Permalänk
Medlem

PROJEKT: TV-bänk med dator och högtalare

TJENA alla SWEclockare!

Drog upp en forumtråd för några månader sen där jag förde bygglogg på hela bygget, men av flera olika anledningar så blev det en paus i bygget och efter det så var det precis som om jag råkade lägga byggloggen på is. Jag fortsatte hela tiden att ta foto på nästan allt jag byggde och ska därför nu göra ett galleri av bilderna så folket som var med och hjälpte mig med bygget samt följde tråden ska få ett slut på historian.
Vill även tillägga att jag bara är 16 år så ni får ha överseende med att allt inte är tip-top då jag till största del bygger för att lära mig!

Lite småfakta:
*Jag hade som mål att bygga så billigt som möjligt
*Jag har endast lagt ner ca 50:- på kontakter och skruvar som jag saknade
*De stora trästyckena är vårat gamla ek-golv som jag valde att spara när vi bytade(på grund av översvämning vid blåst så fick vi in vatten i vardagsrummet)
*Datordelarna är från min förra(7år-gamla) dator som är en Fujitsu Simens Scaleop II(tror jag det var) som jag slaktat
*Högtalardelarna kommer från ett gammalt på datorhögtalare (2.1 system Philips)
*Pengar som jag lagt ner i övrigt är på verktyg i form av borr, sandpapper och ny klinga till cirkelsågen
* "Ramarna/kanterna" runt om är ek-lister som morfar fixat åt mig från sitt gamla jobb som jag sen såg ner och hyvlat till rätt dimensioner

Vill be om ursäkt för de dåliga bilderna, mobil-kameran var det som var närmast till hands ute i förrådet samt att vissa delar av bygget inte blev så väl dokumenterat.

Tror det var allt. Undrar ni något så fråga på!
//gs242
ps. kommer kopiera den del texter från forumtråden som ni kan hitta här:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

PROJEKT: TV-bänk med dator och högtalare

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Permalänk

Fint bygge

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Ambitiöst bygge och rolig läsning!

Fortsätt att bygga grejer. Vem vet, det kan ju leda till jobb i framtiden, (ett som man faktiskt trivs med).

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Tack för alla trevliga kommentarer! har mer på G! tycker det är lite tråkigt varje gång jag är klar men samtidigt kul! vill bygga lite i bambu och plexi men men tror att det kan bli tufft båda att skaffa bambu och att jobba med det :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

Tack för alla trevliga kommentarer! har mer på G! tycker det är lite tråkigt varje gång jag är klar men samtidigt kul! vill bygga lite i bambu och plexi men men tror att det kan bli tufft båda att skaffa bambu och att jobba med det :/

Ingenting är omöjligt! Berätta om dina planer på Mosogruppens facebooksida och framhåll fördelen med att synas i ett stort forum så kanske du får hjälp med material, man vet ju aldrig.

Mosogruppen är exklusiv agent för bambu i Sverige.

http://http://www.facebook.com/MosoGruppen

http://http://www.mosogruppen.com/sv/

Fixade länkarna! (tror jag)
Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

ahh! tackar tackar! menar du att jag ska skriva till dem om mina ideer och höra om sponsring då det inte är så mycket jag ska ha? samt du vet inte om de säljer lösa båtar istället för skivor och så vidare

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

ahh! tackar tackar! menar du att jag ska skriva till dem om mina ideer och höra om sponsring då det inte är så mycket jag ska ha? samt du vet inte om de säljer lösa båtar istället för skivor och så vidare

Jag vet inte riktigt vad du menar med "lösa båtar" men vad jag menade var att du kanske kunde hålla nere budgeten som du gjorde i TVbänkbygget om du fick några bambuskivor gratis.

Sponsring är väl också ett sätt att se på det och angående mängden så beror väl det på vad du ska bygga!

Mina länkar i tidigare inlägg blev visst lite fel.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Jag vet inte riktigt vad du menar med "lösa båtar" men vad jag menade var att du kanske kunde hålla nere budgeten som du gjorde i TVbänkbygget om du fick några bambuskivor gratis.

