Hårddisken låter/vibrerar högt

Permalänk

Hårddisken låter/vibrerar högt

Hej!
Jag har precis byggt färdigt min nya dator där jag köpte en "WD Caviar Black 1TB". Problemet är att den vibrerar oerhört mycket vilket ger ett irriterande ljud. Jag har provat och flyttat den och satt den i olika hårddiskplatser men samma problem på alla. Jag provade även att vicka på kablarna men då så kom det ett till ljud och den lät ännu mer. Jag ska också säga att jag har operativsystemet installerat på en SSD och att jag har chassit Fractal Design R4 vilket ska vara hyfsat tyst...

Finns det något jag kan göra åt detta eller får jag helt enkelt skicka tillbaks hårddisken? :/

Permalänk
Hedersmedlem

Black är optimerad för prestanda och inte ljudnivå. Fractal är väl inte direkt de bästa på att avvibrera diskar heller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Black är optimerad för prestanda och inte ljudnivå. Fractal är väl inte direkt de bästa på att avvibrera diskar heller.

Fractal är ju kända för tysta burkar.

Har även dämpande kuddar på hdd slidesen.

Ljudet du hör kan även förstärkas av materialet som datorn står på. T.ex. skrivbordet.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Ljudet du hör kan även förstärkas av materialet som datorn står på. T.ex. skrivbordet.

Det är det jag tycker är konstigt!
Jag tänkte ha den på skrivbordet först men det gick inte, den lät alldeles för högt. Just nu är den på golvet men även där hörs det väl...

Permalänk
Medlem

Låter den även när den inte jobbar??
Min är tyst tills jag börjar köra tex defrag på den.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fransson1:

Det är det jag tycker är konstigt!
Jag tänkte ha den på skrivbordet först men det gick inte, den lät alldeles för högt. Just nu är den på golvet men även där hörs det väl...

Prova placera hårddisken i en annan plats och se om ljudet ändras. Sitter den verkligen hela vägen in? Alltså så att båda hakarna har låst fast?

Mitt R3 har ett lågt (men sjukt irriterande om man ska sova) vibrerande ljud om den står på mitt skrivbord, är den däremot på mitt gummi/plast-täckta betong golv så låter det inget alls.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Låter den även när den inte jobbar??
Min är tyst tills jag börjar köra tex defrag på den.

Ja, jag provade att bara ha skrivbordet uppe och inget annat (förutom antivirusprogrammet) och den lät lika mycket...

Skrivet av Dwightschrute:

Prova placera hårddisken i en annan plats och se om ljudet ändras. Sitter den verkligen hela vägen in? Alltså så att båda hakarna har låst fast?

Mitt R3 har ett lågt (men sjukt irriterande om man ska sova) vibrerande ljud om den står på mitt skrivbord, är den däremot på mitt gummi/plast-täckta betong golv så låter det inget alls.

Tyvärr så ändrades inget :/ Lägger jag foten nära chassit så känner jag att det vibrerar i golvet.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/galleri/7870-upphangning-av-harddi...

Det här är en bra lösning. Gjorde själv detta fast det är en skosnöre som håller hårddisken.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Jag har min 7200rpm i en hot-swap så jag slipper vibrationerna. Jag hade 3st i mitt förra lian-li chassi och dom var gummiupphängda allihopa men det hjälpte inte alla gånger, blev en sjuk resonans i lådan ibland som jag inte fick till alls.

Kör med en 5400rpm 2tb nu och 2xSSD's. Fungerar mkt bättre och oj vad tyst det är 7200rpm's disken åker bara in vid behov.

Du kan testa att använda vibrationsdämpande material under burken.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Du ska inte skruva åt skruvarna stenhårt. Skruva upp dom lite så att hårddisken bara ligger och vilar på kuddarna, man ska inte dra åt dom. Hårddisken sitter kvar ändå även om du lossar på skruvarna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Jag har min 7200rpm i en hot-swap så jag slipper vibrationerna. Jag hade 3st i mitt förra lian-li chassi och dom var gummiupphängda allihopa men det hjälpte inte alla gånger, blev en sjuk resonans i lådan ibland som jag inte fick till alls.

