Permalänk
Medlem

Kylpasta på CPU-pinnar

Tjo bois

Min kompis har råkat få kylpasta på cpu pinsen, hur ska man ta bort detta?
Pastan ligger på plast och på toppen av pinsen, det är inte så himla mycket pasta på den

Problem med datorn var att den ej gick att starta före, felsökte den men hitta inget fel förutom en distans som inte satt i helt och blev inte helt inskruvad, ingen kontakt med moderkorten antar jag eftersom huvudet inte satt mot kortet? Allt starta förutom mus, tangetbord och skärmen fick ej bild. ( funkar på annan dator)

Men när han tog upp cpu kylaren följde cpun med och var fastlimmad på kylaren och den snurra runt när den kom loss så nu är det lite pasta på den.

AMD FX 6100 BE, original kylpasta.

Visa signatur

Intel Core i5 750 | GTX 260 | 4GB | Gigabyte P55-UD3

Permalänk

Tops och propylalkohol? finns på apoteket för ca 60kr.

Permalänk
Hedersmedlem

Blås rent med bromsrengöring på sprayburk. Würth som jag använder är iaf helt ofarlig mot plaster men ändå mycket effektiv rengörare. Att börja pilla med mekanisk rengöring tror jag är vanskligt och riskabelt ur flera aspekter, bl a ESD.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Fast bromsrengöring innehåller nafta vilket innehåller olja vilket man inte borde ha på elektronik. sen innehåller den även propylakohol/propanol vilket är standard att använda på känslig elektronik. Däremot är tops kanske inte det bästa då man riskerar att böja pins men en liten pensel samt propyl är ultimat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nakednakedguy:

Fast bromsrengöring innehåller nafta vilket innehåller olja vilket man inte borde ha på elektronik. sen innehåller den även propylakohol/propanol vilket är standard att använda på känslig elektronik. Däremot är tops kanske inte det bästa då man riskerar att böja pins men en liten pensel samt propyl är ultimat.

Skojar du? Ingen olja i bromsrengöring! Hur tror du det hade gått? Tänka först, skriva sedan är ett bra talesätt.

För övrigt använder jag ofta speciell elektronikrengöring med olja för potentiometrar, kontakter osv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Enklaste är att köpa en alkohol som du doppar cpu i. Finns på apoteket. Helst ska den vara helt utan olja. Sedan ber du någon som har tryckluft att blåsa den rent. Finns också att köpa tryckluft på burk hos biltema.

Permalänk
Medlem

T-röd brukar jag använda för att ta bort kylpasta, en lagomt hård pensel doppad i t-röd borde funka tycker jag. Borde ju inte böja pinnarna nåt

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd

T-röd har nog olja. Inte den bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Blås rent med bromsrengöring på sprayburk. Würth som jag använder är iaf helt ofarlig mot plaster men ändå mycket effektiv rengörare. Att börja pilla med mekanisk rengöring tror jag är vanskligt och riskabelt ur flera aspekter, bl a ESD.

CPU pins är inga micro kretsar och bör därmed klara ESD tror jag.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Avstängd

Om du går in till ICA och köper Aceton, kemiskt ren. Så funkar den bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Skojar du? Ingen olja i bromsrengöring! Hur tror du det hade gått? Tänka först, skriva sedan är ett bra talesätt.

För övrigt använder jag ofta speciell elektronikrengöring med olja för potentiometrar, kontakter osv.

Nej det är ingen olja i bromsrengörning. Det är lösningsmedel som löser upp olja som skyddar nya bromskivor från rost smuts etc ifrån fabrik till montage på bil. ( Jobbar mkt med bilar)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

T-röd har nog olja. Inte den bästa.

Det har det väl inte?

T-röd innehålle:r denaturerad (vad nu det innebär) etanol och färgämne. Källa: Flaskan framför mig

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Aceton fräter ju? Kemiskt ren bensin skulle jag nog kört på. Använder jag för att få bort kylpasta iaf. Pensel låter ju smart, alternativt "doppa" i en genomdränkt bomullstuss?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4) | ROG Strix B550-I Gaming | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Använd iiiiiiinte tops. Har gjort exakt samma sak som du men tops var extremt dåligt.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Jag har gjort ren cpu'n från kylpasta med hjälp utav T-röd och tops flera gånger utan problem..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Dessutom leder inte olja i allmänhet ström vilket gör det ofarligt till att börja med. Dock fortfarande något man ska undvika på elektronik.. hehe

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja, så länge man inte ska kyla fungerar det alldeles utmärkt med olja. Men kanske dumt att spraya på en processor som man förhoppningsvis vill ha helt oljefri efteråt

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kanske semantik nu, men:

Enligt Würth säkerhetsdatablad för deras rengöringsspray, som saluförs som "Bromsrengöring" (artikelnummer: 08901087) så innehåller denna produkt till största delen Nafta. Nafta är råbensin och följaktligen en petroleumprodukt (ordet petroleum bygger bl.a. på det latinska ordet "olium" vilket, i detta sammanhanget, betyder olja).

