fått den direkt. Hårdvarutimingen är som vanligt omöjlig!

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Hade du tänkt försöka med n64-emulator också?
Tycker själv att det skulle vara riktigt grymt att köra det på en raspi, men vet inte riktigt hur man ska få till det... eller ens om det fungerar över huvud taget.

Ja! Senast jag kollade kunde inte installationsskripten fixa n64 automatiskt, men det bör ju gå att lägga in på manuell väg...

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyborg666:

Jag tänkte skaffa mig en Raspberry Pi för att använda som spelkonsoll.
Jag är helt grön när det gäller Linux, konsoller, mediaenheter, osv, så förhoppningsvis lär jag mig något på vägen.
Det verkar finnas en del färdiga paket med gränssnitt och emulatorer inbyggt, så det ska nog gå ganska smärtfritt!

Jag tänkte att jag startar den här tråden för att berätta hur jag går till väga, så att andra kan dra nytta av den infon!

Hårdvara:
De prylar jag har beställt är:

  • Raspberry Pi

  • Transparent Chassi

  • HDMI kabel

  • micro USB Power supply

  • SD kort 4GB

  • USB hub

Jag kommer troligen använda en generisk handkontroll som kopplas via USB, dock går det att använda GPIO-pinnarna för att koppla in riktiga kontroller för NES, SNES, osv.

Mjukvara:
Jag hade tänkt mig denna setup:
Raspbian (OS)
RetroArch (Emulatorpack)
EmulationStation (Frontend)

Detta för att kunna använda mig av scriptet RetroPi, som utför mycket av arbetet.

Har ni synpunkter eller förslag, så kom gärna med dessa!

Blev sugen att göra en likadan, gör en smidig bygglogg så får jag följa dig i dina fotspår

Ska läsa igenom guiderna lite, har inte kollat men det står säkert men klarar den även av gameboy och liknande spel?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Blev sugen att göra en likadan, gör en smidig bygglogg så får jag följa dig i dina fotspår

Ska läsa igenom guiderna lite, har inte kollat men det står säkert men klarar den även av gameboy och liknande spel?

+1, upp med bygglogg när det drar igång. Nej, det borde gå hur bra som helst med gameboy-emulator, iallafall hårdvarumässigt, vet inte om det finns GBA/GB emulator till linux, men det borde finnas iaf...

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Skrivet av Rosslan:

Blev sugen att göra en likadan, gör en smidig bygglogg så får jag följa dig i dina fotspår

Ska läsa igenom guiderna lite, har inte kollat men det står säkert men klarar den även av gameboy och liknande spel?

Enligt Retroarchs hemsida ska det gå:

Skrivet av http://themaister.net/retroarch.html:

Currently there are libretro implementations for systems such as SNES, NES, GBA, GB/GBC, Genesis, and even arcade games (Final Burn Alpha).

Bygglogg kommer så fort grejerna anländer!

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyborg666:

Enligt Retroarchs hemsida ska det gå:

Bygglogg kommer så fort grejerna anländer!

Det är ju underbart, här ska det inhandlas en raspberry, tröttnar jag så får den ersätta min boxee som har tappat stödet från utvecklarna...

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyborg666:

Bygglogg kommer så fort grejerna anländer!

Ser fram emot den! Har varit sugen på samma projekt, men inte haft tid att genomföra det. Blir garanterat en ripoff från mig xD

Permalänk

Nu har den äntligen anlänt! Det "bara" dryga 3 månader!

Jag håller nu på att ta lite kort och installerar image-filen på sd-kortet. Kommer skriva lite mer utförligt hur jag går till väga så fort jag är klar med det!

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk

Det första steget för att komma igång är att välja vilket operativsystem man vill ha. Det finns att köpa SD-kort med förinstallerat system, men om man väljer att gå den manuella vägen är det en bra utgångspunkt att ladda ner en av de officiella linux-distarna från hemsidan.
Jag valde Raspbian, eftersom det script jag senare kommer att använda är utvecklat för just den disten.

Under länken ovan finns en väldigt kort beskrivning om hur man går till väga för att få över image-filens data till SD-kortet, men här kommer en mer utförlig sådan:
(Jag har övergett Windows på min dator här hemma, så min beskrivning blir för Linux-användare)

Installera Rasbian till bootbart SD-kort:

  • Stoppa in SD-kortet i kortläsaren i din dator

  • Öppna en terminal och växla till rootanvändare genom att skriva 'su' följt att ditt lösenord

  • Lista anslutna enheter med kommandot 'fdisk -l'

  • Leta fram SD-kortet i listan, och anteckna sökvägen till disken (tex /dev/sdX)

  • Avmontera disken med kommandot 'umount /dev/sdX'

  • Bläddra fram till sökvägen där imagefilen ligger (tex 'cd ~/downloads/rpi')

  • Installera filen med kommandot 'dd if=2012-12-16-wheezy-raspbian.img of=/dev/sdX' OBS! skriv rätt sökväg här annars riskerar du radera andra enheter!