Kör med en 5400rpm 2tb nu och 2xSSD's. Fungerar mkt bättre och oj vad tyst det är 7200rpm's disken åker bara in vid behov.

Du kan testa att använda vibrationsdämpande material under burken.

Byter faktiskt hellre hårddisk än att hänga upp dom ^^
Ska testa att lägga dämpande material!

Skrivet av Kalium:

Du ska inte skruva åt skruvarna stenhårt. Skruva upp dom lite så att hårddisken bara ligger och vilar på kuddarna, man ska inte dra åt dom. Hårddisken sitter kvar ändå även om du lossar på skruvarna.

Har provat både löst och hårt tillskruvat och ingen skillnad där heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej Fractal är inte kända för bra HDD-dämpning, det är bara Antec som är stråt vassare än övriga.

Citat:

Byter faktiskt hellre hårddisk än att hänga upp dom ^^
Ska testa att lägga dämpande material!

Du kommer inte kunna dämpa en 7200 RPM disk i HDD-vaggorna, de är inte dimensionerade för att dämpa sådana vibrationer. Vill du inte hänga upp så köp vågformad ljuddämpning och lägg denna och disken på chassits botten.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Nej Fractal är inte kända för bra HDD-dämpning, det är bara Antec som är stråt vassare än övriga.

Du kommer inte kunna dämpa en 7200 RPM disk i HDD-vaggorna, de är inte dimensionerade för att dämpa sådana vibrationer. Vill du inte hänga upp så köp vågformad ljuddämpning och lägg denna och disken på chassits botten.

Jag tycker att det är konstigt för vi var 4st som byggde dator och 2 av dem köpte NZXT chassin och en ett Cooler Master chassi. Alla har WD Black men det är bara mitt som låter...

Vart kan jag hitta sådan vågformad ljuddämpning då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fransson1:

Jag tycker att det är konstigt för vi var 4st som byggde dator och 2 av dem köpte NZXT chassin och en ett Cooler Master chassi. Alla har WD Black men det är bara mitt som låter...

Vart kan jag hitta sådan vågformad ljuddämpning då?

Biltema har billig, förr fanns det på kjell men det verkar inte finnas kvar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara vågformig. Om den är vågformig eller inte spelar inte någon roll alls.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Behöver inte vara vågformig. Om den är vågformig eller inte spelar inte någon roll alls.

Jo det spelar roll för dämpning av högfrekventa ljud men inte vibrationerna nej

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jo det spelar roll för dämpning av högfrekventa ljud men inte vibrationerna nej

Bättre med jämntjockt material istället för vågformat. Det är absorption vi vill åt, inte diffusion. Sedan så är vågformigt skum-material ganska dåligt på att diffusera också så eftersom det har ganska dåliga reflektiva egenskaper.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Bättre med jämntjockt material istället för vågformat. Det är absorption vi vill åt, inte diffusion. Sedan så är vågformigt skum-material ganska dåligt på att diffusera också så eftersom det har ganska dåliga reflektiva egenskaper.

Vi vill bryta stående vågor och det gör vågformig ljuddämpning bäst, det är inte utan anledning till att man använder det för såväl datorer, högtalarlådor som basfällor (dock räfflade). För enbart vibrationer spelar det mindre roll men för högfrekventa ljud är jämntjocka material mycket sämre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Vi vill bryta stående vågor och det gör vågformig ljuddämpning bäst, det är inte utan anledning till att man använder det för såväl datorer, högtalarlådor som basfällor (dock räfflade). För enbart vibrationer spelar det mindre roll men för högfrekventa ljud är jämntjocka material mycket sämre.

Har du någon källa på det du framför?

