Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trinnit
-------spoilervarning------------------------------

Jag är väl inte direkt strategiexpert här, men med tanke på försvaret så tyckte jag att det var vettigt att rusta upp iallafall murarna och skaffa en smedja. Smedjan kommer du att behöva använda för att uppgradera soldaterna med rustning och dyl, murarna kan jag tänka mig är användbara att ha.
Fixar du upp vägar och liknande så kan du dra in lite mer pengar till keepet, men det är inga stora summor det rör sig om.
Jag byggde tornet till de nio grabbarna, men om det var så användbart vet jag inte...tror att det vettigaste är att satsa på soldaterna.
Jag utrustade dock alltsammans, hade ganska mycket pengar vid den tidpunkten i spelet. Spelar ingen större roll i vilken ordning du tar det, så länge du får allt gjort innan du ger dig av för att förstöra broar. Tar dock ingen längre tid att få sakerna gjorda, byggkillen försvinner visserligen iväg när du pratat med honom, men går du in i tex värdshuset så står han på plats igen när du kommer ut.

Tiptop! Tack för tipsen.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har problem med att komma vidare efter jag klarat av Batha ( nån Lizardboss) antagligen ska det komma en cutscene efteråt för jag kan inte gå vidare någonstans, vad göra? Har senaste patchen, kan man ta hjälp av konsollen och skriva i nåt så man kommer vidare??

Ja vet inte om jag gör rätt men får ju upp ett fönster eller vad man ska säga med en "#" det är det som är konsollen eller?

Där hade jag tänkt skriva

DebugMode 1
runscript 3010_a_cut_batha(210)
Debugmode 0

Men så fort jag tryckt enter efter första raden så kommer det upp nått om failure bla bla command....hur skriver man in det här då?

Permalänk
Medlem

Nån som har bra koll på Neverwinter nights 2 ?

Har en klurig fråga som jag skulle bli helnöjd av att få besvarad.

Jag spelar multiplayer med två polare. Jag är spelar som Elf/Drow sorcerer inriktning Evoker.
Min gubbe är klen som attan och inte till alltför mycket hjälp i striderna, så när jag äntligen levlat upp till level 6 och valt trollformeln ''fireball'' trodde jag att det äntligen skulle bli lite ändring till det bättre.

Problemet är att jag har ikonen för fireball i min quickcast many för spells men ikonen är nedsläckt. Det hjälper inte att vila, jag får ändå inga ''fireballs'' att kasta.
Grymt irriterande.

Någon som vet om detta är en bugg i spelet eller om det är något annat jag måste göra innan jag kan kasta mitt nya spell ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Nån som har bra koll på Neverwinter nights 2 ?

Har en klurig fråga som jag skulle bli helnöjd av att få besvarad.

Jag spelar multiplayer med två polare. Jag är spelar som Elf/Drow sorcerer inriktning Evoker.
Min gubbe är klen som attan och inte till alltför mycket hjälp i striderna, så när jag äntligen levlat upp till level 6 och valt trollformeln ''fireball'' trodde jag att det äntligen skulle bli lite ändring till det bättre.

Problemet är att jag har ikonen för fireball i min quickcast many för spells men ikonen är nedsläckt. Det hjälper inte att vila, jag får ändå inga ''fireballs'' att kasta.
Grymt irriterande.

Någon som vet om detta är en bugg i spelet eller om det är något annat jag måste göra innan jag kan kasta mitt nya spell ?

Du har antagligen för låg karisma, tror du behöver minst 13 karisma för att kasta level 3 spells ( du borde ha maxat karisman eftersom det är sorcens viktigaste stat )

För övrigt så är tyvärr inte wiz/sorcs specielt bra i D&D 3.5, bäst är cleric/druid, beroende på vilka spells man använder så är de bättre fighters än fightern och bättre magiker än wiz/sorc.
Som regelsystem i ett dataspel är det tyvärr väldigt obalancerat

Fighter går också bra, med ett tvåhandsvapen + 5 nivåer i frienzied berserker ( kör "improved powerattack" hela tiden ) så kommer du att vara till betydligt mer hjälp i striderna.

ladda ner den här modulen, gör en ny gube, levla upp den till dina kompisars nivå och kör den istället :

http://nwvault.ign.com/View.php?view=NWN2ModulesEnglish.Detai...

tex nåt sånt här :

Human Fighter

STR 18
DEX 12
CON 12
INT 12
WIS 10
CHA 10

Background : Natural Leader

Lägg alla statpoäng du får när du levlar upp i styrka ( str)