Observera att du måste byta ut sdX mot korresponderande enhetsnamn för ditt minneskort, samt 2012-12-16-wheezy-raspbian.img till vad din imagefile heter.

Det kommer nu ta en stund för datan att skrivas in beroende på hur snabbt minneskort du har, samt hur stor filen är. För mig tog det ca 10 minuter.

Verifiera att allt gick bra genom att dra ur kortet och tryck in det igen, så att det automountas. Du ska då ha en eller flera partitioner på kortet.

Nu råkar det vara så att jag varken har stöd för HDMI på min bildskärm eller TV, så jag måste köpa en adapter (eller leta fram en i förrådet) innan jag kan gå vidare.

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra med analoga TV outputen om TVn har komponent, bara leta upp en RCA kabel eller RCA + Scart omkopplare? funkar ju kanon till just NES och SNES grejer

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Du kan ju köra med analoga TV outputen om TVn har komponent, bara leta upp en RCA kabel eller RCA + Scart omkopplare? funkar ju kanon till just NES och SNES grejer

Hehe! Det har du ju rätt i, men klockan börjar bli mycket och det är ju helg nu så jag kommer ha tid att greja mer imorgon

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du kan ju köra med analoga TV outputen om TVn har komponent, bara leta upp en RCA kabel eller RCA + Scart omkopplare? funkar ju kanon till just NES och SNES grejer

Ja precis. Nu har jag inte testat raspens kompositutgång, men är DA-omvandlaren lite sådär halvkass kanske man som bonus (?) får den rätta muggiga bildkvalitén man minns så väl från NES-eran. Värdelös färgåtergivning och dot crawl hör liksom till på nåt sätt

Det kan nog också vara en bra idé att plocka upp en 3,5mm japanplugg till RCA-kabel när man ändå är i farten, så man får med ljudet också.

[edit] Jag skulle också vilja rekommendera TS att verkligen poängtera vikten av att hålla tungan rätt i munnen när man dribblar runt med dd. Det är så oerhört deprimerande att oåterkalleligen totalkvadda något annat filsystem om man inte får till det rätt med outfilen där.

Tycker man förresten att 10 minuter är för lång tid för att skriva några sketna hundra megabytes med dd, så kan man ju testa att labba lite med blocksizen. Om jag inte missminner mig kör dd någon rent löjligt liten blocksize som default (512 bytes kanske, med tanke på vad dd främst är tänkt för?), att öka på den borde snabba upp processen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

[edit] Jag skulle också vilja rekommendera TS att verkligen poängtera vikten av att hålla tungan rätt i munnen när man dribblar runt med dd. Det är så oerhört deprimerande att oåterkalleligen totalkvadda något annat filsystem om man inte får till det rätt med outfilen där.

Tycker man förresten att 10 minuter är för lång tid för att skriva några sketna hundra megabytes med dd, så kan man ju testa att labba lite med blocksizen. Om jag inte missminner mig kör dd någon rent löjligt liten blocksize som default (512 bytes kanske, med tanke på vad dd främst är tänkt för?), att öka på den borde snabba upp processen.

Helt rätt! Jag var själv jäkligt nervös att jag skulle misslyckas och radera alla "semesterbilder"! Jag har redigerat mitt inlägg och lagt till en varning!
Jag är väldigt färsk i linux-världen så jag vet inte mycket mer om dd än vad jag lyckades googla fram och läsa på några minuter, men det kan nog stämma att det går att tweaka lite för att speeda upp.
Image-filen som jag kopierade över låg på nära 2GiB och hastigheten låg på 7MiB/s, så det tog nog snarare 5 minuter (kändes som 10 när jag satt och stampade foten i väntan). Är osäker på minneskortets skrivhastighet och kortläsarens överföringshastighet, men 7MiB/s känns hyfsat ok.

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyborg666:

Helt rätt! Jag var själv jäkligt nervös att jag skulle misslyckas och radera alla "semesterbilder"! Jag har redigerat mitt inlägg och lagt till en varning!
Jag är väldigt färsk i linux-världen så jag vet inte mycket mer om dd än vad jag lyckades googla fram och läsa på några minuter, men det kan nog stämma att det går att tweaka lite för att speeda upp.
Image-filen som jag kopierade över låg på nära 2GiB och hastigheten låg på 7MiB/s, så det tog nog snarare 5 minuter (kändes som 10 när jag satt och stampade foten i väntan). Är osäker på minneskortets skrivhastighet och kortläsarens överföringshastighet, men 7MiB/s känns hyfsat ok.