Stående vågor är inte problemet. Det vi har är vibrationer som skapar ljud och då är det inte stående vågor utan själva vibrationen som måste lösas först. Ska man då lägga hårddisken på något mjukt material så är ett jämntjockt material bättre på att vibrationsdämpa.
Sedan är det fläktsus och "suset" från hårddisken och det är relativt högfrekvent ljud och du vill absorbera det ljudet, inte diffusera det i olika riktningar. Absorption gör man med så mycket material som möjligt och då är ju ett jämntjockt material överlägset ett vågformigt för det jämntjocka materialet har mer material än en lika tjock vågformigt. Bryta stående vågor är tyvärr skummaterial riktigt uselt på, eftersom det är så pass poröst. Vill du bryta stående vågor så installera paneler av trä eller valfritt annat hårt material och se till att du inte ha några parallella väggar i lådan, vilket är ganska svårt att genomföra pga datorlådans dimensioner.

För att TS dator ska låta mindre så vill han absorbera så mycket ljud som möjligt, inte bara skicka iväg det i någon annan riktning (kallas diffusion och skummaterial är dåligt på det).

Använda vågformigt eller räfflat material för högtalarlådor är bara försäjningsknep. Det går åt mindre material och majoriteten av befolkningen tror att det blir bättre för det ser ju häftigt ut och alla har ju hört talas om äggkartonger (som förvisso också är rätt meningslösa). I alla seriösa lådor jag sett under mina år som aktiv i hifibranschen så har det varit en platt jämntjock panel längs väggarna och i lådan någon slags fårull. Att använda vågformigt material i baslådor tyder bara på okunnighet. Att använda vågformigt material i basfällor tyder också bara på okunnighet och att man blivit lurad av någon. Alla dessa gånger ovan så är det absorption man vill åt och det gör man med så mycket och tjockt material som möjligt, alltså jämntjockt och inte vågformat.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Införskaffa eller bygg vibrationsdämpare och montera disken i 5,25"-fack. Bästa vibrationsdämpningen får man troligen via gummibandslösning. Köp på exempel Clas Ohlson, Biltema eller cykelbutik. Trä genom chassit, spänn och sedan peta in disken mellan gummibanden.

Det finns bra anledningar till att spara 5,25"-facken. 1. Pressa in överblivna kablar från nätaggregatet. 2. Vibrationsdämpa hårddiskar riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Införskaffa eller bygg vibrationsdämpare och montera disken i 5,25"-fack. Bästa vibrationsdämpningen får man troligen via gummibandslösning. Köp på exempel Clas Ohlson, Biltema eller cykelbutik. Trä genom chassit, spänn och sedan peta in disken mellan gummibanden.

Det finns bra anledningar till att spara 5,25"-facken. 1. Pressa in överblivna kablar från nätaggregatet. 2. Vibrationsdämpa hårddiskar riktigt bra.

Håller med om detta. Jag gjorde så i mitt Antec chassi en gång i tiden och inga vibrationer alls gick ut i chassiet. Funderar på att försöka göra det i mitt Fractal Design R3 också just för att det är otroligt billigt och effektivt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Blacken är absolut den snabbaste 7200rpm jag kört som os disk har en r4 med dock inte testat den men ingen vibrerar så mycket som blacken! Nästa 7200 rpm om det någonsin blir någon mer troligen ssd men då skulle det nog bli samsung diskar dem har vart mycket tysta för mig för att vara så snabba var, f1 serien var det jag köpte förr dnnan blacken. Förstår inte hur Jooker står ut med massa raidade black:P

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har du någon källa på det du framför?

