Frågor om SLI och Crossfire! (Noobfrågor)

Permalänk
Medlem

Frågor om SLI och Crossfire! (Noobfrågor)

Tjenare SweC!

Jag har en oerhörd noob fråga till alla er proffs där ute, den lyder:

Vad är SLI och Crossfire och hur kör man det? Måste man betala något eller är något slags program man laddar ned?

Skulle uppskattas ytterst mycket om någon vänlig själ skulle kunna svara på de frågorna!

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

SLI / Crossfire är att ha 2 grafikkort som är sammankopplade..

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Och det behövs bara gratis profiler från AMD/Nvidias hemsida

Permalänk
Hedersmedlem

SLI är nVidias lösning medan CrossFire är AMD:s dito.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Googlade SLI/Crossfire - 1:a svaret.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrApA:

Och det behövs bara gratis profiler från AMD/Nvidias hemsida

Behöver man inte... typ ett extra kort/GPU för att köra Crossfire/SLI eller har jag missat tekniken som låter dig köra Crossfire/SLI med en GPU?

SLI och Crossfire är indirekt bara två olika namn på liknande tekniker. SLI kör Nvidia med och CF kör AMD med. Det är när man kopplar ihop två kort i med en sk. "SLI/CF brygga" och då ökar prestandan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Behöver man inte... typ ett extra kort/GPU för att köra Crossfire/SLI eller har jag missat tekniken som låter dig köra Crossfire/SLI med en GPU?

SLI och Crossfire är indirekt bara två olika namn på liknande tekniker. SLI kör Nvidia med och CF kör AMD med. Det är när man kopplar ihop två kort i med en sk. "SLI/CF brygga" och då ökar prestandan.

Jag menade mer att man inte behövde någon dyr extra mjukvara eftersom han ovanför redan hade svarat på den första frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

SLI / Crossfire är att ha 2 grafikkort som är sammankopplade..

Jaha.. Så tex två st Gtx 670 blir alltså Gtx 670 sli?
Och en annan fråga,, måste det vara samma grafikkort? Kan man inte tex ta ett 660 och ett 670?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Swagfag:

Jaha.. Så tex två st Gtx 670 blir alltså Gtx 670 sli?
Och en annan fråga,, måste det vara samma grafikkort? Kan man inte tex ta ett 660 och ett 670?

Skickades från m.sweclockers.com

kan kan du.. men ingenting man kan rekommendera, lite onödigt rätta mig om jag har fel men prestandan blir den samma som 2 st 660

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

kan kan du.. men ingenting man kan rekommendera, lite onödigt rätta mig om jag har fel men prestandan blir den samma som 2 st 660

Ok, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagfag:

Jaha.. Så tex två st Gtx 670 blir alltså Gtx 670 sli?
Och en annan fråga,, måste det vara samma grafikkort? Kan man inte tex ta ett 660 och ett 670?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, det måste vara samma, typ 670 med 670, 660 med 660

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swagfag:

Jaha.. Så tex två st Gtx 670 blir alltså Gtx 670 sli?
Och en annan fråga,, måste det vara samma grafikkort? Kan man inte tex ta ett 660 och ett 670?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Adammcintosh:

kan kan du.. men ingenting man kan rekommendera, lite onödigt rätta mig om jag har fel men prestandan blir den samma som 2 st 660

Om jag minns rätt så går det att blanda olika AMD kort med varandra så länge de tillhör samma serie. T.ex. så funkar ett Radeon 7970 med ett Radeon 7950, men inte ett 7970 med ett 7870. I det första fallet kommer dock 7970-kortet att bete sig som ett 7950. Med Nvidia-kort så måste dock båda korten vara av samma modell, t.ex. GTX 670 + GTX 670.

Sen så kan du såklart ha två olika grafikkort i din dator för att kunna använda flera skärmar, men de kommer inte kunna samarbeta med varandra för att öka spelprestandan så länge de inte uppfyller ovan nämnda krav. Men som sagt, någon får även rätta mig också om jag har fel.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Adammcintosh:

kan kan du.. men ingenting man kan rekommendera, lite onödigt rätta mig om jag har fel men prestandan blir den samma som 2 st 660

Inte om han skall köra SLI. Då ska det vara samma krets och mängd minne. Det är lite enklare med CF. Där är det den andra siffran på kortet som styr om du kan CF:a dem + att de kort som har två GPU:er klarar att köras med x8xx korten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swagfag:

Jaha.. Så tex två st Gtx 670 blir alltså Gtx 670 sli?
Och en annan fråga,, måste det vara samma grafikkort? Kan man inte tex ta ett 660 och ett 670?

Skickades från m.sweclockers.com

Man måste ha två kort (eller fler) med samma GPU på sig för att kunna köra dessa i SLI/CF. Alltså så körs 2x GTX 670 gpu:er i SLI. Finns iof fall där någon kört med HD6950 och HD6970 i CF med resultat av att HD6970 har klockat ner sig. Men har inte hört något om liknande upptäckter hos Nvidia användare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds