Color Theme för Eclipse, hur få det funka för html?

Permalänk
Medlem

Color Theme för Eclipse, hur få det funka för html?

Halloj,

Sitter lite ofrivilligt i Eclipse (är Netbeans-fantast, men måste nu jobba med Eclipse av olika anledningar) och försöker se till att få lite syntax coloring för att se vad jag egentligen gör...

Har installerat Color Theme-pluginen, som fungerar fint för mina java-filer. Men mina HTML-filer är fortfarande lika grå och dassiga som tidigare. Någon som har en aning om hur jag löser det problemet? Har testat flera av de medföljande themesen utan framgång. Har även försökt ladda ner fler themes, men förstår ärligt talat inte hur man lägger in dem..

Någon eclipse-nörd som kan hjälpa en stackars netbeans-tok att känna sig lite mer hemma?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Halloj,

Sitter lite ofrivilligt i Eclipse (är Netbeans-fantast, men måste nu jobba med Eclipse av olika anledningar) och försöker se till att få lite syntax coloring för att se vad jag egentligen gör...

Har installerat Color Theme-pluginen, som fungerar fint för mina java-filer. Men mina HTML-filer är fortfarande lika grå och dassiga som tidigare. Någon som har en aning om hur jag löser det problemet? Har testat flera av de medföljande themesen utan framgång. Har även försökt ladda ner fler themes, men förstår ärligt talat inte hur man lägger in dem..

Någon eclipse-nörd som kan hjälpa en stackars netbeans-tok att känna sig lite mer hemma?

Jag har också alltid kört NB, men på jobbet kör jag alltid Eclipse, fast jag kör bara java.
Du kan inte köra nån annan då, typ notepad++ eller nåt?

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Njae, jag sitter och utvecklar en Android-app genom PhoneGap, och då känns det ju lättast att redigera alla filer i en och samma IDE. Visst går det att öppna t.ex. html-filerna i en annan editerare, men då slutar det bara med att jag har dem öppna på flera ställen och skriver över alla ändringar

Vad jag förstår ska det ju gå att få syntaxfärger även på html-kod, har ju sett exempel på det, känner mig bara totalt lost på hur man gör det

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Halloj,

Sitter lite ofrivilligt i Eclipse (är Netbeans-fantast, men måste nu jobba med Eclipse av olika anledningar) och försöker se till att få lite syntax coloring för att se vad jag egentligen gör...

Har installerat Color Theme-pluginen, som fungerar fint för mina java-filer. Men mina HTML-filer är fortfarande lika grå och dassiga som tidigare. Någon som har en aning om hur jag löser det problemet? Har testat flera av de medföljande themesen utan framgång. Har även försökt ladda ner fler themes, men förstår ärligt talat inte hur man lägger in dem..

Någon eclipse-nörd som kan hjälpa en stackars netbeans-tok att känna sig lite mer hemma?

Jag är inte säker på att det går utan ett tillägg för HTML. Du skulle kunna testa att installer Aptana studio: http://marketplace.eclipse.org/node/428038#.UIFHdcXmNRI

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Njae, jag sitter och utvecklar en Android-app genom PhoneGap, och då känns det ju lättast att redigera alla filer i en och samma IDE. Visst går det att öppna t.ex. html-filerna i en annan editerare, men då slutar det bara med att jag har dem öppna på flera ställen och skriver över alla ändringar

Vad jag förstår ska det ju gå att få syntaxfärger även på html-kod, har ju sett exempel på det, känner mig bara totalt lost på hur man gör det

Var tvungen att testa, jag har färger iaf.
Provade bara att skapa ny htlm-fil i ett projekt, och ser färger iaf. Inga grå dassiga här inte
Och jag har inte installerat några plugins etc till htlm, ren standardinstallationen angånede html då.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Under Preferences/Web/HTML Files/Editor/Syntax Coloring kan du ändra precis till vilka färger du vill.

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ePoint:

Under Preferences/Web/HTML Files/Editor/Syntax Coloring kan du ändra precis till vilka färger du vill.

Har inte Web under preferences.. kan jag ha tankat ner en Eclipse-version utan stöd för HTML? Skulle ju förklara en del i så fall? xD

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Eclipse IDE for Java EE Developers
Package Details
Tools for Java developers creating Java EE and Web applications, including a Java IDE, tools for Java EE, JPA, JSF, Mylyn and others.

Är troligtvis den du vill ha...

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner plugins för web development separat, bara onödigt att byta till EE versionen av Eclipse som är packad med annat skit.
Typ Eclipse Web developer Tools alternativt så kanske det räcker med Web Page Editor pluginen. Bara söka bland i "Install New Software" alternativt google lite.

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnejs:

Du kan ladda ner plugins för web development separat, bara onödigt att byta till EE versionen av Eclipse som är packad med annat skit.
Typ Eclipse Web developer Tools alternativt så kanske det räcker med Web Page Editor pluginen. Bara söka bland i "Install New Software" alternativt google lite.

Finns något som heter Eclipse Market Place, är osäker på om det följer med om man tar en icke EE-version. Dock går det att installera marketplace också i efterhand på de andra versionerna då jag gjort det själv någon gång.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, laddade ner Web Development Tools och nu funkar det hyggligt! Enda jag saknar är lite error highlighting också när syntaxen inte stämmer. Kanske finns något plugin för det med?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tack för tipsen, laddade ner Web Development Tools och nu funkar det hyggligt! Enda jag saknar är lite error highlighting också när syntaxen inte stämmer. Kanske finns något plugin för det med?

Hmm, syntax highlighting och även code completion borde fungera? Testa att högerklicka på filen i Package Explorer och välj sedan validate. Då borde det funka och felen borde även listas i Problems vyn om du har den fliken uppe.

Annars är det kanske enklare att ta ner versionen "Eclipse IDE for Java EE Developers". Som någon sa, det kanske är lite bloataktigt, men de flesta pluginsen laddas on demand med OSGi så det skall inte direkt påverka prestandan särskilt mycket. Sedan går det ju även att stänga av sådant som ändå envisas med att starta under Preferences->General->Startup and Shutdown.