Stående vågor är inte problemet. Det vi har är vibrationer som skapar ljud och då är det inte stående vågor utan själva vibrationen som måste lösas först. Ska man då lägga hårddisken på något mjukt material så är ett jämntjockt material bättre på att vibrationsdämpa.
Sedan är det fläktsus och "suset" från hårddisken och det är relativt högfrekvent ljud och du vill absorbera det ljudet, inte diffusera det i olika riktningar. Absorption gör man med så mycket material som möjligt och då är ju ett jämntjockt material överlägset ett vågformigt för det jämntjocka materialet har mer material än en lika tjock vågformigt. Bryta stående vågor är tyvärr skummaterial riktigt uselt på, eftersom det är så pass poröst. Vill du bryta stående vågor så installera paneler av trä eller valfritt annat hårt material och se till att du inte ha några parallella väggar i lådan, vilket är ganska svårt att genomföra pga datorlådans dimensioner.

För att TS dator ska låta mindre så vill han absorbera så mycket ljud som möjligt, inte bara skicka iväg det i någon annan riktning (kallas diffusion och skummaterial är dåligt på det).

Använda vågformigt eller räfflat material för högtalarlådor är bara försäjningsknep. Det går åt mindre material och majoriteten av befolkningen tror att det blir bättre för det ser ju häftigt ut och alla har ju hört talas om äggkartonger (som förvisso också är rätt meningslösa). I alla seriösa lådor jag sett under mina år som aktiv i hifibranschen så har det varit en platt jämntjock panel längs väggarna och i lådan någon slags fårull. Att använda vågformigt material i baslådor tyder bara på okunnighet. Att använda vågformigt material i basfällor tyder också bara på okunnighet och att man blivit lurad av någon. Alla dessa gånger ovan så är det absorption man vill åt och det gör man med så mycket och tjockt material som möjligt, alltså jämntjockt och inte vågformat.

Du verkar ha blandat ihop diffusorer med absorbenter för mycket av ditt resonemang är motsägelsefullt.
http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling
Att använda trä för att minska effekten av ett högfrekvent ljud så som hårddisktjut är rent vansinne

Vibrationer kan man lösa hur som helst men det täcker inte högfrekventa ljud som bildar stående vågor och är mycket värre än vibrationerna. Det finns artiklar på SPCR och som de länkar till angående problemet och hur man bryter dem effektivast. Det finns inget som säger vilken tjocklek man måste ha på ljuddämpning och det finns rejält tjocka och täta vågformade mattor med ett lager av bitumen avsedda för båtar även på biltema.

Om du tittar på de spektrum av ljud som avges när en hög-RPM disk skriver så inser du själv hur mycket av problemen som ligger i de högre frekvenserna i inte i vibrationer för det är inte en 5400 disk. Ditt tillvägagångssätt är kanske bättre på att minska vibrationers ljudstyrka i absoluta tal men i verkligheten överensstämmer inte den subjektiva upplevelsen med den objektiva om en frekvens är tillräckligt utmärkande för att vara störig, även om det faktiska ljudtrycket bara är 12 dB.
De värmeproblem som skapas om man försöker absorbera allt ljud i en dator gör allting dessutom ohanterligt, så vågformad ljuddämpning är förenligt med en dator utan störande stående vågor som resultat av fläktar och diskar och för den delen även lägre temperaturer än motsvarande dämpning i form av parallella shets.
Hellre har jag en faktiskt högre signal av en signal med brett spektra som är lätt att ignorera jämfört med en lägre signal av en otroligt störande stående våg.

Ditt argument om försäljningsknep är det larvigaste jag någonsin läst och jag kommer inte ens kommentera det men det finns gott om underlag till att det är vågformad dämpning som används i professionella sammanhang där ljudkvalitet är A och O.

I verkligheten handlar det inte om att döda allt ljud till vilket pris som helst utan att släcka och bryta de ljudvågor som interfererar. Det går inte stänga in värmen från flera hundra watt av högpresterande komponenter, de lådor som är tillför att stänga in ljud genom att kapsla in datorer genererar katastrofala temperaturer som följd men kan fortfarande låta störande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Du verkar ha blandat ihop diffusorer med absorbenter för mycket av ditt resonemang är motsägelsefullt.
http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling
Att använda trä för att minska effekten av ett högfrekvent ljud så som hårddisktjut är rent vansinne

Vibrationer kan man lösa hur som helst men det täcker inte högfrekventa ljud som bildar stående vågor och är mycket värre än vibrationerna. Det finns artiklar på SPCR och som de länkar till angående problemet och hur man bryter dem effektivast. Det finns inget som säger vilken tjocklek man måste ha på ljuddämpning och det finns rejält tjocka och täta vågformade mattor med ett lager av bitumen avsedda för båtar även på biltema.