Sponsring är väl också ett sätt att se på det och angående mängden så beror väl det på vad du ska bygga!

http://i.imgur.com/vm9Oo.jpg

Mina länkar i tidigare inlägg blev visst lite fel.

oj! menade lösa bitar... (typical me som inte läser igenom)
jag upptäckte att länkarna inte stämde innan men jag bara googlade så hittade jag rätt! såg att Mosogruppen hade sitt kontor/kontaktplace ca 10-15 mins gång från min skola så det ska nog gå och lösa! väntar på ny licens av solidworks från skolan (den jag har nu går ut nu när som i november). tänkte göra lite skisser där och räkna på det på det med mängder ock sånt där samt att jag ska ta hem kylboxen(med el-kylning till bilen) från farmor och slakta den och kolla om det först och främst finns potential till ett bygge av dem

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

oj! menade lösa bitar... (typical me som inte läser igenom)
jag upptäckte att länkarna inte stämde innan men jag bara googlade så hittade jag rätt! såg att Mosogruppen hade sitt kontor/kontaktplace ca 10-15 mins gång från min skola så det ska nog gå och lösa! väntar på ny licens av solidworks från skolan (den jag har nu går ut nu när som i november). tänkte göra lite skisser där och räkna på det på det med mängder ock sånt där samt att jag ska ta hem kylboxen(med el-kylning till bilen) från farmor och slakta den och kolla om det först och främst finns potential till ett bygge av dem

Du verkar inte ha brist på idéer!

Om du funderar på att använda kylboxens primära funktion "att kyla grejer" till ett eventuellt datorbygge så bör du nog läsa detta först om du inte redan har gjort det.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1155151-kylskap/

Oavsett vad din nästa skapelse blir... Lycka till!
Glöm inte att hålla oss uppdaterade bara!

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Coolt bygge, finishen helt godkänd med tanke på ålder Ställer mig dock lite frågande till att du får fräsa och svarva men inte får gera mer cirkelsåg!?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Du verkar inte ha brist på idéer!

Om du funderar på att använda kylboxens primära funktion "att kyla grejer" till ett eventuellt datorbygge så bör du nog läsa detta först om du inte redan har gjort det.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1155151-kylskap/

Oavsett vad din nästa skapelse blir... Lycka till!
Glöm inte att hålla oss uppdaterade bara!

Du har rätt angående mina ideer, Jag har många fler på lager! angående att ha det till datorbygge så är det inget jag funderat på då en dator öevr lag dessutom inte mår bra av för låga temperaturer (tex. hårddisken trivs best vid ca 50 grader). blir bara en stilig liten läsk-kyl eller något!
Tror också att jag faktiskt kommer börja den nya byggloggen/forum-tråden redan ikväll om jag hinner och orkar efter sista plugget... Ska också försöka hålla lite bättre mellanrum mellan uppdateringarna!

Skrivet av Langelus:

Coolt bygge, finishen helt godkänd med tanke på ålder Ställer mig dock lite frågande till att du får fräsa och svarva men inte får gera mer cirkelsåg!?

Tjenare! tack för kritiken! alltid bra och kul att få och gällande finnish så håller jag med! Den är inte den bästa och jag funderar på att göra vissa förändringar än te.x byta "locket" till en glasskiva(baksides svartlackad) för att få en blank fin finnish på ovandelen samt montera av alla lister igen och behandla med någon typ av olja.
Sen med maskiner och liknande så har det att göra med att svarv har jag använt i skolan sedan 6:an och pelarborr sen 4:an.
samt svarva har jag också gjort med morfar sen jag var ganksa liten dock så var det ju inte riktigt jag som svarvade då men han har lärt mig alla säkerhets-"saker" och sånt. Samma sak med fräs/pelarborrs-delen. Jag fick svarven/fräsen av min morfar när de sålde sin sommarstuga(för han hade den där och hade inte plats själv). Jag har också en liten cirkelsåg eller multiverktyg med en 90mm klinga(tror jag) som jag ska försöka fixa bild på i nästa bygglogg!
Gällande den stora cirkelsågen så är det för min farsa har fått för sig att jag är en 3-åring även om han vet att jag klarar av att hantera alla verktyg vi har!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Bra ide snyggt, men jag har en tanke skramlar det inte och så när du spelar?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuCke:

Bra ide snyggt, men jag har en tanke skramlar det inte och så när du spelar?

Ledsen för sent svar! glömt kolla galleri-kommentarerna på ett tag... det låter inte så mycket och när man väl har igång en film så hörs varken datorn eller projektorn då man faktiskt får ut en del kräm ur högtalarna. men jag har övervägt att byta fläktar och jag skulle ha gjort det om det var ett seriöst bygge och inte bara en halv-seriös halvkass htpc stående i ett så kallat hobbyrum som extrajobbar som förråd....

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).