Permalänk
Avstängd

Kompressor?

Finns det någon bra oljefri kompressor som jag kan köpa för att göra rent min dator? Hälst i Sverige!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Finns det någon bra oljefri kompressor som jag kan köpa för att göra rent min dator? Hälst i Sverige!

Jula har ett par stycken som går lös under 1000-lappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1-5-hp-200055

Fungerar den här? Den kommer inte skada några komponenter?

Permalänk
Avstängd

Jag tror personligen att den inte kommer att orka satsa på en 10hp eller ta datorn till en bensinmack och blås rent med deras tryckluft där man pumpar däcken du vet.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Satsa på att skaffa en kompressor för airbrush annars kan det bildas kondens och skada dina komponenter.

Vattenavskiljare bör finnas!

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Airbrush/M...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Här har du:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Minikom...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygarfisken:

Satsa på att skaffa en kompressor för airbrush annars kan det bildas kondens och skada dina komponenter.

Vattenavskiljare bör finnas!

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Airbrush/M...

Kommer denna att flytta en riklig mängd med luft inuti mitt dator chassi? Och kommer denna att även fungera på bärbara datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Kommer denna att flytta en riklig mängd med luft inuti mitt dator chassi? Och kommer denna att även fungera på bärbara datorer?

Du vill ju inte flytta en stor mängd luft, däremot vill du rikta det tryck du har på en mindre yta för att få det rent. Vill du flytta större mängder luft i ditt chassi föreslår jag en större bordsfläkt som garanterat flyttar mera luft än en mindre kompressor.
Vattenavskiljare är totalt onödigt i detta sammanhang, den fukt som eventuellt kondenseras vid mynningen på kompressorpistolen gör nog ingen skada.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke91:

Du vill ju inte flytta en stor mängd luft, däremot vill du rikta det tryck du har på en mindre yta för att få det rent. Vill du flytta större mängder luft i ditt chassi föreslår jag en större bordsfläkt som garanterat flyttar mera luft än en mindre kompressor.

Det är nog det jag menade Men kommer det att funka med en bärbar pc också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Det är nog det jag menade Men kommer det att funka med en bärbar pc också?

Ja, var försiktig bara så du inte bränner fläktarna, håll gärna i dem med något så de är låsta då du blåser.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke91:

Ja, var försiktig bara så du inte bränner fläktarna, håll gärna i dem med något så de är låsta då du blåser.

Tack så mycket för svar! ;=)

Permalänk
Medlem

Finns risk för att det blir en massa statisk elektricitet i luften du trycker ut, en polare gjorde rent sin dator på jobbet där dom har tryckluft i väggarna, sen funkade den inte längre.
Samma gäller dammsugare.

Jag skulle rekommendera att du bara köper tryckluft på burk, det är till för elektronikrengöring och det är en torr och inert gas som inte blir laddad när man blåser med den. Lämnar ingen kondens.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Ti...
100 kr på biltema, räcker länge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FL3JM:

Finns risk för att det blir en massa statisk elektricitet i luften du trycker ut, en polare gjorde rent sin dator på jobbet där dom har tryckluft i väggarna, sen funkade den inte längre.
Samma gäller dammsugare.

Jag skulle rekommendera att du bara köper tryckluft på burk, det är till för elektronikrengöring och det är en torr och inert gas som inte blir laddad när man blåser med den. Lämnar ingen kondens.

Hur ofta behöver man köpa en sådan burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Hur ofta behöver man köpa en sådan burk?

Skulle hällre ha en kompressor än burk, burk kan det finnas vätskor i, och lätt att det blir kondens, sen hur fett äre inte att ha en stor kompressor hemma?

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av xmol94:

Så mycket pengar har jag inte.

Men OT.. Burk eller kompressor? Nu har jag hört blandade saker om båda..