Om du tittar på de spektrum av ljud som avges när en hög-RPM disk skriver så inser du själv hur mycket av problemen som ligger i de högre frekvenserna i inte i vibrationer för det är inte en 5400 disk. Ditt tillvägagångssätt är kanske bättre på att minska vibrationers ljudstyrka i absoluta tal men i verkligheten överensstämmer inte den subjektiva upplevelsen med den objektiva om en frekvens är tillräckligt utmärkande för att vara störig, även om det faktiska ljudtrycket bara är 12 dB.
De värmeproblem som skapas om man försöker absorbera allt ljud i en dator gör allting dessutom ohanterligt, så vågformad ljuddämpning är förenligt med en dator utan störande stående vågor som resultat av fläktar och diskar och för den delen även lägre temperaturer än motsvarande dämpning i form av parallella shets.
Hellre har jag en faktiskt högre signal av en signal med brett spektra som är lätt att ignorera jämfört med en lägre signal av en otroligt störande stående våg.

Ditt argument om försäljningsknep är det larvigaste jag någonsin läst och jag kommer inte ens kommentera det men det finns gott om underlag till att det är vågformad dämpning som används i professionella sammanhang där ljudkvalitet är A och O.

I verkligheten handlar det inte om att döda allt ljud till vilket pris som helst utan att släcka och bryta de ljudvågor som interfererar. Det går inte stänga in värmen från flera hundra watt av högpresterande komponenter, de lådor som är tillför att stänga in ljud genom att kapsla in datorer genererar katastrofala temperaturer som följd men kan fortfarande låta störande.

Det du verkar vilja komma åt är diffusion, eftersom du föreslår ett vågformat material. Jag ser ingen annan tillämpning där vågmaterial skulle vara överlägset ett jämntjockt material som innehåller mer material än ett vågformat. Att diffusera ljudvågor med hjälp av mjukt, poröst material är värdelöst. Ljudet absorberas av materialet istället för att brytas av och skickas iväg åt andra håll för att sedan dö ut med sträckan ljudet färdas. Jag har aldrig hävdat att TS ska använda trä, men vill man diffusera ljudvågor så är trä VÄLDIGT effektivt om man har någon slags diffusorform på det hela. Att ta bort högfrekventa stående vågor går bra med absorption, och då minskar man även den totala ljudnivån för detta material dämpar frekvensera ända ner till att kvartsvåglängden är lika tjockt som materialet. Är kvartsvåglängden större än materialtjockleken är dämpningen ineffektiv. Med med en 2cm tjock skumskiva dämpar man effektivt ner till 4.3kHz. Med en vågformad profil så skulle dämpningen vara mindre, eftersom tjockleken bara är 2cm tjock på en liten del av ytan medan den för det mesta är mindre. Alltså skulle ett material med vågformad profil och samma tjocklek inte dämpa nära på lika effektivt som ett jämntjockt material.

Bitumen har ingenting med ljuddämpning att göra. Bitumen används för att öka massan av en panel för att på så sätt öka energin som krävs för att få panelen att vibrera. Det är dock inte en så bra lösning för det finns mer energi i låga frekvenser och när det gäller högtalare så är det bättre att använda ett lätt och styvt material (t.ex björkplywood) istället för ett tungt material som MDF.

Varför är mitt argument om försäljningsknep det larvigaste du någonsin läst? Du vågar ju inte ens kommentera det.
Jag har nyligen köpt högtalare av en som har över 30 år i branschen och jag har inte fått något vågformat material. Jag har fått platta skivor och ull. När jag byggde mina förra högtalare så rekommenderade folk med också över 30 år i branschen ett "platt" material, inget vågformat. Här ser du exempel på bra material för dämpning i högtalare http://www.supersonic.se/category.html/dampmaterial

Om man ska göra som du säger, bara dämpa de frekvenser som är speciellt utmärkande, så får man nog mäta upp dessa frekvenser och sedan anpassa tjocklek och position av dämpmaterial utifrån det och det är nog inget som TS är sugen på att göra.

Billigaste, enklaste och bästa lösningen är fortfarande att hänga upp hårddisken i gummiband i en 5.25" plats. Då går det inte ut några vibrationer alls i chassiet och det enda du hör av hårddisken är suset från snurrandet och det överröstas ändå av fläktarna i datorn (ja, även om du kör dom på 5v så överröstar dom en hårddisk).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Tycker att många överdriver när det kommer till 7200rpm diskar!

Jag sitter själv på 6st 7200rpm i samma låda och jag hör dom inte!!

Nu har jag visserligen dämpat dom efter konstens alla regler, man får ha lite fantasi, dom sex hårdiskarna jag har i en låda (ett väldigt billigt random chassi) så har jag klistrat på "möbeltassar" på alla! (istort sett helt ljudlöst)

En annan låda jag har, så har jag 4st 7200rpm som sitter i gummibandslösning, och min åsikt är att det funkar allra bäst! Helt ljudlöst!! (klart man hör armarna jobba, det går inte att komma ifrån)

Båda lådorna har jag kastat in i en garderob så efter konstens alla regler, helt ljudlöst

"konstens alla regler" lär man sig efter en tid här på forumet, men man måste göra det med, inte bara läsa

Och just det, jag har även ett par 72: or i min burk bredvid mig med möbeltassar, oringar runt alla skruvar (inga silikondataskitskruvringar utan riktiga oringar från en bilmekarverkstad) och det är riktigt tyst

Det som gäller är att prova sig fram, dämpa/tryck med fingrarna. Lyssna var (o)ljudet kommer ifrån, sen är det bara att prova sig fram o köra på uteslutningmetoden.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

"Som namnet antyder, så är absorbenter till för att absorbera ljudet så att det inte kan reflekteras tillbaks ut från väggen som det träffar. Att använda tyngre material gör inte alltid så stor nytta jämfört med lättare, eftersom man är ute efter att materialet ska kunna vibrera med det inkommande ljudet - och genom denna vibration bromsa upp ljudet och omvandla det till värme.
Det finns absorbenter i form av akustikskum, mineralull, hårdare glasfiberskivor och olika träkonstruktioner (träkonstruktioner används dock främst till avstämda basfällor och inte för högre frekvenser)."

"Med en diffusor är målet att sprida ut ljudet i stället för att absorbera. En diffusor är därför alltid gjord i ett hårt material, som exempelvis trä, hård cellplast, plast eller glasfiber. De kan se ut på olika sätt. Vissa består av en böjd skiva, som gör att ljudet sprids ut längs skivans kurva. Vissa består av varierande mönster som gjuts av plast eller glasfiber. Vissa består av en serie "torn" av olika höjd som splittrar upp ljudet och ger en spridning både i riktning och tid. Gemensamt för alla, är att ju fler olika höjder det finns i diffusorn, desto större frekvensområde kommer att diffuseras."

"Det enda välfungerande sättet att behandla stående vågor, är att bygga avstämda basfällor för just de frekvenser som ställer till problem. Detta kan göras med Helmholtz-resonatorer, Panel-resonatorer och liknande.
Om man i stället skulle dämpa bort stående vågor med porösa absorbenter, så behöver de ha samma tjocklek som 1/4 våglängd av den frekvens man har problem med (strax över 2m vid 40Hz - så det blir inte särskilt praktiskt...)."