Skills, maxa följande :

Lore
Tumble
Use Magic Device
Valfri, tex Diplomacy ( alternativt sätt 14 i con och 10 i int )
( måste lägga 3 points i perform på bardnivån för att få bardsong )

levla efter följande schema:

1 Fighter - Luck of Heroes, Power Attack, Able Learner
2 Bard - (lägg 3 points i perform )
3 Fighter - Cleave, Weapon Focus (Falchion)
4 Fighter
5 Fighter - Weapon Specialization (Falchion), ( se till att du har 8 points i lore)
6 RDD - Great Cleave
7 RDD
8 RDD
9 FB - Improved Powerattack
10 FB
11 RDD
12 RDD - Improved Critical (Falchion)
13 FB
14 FB
15 FB - Power Critical (Falchion)
16 FB
17 FB
18 FB - Knockdown
19 FB
20 FB

FB = Frienzied Berserker
RDD = Red Dragon Disciple

Permalänk
Medlem

Ahh, tack för långt och utförligt svar !

Jag hade 12 i karisma, så jag kunde lösa det hela genom en mask som gav mig +1 i karisma, så nu kan jag kasta fireball formeln och andra på level 3.

Vi har kommit så långt i spelet (är nog inte allför långt i från slutet) att jag nog ändå kör vidare med min något misslyckade sorcerer.
Fireball formeln är iallafall väldigt effektiv, dessutom har jag väldigt hög ''lore'' och en ring som dessutom ger +5 i lore, så jag är killen i gänget som kan identifiera i princip vilket föremål som helst.

En av oss kör för övrigt som fighter och är grymt effektiv. Han har en magisk jätteyxa och är bepansrad med de värsta skjöldarna man kan hitta.
Ibland blir det nästan lite löjligt. Alla andra har dött och han står kvar utan en skråma och dunkar ner en 10 orker samtidigt...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Har ett litet problem, har kommit till ett ställe där gubben man beskyddar säger att man ska gå till en kista och stänga nån dörr så att inte demonerna kommer in i huset, men när man går till kistan så händer ingenting och om man pratar med nån i partyt så säger dom att han är skadad, i journalen står det att lord tavorick är skadad och att man ska döda alla demoner i huset och sen prata med honom, men det finns inga demoner i huset, har jag gjort nått fel?

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem

Då var det ute.. eller är detta ingen nyhet?

Expansion till NWN 2 Mask of the betrayer komer Q4 2007 enligt Webhallen.. http://www.webhallen.com/prod.php?id=75769&ref=Prisjakt

"In Neverwinter Nights 2: Mask of the Betrayer, players are transported back to the Forgotten Realms shortly after the events detailed in the original Neverwinter Nights 2.

Following the climactic battle against the King of Shadows, the player awakens alone and stranded deep beneath the earth. Surrounded by a horde of evil spirits, the player embarks on an epic adventure that reveals his true destiny.

Set in harsh, spirit-rich Rashemen, near the powerfull nation of Thay, Neverwinter Nights 2: Mask of the Betrayer will present players with an exciting new campaign; epic levels; dozens of new feats and spells; new races, base classes and prestige classes; new companions; new weapons, armour and crafting options; hordes of new monsters; and enhanced modding tools."

Permalänk

Har precis börjat spela och har lite frågetecken.. Kan någon förklara enchanting? Jag är en Wizard och har en quarterstaff +2 jag skulle vilja göra något ballt med, men jag har ingen aning hur det går till. Vad behöver jag och hur gör jag?

Dessutom, kan man inte byta familiar på något sätt? Jag fick inte välja i början och nu springer jag runt med en ful råtta

Permalänk

Tror inte att det går att byta familiar och +2 gör att du får +2 i attack och skada. Tror inte att de går att "uppgradera".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SheepPowa
Tror inte att det går att byta familiar och +2 gör att du får +2 i attack och skada. Tror inte att de går att "uppgradera".

Jo, man ska ju kunna lägga till typ ljus och sånt, men jag vet inte hur. När är det man får välja familiar förresten? Jag skapade en ny wizard nu bara för att testa men det finns ju verkligen inget val. KASST!

Permalänk
Medlem

Det beror på alignment vad du får för familiar... neutral har en katt tror jag, och onda nån flygande liten sak

Permalänk

Heh, trodde man kunde välja, kunde man ju i 1:an.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Det beror på alignment vad du får för familiar... neutral har en katt tror jag, och onda nån flygande liten sak

Jag fick en jävla iller som neutral Sjukt ocoolt. När jag körde evil fick jag en råtta. Kan man inte få ha en korp eller nått iaf?