Sprayen du refererar till består alltså till största delen av Nafta, vilket är en petroleumprodukt och följaktligen en typ av olja...

(Naturligtvis jag förstår vad du menar med "olja", men eftersom du var så kategoriskt i ditt svar till nakednakedguy så tyckte jag att man kunde påpeka att han egentligen inte hade fel)

I detta fallet är alkohol ett bättre val för att rengöra...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azmodan:

Det har det väl inte?

T-röd innehålle:r denaturerad (vad nu det innebär) etanol och färgämne. Källa: Flaskan framför mig

Bara att prova. Häll några droppar på en spegel. Låt det dunsta. Blir det inte någon fläck så är det ok. Etanol är en form av bensin. Bensin en form av olja... Så nja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gling:

Aceton fräter ju? Kemiskt ren bensin skulle jag nog kört på. Använder jag för att få bort kylpasta iaf. Pensel låter ju smart, alternativt "doppa" i en genomdränkt bomullstuss?

Jag har börjat undvika bomull. Då jag tror att just bomull, lättare ger statisk elektricitet. Därför använder jag hushållspapper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Använd iiiiiiinte tops. Har gjort exakt samma sak som du men tops var extremt dåligt.

Kungen i tråden...vad ska han använda istället?!

@topic.

Försök ta bort så mycket du kan med tryckluft eller tandpetare.
Du vill inte smeta ut skiten mer på andra pins när du går in djupare med tops, tygtrasa som vikt eller liknande.
Prova dig fram, går det med vatten så är ju det klart bäst men annars får du improvisera med kemikalier.

Permalänk

Använt tops och tjejens nagellacksborttagare vid tidigare tillfälle när jag inte haft kemisk ren bensin hemma.
Funkar fint

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Skrivet av lolight:

Bara att prova. Häll några droppar på en spegel. Låt det dunsta. Blir det inte någon fläck så är det ok. Etanol är en form av bensin. Bensin en form av olja... Så nja.

Etanol innehåller varken olja eller är en form av bensin...

Visa signatur

Mvh
Fredrik

Permalänk
Avstängd

kaffefilter, kör in kanten på pappret mellan pinsen. Lite doppad i t-röd och med försiktighet. Funkat för mig.

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren bensin eller aceton funkar väl? Kan inhandlas i vilken livsmedelsbutik som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Kemetyl T-RÖD
används som rengöringsmedel för t ex
fönster, speglar, TV-rutor, sanitetsgods
mm, lösningsmedel för vissa färger och
fläckar och frostskydd för bilens spolarvätskesystem,
VVS system mm. T-Röd kan
även användas som bränsle till spritkök,
men vi rekommenderar Tenol eftersom
den sotar mindre

http://www.fmv.se/FTP/Drivmedel/M7789-000183%20svensk%20utg%C...

Så var det med det.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Till att börja med tycket jag att ni bör undersöka huruvida pastan som ni använde leder ström. Om den inte gör det så kan ni ju låta det sitta kvar och undvika fysiska ingrepp som kan förstöra processorn. Är det mycket pasta på, så mycket att kontakten med moderkortet förhindras så kan ni försöka ta bort lite grann försiktigt. Leder det ström hade jag tagit bort så mycket som möjligt.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Datorn fungerar nu Min polare låna min ArtiClean rengöringskit (visste ej om det gick att anväda på pins) och det fungerade bra kaffefilter / tops, två pins var även böjda men böjdes tillbaka och nu fungerar datorn!

Case closed!

Visa signatur

Intel Core i5 750 | GTX 260 | 4GB | Gigabyte P55-UD3

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Det har det väl inte?

Off topic, men, Denaturerad betyder att det finns ämnen som gör att det kommer tillbaka upp om du försöker dricka det Kräkmedel helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Kemiskt ren bensin eller aceton funkar väl? Kan inhandlas i vilken livsmedelsbutik som helst.

Håll aceton borta från plast bara, aceton löser plaster.
Kemisk ren bensin fungerar utmärkt!

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |