MK802 vs Raspberry Pi tankar och synpunkter
Hej!
Då jag sitter på på både en MK802 och en Raspberry Pi så tänkte jag skriva mina tankar om dessa gentemot varandra.
Vi börjar med MK802 och en video som visar prestandan i Uberoid och linux LXDE
*updatering - vide med linux armhf+awesome*
Specifikationer:
1 GHz arm cpu
400-500? Mali400 gpu
1GB ddr3 ram
4GB intern lagring
wlan/usb/usb-otg/ström via usb/microSDkort slot/hdmi ut (kablar ingår)
Vid första start är det klart att den inte kommer vara ett prestandamonster och fv1 är buggig. Jag har första versionen av MK802 utan soft off möjlighet. Detta gör att jag lyckas totalt bricka den en gång genom att bara döda strömmen. Efter det så la jag in Uberoid romen. Baserad på v2 fv. Genast blev enheten lite rappare och möjlighet till 1080p 60Hz blev möjligt (fv1 = 720p). Då jag anser Uberoid romen ok och stabil nog är mina resterande synpunkter baserad på den.
Google-store fungerar bra och erbjuder dom flesta appar man kan behöva dock inte alla. Vissa appar som bara fungerar i porträtt-läge kan skapa problem. Vid installation av appar märks det att enheten är långsam och den fryser till kort. Jag hade problem med att inställningar/appar ibland försvann efter en "avstängning". Detta problem löstes genom att ladda ner en avstängnings app från google-store. Ingen app kan stänga ner MK802 på riktigt men det som görs är en manuel sync, dödar appar (sen fryser MK802) och att sen rycka strömmen efter det har inte skapat några problem. En "bugg" som kom med fv2 är att endast den medföljande videospelaren går i 100% fullskärmsläge (original fv körde youtube/mxplayer/osv i 100% fullskärmsläge och tog fram statusbaren vid klick). Det ska gå använda program som "döljer" statusbaren för att gå runt detta.
Så vad kan enheten göra då?
-Spelar upp det mesta inom video. Använder du MXplayer el liknande är det ytterst få filer upp till 1080p som inte kommer gå.
-Chatt/msn/facebok osv inga direkta problem dock har jag märkt att när msn program vilar i bakgrunden en längre tid kan dom ibland koppla ifrån.
-Surfa nätet. Går okej. Inte super snabbt men är du inte för kräsen inga problem. Kör du utan flash får du ytterligare lite mer prestanda. Firefox med adblock och utan flash är riktigt okej.
-Spela? Tja angry bird går. nes/snes fungerar men det är någon form av fördröjning från tangentbords knapp tryckning tills MK802 reagerar. Detta gjorde att jag inte tycker det går.
-Se på bilder och sköta anteckningar/kalender.
Synpunkter ang linux:
Linux med lxde som fönsterhanterare är ganska okej. Det går hyfsat använda chatt/musik program. Att surfa är långsammare än på ICS men genomlidligt (är du känslig för lagg så troligen inget du kommer tolerera). Det största problemet med MK802 och linux är mali400 chipet, det finns inga bra drivrutiner och X blir då o-accelererat. Detta gör allt slöare och även hindrar video-uppspelning. Allvinner har även ej släppt information ang VPU delen så att se på video är ändå kört då ingen video avlastning finns. Detta gjorde att jag inte kunde använda linux som huvud os på enheten.
Raspberry Pi:
Specifikationer
700 MHz arm cpu (sämre version än den i MK802)
256MB ram
400MHz gpu
SD kort plats/LAN/2xUSB/HDMI/Ström via usb (inga kablar ingår)
Först bör du ordna ett skyddande skal om du tänker ha den som en "vanlig" minipc. Inte bra behöva peta på kortet direkt (ESD).
Jag ordnade ett 32GB microSD kort class10 och smacka in en SD adapter. Laddat med default Rasbian Wheezy och boota med default ram splitten. Det jag direkt märkte var att denna enhet är slö/långsam/seg. Att installera apk filer tar lång tid och hela systemet är i princip låst under tiden. Att starta program tar längre tid än på MK802. Men den var stabil under tiden och svarade snabbare på tangentbord/mus händelser. Jag överklockade enheten ganska snart till 900cpu/275gpu/400ram utan övervolt och med flaggan turbo=1. Gick fint inga stabilitets problem och nu blev systemet märkbart rappare men ändå långsamt fortfarande.
Vad kan du göra med en Rasberry Pi?
-Lättare arbeten tex skriva anteckningar eller chatta via irc/msn/ och då gärna via program som körs i konsolen för bästa flytet
-Se på film. Använd tex färdiga distros med xbmc eller via omxplayer. Tar många filer och flyter på bra. Kan hantera 1080p h264 och vc-1/mpeg med extra codec.
-Du (i min personliga synpunkt) kan ej surfa. Smärtsamt långsamt eller smärtsamt buggigt med dom snabba webbläsarna. Dilo är snabb men stöder få sidor. netsurf har högre kvalité men räcker inte hela vägen. Midori är okej men långsam. Iceweasel/chromiumn är plågsamt långsamma och då är jag ändå en tålmodig person. FLash och flash videos är bara glömma i nuläget.
UPPDATERING
Då jag helt glömt att X är oaccelererat och körde i 1080p + zoom, detta var för krävande för raspberry MEN efter jag sänkte till 720p så fick jag acceptabel surf prestanda. Så kan du leva med 720p så går det prima att surfa i okej fart med midori.
Slutsats:
Ingen av dessa enheter är för den som bara vill ha en enhet plugga in och köra och förväntar sig en snabb simpel upplevelse. Är du tekniskt intresserad och gillar göra projekt/programmera så kan raspberry pi passa dig mer än MK802. Är det mer minipc/htpc upplevelsen du är ute efter så kan båda fungera du får väga om du villl ha android med massivt video stöd eller linux/xbmc med gott media stöd. Ingen av dessa enheter är egentligen lämpad för spel men gillar du lättare android spel ta mk802.
Vill du ha en PC i litet format är båda dessa fel i nuläget. Närmast kommer troligen Raspberry Pi. Detta då du med debian Wheezy "kan göra allt" som en normal PC. Det är mest surf biten och den klena cpun som är största hindret. Bara att tex dra musen snabbt i X ger lätt över 50% cpu användning och usb/LAN delar buss och tar en hel del cpu kraft. Tex har jag aldrig fått ut mer än 3-5mb/s via lan.
AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070