Märk väl den sista delen, om stående vågor. I rumsakustik så är det oftast i basen man pratar om stående vågor, och då är porösa material inte speciellt effektivt det är vi nog överens om. Därför man bygger helmholtzresonatorer osv. Men nu är vi i en datorlåda och det är högfrekventa ljud vi pratar om och då är absorption ett alternativ. Är frekvensen för låg för att det ska gå att absorbera den effektivt så finns det nog inget sätt att lösa det i datorlådan heller utan isåfall ska man försöka sig på att installera någon mini helmholtzresonator men då vet jag inte om det går att göra sådana för höga frekvenser och i en datorlåda har man nog flera olika frekvenser där stående vågor uppstår och därför behövs flera olika helmholtzresonatorer på väl utvalda ställen.

Märk även delen om diffusorer. Kan citera igen "Med en diffusor är målet att sprida ut ljudet i stället för att absorbera. En diffusor är därför alltid gjord i ett hårt material, som exempelvis trä, hård cellplast, plast eller glasfiber."
Ett poröst material som vågformat skum har inga diffuserande egenskaper, bara absorberande, eftersom det är just mjukt och poröst. Alltså är vågformat material bara bra för absorbering och då är ett jämntjockt alternativ effektivare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Låter som ett måndags ex. av en hårddisk det här.. Paj med andra ord.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Tycker att många överdriver när det kommer till 7200rpm diskar!

Jag sitter själv på 6st 7200rpm i samma låda och jag hör dom inte!!

Nu har jag visserligen dämpat dom efter konstens alla regler, man får ha lite fantasi, dom sex hårdiskarna jag har i en låda (ett väldigt billigt random chassi) så har jag klistrat på "möbeltassar" på alla! (istort sett helt ljudlöst)

En annan låda jag har, så har jag 4st 7200rpm som sitter i gummibandslösning, och min åsikt är att det funkar allra bäst! Helt ljudlöst!! (klart man hör armarna jobba, det går inte att komma ifrån)

Båda lådorna har jag kastat in i en garderob så efter konstens alla regler, helt ljudlöst

"konstens alla regler" lär man sig efter en tid här på forumet, men man måste göra det med, inte bara läsa

Och just det, jag har även ett par 72: or i min burk bredvid mig med möbeltassar, oringar runt alla skruvar (inga silikondataskitskruvringar utan riktiga oringar från en bilmekarverkstad) och det är riktigt tyst

Det som gäller är att prova sig fram, dämpa/tryck med fingrarna. Lyssna var (o)ljudet kommer ifrån, sen är det bara att prova sig fram o köra på uteslutningmetoden.

Beror på min Gamla 7200 vibrerade så hårt att jag var tvungen att köpa 2 nya
Men dom 2 nya är nästan helt tysta man hör dom inte över fläktarna iaf.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Har också en WDC Black 1 TB 7200Rpm. Låter ingenting för mig

Visa signatur

Lur: IPhone 6+. Lur 2: IPhone 7 Platta: IPad Air Skärm: BenQ 24" 3D LED XL2411T
Speldator: Chassi: CM Storm Stryker, Grafikkort: Gigabyte GTX 680, RAM: 16GB, SSD: Intel 520 120GB,
Hårddisk: WD Caviar Black 1TB, Nätagg: Corsair GS800W, Processor: Intel i7 6700k 4 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Blacken är absolut den snabbaste 7200rpm jag kört som os disk har en r4 med dock inte testat den men ingen vibrerar så mycket som blacken! Nästa 7200 rpm om det någonsin blir någon mer troligen ssd men då skulle det nog bli samsung diskar dem har vart mycket tysta för mig för att vara så snabba var, f1 serien var det jag köpte förr dnnan blacken. Förstår inte hur Jooker står ut med massa raidade black:P

jookeer har 6 st Black i RAID5 upphängda med nylonstrumpesnören. Har klippt till snören av frugans nylonstrumpor. Blir väldigt tyyyyyssst.

Sen har jag en bunt Black monterade med skruvar i andra chassin, å där låter dom vid tex. defrag.