Permalänk
Medlem

Någon som testat storm of zehir än?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Årets bump hehehehe

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

Jag har Storm of Zehir. Jag gillar det skitmycket, men folk som funderar på att köpa ska definitivt tänka på att SoZ är *väldigt* annorlunda än NWN2 kampanjen och Mask of the Betrayer.
SoZ är mycket mer en mix av Icewind Dale/Temple of Elemental Evil (i att du skapar ditt party och ingen karaktär är "hjälten" så att säga, partyt är hjälten) samt spel som Heroes of Might and Magic/Pirates i att det finns en "Overland Map". Om någon har spelat det gamla (och fantastiska) spelet Darklands så ger det en hyfsat bra bild av vad utvecklarna ville göra med Storm of Zehir.

Men som sagt, om ni letar efter "Bioware modellen" av rollspel så är Storm of Zehir definitivt inte spelet för er. Det handlar mycket mer om old-school D&D style på det hela. Saker som story och färgstarka karaktärer är absolut inte i fokus (vilket har gjort många på Bioware forumet arga, heh).

Permalänk
Hjälpsam

Finns det något som inte gör många på Bioware forumet arga?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Starwars
Jag har Storm of Zehir. Jag gillar det skitmycket, men folk som funderar på att köpa ska definitivt tänka på att SoZ är *väldigt* annorlunda än NWN2 kampanjen och Mask of the Betrayer.
SoZ är mycket mer en mix av Icewind Dale/Temple of Elemental Evil (i att du skapar ditt party och ingen karaktär är "hjälten" så att säga, partyt är hjälten) samt spel som Heroes of Might and Magic/Pirates i att det finns en "Overland Map". Om någon har spelat det gamla (och fantastiska) spelet Darklands så ger det en hyfsat bra bild av vad utvecklarna ville göra med Storm of Zehir.

Men som sagt, om ni letar efter "Bioware modellen" av rollspel så är Storm of Zehir definitivt inte spelet för er. Det handlar mycket mer om old-school D&D style på det hela. Saker som story och färgstarka karaktärer är absolut inte i fokus (vilket har gjort många på Bioware forumet arga, heh).

Det låter helt klart trevligt, och det kostar ju inte mycket heller. Vilka förbättringar i gameplay upplever du?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond

Permalänk
Medlem

Min favorit är kanske inte så mycket en förbättring, som ett annat tillvägagångssätt, men det funkar fantastiskt för detta partybaserade spel. De har gjort om dialogfönstret lite, så att du ser nu porträtten av alla dina karaktärer i fönstret. Detta betyder att du kan skifta karaktär i själva dialogen. Det är alltså inte alltid din "hjälte"som snackar, du kan välja själv.
Det är en jättesnygg utveckling av spel som Icewind Dale, där du också kunde välja vem som snackade, men du var tvungen att välja innan du började en konversation.

När en medlem i ditt party har någonting annat att säga än karaktären du har markerad för tillfället, så ser man en liten pratbubbla på denna karaktärens porträtt, och det är bara att klicka så ser du var den karaktären kan säga. Till exempel så har din Fighter kanske ett annat dialogval (säg via Intimidate) än din markerade karaktär, då dyker det upp en pratbubbla på din Fighter för att låta dig veta det. Och det finns många olika dialogval via färdigheter, alignment och till och med gudar. Det funkar fantastiskt bra.

Det finns också en overland map nu (tänk världskartan i typ Kings Bounty eller Heroes of Might and Magic). Här springer man omkring och hittar små saker baserat på den valda karaktärens färdigheter. Mitt råd skulle vara att designa en karaktär till att vara just ledare på Overland Map. Hide eller Move Silently är VÄLDIGT viktiga, för annars kommer du springa på fiender stup i ett.
Kartan är rätt så enkel i design (du springer runt och hittar små ställen osv) men det get en fin känsla av upptäckt. Hela spelet är också totalt fritt från levelscaling, och man kan definitivt springa in i trubbel om man inte är försiktig. Du kan ränna iväg vart du vill så snart man börjar resa på kartan.

Generellt sett så tycker jag svårighetsgraden (jag spelar på Hardcore) är mycket bättre överlag än i de två andra kampanjerna. "Random encounters" är på tok för lätta dock, men de finns en del riktigt roliga strider här och var. SoZ har också ett nytt dödssystem (där man verkligen kan dö och behöva Resurrection) vilket hjälper mycket.