Permalänk
Medlem

Hemma har jag kompressor som är mycket praktisk då luften inte tar slut, men för enbart blåsa ur datorn frya gånger per år skulle jag säg burk

Permalänk
Avstängd

Jag har ett tretals datorer som jag säkert kommer göra rent ett par gånger om året så jag tänker att kompressoren från Biltema är mest prisvärd?

Permalänk
Medlem

I det långa loppet blir en kompressor mest prisvärd ja. Så en bilig komperssor från valfritt företag funkar kanon

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Skulle hällre ha en kompressor än burk, burk kan det finnas vätskor i, och lätt att det blir kondens, sen hur fett äre inte att ha en stor kompressor hemma?

Du kanske inte läste det jag skrev? Det är TORR och INERT gas i burken. Den lämnar INGEN kondens efter sig eller annat junk. Det är större risk att få massa skit när man kör med en kompressor, du kan få vatten i luften såvida du inte har ett filter som tar bort det (som lackerare har t.ex) och så kan plastslangen från kompressorn till munstycket leda till att luften blir laddad. Gasen i burken blir inte laddad.

Jag har rengjort min dator 4 gånger och jag har inte förbrukat ens en fjärdedel av burken tror jag, det är ordentligt tryck i den så det tar bara några sekunder att rengöra en 2x140 mm radiator full med damm.

Permalänk
Medlem

Jag har i åratal gjort ren datorer med min enkla kompressor från Jula. De där burkarna med luft skulle kostat mig mycket mer pengar vid det här laget. Sen är ju trycket från burkarna rena skämtet i jämförelse mot en kompressor.

Sen förstår jag inte hur det ska kunna komma med vatten i luften när luften tas inifrån mitt hus?

Sen lagar man ju en cykelpunktering och fyller bildäcken riktigt smidigt.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NidoKing:

Jag har i åratal gjort ren datorer med min enkla kompressor från Jula. De där burkarna med luft skulle kostat mig mycket mer pengar vid det här laget. Sen är ju trycket från burkarna rena skämtet i jämförelse mot en kompressor.

Sen förstår jag inte hur det ska kunna komma med vatten i luften när luften tas inifrån mitt hus?

Är det den där Boxy kompressorn som kostar 799?

Permalänk
Medlem

Nej, tror inte den finns i butiken numer. Den är mycket lik denna.

Ursäkta bildkvaliteten, hittade ingen bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Samma gäller dammsugare.

Har du någon källa på det?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Fungerar fint med dessa små kompressorerna. Men tänk på att ljudnivån på dessa är enormt hög.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Luften i ditt hus är inte 100% torr, dessutom skulle du få stora problem med statisk elektricitet i så torr luft. Du vet hur det blir när det är riktigt kallt på vintern? Man får stötar av allt och håret står åt alla håll. Så vill man inte ha den hemma, inomhus, året runt. Du duschar, kokar kaffe, lagar mat... vatten förångas... Man bör ha 40-60% luftfuktighet hemma.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacoman:

Jag tror personligen att den inte kommer att orka satsa på en 10hp eller ta datorn till en bensinmack och blås rent med deras tryckluft där man pumpar däcken du vet.

kan säga dig att kompressorn på en mack INTE är olje fri likt andra verkstäder om dom inte används till tex friskluft.

Permalänk
Avstängd

Uff, det här vart nästan lite för mycket. Jag tror nog jag satsar på en burk eller två Dust Off från Biltema ; )

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Luften i ditt hus är inte 100% torr, dessutom skulle du få stora problem med statisk elektricitet i så torr luft. Du vet hur det blir när det är riktigt kallt på vintern? Man får stötar av allt och håret står åt alla håll. Så vill man inte ha den hemma, inomhus, året runt. Du duschar, kokar kaffe, lagar mat... vatten förångas... Man bör ha 40-60% luftfuktighet hemma.

Visst, men det är samma luft som blåser in via fläktarna som kommer ur kompressorn.

Jag har testat att blåsa på glas/spegel och jag har aldrig kunnat se spår av fukt.

Visa signatur