Ah, okej, ja, då är det ju helt okej hastighet i alla fall. Fick för mig att de där imagesarna var mycket mindre

Vill du göra det riktigt idiotsäkert kan du ändra "of=/dev/sde" till "of=/dev/sdX", så safear du upp för nötterna som bara kör en c&p utan att läsa först också. En block device kan aldrig heta sdX. (däremot sdx, så kör stort X, för den händelse att någon har typ en miljard hårddiskar i datorn )

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig tråd, ska följas nog. Tänkte beställa en nu när de finns i lager och lätt tillgängliga i sverigeo och detta är helt klart ett användningsområde jag kan tänka mig att använda en Pi inom. Lycka till!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

shit va kul att se sådant här

Håller på med en liknande grej just nu. Ska försöka på retropi att fungera bra med raspbmc (en xbmc image för Rpi)

Satt ihop en 4-manna USB sneskontroll som kanske är av intresse för projektet?

Ska snyggas till lite, bara lödde ihop snabbt för att se om det fungerade

Kontrollerna (5$ st) kommer from adafruit och microcontrollern (~20 CAD) kommer från http://www.raphnet.net/electronique/4nes4snes/index_en.php

Permalänk
Skrivet av kaput:

Vill du göra det riktigt idiotsäkert kan du ändra "of=/dev/sde" till "of=/dev/sdX", så safear du upp för nötterna som bara kör en c&p utan att läsa först också. En block device kan aldrig heta sdX. (däremot sdx, så kör stort X, för den händelse att någon har typ en miljard hårddiskar i datorn )

Tack för tipset! Det är åtgärdat!

Skrivet av Romoes:

Satt ihop en 4-manna USB sneskontroll som kanske är av intresse för projektet?

Jag får spana in det där! Har än så länge inte kollat så noga efter handkontroller...

Skrivet av AlbertMwugabi:

Riktigt trevlig tråd, ska följas nog. Tänkte beställa en nu när de finns i lager och lätt tillgängliga i sverigeo och detta är helt klart ett användningsområde jag kan tänka mig att använda en Pi inom. Lycka till!

Det tycker jag du gör rätt i! Nu när modell B har lanserats med mer RAM är det extra värt!

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem

Efter lite labbande med mitt hallon har jag kanske några saker att komma med.

* Kompositutgången i hallonet är antingen fruktansvärt dålig eller så var den andra utrustningen jag använde inte direkt toppklassad. Har inte heller någon skärm med HDMI hemma (Nu ligger det en och väntar på mig hos posten) så jag körde via komposit till vår rätt gamla tjockTV genom en vanlig RCA-sladd. (denna var dock en ämnad för ljud, kanske kan inverka på bilden i och med att den har annan resistans(/imperdans, vad det nu är)).
Bilden blev så dålig att jag knappt såg vad som stod på skärmen, och den klipptes till och med lite så att jag inte såg första bokstaven i varje rad. (X7%.... X8%.... X9%.... *snälla låt det vara 99%* x0%..... *f*n*)

* Det är verkligen lätt att göra något galet. Jag ville bara visa root-filen, men jag har nog lyckats ändra något i den så den vägrar ens att starta längre...
Har dessutom försökt installera andra os på ett annat SD, men inte lyckats få igång dessa heller. Så jag kan bekräfta att man bör läsa på ORDENTLIGT innan man börjar med något, om man är helt nybörjare.

Det här blev nog lite virrigt, svårt att förstå och allmänt förvirrande, men ni får ha överseende med mig. Det är första skoldagen igen efter lovet i morgon och jag är helt mörbultad och trött efter ett träningspass...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Har suttit i några timmar och lekt runt lite, var faktiskt rätt lätt att få igång allt.

Använde mig utav guiden här https://github.com/petrockblog/RetroPie-Setup
Det tog en bra stund att kompilera allt (2 timmar +) men nu bör allt funka.

När allt är färdigkompilerat så kan man starta igång det grafiska gränssnittet genom att skriva: emulationstation i terminalen (Funkar tydligen inte om man är inne i skrivbordet)

Där kan du navigera med höger/vänster tangenterna för att bläddra mellan alla emulatorer (visas endast ifall du har spel inlagda)

Hade "Pokemon - Fire Red" på datorn sedan länge så slängde in den i Gameboy Advanced mappen. Sen kunde jag bara starta igång emulationstation och bläddra till GBA mappen och så fanns spelet där.

Har letat rätt länge efter ett emulationsprogram för Raspberry pi så den här tråden hjälpte mig på traven. Lägger upp detta för att hjälpa er som inte lyckats ännu.

Jag undrar även om någon känner till någon hemsida där man kan dra ner retrospel. Vore kul att få spela alla spel man hade som liten igen