Ovan saker är de saker som jag gillade mest med expansionen. Många gillar inte alls kartan och de väldigt många fiender som finns där. Jag kan förstå det på ett sätt, men samtidigt... Om du designar en bra ledare (igen, med Hide eller Move Silently för och främst) för kartan så kan man undvika nästan all Random encounters.
Om man bestämmer sig för att slåss mycket på kartan (och även annars då man kan hitta många små ställen på kartan), så blir det också en väldig massa loading screens, och de är relativt långa i NWN2... Kanske den sämsta delen av SoZ.

Som sagt, det finns inga djupa karaktärsinteraktioner eller superdjupa stories att ta del av i SoZ, men jag tycker inte det skadar spelet precis som det inte skadar spelet i Pirates! eller vad det nu kan vara. SoZ är designat för att vara en annorlunda upplevelse än NWN2 och MotB från botten och upp. För det mesta lyckas det tycker jag.

Permalänk
Medlem

Det verkar helt enkelt som ett klassiskt rollspel med NWN2-motorn. Helt klart värt ett köp alltså. Hur är det med spellängden och omspelbarhet? Kan man spela om igen med 3-4 olika partys eller så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut det är värt att spela om. Jag har spelat genom det två gånger och planerar definitivt att spela det igen.
Det finns inte jättemånga "stora val" att göra i spelet (finns dock definitivt några stycken). De som finns reflekteras i slutet. Man får en klassisk "slideshow" där man får reda på vad som hänt med ställena man besökt.
Som sagt, bara att prova olika parties är underhållande som tusan. Och NWN2 har ju verkligen många olika kombinationer att prova på.

Spellängden, hm... Svårt att säga. Beror ju väldigt mycket på hur mycket man utforskar. Jag gillar definitivt att utforska mycket, och spelet varade definitivt längre än tex Mask of the Betrayer för min del. Mycket av innehållet är relativt simpelt (många quests är väldigt enkla i upplägg) men det finns väldigt mycket att göra. Och man behöver definitivt all exp man kan få i slutet. Sista bossen är ganska jävlig om man säger så, bästa fighten in NWN någonsin utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Nu tanker jag leka necromancer och dra upp den har traden fran de doda

Hur ar det med nwn 2 nu ar det spelbart eller kraschar det fortfarande sa det star harliga till?

Ar sugen pa att kopa expansionerna och borja spela igen

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Var ett tag sedan jag spelade men efter några Patchar blev NWN2 helt stabilt, i alla fall för mig.
En sak jag var tvungen att göra var att köra med ganska enkla skuggor, ATI och NWN2:s skuggor gillar inte varandra

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Kul spel alla karaktärer och skills osv, men inte särskilt bra story och känsla. Kanske skulle testa nån expansion.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Kul spel alla karaktärer och skills osv, men inte särskilt bra story och känsla. Kanske skulle testa nån expansion.

Expansionerna hjälper inte storyn eller känslan, haha. NWN2 är otroligt stelbent. Vill du ha nåt liknande med bättre känsla (och iof lite kass story också) så har du Drakensang.

Permalänk

ja det är def spelbart numera, spelade faktiskt igenom det för bara 2-3veckor sedan. småbuggar finns ju kvar lite här och där men inga spelbrytande buggar vad jag märkte iaf...denna gången:P

har precis börjat lira första exp nu. känns som en bättre story och framförallt verkar dom ha höjt svårghetsgraden ordentligt, åtminstone på vissa ställen.
Det är dock väldigt mycket text läsande i expansionen för dom som inte gillar det.

annars kan jag bara hålla med om att drakensang, om än med sina egna småbuggar här och där är ett betydligt bättre spel på sågott som alla punkter. Var väldigt positivt överraskad av det

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk
Medlem

Jag la iaf min bestallning nyss, hoppas discshop ar snabba

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har haft det i några år nu men aldrig orkat spela igenom det, måste göra det snart..

Permalänk
Medlem

Nagon som ar sugen pa atta dra igenom storyn med mig nar jag far hem spelen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjena, tänkte börja lira det här, har aldrig lirat det förut:P Hur är det? liknar det något annat RPG? roligaste klassen och varför? något annat man bör veta? Ni behöver inte svara på alla frågor men skulle vara schysst:) Vill veta vad man kan förvänta sig, därför jag frågar.

Tack på förhand:)